• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec gimnazjów. Nowy-stary system szkolnictwa

Katarzyna Mikołajczyk
27 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Tegoroczny egzamin gimnazjalny w Gimnazjum nr 25 w Gdańsku. Tegoroczny egzamin gimnazjalny w Gimnazjum nr 25 w Gdańsku.

Osiem klas szkoły powszechnej, cztery liceum lub pięć technikum - w takim systemie uczyć się będą dzieci, które do pierwszej klasy szkoły podstawowej pójdą 1 września 2017 r. W podsumowaniu ogólnopolskiej debaty oświatowej "Uczeń. Rodzic. Nauczyciel - Dobra zmiana" minister edukacji przedstawiła szczegóły planowanych reform.



Czy powrót do dawnego systemu kształcenia to dobry pomysł?

To, co wśród wielu innych zmian MEN zaplanowało dla przyszłych uczniów, to osiem lat "podstawówki", którą nazywać będziemy szkołą powszechną i cztery lata nauki w liceum ogólnokształcącym. Pięć lat uczyć się będą uczniowie, którzy wybiorą technikum, a żeby szybko zdobyć zawód, po szkole podstawowej uczeń będzie mógł wybrać dwustopniową szkołę branżową.

Cztery lata edukacji wczesnoszkolnej

Przez cztery pierwsze lata dzieci będą realizowały program edukacji wczesnoszkolnej. Trzy pierwsze klasy nie będą się zasadniczo różniły od tego, jak to wygląda obecnie. Zmianę przyniesie klasa czwarta: z dziećmi zostanie ich dotychczasowy wychowawca, ale dołączą do niego nauczyciele przedmiotów, których zadaniem będzie wprowadzenie uczniów w system nauki z podziałem na konkretne dziedziny.

Nowy wychowawca pojawi się w piątej klasie, od której zacznie się tzw. etap gimnazjalny. Wtedy także nauka zostanie rozdzielona na przedmioty. Po ósmej klasie uczniowie będą mogli wybrać, czy pójdą do liceum, technikum, czy szkoły branżowej.

Zawód po dwóch latach

Wybierając szkołę branżową, młody człowiek będzie mógł zdobyć fach już po ukończeniu I stopnia, czyli po dwóch latach nauki. Jeśli będzie chciał poszerzać swoje kwalifikacje, na kolejne dwa lata może podjęć edukację II stopnia, po której może zdać maturę zawodową: z języka polskiego, matematyki i języka obcego.

Docelowa struktura szkolnictwa w roku szkolnym 2022/23. To de facto powrót do szkolnictwa sprzed reformy przeprowadzonej przez rząd Jerzego Buzka. Jedyną różnicą jest cztero-, a nie trzyletnie nauczanie podstawowe. Docelowa struktura szkolnictwa w roku szkolnym 2022/23. To de facto powrót do szkolnictwa sprzed reformy przeprowadzonej przez rząd Jerzego Buzka. Jedyną różnicą jest cztero-, a nie trzyletnie nauczanie podstawowe.
Ci, którzy będą chcieli nadal się kształcić, mogą podjąć naukę w wyższej szkole zawodowej, którą ukończą z tytułem licencjata, ale już żeby podjąć studia magisterskie, młody człowiek będzie musiał uczyć się w liceum dla dorosłych i zdać klasyczną maturę, którą zdawać będą też licealiści oraz uczniowie technikum.

Plusy i minusy

- Nowa reforma oświatowa to kolejny eksperyment na naszych dzieciach. Zmiana jest o tyle dobra, że wracamy do 4-letniego liceum i 5-letniego technikum. Nauczyciele będą mogli rzetelnie przygotować swoich uczniów do matury - ocenia Angelika Losik, polonistka z Gdańska. - Z wizją 8-letniej szkoły podstawowej się zgadzam, ale nie z czterema latami edukacji wczesnoszkolnej. Jest to sztuczne wydłużanie procesu przygotowania dzieci do zmiany w ocenianiu. Uczniowie przez trzy lata są oceniani opisowo. Pozwala im to przygotować się do oceniania cyfrowego. Taka zmiana jest dla uczniów zawsze stresująca, ale nie ma potrzeby przesuwania tego procesu o rok, gdyż dzieciom będzie trudniej przyzwyczaić się do nowych oceń, nauczycieli i wychowawcy.
Struktura szkolnictwa w pierwszym roku reformy. Struktura szkolnictwa w pierwszym roku reformy.
Zmiana rodzi też wśród osób zatrudnionych w gimnazjach uzasadnione obawy o etaty. W samym Gdańsku zlikwidowanych zostanie 46 gimnazjów (10 samodzielnych i 36 w zespołach).

