• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM odejdzie od czerwonych wiat? Wizje nowych przystanków

Michał Brancewicz
29 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina. Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina.

Charakterystyczne, czerwone wiaty, które widać z daleka, są jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Podczas planowanej rozbudowy PKM na południe, nowe przystanki będą prawdopodobnie inne. Jakie, tego nie wiadomo, na razie swoje pomysły zaprezentowali studenci.



PKM Południe powinna mieć przystanki:

- Od czerwonych wiat nie odchodzimy, tylko PKM Południe nie ma być wierną kalką pierwszej PKM, bo powstanie w zupełnie innych realiach - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna. - Tam my się musimy zmieścić pomiędzy istniejącą już zabudową, a przy pierwszej PKM to wokół niej powstają obecnie osiedla. Oczywiście chcemy dalej nawiązywać do pierwszych wiat.
Na razie z tym wyzwaniem zmierzyli się studenci. Ocenianych było 18 prac biorących udział w konkursie "Kolej na południe", organizowanym przez PKM SA i Uczelnie Fahrenheita.

Przyznano trzy nagrody i pięć wyróżnień. Autorzy trzech najlepiej ocenionych projektów otrzymali nagrody finansowe o łącznej wartości 15 tys. zł ufundowane przez PKM SA.

Pierwsza nagroda


  • Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina.

Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja StawskaMałgorzata Maina w uznaniu za śmiałe, całościowe, rozwiązanie wielkomiejskie łączące przystanek z bogatym programem funkcjonalnym i efektownie rozwiązaną przestrzenią publiczną.


Druga nagroda



Druga nagroda i 5 tys. zł przypadła Urszuli CałusińskiejKlaudii Chorobińskiej. Nagrodzona praca pt. "Połączenie" została wyróżniona za rozwiązanie urbanistyczne łączące izolowane obecnie części dzielnicy za pomocą parkowej przestrzeni publicznej oraz wykazanie potencjału rozwiązania komunikacyjnego kołowego.


Trzecia nagroda



Trzecia nagroda w kwocie 3 tys. zł trafiła do Ludmiły MatsisovichMarty Kloch. Projekt "Żółta wstążka" został doceniony za konsekwentną spójną realizację zamysłu przestrzennego łączącego różne części dzielnicy oraz zachowanie zielonego charakteru miejsca.


W drugim etapie konkursu na bazie ośmiu wybranych projektów studenci będą przygotowywać szczegółowe koncepcje innowacyjnych rozwiązań środowiskowych, społecznych i gospodarczych wzmacniających atrakcyjność kolei pasażerskiej dla użytkowników.

- Kiedy pomysły naszych studentów architektury połączymy z pomysłami i kompetencjami studentów Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i Uniwersytetu Gdańskiego, jestem przekonana, że powstaną innowacyjne, kreatywne rozwiązania, uwzględniające szereg aspektów społecznych, ekologicznych czy prozdrowotnych, które zaprojektowane teraz, będą sprawdzały się również za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat - podsumowała prof. Lucyna Nyka, dziekan Wydziału Architektury PG.
Oczywiście studenckie wizje nie są projektami przeznaczonymi do realizacji. Niewykluczone jednak, że staną się inspiracją dla przyszłych projektantów linii PKM Południe.

Dodatkowy przystanek na trasie PKM Południe



Wyróżnione prace


Pierwsze wyróżnienie
Natalia Buć i Milena Mroch, praca pt. "Równowaga" - za powściągliwość ingerencji w przestrzeń, uzyskanie zielonej przestrzeni w trudnej lokalizacji komunikacyjnej. Natalia Buć i Milena Mroch, praca pt. "Równowaga" - za powściągliwość ingerencji w przestrzeń, uzyskanie zielonej przestrzeni w trudnej lokalizacji komunikacyjnej.

Drugie wyróżnienie
Anna Pliszka i Agnieszka Kowalik, praca pt. "Kolej na relację z południem" - za nawiązanie do istniejących elementów tworzących identyfikację wizualną istniejących przystanków PKM i realność adaptacji w innych lokalizacjach. Anna Pliszka i Agnieszka Kowalik, praca pt. "Kolej na relację z południem" - za nawiązanie do istniejących elementów tworzących identyfikację wizualną istniejących przystanków PKM i realność adaptacji w innych lokalizacjach.

