- 1 Egzamin z matematyki nie dla wszystkich? (26 opinii)
- 2 Atak hakerski na Gdańskie Centrum Informatyczne. Nie działa platforma edukacyjna (40 opinii)
- 3 Mikroplastik w pokarmie dla niemowląt (62 opinie)
- 4 Studia na prywatnej uczelni. Nowe kierunki w rekrutacji 2024 (23 opinie)
- 5 Egzamin ósmoklasisty coraz bliżej. Z matematyką pomagają licealistki (8 opinii)
- 6 Ruszają pierwsze matury 2024. Egzaminy klas IBO (10 opinii)
MEN pokazało nowe podstawy programowe i siatki godzin
Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło projekty podstawy programowej kształcenia ogólnego do ośmioletniej szkoły podstawowej oraz ramowe plany nauczania dla wszystkich typów szkół. - Zachęcamy ekspertów, nauczycieli, rodziców, uczniów do przesyłania opinii. Czekamy na nie do 9 grudnia - mówi Justyna Sadlak z biura prasowego MEN.
Nowy ranking szkół podstawowych 2022 w Trójmieście
- Zachęcamy ekspertów, nauczycieli, rodziców, uczniów do przesyłania opinii. Czekamy na nie do 9 grudnia - mówi Justyna Sadlak z biura prasowego MEN. - W najbliższych miesiącach pokażemy też podstawy programowe do szkół ponadpodstawowych, choć na to mamy jeszcze czas, bo wejdą one do szkół dopiero w roku szkolnym 2018/2019.
Opinie jeszcze tylko przez osiem dni można zgłaszać mailem na adresy: podstawa programowa: podstawaprogramowa@men.gov.pl, ramowe plany nauczania: ramoweplany@men.gov.pl.
Zakres materiału w kl. I-III szkół podstawowych
Pierwszy okres kształcenia w szkole podstawowej, obejmujący klasy I-III szkoły podstawowej, to tzw. edukacja wczesnoszkolna. Organizowana jest przez nauczyciela, którego zadaniem jest zaplanowanie pracy z uczniami w taki sposób, by, jak czytamy w podstawie programowej, "dojrzałość fizyczna, emocjonalna, społeczna i poznawcza uczniów umożliwiła im rozpoczęcie nauki na drugim poziomie edukacji".
Sprawdziliśmy, jakie lektury do wspólnego i indywidualnego czytania znalazły się w rozpisce nauczania polonistycznego. To m.in. Baśnie Andersena, powieść "Anaruk, chłopiec z Grenlandii" Centkiewicza, "Cukierku, ty łobuzie" Cichoń, dalej A. Frączek "Ranu Julek. O tym, jak Julian Tuwim został poetą", A. Lindgren, "Dzieci z Bullerbyn" i kilka innych.
Czego w edukacji wczesnoszkolnej będą uczyć się uczniowie z matematyki? O komentarz do podstawy programowej poprosiliśmy Agnieszkę Szulc, kierownika redakcji matematyki w Gdańskim Wydawnictwie Oświatowym.
- W podstawie dla klas 1-3 duże zaniepokojenie budzi wprowadzenie algorytmów działań pisemnych. Jest to szkodliwe dla rozwoju matematycznego dzieci, co potwierdzają badania. Zbyt wczesne wprowadzenie działań pisemnych sprawia, że dzieci nie umieją liczyć w pamięci i z czasem mają kłopoty z matematyką - przekonuje Agnieszka Szulc.
Wszelkie szczegółowe wytyczne dotyczące przerabianego materiału, zajęć i sposobu ich prowadzenia dostępne są na stronie ministerstwa.
Klasy IV-VI: dużo polskiego, j. obcego, matematyki i w-fu
Z siatek godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z wychowawcą wynika, ze najwięcej godzin w tygodniu będzie z takich przedmiotów, jak język polski, matematyka, w-f i język obcy.
W nauczaniu polonistycznym znów obserwujemy powrót do obowiązkowej listy lektur i listy pozycji uzupełniających. I tak, przez cztery lata nauki uczniom w każdej klasie będzie towarzyszył "Pan Tadeusz".