Proces rozłożony na kilka lat

Zmiana jest rozłożona w czasie, a cały proces przekształcania systemu ma zakończyć się w roku szkolnym 2022/2023, który będzie pierwszym rokiem prowadzonym według nowych zasad na wszystkich etapach edukacji. Początek zmian zaplanowany jest na wrzesień 2017 r. - wówczas pierwszoklasiści będą mieli przed sobą osiem lat nauki w jednej szkole, zaś dzisiejsi piątoklasiści rozpoczną naukę w klasie VII.

Jedna decyzja - rewolucyjne zmiany

Mimo "okresu karencji" zmiany wstrząsną systemem edukacji. Likwidacje etatów nie tylko nauczycielskich wydają się nieuniknione.

- Tylko ten jeden pomysł MEN oznacza dla Gdańska pożegnanie 46 dyrektorów likwidowanych gimnazjów. W placówkach zatrudnionych jest 951 pracowników administracji i obsługi, co stanowi 838 etatów. To także 3405 nauczycieli pracujących w wymiarze 1249 etatów - wylicza Piotr Kowalczuk, wiceprezydent Gdańska ds. polityki społecznej. - To także konieczność inwestycji w nową sieć i dostosowanie infrastruktury do potrzeb starszych uczniów w szkołach podstawowych.
Do nowego trzeba się będzie przystosować, bo reforma jest już pewna. Oprócz likwidacji gimnazjów, zapowiedziano także zasadnicze zmiany programowe obejmujące naukę na wszystkich etapach kształcenia.

Zobacz pełną prezentację Ministerstwa Edukacji Narodowej na temat zmian struktury szkolnictwa.

Opinie (370) ponad 10 zablokowanych

  • Dowody proszę (34)

    Jakie przesłanki edukacyjne przemawiają za taką zmianą?
    Jaka będzie realna zmiana w podejściu do nauczania/uczenia się?
    Jak zmieni się efektywność procesu?

    Czy szkoła przeskoczy z behawiorystycznego podejścia do konstruktywistycznych metod? Czy zmieni się natura młodych ludzi, którzy pozostaną 13-15 latkami, ale nie będzie gimnazjów?

    Czy cała ta zmiana to tylko sentymentalny powrót do PRLu?

    • 56 70

    • dla takiego ciemnogrodu jak ty szkoda czasu na jakiekolwiek tłumaczenia. Zgłoś się do swoich idoli nieudaczników tuskowych (6)

      • 17 33

      • Przezywałem się w przedszkolu. Potem wyrosłem (5)

        Od dorosłych dyskutantów wymagam racjonalnych argumentów. I o nie proszę w moim wpisie.

        Jakieś konkrety oprócz inwektyw?

        • 29 12

        • dowody, analizy, tłumaczenia już były (2)

          Ale ciemnogród peło nie słuchał, a teraz są wdrażane dobre zmiany !
          Dotarło czy też nie ?

          • 9 27

          • Nauczyłeś się w "lepszej szkole" czym jest fakt, a czym jest opinia? (1)

            Umiesz odróżnić dyskusję od wyzywanki słownej?
            Rozumiesz wagę argumentu? Nauczyłeś się analizować wypowiedzi adwersarza? Rodzice przekazali, czym jest dobre wychowanie i kultura wypowiedzi?

            Jeśli tak, to ja tego chcę od przyszłych pokoleń. Nie chcę, żeby nie byli przystosowani do życia w społeczeństwie jutra. Chcę dojrzałych współobywateli.

            • 27 7

            • towarzysze PO żeby było jak było

              tzn. osmiorniczki !

