• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe paliwo naukowców z PG alternatywą dla oleju napędowego

ws
28 grudnia 2023, godz. 08:00 
Opinie (53)
Demonstrator produkcji eteru dimetylowego Demonstrator produkcji eteru dimetylowego

Naukowcy z Politechniki Gdańskiej opracowali nową technologię otrzymywania eteru dimetylowego z małych złóż węglowodorów. W specjalnie stworzonym demonstratorze można zbadać cały proces powstawania tego paliwa, które jest atrakcyjną ekologicznie alternatywą dla oleju napędowego do silników diesla.



Swoje auto tankujesz?

Eter dimetylowy (DME) to bezbarwny gaz o charakterystycznym zapachu, umiarkowanie rozpuszczalny w wodzie. Ma szereg zastosowań w przemyśle chemicznym, kosmetycznym czy farmaceutycznym. Używany jest także zamiast gazu ziemnego do kuchenek gazowych, ponieważ jego właściwości fizyczne są zbliżone do propanu-butanu. To także jeden z najbardziej obiecujących substytutów oleju napędowego, LPG i LNG. Eter dimetylowy może być produkowany z gazu ziemnego, węgla lub biomasy i jest zaliczany do grupy paliw zielonych.

Ekologiczne paliwo



Naukowcy z Politechniki Gdańskiej w konsorcjum z Politechniką Warszawską zrealizowali projekt "Nowa technologia otrzymywania eteru dimetylowego z małych złóż węglowodorów", w ramach programu POIR 4.1.1, konkurs nr 1 w programie INGA. Kierownikiem projektu jest dr inż. Andrzej Rogala z Katedry Inżynierii Procesowej i Technologii Chemicznej, WCh. Wartość projektu to 10,85 mln zł.

- Projekt był realizowany na zlecenie PGNiG, obecnie grupy Orlen - wyjaśnia dr inż. Andrzej Rogala. - Naszym celem było opracowanie nowej technologii i przetestowanie jej w specjalnie zbudowanym do tego celu demonstratorze, który zbudowaliśmy obok laboratorium Linte^2. Zajęliśmy się DME z kilku powodów: przede wszystkim jest on zaliczany do paliw ekologicznych, ponieważ w procesie spalania nie emituje cząstek stałych, a to one w dużej mierze są odpowiedzialne za powstawanie smogu. Po drugie, bardzo łatwo go skroplić, uzyskując paliwo ciekłe, łatwe do przechowywania i transportowania. Po trzecie, do jego tworzenia można używać zarówno gazu ziemnego, jak i na przykład biopaliw, w tym biogaz, co poszerza możliwości produkcyjne i jest kluczowe w dobie odchodzenia od paliw kopalnych - wylicza.

Technologia gotowa do wdrożenia



W demonstratorze do tworzenia eteru dimetylowego naukowcy używali gazu syntezowego, który powstawał w pierwszym etapie procesu poprzez reakcję gazu ziemnego z dwutlenkiem węgla w obecności katalizatora komercyjnego. Następnie w drugim, kluczowym etapie gaz syntezowy był oczyszczany i sprężany w kompresorze do wysokiego ciśnienia ok. 50-60 atmosfer. Po czym w specjalnie zaprojektowanym układzie, w obecności autorskiego katalizatora, prowadzono proces wytwarzania eteru dimetylowego wraz z węzłem oczyszczania i zawracania nieprzeragowanych substratów.

- Zarówno katalizator, który został przez nas poddany modyfikacjom, jak i reaktor naszego demonstratora zostały zgłoszone do ochrony patentowej - podkreśla kierownik projektu. - Opracowana przez nas metoda zapewnia większą opłacalność ekonomiczną i energetyczną w procesie tworzenia eteru. Dzięki badaniom w demonstratorze udowodniliśmy ostateczną koncepcję technologii, która nadaje się już do bezpośredniego wdrożenia.

Konieczne dostosowanie silników do nowego paliwa



Mimo że projekt został już zakończony, demonstrator będzie używany w kolejnych projektach Centrum Technologii Wodorowych. Politechnika Gdańska podpisała umowę z ORLEN na produkcję metanolu z dedykowanego źródła odpadowego ditlenku węgla, która w przypadku owocnych badań będzie rozwijana z wykorzystaniem posiadanej instalacji. Pozwoli to na znaczną oszczędność prowadzenia prac rozwojowych, jak również zachowanie trwałości zakończonego już projektu.