Jak nauczyciele oceniają dobór lektur zaproponowany przez MEN?
- Zapoznałem się z podstawą w zakresie lektur obowiązkowych w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i w mojej opinii zaproponowany dobór lektur nie jest najszczęśliwszy, może jedynie zniechęcić ucznia do czytania - mówi Łukasz Bieszke, polonista z I Społecznego Gimnazjum STO w Gdańsku. - Bardzo podobne lektury miałem w swojej szkole podstawowej, kilkanaście lat temu, a przecież świat się zmienił, poszedł do przodu. Moim zdaniem czytanie "Siłaczki" czy "Syzyfowych prac" w całości zamęczy dzisiejszą młodzież, nie mówię tu tylko o archaicznym języku, ale też o oderwaniu tekstu od ich rzeczywistości. Co mi się najbardziej nie podoba, to zabieranie nauczycielom wolności. Do tej pory mogłem sam wybierać teksty, z jakimi chciałem pracować na lekcji ze swoimi uczniami. Teraz zostały mi one narzucone. Żałuję też, że w zaproponowanym spisie nie ma np. Orwella czy Lema, bo w mojej opinii właśnie teksty takich autorów warto znać.
Zastrzeżenie do listy lektur mają też wydawcy podręczników.
- Mam dużo zastrzeżeń do zestawu lektur, zwłaszcza w klasie VI jest sporo trudnych pozycji, na przykład "Śmierć urzędnika" Antoniego Czechowa. Wcześniej to opowiadanie omawiało się dopiero w gimnazjum. A obok genialnego Czechowa w lekturach obowiązkowych znalazł się na przykład "Felix, Net i Nika" oraz "Gang Niewidzialnych Ludzi" Rafała Kosika - mówi Agnieszka Łuczak, współautorka podręczników do języka polskiego dla szkoły podstawowej i gimnazjum z serii "Między nami" wydawanych przez GWO. - Z kolei w VIII klasie w lekturach uzupełniających znajdziemy "Igrzyska śmierci" Suzanne Collins, obok "Neli na kole podbiegunowym" i "Wspomnień wojennych" Karoliny Lanckorońskiej. To dosyć dziwne zestawienie, zważywszy na to, że książka o Neli nadaje się w zasadzie dla małych dzieci. Jak ten zestaw lektur połączyć? Mam wrażenie, że autorzy podstawy nie mieli pomysłu na ciekawe, współczesne lektury dla uczniów. Osobiście rozszerzyłabym zestaw lektur, zwłaszcza lekturę uzupełniającą, o nowe, wartościowe teksty literackie ze współczesnej literatury dziecięcej i młodzieżowej. W podstawie jest na szczęście zapis o wyborze innych tekstów kultury, więc nauczyciel będzie miał tutaj jakąś możliwość manewru. Mam nadzieję, że z niej skorzysta.
Więcej, bo poza czwartą klasą szkoły podstawowej po dwie godziny w tygodniu, będzie też zajęć z historii. Z tego przedmiotu znacznie powiększył się zakres omawianego materiału. W klasie IV pojawią się m.in. zagadnienia związane z chrztem Polski, takimi postaciami jak Chrobry, Kazimierz Wielki, Jan III Sobieski, ale też Piłsudski i jego żołnierze, Eugeniusz Kwiatkowski i budowa Gdyni czy wydarzenia związane z "Solidarnością". W klasie V uczniowie omówią materiał zaczynając od cywilizacji starożytnych, świata islamskiego i Bizancjum, a kończąc na Europie XV i XVI w., klasa VI to XVII i XVIII wiek, aż do rozbioru Polski i okresu napoleońskiego w Europie. Nauka w kl. VII zacznie się od Europy po kongresie wiedeńskim, a skończy na II Rzeczpospolitej, klasa VIII to II wojna światowa, czasy komunizmu i stalinizmu w Polsce, przez III Rzeczpospolitą aż do przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w 2004 r.