              • 4 3

        • w jakim celu sam siebie przezywałeś w przedszkolu? (1)

          niska samoocena?

          • 1 5

          • Forma wzajemna

            Zakochać się nie znaczy zakochać się w samym sobie. Przezywać się znaczy robić to nazwzajem.

            • 0 1

    • Towarzyszu z ZNP (13)

      Świat się zmienia, ale wy nie...

      • 12 12

      • Zastanawiające, że spóźnialscy zazwyczaj najbardziej pouczają innych o niespóźnianie się (12)

        Niedouczeni wyzywają innych od głupców,
        Niemoralni wymagają moralności od innych,
        Mentalni komuniści... patrz wpis powyżej.

        A tak na serio - jakieś dowody? publikacje? analizy? ewaluacje? Fakty czy tylko emocje?

        • 19 12

        • (11)

          Porownaj obecna mature z dawnym egzaminem na studia. Porozmawiaj z gimbaza to ameby.

          • 20 10

          • A w jaki sposób zmiana nazwy szkoły wpłynie na poziom i jakość nauczania? (9)

            Czy klasy V-VIII szkoła podstawowa nienazywająca się gimnazjum w jakikolwiek sposób zmienią to, co postulujesz? Czy zmieni się jakość nauczania, dlatego, że będzie to Klasa VIII a nie III?

            Czy nie widzisz jaki ogrom paryi dzie w gwizdek, ile kasy się zmarnuje, a to wszystko bez realnych zmian?

            • 24 11

            • (8)

              Dzieciaka odwala jak zmieniaja szkole w takim wieku. Czuja sie jak dorosli, chca sie wkupic w laski nowych kolegow - palma odbija. A tak jest ciaglosc i spokoj.

              • 16 9

              • Mieszasz przyczynę i skutek ze współwystępowaniem. (5)

                Przyczyną "zajęczego mózgu" u nastolatków jest nie jest pójście do gimnazjum. Przyczyną są naturalne przemiany zachodzące w okresie dojrzewania.

                A że zmiany współistniały ze szkołą nazywającą się gimnazjum, to zmiana nazwy szkoły na Klasę VIII nie wpłynie w żaden sposób na naturę.

                • 18 15

              • (3)

                Jestem innego zdania. Wpłynie.

                • 11 7

              • Prezentujesz swoją opinię. (2)

                Ty masz "przekonania", a nie dowody. "wydaje ci się, że...",
                Wróć do mojego pierwszego wpisu

                • 8 11

              • (1)

                Eh, ja i ty mamy przekonania, tylko jak cie o tym przekonac?

                • 4 4

              • Uczniowie, rok po roku są... tacy sami

                Tacy sami przychodzili do podstawówki 5 lat temu, 35 lat temu i 100 lat temu. Mieli takie same potrzeby fizjologiczne, psychologiczne i społeczne. Jedyne co możemy zmienić, na co wpłynąć to zmiany społeczne, tu np. system oświaty.

                Zaproponowana zmiana jest zmianą nazw, nie systemu. Te same kadry w oparciu o te same pryncypia nadal będą nauczać. Świat się zmienił - w PRLowskiej podstawówce nie było telefonu komórkowego, ogólnodostępnego internetu czy możliwości swobodnego poruszania się po świecie. A jak zaproponowany system oświaty przygotuje do innej rzeczywistości?

                • 5 8

              • On: nie wiem, co gorsze: twoja naiwność czy twoja ślepota. Sami moi uczniowie mówią mi, że gimnazjum to niepotrzebny dodatkowy stres. Po sześciu latach spędzonych z tymi samymi ludźmi nagle zostają przeniesieni w zupełnie nowe środowisko, w którym muszą walczyć o pozycję, którą mieli w szkole podstawowej. Co wywołuje stres? Agresję, stany lękowe, popadanie w nałogi.
                Nie pisz więc głupot, że gimnazjum a klasa VII i VIII w podstawówce to jedno i to samo.

                • 0 0

              • Boże, spuść potop na cały system edukacji, który doprowadził do pisania "dzieciaką".

                • 4 5

              • Co to za bełkot. Możesz to napisać po polsku ?

