• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM odejdzie od czerwonych wiat? Wizje nowych przystanków

Michał Brancewicz
29 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina. Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina.

Charakterystyczne, czerwone wiaty, które widać z daleka, są jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Podczas planowanej rozbudowy PKM na południe, nowe przystanki będą prawdopodobnie inne. Jakie, tego nie wiadomo, na razie swoje pomysły zaprezentowali studenci.



PKM Południe powinna mieć przystanki:

- Od czerwonych wiat nie odchodzimy, tylko PKM Południe nie ma być wierną kalką pierwszej PKM, bo powstanie w zupełnie innych realiach - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna. - Tam my się musimy zmieścić pomiędzy istniejącą już zabudową, a przy pierwszej PKM to wokół niej powstają obecnie osiedla. Oczywiście chcemy dalej nawiązywać do pierwszych wiat.
Na razie z tym wyzwaniem zmierzyli się studenci. Ocenianych było 18 prac biorących udział w konkursie "Kolej na południe", organizowanym przez PKM SA i Uczelnie Fahrenheita.

Przyznano trzy nagrody i pięć wyróżnień. Autorzy trzech najlepiej ocenionych projektów otrzymali nagrody finansowe o łącznej wartości 15 tys. zł ufundowane przez PKM SA.

Pierwsza nagroda


  • Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina.

Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja StawskaMałgorzata Maina w uznaniu za śmiałe, całościowe, rozwiązanie wielkomiejskie łączące przystanek z bogatym programem funkcjonalnym i efektownie rozwiązaną przestrzenią publiczną.


Druga nagroda



Druga nagroda i 5 tys. zł przypadła Urszuli CałusińskiejKlaudii Chorobińskiej. Nagrodzona praca pt. "Połączenie" została wyróżniona za rozwiązanie urbanistyczne łączące izolowane obecnie części dzielnicy za pomocą parkowej przestrzeni publicznej oraz wykazanie potencjału rozwiązania komunikacyjnego kołowego.


Trzecia nagroda



Trzecia nagroda w kwocie 3 tys. zł trafiła do Ludmiły MatsisovichMarty Kloch. Projekt "Żółta wstążka" został doceniony za konsekwentną spójną realizację zamysłu przestrzennego łączącego różne części dzielnicy oraz zachowanie zielonego charakteru miejsca.


W drugim etapie konkursu na bazie ośmiu wybranych projektów studenci będą przygotowywać szczegółowe koncepcje innowacyjnych rozwiązań środowiskowych, społecznych i gospodarczych wzmacniających atrakcyjność kolei pasażerskiej dla użytkowników.

- Kiedy pomysły naszych studentów architektury połączymy z pomysłami i kompetencjami studentów Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i Uniwersytetu Gdańskiego, jestem przekonana, że powstaną innowacyjne, kreatywne rozwiązania, uwzględniające szereg aspektów społecznych, ekologicznych czy prozdrowotnych, które zaprojektowane teraz, będą sprawdzały się również za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat - podsumowała prof. Lucyna Nyka, dziekan Wydziału Architektury PG.
Oczywiście studenckie wizje nie są projektami przeznaczonymi do realizacji. Niewykluczone jednak, że staną się inspiracją dla przyszłych projektantów linii PKM Południe.

Dodatkowy przystanek na trasie PKM Południe



Wyróżnione prace


Pierwsze wyróżnienie
Natalia Buć i Milena Mroch, praca pt. "Równowaga" - za powściągliwość ingerencji w przestrzeń, uzyskanie zielonej przestrzeni w trudnej lokalizacji komunikacyjnej. Natalia Buć i Milena Mroch, praca pt. "Równowaga" - za powściągliwość ingerencji w przestrzeń, uzyskanie zielonej przestrzeni w trudnej lokalizacji komunikacyjnej.