- Sporo zagadnień historycznych z gimnazjum przeszło do szkoły podstawowej i dzieciaki będą je poznawać dwa lata wcześniej. W V klasie będą np. porównywać systemy sprawowania władzy oraz organizacji społeczeństw w starożytnym Egipcie, Atenach i Rzymie, będą też poznawać instytucje systemu lennego... Nie jestem pewien, czy jedenastolatek zrozumie mechanizmy sprawowania władzy w starożytności - mówi Tomasz Małkowski, autor podręczników historycznych do klas IV-VI wydawanych przez GWO.
Autorzy podręczników do historii zwracają też uwagę na plusy, choć przyznają, że ilość materiału może budzić niepokój.
- Podobają mi się obrazki z dziejów Polski dla IV klasy, omawiane na przykładach ważnych postaci i wydarzeń: Mieszko I, Jadwiga i Jagiełło, unia polsko-litewska itp. To dobry materiał, żeby zaciekawić dzieci. Ponadto oprócz części obowiązkowej jest część nieobowiązkowa. Nauczyciel ma wybór, może się zastanowić, co zainteresuje jego klasę - dodaje Tomasz Małkowski. - Niestety, w klasach V-VIII wyboru już nie ma, tam wszystko jest obowiązkowe. Do tego ilość materiału budzi mój niepokój. V klasa zaczyna się od cywilizacji starożytnych, a kończy na XVI wieku. Niełatwo będzie zdążyć.
Rozwój umiejętności matematycznychucznia klas IV-VIII podzielony został na dwa etapy: poznawania matematyki za pomocą konkretnych odniesień do rzeczywistości oraz rozwoju umiejętności abstrakcyjnych.
- Podoba nam się ten podział na etapy zaproponowany. Jeśli chodzi o zakres materiału, to podstawa dla klas IV-VI właściwie nie została zmieniona. Natomiast podstawa dla klas VII-VIII stanowi podzbiór dotychczasowej podstawy gimnazjalnej, z tym że dołożono tam sporo wymagań, które mogą uczniom sprawić trudności. Mam na myśli dowodzenie w geometrii, podstawy kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa - tłumaczy Agnieszka Szulc. - To są oczywiście ciekawe zagadnienia, ale wcześniej uczono ich dopiero w szkole średniej. A i tak nie wszyscy uczniowie dawali sobie z nimi radę. Mamy więc obawy, czy te zagadnienia nie zniechęcą uczniów do matematyki.
Zmiany również w liceach
Projektu podstawy programowej do liceum MEN jeszcze nie podało, jednak na podstawie opublikowanego ramowego programu nauczania możemy wysnuć pierwsze wnioski.
- Z uwagi na planowane zmiany w strukturze systemu oświatowego działające przy III LO w Gdyni Gimnazjum nr 24 ulegnie wygaszeniu i dlatego koncentruję swoją uwagę na propozycjach MEN odnoszących się do przyszłego 4-letniego liceum, którym będzie w przyszłości gdyńska "Trójka" - mówi Wiesław Kosakowski, dyrektor III LO i Gimnazjum nr 24 w Gdyni. - Opublikowane wczoraj przez MEN ramowe programy nauczania dla liceum ogólnokształcącego traktuję jako początek dyskusji, do której zachęca także i MEN.
Jeśli projekt wejdzie w życie, od nowego roku szkolnego licealiści poświęcą najwięcej godzin (podobnie jak w szkole podstawowej) na naukę języka polskiego (4 godziny w tygodniu), matematyki (w zależności od klasy 3 bądź 4 godziny tygodniowo) oraz historii (2 godziny w tygodniu). Na realizację przedmiotów w zakresie rozszerzonym MEN planuje przeznaczyć w kolejnych klasach 3, 4, 7 i 6 godzin tygodniowo.