                • 2 4

          • No i?

            Przecież ta reforma znów nie jest programowa, a jedynie administracyjna. Jak ma to zmienić poziom nauczania?

            • 1 4

    • 'Czy cała ta zmiana to tylko sentymentalny powrót do PRLu?' (2)

      Póki co odbieram to właśnie w ten sposób. Rozczarowujące o tyle, że oprócz narzekania - niemal od początku wprowadzenia gimnazjów - nie zrobiono zbyt wiele, żeby model przetrwał; przez wszystkie te lata chyba brakowało pomysłu na ewentualnie poprawki/zmiany/dopracowanie...

      Co ciekawe, w ostatnich latach coraz więcej głosów przemawiało za utrzymaniem gimnazjów, opinie nie pochodziły tylko z grona nauczycieli ze zrozumiałych względów zainteresowanych tematem. Kilkoro znajomych pedagogów (nie nauczycieli przedmiotowych), w tym troje powyżej 50-ki - uważa, że gimnazjum niejako okrzepło, formuła świetnie nadawała się do dalszych prac, udoskonalania itp.

      Trwanie przy stanowisku, że gimnazjum to jedynie patologia deprecjonuje dokonania minionych lat. Osobiście uważałam, że zmiana szkoły i środowiska w wieku 13 lat to sensowny pomysł...

      Roma locuta - causa finita. Pozostaje nam czekać na zmiany programowe, choć nie wierzę w rewolucję, wręcz przeciwnie. Ilekroć wpadał mi w rękę podręcznik szkolny, w oczy kłuł... coraz niższy poziom merytoryczny i jakość.
      Mnóstwo błędów, przeinaczeń, niedbały język - nie wszystko dawało się ukryć pod kolorową grafiką i atrakcyjną okładką.

      • 27 9

      • zmiana nie będzie dobrze przygotowana (1)

        efektem będzie (jak zwykle) bałagan.

        nie wiem czy likwidacja to dobrze czy źle - wiem że mało czasu na przygotowanie zmiany zaowocuje gigantyczny bałaganem.

        W liceum znowu spotkają się różne roczniki i w jednej klasie będą dzieci z różnicą wieku rok-półtora.

        • 4 2

        • Operacje na żywych organizmach zawsze niosą ryzyko skutków ubocznych. Niestety.

          Pozostaje pytanie o jakość reformy - zmiany będą jedynie administracyjne czy rzeczywiście programowe? Nie widzę nadal koncepcji, analizy speców z zakresu dydaktyki i metodyki, analizy i syntezy.
          Przypominają się rozmowy ze znajomymi nauczycielami, od lat w podobnym tonie: tak, jest źle, należy zmienić podstawy nauczania, program, podejście do ucznia i procesu nauki, etc. Kiedy jednak pytałam o szczegóły - cisza...
          Nie nadążamy mentalnie za zmianami w świecie, w jego funkcjonowaniu? Dla bezpieczeństwa zostaniemy przy zachowawczym, sztywnym modelu? Będzie równie brzemienny w skutkach jak nieprzemyślana improwizacja. Dopóki nie określimy celów - jakiej chcemy szkoły na poszczególnych etapach, czego i jak ma uczyć i do czego przygotowywać, nie znajdziemy sensownej recepty.

          • 2 3

    • (1)

      Nie liczyłabym na sensowną odpowiedź, w sumie to nie liczyłabym na żadną, poza wyzwiskami i ale ale ale tak będzie lepiej, co Ty możesz wiedzieć. Czekam na przedmiot "radio Toruń'.

      • 11 10

      • Lepsze to niż przedmioty GW, TVN.
        Chociaz czy ja wiem, tu i tu pranie mozgu.

        • 7 8

    • (3)

      Ok w takim razie zapytam Cię w drugą stronę jakie masz dowody, ze ta reforma nie przyniesie pozytywnych zmian?