Trzecie Wyróżnienie
Robert Maskos i Jelizawieta Miakotina, praca pt. "Nowe centrum Orunii Górnej" - za odwagę w kreowaniu wielkomiejskiego, wielopoziomowego węzła komunikacyjnego, z funkcją kulturową, integrującą społeczność. Robert Maskos i Jelizawieta Miakotina, praca pt. "Nowe centrum Orunii Górnej" - za odwagę w kreowaniu wielkomiejskiego, wielopoziomowego węzła komunikacyjnego, z funkcją kulturową, integrującą społeczność.

Czwarte wyróżnienie
Dominika Wodeńko i Sylwester Witczak, praca pt. "Latający dywan" - za ciekawą formę, rozwiązania przestrzenne i proponowane rozwiązania proekologiczne, a także atrakcyjność przekazu rysunkowego. Dominika Wodeńko i Sylwester Witczak, praca pt. "Latający dywan" - za ciekawą formę, rozwiązania przestrzenne i proponowane rozwiązania proekologiczne, a także atrakcyjność przekazu rysunkowego.

Piąte wyróżnienie
Joanna Kreft i Julia Lebioda, praca pt. "Fuzja" - za interesujące rozwiązania funkcjonalne i realne powiązanie kondygnacji nadziemnych z podziemnymi. Joanna Kreft i Julia Lebioda, praca pt. "Fuzja" - za interesujące rozwiązania funkcjonalne i realne powiązanie kondygnacji nadziemnych z podziemnymi.


O PKM Południe:


To zakrojony na szeroką skalę projekt rozbudowy linii kolejowej na południe Gdańska i dalej m.in. do Pruszcza oraz Kolbud.

W pierwszym etapie, do 2030 roku, powstać ma siedmiokilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie sześć przystanków.

Do końca 2023 roku trwać będą prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, które da odpowiedz, czy można tę inwestycję na tym terenie w ogóle zrealizować.

Opinie (140) 7 zablokowanych

  • Do studentów. (2)

    Opracujcie kolory elewacji w barwach biało zielonych, będzie Wam wdzięcznych tysiące mieszkańców Gdańska.

    • 1 16

    • Biel i zieleń zdecydowanie najlepsza, powinna zdecydować o wyborze.

      • 0 1

    • Może kibice Lechii.

      Wiaty czerwone są dobrze wymyślone.

      • 1 2

  • A skończy się nudnie

    Ze względu na koszty budowy i/lub utrzymania

    • 1 0

  • Najlepiej barwy Ukraińskie. (1)

    To żart, ale obawiam się że ktoś wpadnie na taki pomysł w urzędzie.
    Czerwone rulezz.

    • 4 2

    • byle nie czerwono-biało-niebieskei.

      ale obawiam sie, że trolle już wpadłu na taki pomysł.

      • 0 0

  • Zdecydowanie zostawić czerwone przystanki (3)

    Bardzo dobrze się przyjęły i stanowią pozytywną identyfikację wizualną inwestycji.

    • 100 6

    • (1)

      Ale PKM Południe to przedłużenie dotychczasowej linii SKM i nie ma za wiele wspólnego ze starą PKM, więc siłą rzeczy nie ma sensu kopiować wiat.

      • 4 3

      • Nie żebym był za tymi czerwonymi

        one na linię SKM są po prostu za krótkie (przykrywaja zbyt krótki odcinek peronu, ale dlaczego wiaty PKM muszą się różnić od tych na linii SKM (bo tym będzie linia na południe mimo iż nie będzie pewnie należeć do SKM)? To i to są tak naprawdę przystanki kolei miejskiej. Przecież cały czas dążymy do ujednolicenia czy w biletach czy w taborze, czy obsłudze. Po powstaniu linii na Gdańsk Południe moglibyśmy mieć dwie trasy SKM. Jedna Kowale/Św-Gdańsk Śródmieście-Wejherowo, a druga Pruszcz/Lipce-Wrzeszcz-Lotnisko-Osowa-Gdynia.