- Pierwszą z moich sugestii/uwag adresowanych do MEN będzie propozycja uelastycznienia przydziału godzin dydaktycznych na poszczególne przedmioty w całym 4-letnim okresie nauki w liceum, w zależności od typu ścieżki edukacyjnej ucznia, a więc wyboru przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym - mówi dyr. Kosakowski. - Chodzi o to , aby np. uczeń, który wybierze naukę matematyki oraz fizyki w zakresie rozszerzonym, mógł zakończyć edukację w zakresie przedmiotów nauczanych w zakresie podstawowym już w klasie II liceum, a najpóźniej w klasie III, tak, aby w klasach III i IV (ewentualnie tylko w IV), lepiej przygotować się do matury i studiowania na wybranej uczelni. Oczywiście nie dotyczyłoby to, bez względu na zakres nauczania, języka polskiego i języka obcego, a więc przedmiotów obowiązkowych na maturze, oraz historii - trudno byłoby 8 godzin "zmieścić" w dwa lata .
W programie liceum znajdą się również takie przedmioty, jak wiedza o kulturze i filozofii (2 godz. w tygodniu przez pierwsze dwa lata), czy "edukacja dla dla bezpieczeństwa (1 godz. w tygodniu, w pierwszej klasie). Wielką przegraną ramowego planu nauczania okazała się informatyka, na naukę której przeznaczona zostanie 1 godzina tygodniowo w trzech pierwszych klasach.
- Zamiast wiedzy o kulturze lub filozofii realizowanej w wymiarze 1 godziny w tyg. w klasie pierwszej zdecydowanie optuję za minimum dwiema godzinami filozofii, w tym retoryki, w klasie drugiej. Każdy statystyczny uczeń II klasy LO , z racji wieku bardziej dojrzały, będzie w stanie zdecydowanie lepiej wykorzystać wiedzę filozoficzną nabytą w klasie II podczas nauki przedmiotów w zakresie rozszerzonym w klasie III oraz IV - mówi Wiesław Kossakowski. - W ramach informatyki, której wymiar godzinowy jest zbyt mały jak na wyzwania XXI wieku , uczniowie, bez względu na wybraną ścieżkę edukacyjną, powinni uczyć się programowania, algorytmów przez wszystkie 4 lata nauki w liceum.
Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć religii lub etyki, wychowania do życia w rodzinie, języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego, naukę własnej historii i kultury, zajęć sportowych w oddziałach i szkołach sportowych oraz szkołach mistrzostwa sportowego określają odrębne przepisy, o których mowa w art. 18 ust. 5 oraz art. 109 ust. 2 Ustawy prawo oświatowe.
Miejsca
Opinie (237) 8 zablokowanych
-
2016-12-02 16:33
4 godziny WF dla każdej klasy na korytarzu (4)
bo każda szkoła ma jedna salę a teraz dzieci będzie o 2 roczniki więcej
- 17 4
-
2016-12-02 19:57
Zależy gdzie... problem będzie, ale tylko w szkołach gdzie jest sama Podstawówka
lub samo Gimnazjum. W zespołach szkół, gdzie są zarówno Gimnazjum i Podstawówka obecnie mamy mamy 9 roczników w jednym budynku, po reformie będzie jeden mniej, więc tam będzie nawet lepiej.
- 2 0
-
2016-12-02 20:24
W szkole podstawowej
mieliśmy w-f z inną klasą -rówieśnikami i fajnie można było pograć w siatkówkę lub w koszykówkę, więc nie bójmy się o korytarze ;)
- 2 1
-
2016-12-02 21:24
Chodziłam wiele lat temu do liceum ,które dysponowało 2 salami gimnastycznymi ,siłownią,aulą,2 boiskami,porządnymi szatniami z prysznicami....ostatnie zajęcia kończyły się max o 15.30....parę lat później wkroczyło tam gimnazjum.
- 0 0
-
2016-12-16 21:39
Nie dwa
Podstawówki będą oddawać część klas swoich do gimnazjum. Nauczyciele podstawówek stracą nawet pół etatu lub więcej. Tylko głośno się nie mówi.
