• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM odejdzie od czerwonych wiat? Wizje nowych przystanków

Michał Brancewicz
29 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina. Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina.

Charakterystyczne, czerwone wiaty, które widać z daleka, są jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Podczas planowanej rozbudowy PKM na południe, nowe przystanki będą prawdopodobnie inne. Jakie, tego nie wiadomo, na razie swoje pomysły zaprezentowali studenci.



PKM Południe powinna mieć przystanki:

- Od czerwonych wiat nie odchodzimy, tylko PKM Południe nie ma być wierną kalką pierwszej PKM, bo powstanie w zupełnie innych realiach - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna. - Tam my się musimy zmieścić pomiędzy istniejącą już zabudową, a przy pierwszej PKM to wokół niej powstają obecnie osiedla. Oczywiście chcemy dalej nawiązywać do pierwszych wiat.
Na razie z tym wyzwaniem zmierzyli się studenci. Ocenianych było 18 prac biorących udział w konkursie "Kolej na południe", organizowanym przez PKM SA i Uczelnie Fahrenheita.

Przyznano trzy nagrody i pięć wyróżnień. Autorzy trzech najlepiej ocenionych projektów otrzymali nagrody finansowe o łącznej wartości 15 tys. zł ufundowane przez PKM SA.

Pierwsza nagroda


  • Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina.

Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja StawskaMałgorzata Maina w uznaniu za śmiałe, całościowe, rozwiązanie wielkomiejskie łączące przystanek z bogatym programem funkcjonalnym i efektownie rozwiązaną przestrzenią publiczną.


Druga nagroda



Druga nagroda i 5 tys. zł przypadła Urszuli CałusińskiejKlaudii Chorobińskiej. Nagrodzona praca pt. "Połączenie" została wyróżniona za rozwiązanie urbanistyczne łączące izolowane obecnie części dzielnicy za pomocą parkowej przestrzeni publicznej oraz wykazanie potencjału rozwiązania komunikacyjnego kołowego.


Trzecia nagroda



Trzecia nagroda w kwocie 3 tys. zł trafiła do Ludmiły MatsisovichMarty Kloch. Projekt "Żółta wstążka" został doceniony za konsekwentną spójną realizację zamysłu przestrzennego łączącego różne części dzielnicy oraz zachowanie zielonego charakteru miejsca.


W drugim etapie konkursu na bazie ośmiu wybranych projektów studenci będą przygotowywać szczegółowe koncepcje innowacyjnych rozwiązań środowiskowych, społecznych i gospodarczych wzmacniających atrakcyjność kolei pasażerskiej dla użytkowników.

- Kiedy pomysły naszych studentów architektury połączymy z pomysłami i kompetencjami studentów Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i Uniwersytetu Gdańskiego, jestem przekonana, że powstaną innowacyjne, kreatywne rozwiązania, uwzględniające szereg aspektów społecznych, ekologicznych czy prozdrowotnych, które zaprojektowane teraz, będą sprawdzały się również za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat - podsumowała prof. Lucyna Nyka, dziekan Wydziału Architektury PG.
Oczywiście studenckie wizje nie są projektami przeznaczonymi do realizacji. Niewykluczone jednak, że staną się inspiracją dla przyszłych projektantów linii PKM Południe.

Dodatkowy przystanek na trasie PKM Południe



Wyróżnione prace


Pierwsze wyróżnienie
Natalia Buć i Milena Mroch, praca pt. "Równowaga" - za powściągliwość ingerencji w przestrzeń, uzyskanie zielonej przestrzeni w trudnej lokalizacji komunikacyjnej. Natalia Buć i Milena Mroch, praca pt. "Równowaga" - za powściągliwość ingerencji w przestrzeń, uzyskanie zielonej przestrzeni w trudnej lokalizacji komunikacyjnej.

Drugie wyróżnienie
Anna Pliszka i Agnieszka Kowalik, praca pt. "Kolej na relację z południem" - za nawiązanie do istniejących elementów tworzących identyfikację wizualną istniejących przystanków PKM i realność adaptacji w innych lokalizacjach. Anna Pliszka i Agnieszka Kowalik, praca pt. "Kolej na relację z południem" - za nawiązanie do istniejących elementów tworzących identyfikację wizualną istniejących przystanków PKM i realność adaptacji w innych lokalizacjach.

Trzecie Wyróżnienie
Robert Maskos i Jelizawieta Miakotina, praca pt. "Nowe centrum Orunii Górnej" - za odwagę w kreowaniu wielkomiejskiego, wielopoziomowego węzła komunikacyjnego, z funkcją kulturową, integrującą społeczność. Robert Maskos i Jelizawieta Miakotina, praca pt. "Nowe centrum Orunii Górnej" - za odwagę w kreowaniu wielkomiejskiego, wielopoziomowego węzła komunikacyjnego, z funkcją kulturową, integrującą społeczność.

Czwarte wyróżnienie
Dominika Wodeńko i Sylwester Witczak, praca pt. "Latający dywan" - za ciekawą formę, rozwiązania przestrzenne i proponowane rozwiązania proekologiczne, a także atrakcyjność przekazu rysunkowego. Dominika Wodeńko i Sylwester Witczak, praca pt. "Latający dywan" - za ciekawą formę, rozwiązania przestrzenne i proponowane rozwiązania proekologiczne, a także atrakcyjność przekazu rysunkowego.

Piąte wyróżnienie
Joanna Kreft i Julia Lebioda, praca pt. "Fuzja" - za interesujące rozwiązania funkcjonalne i realne powiązanie kondygnacji nadziemnych z podziemnymi. Joanna Kreft i Julia Lebioda, praca pt. "Fuzja" - za interesujące rozwiązania funkcjonalne i realne powiązanie kondygnacji nadziemnych z podziemnymi.