Drugie wyróżnienie
Anna Pliszka i Agnieszka Kowalik, praca pt. "Kolej na relację z południem" - za nawiązanie do istniejących elementów tworzących identyfikację wizualną istniejących przystanków PKM i realność adaptacji w innych lokalizacjach. Anna Pliszka i Agnieszka Kowalik, praca pt. "Kolej na relację z południem" - za nawiązanie do istniejących elementów tworzących identyfikację wizualną istniejących przystanków PKM i realność adaptacji w innych lokalizacjach.

Trzecie Wyróżnienie
Robert Maskos i Jelizawieta Miakotina, praca pt. "Nowe centrum Orunii Górnej" - za odwagę w kreowaniu wielkomiejskiego, wielopoziomowego węzła komunikacyjnego, z funkcją kulturową, integrującą społeczność. Robert Maskos i Jelizawieta Miakotina, praca pt. "Nowe centrum Orunii Górnej" - za odwagę w kreowaniu wielkomiejskiego, wielopoziomowego węzła komunikacyjnego, z funkcją kulturową, integrującą społeczność.

Czwarte wyróżnienie
Dominika Wodeńko i Sylwester Witczak, praca pt. "Latający dywan" - za ciekawą formę, rozwiązania przestrzenne i proponowane rozwiązania proekologiczne, a także atrakcyjność przekazu rysunkowego. Dominika Wodeńko i Sylwester Witczak, praca pt. "Latający dywan" - za ciekawą formę, rozwiązania przestrzenne i proponowane rozwiązania proekologiczne, a także atrakcyjność przekazu rysunkowego.

Piąte wyróżnienie
Joanna Kreft i Julia Lebioda, praca pt. "Fuzja" - za interesujące rozwiązania funkcjonalne i realne powiązanie kondygnacji nadziemnych z podziemnymi. Joanna Kreft i Julia Lebioda, praca pt. "Fuzja" - za interesujące rozwiązania funkcjonalne i realne powiązanie kondygnacji nadziemnych z podziemnymi.


O PKM Południe:


To zakrojony na szeroką skalę projekt rozbudowy linii kolejowej na południe Gdańska i dalej m.in. do Pruszcza oraz Kolbud.

W pierwszym etapie, do 2030 roku, powstać ma siedmiokilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie sześć przystanków.

Do końca 2023 roku trwać będą prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, które da odpowiedz, czy można tę inwestycję na tym terenie w ogóle zrealizować.

Opinie (140) 7 zablokowanych

  • Fajne, studenci mają wyobraźnię (7)

    Niestety ich pomysły, choć ładne, niemożliwe będą do realizacji ze względu na cenę budowy.
    Potem dopiero przyjdzie weryfikacja jak będą projektować domy z gotowych projektów, albo kombinować jak upchnąć dodatkowe stanowisko parkingowe w hali garażowej.

    • 98 8

    • Latający dywan najładniejszy (2)

      szkoda, że to tylko mrzonki...
      Co do wiat - komu przeszkadzają obecne? Przecież są bardzo ładne i tak na prawdę jeszcze "nowe".

      • 13 0

      • (1)

        Kształt teraźniejszych jest dobry, przecież też były robione konkursy.Minia,kolor czerwony,farby podkładowej używanej przed docelową,wygląda jakby było malowanie niedokończone i zabrakło ostatniej warstwy farby.Kolor powinien nawiązywać do morza lub bursztynu.

        • 2 1

        • a kolor jego jest czerwony - bo na nim robotnicza krew!

          • 0 0

    • nie tylko ze względu na cenę

      to jest niefunkcjonalne, trudne technicznie, brzydkie. Zwycięski projekt budzi najgorsze urbanistyczne skojarzenia - patelnia w lecie, wygwizdów na jesieni. Po co komu takie koszmarki?

      • 1 1

    • Pytanie czy te ogromne stalowe przekroje obecnymch wiat sa tanie?

      Przeciez ta konstrukcja jest mocno przewymiarowana.

      • 3 2

    • nie dość, żę drobie w budowie,

      to jeszcze niezwykle kosztowne i trudne w utrzymaniu (przynajmniej w większości, może ta "Rownowaga" się wybroni jako tako)
      od razu widać, że studenci nie mają pojęcia jak działają budykni tego typu i jak się je użytkuje. oraz zasad ich projektowania; zastanawia, czego oni uczą na tych studiach? rysowania koszmarków bez jakiekokolwiek względu na ich budowę i koszt cyklu życia?

