- 1 Znane osoby, które studiowały w Trójmieście (61 opinii)
- 2 Po semestrze rezygnuje nawet 1/3 studentów (137 opinii)
- 3 75 lat wyjątkowej szkoły z Gdyni (35 opinii)
- 4 Jest z Gdańska i inspiruje cały świat (20 opinii)
- 5 Gdańscy nauczyciele i dyrektorzy roku (54 opinie)
- 6 Zmianowość w szkołach, czyli gdy dziecko zaczyna szkołę o godz. 15 (154 opinie)
Specjalne budki do nauki w gdańskiej szkole. "Pomagają w koncentracji"
Umożliwiają naukę w ciszy, dzięki czemu wspomagają koncentrację, służą do przeprowadzania zajęć indywidualnych lub po prostu odpoczynku dla ucznia - w Morskiej Szkole Podstawowej im. Aleksandra Doby w Gdańsku pojawiły się specjalne kabiny. To wyciszone, przeszklone pomieszczenia z dwoma miejscami siedzącymi, stolikiem i komputerem. Jak przekonują pedagodzy, pomysł na stworzenie tej indywidualnej przestrzeni do nauki powstał z myślą o uczniach z niepełnosprawnościami, ale na pewno skorzystają z nich wszystkie dzieci, które będą miały taką potrzebę.
Czytaj też: Aleksander Doba patronem Morskiej Szkoły Podstawowej
Każda z nich jest wygłuszona i ma specjalny system wentylacji, który uruchamia się po wejściu do pomieszczenia, co - jak podkreślają pedagodzy - jest szczególnie ważne w czasie pandemii koronawirusa. Budki są przeszklone, ale w dużej części zostały oklejone symbolami miast, których nazwy noszą. Skąd pomysł na takie rozwiązanie?
- To właściwie wypadkowa wielu różnych sytuacji. Przede wszystkim mamy w szkole dużo dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i w tej grupie dominują uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. To dzieci, które w warunkach tak dużej szkoły, jaką jesteśmy, mają często trudności związane ze zbyt dużą ilością bodźców, szczególnie dźwiękowych, co wpływa na ich układ nerwowy - męczą się i źle funkcjonują. W związku z tym potrzebne nam były pomieszczenia, w których mogliśmy stworzyć im komfortowe warunki, żeby w sytuacji, kiedy się denerwują, coś się dzieje trudnego, mieli możliwość wyciszenia się, odizolowania od bodźców - wyjaśnia Aleksandra Musielak, wicedyrektor ds. wychowawczych w Morskiej Szkole Podstawowej im. Aleksandra Doby w Gdańsku.
Dodatkowo, jak przekonuje wicedyrektor, w szkole uczy się już kilkuset uczniów i nie zawsze możliwe było znalezienie sali do indywidualnych zajęć, które nie powinny odbywać się np. na korytarzu, a takie zajęcia mają również odbywać się w kabinach.
Czytaj też: Będzie trudniej o orzeczenie o niepełnosprawności? "Najwięcej stracą dzieci"
Kiedy jest za głośno
Ze specjalnych pomieszczeń będą mogli korzystać jednak wszyscy uczniowie.
- Chcemy, żeby w naszej szkole edukacja włączająca była faktem, a nie tylko czymś, o czym wszyscy słyszymy, i mamy poczucie, że to się faktycznie dzieje. Tak samo jest z tymi budkami, dzieci już zaczęły nam zgłaszać, że chciałyby z nich korzystać, bo np. na przerwie jest za głośno. Oczywiście to się odbywa pod nadzorem nauczyciela, budki są też na tyle niewielkie, że może tam przebywać maksymalnie 2-3 uczniów - dodaje Musielak.
Do tej pory w szkole dostępne były już wygłuszające słuchawki dla uczniów, którzy potrzebowali dodatkowego wsparcia, by skoncentrować swoją uwagę, lub byli wrażliwi na hałas, jednak nie zawsze takie rozwiązanie było wystarczające.
Czytaj też: "Piraci z Karaibów" zamiast dzwonka w gdańskiej szkole
- Na początku, gdy wprowadziliśmy słuchawki, rodzice naszych uczniów ze specjalnymi potrzebami denerwowali się, że dzieci będą stygmatyzowane, bo chodzą w słuchawkach. Jednak w tej chwili uczniowie, którzy nie mają specjalnych potrzeb, również proszą np. na sprawdzianach o te słuchawki - wiedzą, że mogą się lepiej skoncentrować. Tak samo jest z tymi budkami, jeżeli dziecko zgłasza, że jest za głośno, a coraz więcej dzieci ma jakieś problemy z nadwrażliwością różnego rodzaju, m.in. słuchową, to jak najbardziej może z takiej budki skorzystać - zapewnia wicedyrektor ds. wychowawczych.
Zobacz też: Ranking szkół podstawowych w Trójmieście
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-02-19 17:30
cała szkoła powinna być przyjaznym miejscem do nauki, dla każdego. Powinny być raczej wytłumione sale dla tych dzieciaków co to chcą sobie pokrzyczeć na przerwie.
- 0 2
-
2021-02-19 11:57
Super pomysł, ale takich miejsc w szkole powinno być około 500, a nie 4 :)
- 2 3
-
2021-02-18 10:06
Izolatorium (6)
Coraz więcej izolacji!Izolatka dla dzieci zamiast integracji!Czy to dobry pomysł dla rozwoju społecznego i psychicznego,pracy w grupie?- chyba nie
- 36 18
-
2021-02-18 10:09
Przecież to są budki w których dziecko ma siedzieć od 8 do 13, tylko używane incydentalnie w razie potrzeby.
- 2 3
-
2021-02-18 10:11
Jeden woli pracować w Open space, drugi w pokoju z 10 współpracownikami, a trzeci w kameralnych warunkach w gabinecie dwuosobowym.
- 6 3
-
2021-02-18 19:37
(1)
nikt ich tam nie zamyka, ludzie, zacznijcie myslec. zawsze wszystko na nie
- 2 3
-
2021-02-18 20:04
badz na Tak i zamykaj swoje dzieci w klatce 2m2 a najlepiej w piwnicy, nie bedzie roznicy
- 3 2
-
2021-02-19 10:01
aga (1)
nie chodzi o izolacje, jak masz kontakt z takim dizeckiem, to widzisz więcej.
Super inicjatywa,- 1 0
-
2021-02-19 12:59
mama autystyka
Z treści komentarzy wynika ,że Państwo nie mieli możliwości poznać dziecka z zaburzeniami autyzmu. Nie oceniajmy tego negatywnie jeśli nie wiemy czym jest autyzm. Ja bardzo sie cieszę,że szkoła wyszła z taką inicjatywą. Ze dostrzegła potrzeby takich dzieci nie tylko subwencję. Moje dziecko nie bedzie chodzilo do tej szkoły, z uwagi na zbyt
Z treści komentarzy wynika ,że Państwo nie mieli możliwości poznać dziecka z zaburzeniami autyzmu. Nie oceniajmy tego negatywnie jeśli nie wiemy czym jest autyzm. Ja bardzo sie cieszę,że szkoła wyszła z taką inicjatywą. Ze dostrzegła potrzeby takich dzieci nie tylko subwencję. Moje dziecko nie bedzie chodzilo do tej szkoły, z uwagi na zbyt głebokie zaburzenia. Ale dziekuję za tę inicjatywę. Natomiast komentujących zapraszam do pogłębienia wiedzy, najlepiej poprzez wolontariat na rzecz dziecka ze spektrum autyzmu. Pozdrawiam serdecznie
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.