O PKM Południe:


To zakrojony na szeroką skalę projekt rozbudowy linii kolejowej na południe Gdańska i dalej m.in. do Pruszcza oraz Kolbud.

W pierwszym etapie, do 2030 roku, powstać ma siedmiokilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie sześć przystanków.

Do końca 2023 roku trwać będą prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, które da odpowiedz, czy można tę inwestycję na tym terenie w ogóle zrealizować.

Opinie (140) 7 zablokowanych

  • Kiedy powstanie normalny ,czytelny rozkład jazdy?

    Nie wiadomo nawet jak go znaleźć w internecie.

    • 5 0

  • Piękne mrzonki. (2)

    Zamieszkałem na południu Gdańska w 2006 roku. Już wtedy(!) bito pianę na temat budowy Nowej Świętokrzyskiej. Minęło 16 lat i nie wbito nawet łopaty pod inwestycję. Jak SKM/PKM na południe powstanie do 2050 roku, to będzie cud. Większość tych, którzy potrzebują Nowej Świętokrzyskiej i SKMki teraz, nie dożyje oddania tych inwestycji do użytku. Nabudowano gigantyczną liczbę nieruchomości, dla których jedynym dojazdem jest Świętokrzyska/Niepołomicka i to ten ciąg trzeba jak najszybciej udrożnić.

    • 43 9

    • Moja opinia.

      Urodziłem się w 1973r,. Przez 35 lat oglądałem resztki starej kolei Kokoszkowskiej. Poczekasz sobie ile trzeba.

      • 5 0

    • I co

      • 0 4

  • Lepiej niech popracują nad

    Rozkładami. Super fajnie ale jadąc kiedyś na weekendowy wypad na Kaszuby nie wiedziałam czy wsiadać czy lepiej zostać na peronie. Jak można tak kisić ludzi? Może warto aby było więcej kursów?
    Nie jeżdzę czesto ale z ciekawosci zerknęłam na rozkłady (nawet nie PKM bo to w sumie nasze lokalne) pociągów - to jest jakaś zgroza i czarna rozpacz.
    Znajomi mieszkają za granicą i dojezdzaja pociagami do pracy nawet 100km i to dość sprawnie i szybko. Szok! U nas katorga to dostać się nawet np. do kujawsko-pomorskiego. Nie wiem czy nawet nie ma jakiegos kursu z 3 przesiadkami. Prawda jest taka, ze pociagi tak powinny smigac, ze ludzie z wielka checia by podróżowali np. na weekend do innego miasta, które wcale nie są tak daleko od siebie.

    • 3 0

  • OMG co za brzydactwa

    Jedynie żółta wstążka może być. Reszta to niefunkcjonalne esy floresy po całości, drogie studentki...Gdzie wyczucie proporcji, temat wiodący, piękno itp.

    • 1 0

  • Dobrze że Kozikowski nie startował.

    • 2 0

  • teraz to po ptakach

    liczyłem na to, że każda stacja PKM będzie dziełem sztuki. jednak jeśli przyjęto koncepcję jednolitej stylistki, powinno się jej trzymać. aktualnie przynajmniej z daleka widać, że to stacja PKM. jedynie ich surowość jest boląca w oczy

    • 1 1

  • Kolejne (zgubne) tworzenie kolejnego nazewnictwa samej fizycznej trasy, po co? (1)

    skm, pkm, pkm południe? Po co jak po torach jeździ SKM, i jeszcze Regio...

    Niech to będzie po prostu skm wszystko razem i tyle. Najważniejsze by jeździło

    Marnowanie pieniędzy tylko

    • 10 4

    • SKM należy do PKP i jest to przewiznik. PKM to Właściciel infrastruktury. Tak trudno zrozumieć?

      • 2 1

  • Realny termin powstania pkm 2 to 2100rok buahaaaa.czyli dawno was nie bedzie heh (1)

    • 3 4

    • O pierwszej linii też tak mowiono

      • 3 1

  • Skm (1)

    Zróbcie w końcu porządek z tą skm w Trójmieście bo zwariować można wiecznie spóźniona brudna i bez klimatyzacji ile lat będziemy czekać jak jesteśmy prawie tacy sami wielkością wszystkich miast i okolic jak Warszawa a jeździmy skm z lat 70 i 80 co jest?

    • 6 1

    • W Warszawie SKM nie należy do PKP. I tu jest odpowiedź

      • 2 0

  • Gratuluję wszystkim pomysłów i samozaparcia, ale

    zauważcie co zostało wybrane jako nr 1. Wizja kompletnie zlewająca się z obecnymi trendami tandety, prostactwa i taniości. Oceniam tylko walor estetyczny, nie funkcjonalność. Ten projekt jest jak praca z katalogu dworców kolejowo-handlowych. Bez wyrazu, bez charakteru, raz zobaczyć i zapomnieć. Trzeba odwagi w kreowaniu przestrzeni, chęci pozostawienia po sobie dzieła, a nie "chatki krytej eternitem". Pomysł z czerwonymi wiatami ma charakter, zwraca uwagę, ale jednocześnie wpisuje się w nowoczesne myślenie o nietuzinkowych budowlach "na miarę naszych czasów". Otwórzcie głowy, bo wybudujecie koszmar jak Forum.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

I Ogólnopolska Konferencja Ginekologii, Położnictwa i Chorób Piersi MEDFEM

konferencja

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jaka rzeka przepływa przez centrum Gdańska?

 

Najczęściej czytane