      • 8 5

      • (2)

        ano na przykład raport Pearsona. Systematyczny wzrost pozycji Polski w rankingu nauczania od czasu wprowadzenia systemu gimnazjów. To są twarde fakty, a nie mrzonki pisowskich oszołomów.
        Możliwości są dwie: albo robią zmianę z głupoty, dla samej zmiany, bo taki "ukaz" przyszedł z góry, albo robią to z premedytacją, żeby poumieszczać bękartów dobrej zmiany na stołkach

        • 12 10

        • buahahaha raport lewackiej propagandy (1)

          a tacy jak ty wierzyli i wierzą w to buahahaha

          • 5 10

          • 3 jest większe od 1 a 12 mniejsze od 24

            Gdzie tu lewackość?

            • 7 5

    • Zobacz jak "fenomenalne" wyniki matur osiągają w ostatnich latach (1)

      młodzi ludzie.Coś trzeba zmienić.Jak nie będzie lepiej to znowu,Do skutku.

      • 7 5

      • Pani Minister jest od systemu edukacji, a nie od matur

        Po raz kolejny napiszę, że sama nie rozumie poziomu swoich kompetencji. Po analizie komentarzy śmiem twierdzić, że nie rozumie ich również większość komentujących.

        Przez analogię: Pani Minister ma lunetę, a komentująy oczekują od niej opisu struktur subkomórkowych.
        Do obserwacji świata można używać mikroskopu, szkła powiększającego czy lunety. Na każdym z poziomów organizacji patrzy się przez inny instrument. I nie da się obserwować z pozycji ministra pojedynczych osiągnięć ucznia.
        Rodzice chcą, by zaprojektowała dla nich poszczególne lekcje - co też stara się z pozycji ministra (błędnie) czynić, choć nie od tego jest. Dodatkowo Pani Minister zaledwie przystawiła szkło powiększające do swojego oka, a wypowiada się jakby obserwowała wszechświat. W niewielu wypowiedziach dostrzegłem, żeby rozumiała kontekst tego o czym mówi.

        • 1 5

    • tutaj cos jest (1)

      https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2016/06/27_06_2016_prezentacja.pdf

      tak na szybko to chyba chodzi o demografie..

      • 3 0

      • Widziałem wystąpienie Pani Minister

        Niestety, wydaje mi się, że nie rozumie poziomu swoich kompetencji. To, co zaproponowała znakomicie sprawdziłoby się w ustach dyrektora szkoły. To wizja dla jednej, indywidualnej placówki oświatowej, a nie systemu oświaty.

        System powinien wspierać różnorodne działania oświatowe - różnorodne, bo różnorodne są potrzeby i oczekiwania uczniów, rodziców i nauczycieli. Zamiast uelastyczniać i wspierać się osiągnięciami dydaktyki, usztywnia i nie bierze pod uwagę, tego co najważniejsze - ucznia.

        • 4 5

  • trwa przewrót bolszewicki (1)

    alleluja i do tyłu..gdzie jest ZNP? w Grecji na szkoleniu?

    • 15 40

    • ty matołku jesteś już w innej galaktyce ze swoją głupotą

      • 9 6

  • Czyli nie będzie mojego.. (2)

    ulubionego serialu"szkoła"? Polubiłem tych bohaterów,zżyłem się z nimi..

    • 16 16

    • Zakaz transmisji będzie !

      Nie wierze w takie historie jakie tam pokazują . Jest to bardzo negatywny przykład z tego serialu .

      • 3 1

    • no,

      Czasami ładne gimnazjalistki w nim wystepuja :)

      • 0 0

  • Nonsens na etapie studiów I stopnia... (3)

    " Ci, którzy będą chcieli nadal się kształcić, mogą podjąć naukę w wyższej szkole zawodowej, którą ukończą z tytułem licencjata, ale już żeby podjąć studia magisterskie, młody człowiek będzie musiał uczyć się w liceum dla dorosłych i zdać klasyczną maturę, którą zdawać będą też licealiści oraz uczniowie technikum. "

    Nie rozumiem, jaki jest sens tego rozwiązania? Przecież logicznym jest, że jeśli ukończy się studia I stopnia (lic., lub inż.) nabywa się wykształcenie wyższe. Wypadałoby po tej ścieżce kontynuować naukę na studiach II stopnia (mgr.). I tak na szczęście jest obecnie. Nie wiem, jaki jest sens posyłania ludzi po studiach, do liceum dla dorosłych, aby ponownie pisali maturę? Czyżby miało być to wykształcenie zasadniczo wyższe?