- 0 1
-
2016-12-02 17:14
(2)
"Felix, Net i Nika" oraz "Gang Niewidzialnych Ludzi" Rafała Kosika
to jedna i ta sama książka, nie potrzebny jest drugi cudzysłów. serio, igrzyska śmierci? a nie można było dać Harry'ego Pottera? dowody w geometrii w gimnazjum? wiedza o kulturze i filozofii 2 razy w tygodniu przez dwa lata a informatyka tylko raz przez rok? to chyba jakiś żart, jak cała ta reforma. dopiero co gminy przystosowały budynki dla gimnazjów, oddzielne od podstawówek, a teraz mają je likwidować? brawo, dobra zmiana. zamiast zająć się podwyższeniem kwoty wolnej od podatku, ujednoliceniem systemu podatkowego i służbą zdrowia...- 17 4
-
2016-12-02 20:00
Potter był w spisie lektur, chyba pierwsze 2 części. Sam się zastanawiam czemu zniknął.
A kwotą wolną od podatku dobra zmiana się zajęła jak również może nie ujednoliceniem systemu podatkowego , ale jego uszczelnieniem.
- 0 0
-
2016-12-02 22:22
Moja corka w 1 klasie gimnazjum przerabiala igrzyska smierci , wladce pierscieni i bedzie harry potter. W klasie drugiej literatura polska
- 0 0
-
2016-12-02 17:39
tylko religia i historia ,oczywiście historia pisana przez chorych pisiorów.
- 18 6
-
2016-12-02 17:42
8 klas szkoły podstawowej to będzie okazja na bicie dzieci młodszych na przerwach (14)
przez starsze ,takie zmiany są chore ,ale cóż.
- 18 13
-
2016-12-02 18:30
mam nadzieję (1)
że młodsze będą tłukły starsze. sprawiedliwości musi stać się zadość.
- 0 2
-
2016-12-02 21:12
Gdzie w tym logika co piszesz jak młodsze mogą bić starsze
chyba za dużo wziąłeś
- 0 0
-
2016-12-02 19:53
Ok, jeśli tak jest to pokaż mi, w których zespołach szkół, gdzie w jednym budynku jest Podstawówka i Gimnazjum. (2)
- 0 2
-
2016-12-02 20:09
ty śpisz ,przecież teraz mają być razem ,tego chce Pis. (1)
- 1 0
-
2016-12-03 19:45
A ty nie rozumiesz o co mi chodzi.
Są zespoły szkół, gdzie reforma nic nie zmienia, bo w nich obecnie Gimnazja i Podstawówki mieszczą się w jednym budynku i uczniowie obu szkół mają lekcje w tym samym czasie, mają ze sobą bezpośredni kontakt na korytarzach, a więc są razem.
Sam do takiego zespołu szkół uczęszczałem i nie przypominam sobie, by były przypadki, że gimnazjaliści bili na przerwach uczniów podstawówki.- 0 0
-
2016-12-02 20:07
Co za bzdury
- 0 0
-
2016-12-02 20:22
A moze (1)
13 latki chodzące do szkoły będą grzeczniejsze bo wychowawca będzie je znał od 10 roku ich życia ??? Dlaczego mają bić młodsze dzieci? Bzdura!!!
- 3 2
-
2016-12-02 20:52
byle co jesz i byle co piszesz , zrezygnuj z kaszanki
- 0 2
-
2016-12-02 20:57
(5)
Chodziłam do 8letniej podstawówki jakoś agresji nie zauważyłam,moj syn zaliczył gimnazjum I wtedy pojawił się program "szkoła bez agresji"
Dziwne.- 6 1
-
2016-12-02 21:17
i co twoja edukacja zakończyła się na podstawówce ,bo tak wygląda (4)
ja jestem pedagogiem i nie do opanowania była agresja starszych dzieci wobec młodszych w systemie który wprowadza Pis. Zresztą jaka to reforma gdy wraca to co już było ,tylko z chorymi zmianami który proponuje ten rząd.
- 2 4
-
2016-12-03 14:54
Oj to słabiuteńki z ciebie pedagog
- 0 1
-
2016-12-03 14:56
Gdańska humanistyczna?