      • 10 1

    • Pierwsze miejsce

      Szaro, buro i ponuro. Albo niech zostanie czerwone, albo z zielonym dachem.

      • 21 2

  • Ja proponuję dwie szklane ściany połączone szklanym dachem.

    Do tego dużo drzew. Tanio, funkcjonalnie, łatwo utrzymać w czystości.

    • 0 0

  • istotne pytanie i mam nadzieję, że Pan moderator nie zablokuje jak większość pytań

    Kiedy rozwój PKM w Gdyni? Co w tym temacie się dzieje? Czy skazani jesteśmy na korki latem w openera i w wakacje?

    • 0 0

  • Kolor OK

    Ale same wiaty to o kant rozbić. Przy wietrze, deszczu czy śniegu można się schowac tylko w windach.

    • 0 0

  • Dobra,bez podniety pkm. Wystarczy,ze zgodnie z jedyną

    słuszną drogą zarzadu miasta wyrąbiecie do golej ziemi wszystkie drzewa i krzaki w okolicy i ladnie to zabetonujecie i juz sie wpiszecie idealnie w krajobraz osiedli na poludniu Gdanska. Sekta "wszystko dla Gdanska" nienawidzi drzew, wiec pkm ma proste zadanie.

    • 0 0

  • studenci to nieźle się najarali widać i jeszcze dopaleczami poprawili...

    • 0 0

  • Kazda linia powinna miec swoj kolor. Tak w pradze jest i jest super

    • 0 0

  • Czerwone wiaty na Monte Cassino (2)

    zamiast rosy piły polską krew.

    • 7 10

    • Co ty wiesz o walkach 2 Polskiego Korpusu we Włoszech? (1)

      Wujek mojego taty por. Barski zdobył Monte Cassino. Potem zdobył Loreto i brał udział w walkach o Anconę. Niestety tam zginął.
      Spoczywa na polskim cmentarzu wojennym w Loreto. Ci którzy polegli pod Monte Cassino
      spoczywają na cmentarzu koło klasztornego wzgórza.
      A ty bezczelnie kpisz z polskich żołnierzy.

      • 4 1

      • Polscy żołnierze to zdobywali Wał Pomorski w drodze na Berlin.

        Zginął tam sierżant Kleczkowski, powiązań rodzinnych brak.

        • 0 0

  • niech studenci zapłaca za swoje "odlotowe" pomysły to wrócimy do realiów !

    kolejny przykład bezmyślnego wydawania cudzych pieniędzy - potem drożeje komunikacje, wywóz śmieci, parkingi itp. opłaty....

    • 0 0

  • Nazwy nowych przystanków

    Jest tradycją, że nazwy przystanków kolejowych odnoszą się do miejscowości (lub dzielnic miasta) w których są zlokalizowane, lub które to miejscowości (lub dzielnice, a czasem i ważne miejskie obiekty) przystanki te mają obsługiwać. Tak jest na istniejących przystankach sieci PKM i nie jest to przypadek.
    Natomiast nazwy pochodzące od ulic powinny pozostać zarezerwowane dla komunikacji miejskiej (ewentualnie dla metra). Jeżeli zostanie to wymieszane, efekt będzie dość dziwaczny (Gdańsk Madalińskiego? Gdańsk Warszawska? Gdańsk Wielkopolska?)
    Mam nadzieję, że proponowane nazwy są tylko roboczymi i znajdzie się ktoś, kto da radę to uporządkować - tak jak w przypadku istniejących przystanków PKM zrobił to p. Massel z Politechniki Gdańskiej.
    W każdym razie, rozwój sieci kolejowej zawsze cieszy.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Trójmiejski Dzień Zielonych Budynków

123 zł
konferencja

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jakie nietypowe rośliny można znaleźć w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym?

 

Najczęściej czytane