- Paliwo uzyskiwane z eteru dimetylowego może być używane do samochodów z silnikiem diesla już teraz, jeśli silniki zostaną odpowiednio dostosowane. Nie jest to kosztowny i czasochłonny proces, można go porównać do wprowadzania modyfikacji w silniku benzynowym przy używaniu gazu LPG. Nie jest to oczywiście paliwo doskonałe, bo choć nie emituje do atmosfery cząstek stałych, to jednak wydziela dwutlenek węgla, ma też mniejszą niż paliwa tradycyjne kaloryczność. Myśląc jednak o koniecznych w przemyśle energetycznym zmianach, które musimy wprowadzić, należy zdywersyfikować źródła energii, biorąc pod uwagę różne warianty, które będą współistnieć: wodór, biopaliwa, eter właśnie itd. Nasz projekt jest odpowiedzią na te potrzeby i wyzwania - przekonuje jego koordynator.
ws

Opinie (53)

  • (2)

    I takie informacje powodują uśmiech na twarzy :)

    • 4 5

    • Tylko czekac az jutro samochody beda produkowaly tlen..

      • 1 0

    • zgadza sie niezle sie uśmiałem z tej bajki

      • 0 0

  • (17)

    > Myśląc jednak o koniecznych w przemyśle energetycznym zmianach, które musimy wprowadzić

    Musimy?
    Czy coś nas do tego zmusza, poza polityką?

    • 31 7

    • Lobby zmian klimatu . A ja je kwestionuje tylko dogmatów wiary nie można kwestionować bo są i już. (6)

      A naukowcy powinni żądać dowodów sprawdzać i werifikować.

      • 15 2

      • Potrzebujesz jeszcze jakichs dodatkowych dowodow (5)

        że spaliny dizla są rakotwórcze? Nie wspominając o bieda-dizlach z powycinanymi katalizatorami, dpfami, kopcacymi jak rumunskie lokomotywy....

        • 4 3

        • (3)

          To chyba twój. Mój chodzi jak pszczółka.

          • 0 4

          • Jaki mój? Ja z dizli wyleczylem sie z 15 lat temu (2)

            Życie jest za krótkie, żeby jeździć dizlem ;)

            • 2 3

            • została ci do wyleczenia jeszcze głupota i może wtedy życie nabierze barw i sensu (1)

              • 2 3

              • Wsadz swoj nos w rure wydechowa swojego dizelka

                Może wtedy otrzeźwiejesz?

                • 0 1

        • .amy.

          • 0 0

    • z mysleniem takim ja Twoje (8)

      bysmy byli dalej w sredniowieczu

      • 5 11

      • Kolejny balwan (7)

        Ktory nic nie wie o osiagnieciach nauki w zlotym okresie jakim bylo sredniowiecze... ale zamiast czytac sluchasz niedouczonego historyka... :/ zacznij w koncu w swoim zyciu robic cos dobrze ;)

        • 8 0

        • to tylko potwierdza, (6)

          ze wprowadzanie nowych rozwiazan jest dobre. A dzisiaj jak sie wymysli cos nowego to, to wszystko zle, bo polityka

          • 3 2

          • gdzie tu logika? (5)

            kolejny projekt PG tzw. "pułkownik" który trafi na półkę i zgnije... zawinie się ładną kokardką "dofinansowanie z UE otrzymane" i wszyscy będą zadowoleni - UE która zaspokoiła oddolny inicjatyw, jeden czy drugi weźmie po 10tys. za owoc który nigdy nie przyniesie polskiej gospodarce i nam Polakom zysku, interesy dużych zostaną obronione a nasza gospodarka nic nie zyskała bo tak ma być z założenia.... a wszystko w czcze imię w obronie klimatu.... to jest już nie do zniesienia... obudźcie się zanim będzie za późno! 500km obok Polski mamy wojnę gdzie 10-15tys. bomb spadało dziennie... też chyba w obronie klimatu...

            • 3 0

            • (4)

              No właśnie czemu Greta i jej ziomkowie nie przykleili się do ruskiej armaty albo śmigłowca? Łatwiej terroryzować gości w "krawatach".

              • 0 0

              • przestań o jakiejś tam grecie... wyciągnęli jakąś biedaczkę tak jak u nas z PGRów i za 100euro i za jedzenie robiła co jej (1)

                alternatywna rzeczywistość dla gawiedzi...

                • 1 0

              • Skoro do tej pory słychać kwik, znaczy że zadziałało :)

                W końcu jej przekaz był niesamowicie kontrowersyjny - "posłuchajcie naukowców".

                • 0 0

              • Goście w krawatach mogą zatrzymać czołgi. (1)

                W drugą stronę chyba jeszcze nigdy się nie zdarzyło.

                • 0 0

              • Mogą ale im to na rękę i dzięki temu będą mogli założyć kaganiec i następne podatki uczciwym mieszkańcom UE pod pretekstem skażenia środowiska.