    • 34 10

    • Wydaje mi się, że mylisz rodzaj studiów

      ustawodawcy chodzi o jednolite studia magisterskie a nie o magisterskie studia uzupełniające czyli dla chętnych kontynuacja studiów zawodowych pierwszego stopnia.

      • 7 6

    • W głowach się przewraca

      Ciekawe, czy gdzieś na świecie jest podobne rozwiązanie? Mam nadzieję, że środowisko akademickie nie da sobie zrobić z uczelni gimnazjum. Niby dlaczego absolwent studiów miał się cofać do liceum? Przecież to jawny dyshonor, nie tylko dla absolwenta, ale też uczelni. Bo niby jak absolwent Politechniki miałby wracać do liceum po studiach inżynierskich?

      • 8 4

    • Czyli wynika , że taki koleś po szkole branżowej może sobie pójść na studia licencjackie lub inżynierskie bez matury
      absurd !

      • 8 4

  • Bardzo dobrze! (1)

    I bardzo dobrze! Czas najwyższy zmienić ten patologiczny system wprowadzony przez sld.

    • 58 23

    • ale nie przez SLD a przez AWS i słynnego ministra Handke który protestującym nauczycielom groził laseczką

      • 6 0

  • Brawo Polski Rząd! Nareszcie ! Koniec z niszczeniem Polskiej nauki ! (3)

    patologia zawszałej zachodniej edukacji wprowadzonej przez bande peło zostaje likwidowana. Brawo Polski Rząd !

    • 46 29

    • A ty żywcem przeniesiony z lat 50-tych? (2)

      Parówkożerca? Wazelina jak za najlepszych stalinowskich czasów....

      • 7 11

      • ale o co ci chodzi ? (1)

        lata 50 ? stalinowskie czasy ? wazelina ? parówkożerca ?
        Czy ty jeszcze jesteś w Polsce czy już inna galaktyka ? :)

        • 7 4

        • Galaktyka KOD

          • 5 0

  • (3)

    Chodziłem do gimbazy - patola. To jest dobra zmiana. Nie bojmy sie zmiany na lepsze. Wywalić z TV papke Sorosa typu warsaw shore, tap model, gwiazdy tancza z gwiazdami, rolnik szuka zony. Zlikwidowac fejsbuka i wptowadzic zakaz wnoszenia smartfonow do szkol.

    • 72 19

    • (2)

      Wodzu prowadź.

      • 7 12

      • (1)

        Kultura i wartości

        • 9 1

        • A kim jesteś Ty, żeby innym narzucać swoje wartości?

          Innym, których nie znasz. Innym, którzy mogą mieć inne postrzeganie świata i inne doświadczenia niż Ty?

          Nie oglądam żadnego z wymienionych programów, na FB ma wartościowych znajomych, a smartfonów używam do edukacji- bo to znakomite narzędzie dydaktyczne.

          Czy moja kultura zatem jest gorsza od Twojej?

          • 0 3

  • (1)

    Jestem rocznik 86, jako pierwszy uczestniczyłem w kreowaniu gimnazjów. To był koszmar. Patrząc na to co sie dzieje zaczynam wierzyć, ze będzie normalnie.

    • 80 20

    • I tylko wiara Ci pozostanie....

      • 6 13

  • Kiedyś zawodówki liczyły się do emerytury. (2)

    Czy teraz czas spędzony w szkole brrrrranżowej też będzie się zaliczał do emerytury?

    • 25 5

    • takich jak ty to najpierw na kurs oczyszczenia mózgu z patologii lewackiej peło

      • 7 10

    • Oczywiście że tak!

      Po trzech latach w zawodówce będziesz o trzy lata bliżej do 67 urodzin, czyli do wieku emerytalnego.

      • 13 0

  • Koniec z powielaniem bledow zachodu. Uczmy sie na ich bledach - szkolnictwo, imigranci, konsumpcjonizm.

    • 30 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Organizmy jednokomórkowe to:

 

Najczęściej czytane