Wiadomości

Otwarto nowy budynek Wydziału Chemii UG

Nowy budynek Wydziału Chemii Uniwersytetu Gdańskiego, który mieści się przy ul. Wita Stwosza 63 w Gdańsku. fot. Łukasz Unterschuetz/trojmiasto.pl

188 laboratoriów chemicznych, 15 laboratoriów i pomieszczeń komputerowych, pięć sal audytoryjnych mieszczących łącznie ponad 600 osób, nowoczesne sprzęty - wszystko to zawiera w sobie otworzony właśnie nowy budynek Wydziału Chemii UG. Koszt jego budowy i wyposażenia wyniósł blisko 140 mln.

Czy UG powinien otwierać nowe kierunki?

zdecydowanie tak, im szersza oferta studiów, tym lepiej

28%

tak, ale tylko kierunki praktyczne, otwarte na kształcenie warsztatowe

38%

raczej nie, i tak oferta jest szeroka i ciężko się na coś zdecydować

3%

nie, powinno się likwidować kierunki, które kształcą w zawodach nieprzydatnych na rynku pracy

31%
- Fantastyczna architektura, bardzo ciekawy wystrój wnętrza, rewelacyjne zagospodarowany teren UG. Nie spodziewałam się, że kampus cieszy się tak wysoką klasą architektoniczną - przyznaje Barbara Kudrycka, minister nauki i szkolnictwa wyższego, która przyjechała do Gdańska na otwarcie nowego gmachu uniwersyteckiego. - Budynek jest bardzo nowoczesny, a w połączeniu z wysoką jakością dotychczasowych badań, wydział może stać się wizytówką Polski - dodaje.

Obecnie na Wydziale Chemii na studiach licencjackich, magisterskich i doktoranckich studiuje 1046 studentów oraz doktorantów i pracuje 149 pracowników. Wydział kształci na studiach I i II stopnia na kierunkach chemia, ochrona środowiska oraz agrochemia. W ramach tych kierunków studenci mogą wybierać takie specjalności, jak: chemia medyczna, chemia kosmetyków, analityka i diagnostyka chemiczna, specjalność nauczycielska, chemia biologiczna, chemioinformatyka, a także specjalności chemiczno-analityczną, biologiczno-ekologiczną i morską. Planowane jest też uruchomiane nowych kierunków i specjalności, w tym chemii i technologii środowiska, chemii żywności, chemii biomedycznej czy anglojęzycznej specjalności biomolecular chemistry.

O to, czy po chemii jest praca i jak radzą sobie absolwenci tego wydziału, zapytaliśmy Piotra Stepnowskiego, dziekana Wydziału Chemii UG.

- Od absolwenta wymaga się połączenia umiejętności chemicznych z umiejętnościami choćby biznesowymi i dlatego od nowego roku akademickiego uruchamiamy wspólne studia z Wydziałem Ekonomicznym, biznes i technologia ekologiczna - mówi Piotr Stepnowski, dziekan Wydziału Chemii UG. - Hasła: ekologizowanie przedsiębiorstw, zielone miejsca pracy, przyjazność środowiskowa w firmie, to nie tylko hasła, ale i pieniądze, w które firmy chcą inwestować, a do tego potrzebni im są specjaliści, których ten kierunek wykształci - dodaje.

Celem projektu, w ramach którego powstał Wydział Chemii, jest zwiększenie liczby absolwentów kierunków ścisłych i przyrodniczych. 1000-złotowe stypendium dla najlepszych studentów, kursy wyrównawcze, staże zagraniczne i krajowe, wizyty studyjne w firmach branżowych oraz szkoły letnie - to część oferty dla przyszłych studentów Wydziału Chemii UG.

Na wydziale planuje się też uruchomić halę technologiczną, w której można będzie prowadzić badania naukowe oraz zajęcia dydaktyczne z zakresu inżynierii chemicznej i środowiskowej.

Przy okazji uroczystego otwarcia budynku Chemii UG Barbara Kudrycka wspomniała o przewidzianych podwyżkach dla naukowców akademickich. W skali kraju ma to być to ponad 900 mln.

- Pracownicy akademiccy mogą oczekiwać podwyżek od czerwca, z wyrównaniem od 1 stycznia. Braliśmy pod uwagę, by był to wzrost o pond 9 proc. w stosunku do obecnych funduszy, które otrzymuje uczelnia z dotacji podstawowej. Uniwersytet Gdański otrzymał o 10 proc. większą dotację niż w roku 2012 - poinformowała Barbara Kudrycka.
Dodaj zdjęcie do artykułu

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Poziom:

Za co odpowiedzialne są bakterie?