        • 0 0

    • Zgadza się - czytelna identyfikacja przystanków

      Ew. zmienic kolorystykę na np. żółtą

      • 0 1

  • Te ladne rysuneczki nie maja sensu dopoki w trojmiescie nie zostanie wdrozony jeden TANI bilet na wszystkie srodki komunikacji. (3)

    O, na przyklad taki jak w Pradze - praski bilet miesięczny kupowany z góry na rok kosztuje 3650 CZK, czyli 304 CZK / miesiac, to jest 55 PLN / mc.
    Polecam obejrzec to na własne oczy jezeli ktos wciąż nie wierzy.
    pid kropka cz, jizdne a tarif >> cestovani po praze >> dlouhodobe

    • 19 1

    • Albo w Paryżu... już 30 lat temu taki bilet na całą komunikację miejską był (metro, RER, autobusy) (2)

      A w Trójmieście to ciągle marzenie ściętej głowy niestety...

      • 4 0

      • W Warszawie misięczny w 1 strefie na wszystko (wkd, ztm, metro i parkingi park&ride) to 110 pln w pierwszej strefie. (1)

        Z tym, że pierwsza strefa sięga od Dziekanowa do Kawęczyna czyli jakieś 43 -44 kilometry.
        Jak od Redy do Pruszcza Gdańskiego.

        • 7 0

        • W Warszawie to nawet dorosli niepełnosprawni ze stopniem umiarkowanym mają ulgi w przejazdach komunikacji miejskiej,a w Gdańsku nie da się.

          • 2 0

  • Wizualizacje a rzeczywistość (3)

    Projekty to jedno, a w rzeczywistości głównym kryterium będzie i tak koszt wykonania takiego przystanku, skutkiem czego odejdzie się od koncepcji z wizualizacji. Cieszy jednak, że w niemal każdej pojawia się dużo zieleni, mam nadzieję, że również przy realizacji będzie jej podobna ilość.

    • 35 4

    • NP

      Tak jak Zielona Wyzwolenia,będzie realizowana na monitorach komputerów?

      • 0 0

    • oj tak dużo zieleni zwłaszcza na peronach no i koniecznie obok torów.

      • 3 2

    • Obecne przystanki PKM to również koncepcja wyłoniona w wyniku konkursu wśród studentów, więc da się.

      • 7 0

  • (1)

    Piękne wizje,zdolną mamy młodzież i studentów.Oby choć część z nich została w kraju.Choć niestety u nas za talent i wykształcenie rzadko dobrze płacą.

    • 14 15

    • placa jest za pracę

      nie za starz czy dyplom. pomyliłeś ustroje

      • 1 0

  • Jak już niejeden raz pisałem, propunuję utowrzyć specjalny wydział w Urzedzei Miasta Gdąńska lub spókę z udziałem skarbu miasta, (2)

    aby mogła skuoić się i o tym rzetelnie i tylko o tym mogła decydować, tj, jakiego koloru ma być Wiata Przystankowa :)

    • 9 4

    • Urząd miasta Gdańska nie ma nic wspólnego z PKM (1)

      • 3 0

      • aaa to szkoda ;)

        • 0 0

  • Zielone dachy wiat i ogólnie sporo zieleni wokół ładnie wygląda na wizualizacjach, ale gdyby to zrealizować, to po roku wyglądałoby jak "kwietne łąki" albo wyschnięty step. W Polsce robi się całkiem sporo ładnych rzeczy, ale po oddaniu projektu nikt się nie zajmuje codziennym utrzymaniem. Na pielęgnację zieleni, koszenie trawników, sprzątanie, mycie wiat, ławek, peronów, chodników czy ulic, że o bieżących naprawach nie wspomnę, nie ma już pieniędzy. W efekcie, to co było ładne po przecięciu wstęgi przez prezydentów/wójtów/biskupów w szybkim tempie niszczeje i wygląda jak przed remontem/przebudową. Taka nasza polska specyfika :(

    • 2 0

  • Niektóre przystanki kosztowałyby drożej, niż budowa trasy między nimi!

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

I Ogólnopolska Konferencja Ginekologii, Położnictwa i Chorób Piersi MEDFEM

konferencja

Trójmiejski Dzień Zielonych Budynków

123 zł
konferencja

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Grzyby jadalne to:

 

Najczęściej czytane