                • 0 0

    • Niemcy i ich rudy słup

      Przecież planeta płonie i mogą zarobić na tym miliardy

      • 0 2

  • Przyszłość to tylko auta elektryczne tylko skąd prąd (3)

    musimy pożyczyć od UE pieniądze a za nie kupić stare niemieckie wiatraki które wyprodukują nam prąd

    • 12 5

    • to podobnie jak

      opinia dr Strosmajera: "Na tę chorobę medycyna zna dwa lekarstwa, ale żadne nie działa.":)

      • 2 0

    • Dostaliśmy 50 miliardów na budowę czystych elektrowni. (1)

      Tylko gdzieś się zapodziały.

      • 0 1

      • Czystych to znaczy jakich? Nie słyszałem żeby jakakolwiek elektrownia była czysta. Każda produkuje odpady od paneli po przez wiatraki do atomówek.

        • 0 0

  • (6)

    no niby fajnie ale to przecież koniec dizla dzięki ue

    • 13 1

    • I dzieki bogu (2)

      Precz z tym smrodem plebejskim

      • 4 10

      • Zacznij się myć - nie tylko dłonie, ale pachy krocze i stopy a najlepiej to cały, to nie będzie tak walić smrodem plebejskim. (1)

        • 4 1

        • A Ty z tej okazji wymienisz wtryskiwacze, warte tyle, co cała reszta Twojego auta?

          • 0 0

    • W końcu. (2)

      W mieście nie można okna otworzyć, bo zawsze się trafi jakiś kołek, którego nie stać na utrzymanie samochodu i kopci...

      • 2 4

      • (1)

        To wróć na wieś.

        • 2 0

        • Na wsi takich najwięcej.

          Mimo że nie popieram - rozumiem. Na wsi ludzie są uzależnieni od samochodu. Ale w mieście?

          • 0 0

  • Idealny przykład jak marnuje sie pieniadze na PG z naszych podatków,nic poza papla od nich tutaj niema zadnych opinii fachowców

    tylko dlaczego nikt poza nimi samymi sie tym nie interesuje dlaczego zadna petrochemia i koncerny motoryzacyjne!
    Wiec zmarnowali miliony z naszej kasy na cos co jest bezwartosciowe nieoplacalne i nikomu niepotrzebne na dodatek kosztowne!!

    • 3 4

  • Zgloscie sie jak wynaleziecie perpetum mobile albo kamien filozoficzny.

    Z tego wynalazku bicza nie ukrecisz.

    • 3 1

  • (5)

    No i po co skoro niemcy już maja lepsze i droższe paliwo.

    • 3 0

    • (4)

      Jakie zmiany mam przeprowadzić w moim dieslu? Wyciąć dpf, egr i klapki SWIRL? Toż te silniki będą nie do zajechania i po co wtedy ta cała ekologia skoro będzie można korzystać z tych silników przez lata.

      • 0 1

      • Ekolodzy nie będą zarabiać kasy na elektroodpadach jak panele fotowoltaiczne i akumulatory.

        Dlatego ten projekt nie wyjdzie poza PG.

        • 0 0

      • Proponuję pójść krok dalej. (2)

        Wywal z domu sedes, rób sąsiadowi na wycieraczkę. Wtedy nie da się zajechać toalety "ekologią"!

        • 0 1

        • Akurat wypróżnianie jest nie ekologiczne każdy ekolog ci to powie. Dlatego w UE zajęli się wypróżnianiem bydła hodowlanego a następny krok to będzie założenie licznika na twojej toalecie.

          • 0 0

        • Co ma sedes do silnika? porównanie co najmniej z "trąby".

          • 0 0

  • Wszystko bardzo fajnie, ale czy to ma sens ekonomiczny? (2)

    Bo koniec końców, to się liczy,

    • 27 1

    • Czy ma, czy nie

      lobby paliwowe zdecyduje czy mogą to wykupić czy nie. Ile to ja już przełomów słyszałem na temat paliwa. I tak czas leci.

      • 7 0

    • No właśnie, gdzie konkrety?

      Jaka jest jego kaloryczność, co trzeba zmienić/dokupić w samochodzie? Bo instalacje lpg mogą być za 500 i za 15000. Jak na razie widzę tu pic na wodę

      • 6 0

  • Taki to wynalazek ze nikt tym sie nie zachwyca nawet w Polsce poza Gdańskiem (1)

    • 3 0

    • Bo nikt o tym nie wie i się nie dowie. Nie można produkować taniego paliwa bo to się nie wpisuje w plan UE. Musi być drogo i nie możesz niczego posiadać.

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

Trójmiejski Dzień Zielonych Budynków

123 zł
konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Freon to:

 

Najczęściej czytane