- 0 1
-
2016-12-03 14:59
(1)
Twoja opinia sugeruje ze widziałeś już skutki proponowanej reformy...to twoja edukacja chyba do gimnazjum nie dobrnęła
- 0 1
-
2016-12-03 16:14
nie rozumiesz, gimnazja byly wprowadzone, zeby min wlasnie w szkolach podstawowych, male dzieci nie byly az tak narazone na agresje 14-15latkow.
Obecnie sie do tego wraca. Nie ma w tym nic dobrego.- 1 0
-
2016-12-02 17:47
Nela?
Ta komercja? Porażka!
- 4 4
-
2016-12-02 18:10
A gdzie religia??
Musi być dziesięć godzin! I teologia i historia Kościoła i prawo kanoniczne!!! Razem z 15 godzin!
- 16 5
-
2016-12-02 18:26
Kaczorka do podstawówki ,bo jest malutki
- 7 5
-
2016-12-02 18:31
a wychowanie seksualne? (2)
oczywiście cisza.
- 16 7
-
2016-12-02 20:11
Jeszcze dużo czasu upłynie, zanim któryś rząd się zdecyduje na ten krok i w sumie ciężko powiedzieć dlaczego.
Nawet SLD, gdy rządziło tego nie zrobiło...
- 4 1
-
2016-12-02 20:57
kler nie pozwala ,a klerowi Pis musi d*pę lizać
bo musi dziękować za agitację w kościele ,nieświadomi młodzi ludzie będą się rozmnażać jak króliki i wtedy kler będzie swoje pedalskie łapki zacierać ,bo klienci będą na chrzciny, komunię, ślub ,pogrzeb , a więc większy przypływ kasy. Kler nie jest przeciwnikiem aborcji z powodu ochrony życia ,jak chrzanią tylko klienci mu uciekają .
- 5 2
-
2016-12-02 19:58
Informatyka-wystarczy 1 h tygodniowo do 3 klasy LO (2)
W jakim celu licealisci mają się uczyć programowania czy też algorytmów więcej niż 1h w tygodniu ??? Nie wszyscy będą studiować informatykę. A zainteresowani z pewnością trafią do klasy o rozszerzoną matematyką i informatyką. Podobnie jak inne sprofilowane klasy, będą miały więcej biologii, chemii czy historii. Kończyłam 8 letnią podstawówkę i 4 letnie liceum, skończyłam studia, mam dobrą pracę i cieszę się że moje dzieci będą miały szansę na to samo. Byłam przeciwnikiem wprowadzenia gimnazjów i cieszę się z powrotu 4 letniego liceum
- 10 18
-
2016-12-02 20:06
Dokładnie... nie zapominajmy też, że nasze dzieciaki obsługi komputera i innej elektroniki
uczą się od najmłodszych lat. Obecnie uczniowie gimnazjum czy liceum niejednokrotnie potrafią więcej niż nauczyciele, o ile oczywiście ich umiejętności i zainteresowania w dziedzinie informatyki nie ograniczają się do Facebooka i gier. Dlatego 1 godzina tygodniowo przez cały okres edukacji jest wystarczająca.
- 6 0
-
2017-03-12 13:38
Podpisuję się pod tym wpisem.Też bardzo dobrze wspominam absolwentów klas ósmych, którzy przychodzili do technikum pięcioletniego.
- 0 0
-
2016-12-02 20:35
(2)
Czyli znow wyrosniete 15 latki na tych samych korytarzach co 7 latki??
A tfuuu taka "dobra zmiana"- 8 10
-
2016-12-03 13:25
nie (1)
Już teraz maluchy mają osobne pietra lub segmenty w szkołach, więc się nie mieszają. Akurat nie obawiam się agresji w szkole, ale raczej poza nią, na osiedlu, ulicy, podwórku lecz to nie zależy od reformy.
- 0 0
-
2016-12-03 16:12
Nie obawialabym sie agresji poza szkola, bo teraz i tak dzieci nie wychodza praktycznie na dwor. Natomiast w szkole i pod szkola sporo tego.
Zapewniam, ze dzieci wciaz sie mieszaja w szkole.
Patologia z gimnazjum nie zniknie nagle, tylko wroci do szkoly podstawowej.- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.