• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielkie łączenie szkół: ma sens, czy nie?

Marzena Klimowicz-Sikorska
22 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Jeśli pomysł ministerstwa zostanie wcielony w życie, koniec gimnazjum nie będzie dal uczniów tak stresujący. Jeśli pomysł ministerstwa zostanie wcielony w życie, koniec gimnazjum nie będzie dal uczniów tak stresujący.

Licea powstające przy gimnazjach i odwrotnie - takie rozwiązanie w ramach reformy szkolnictwa chce wprowadzić Ministerstwo Edukacji Narodowej. Pomysł dzieli jednak środowisko nauczycieli.



Łączenie gimnazjów ze szkołami ponadgimnazjalnymi

Pomysł łączenia gimnazjów i liceów w zespoły szkolne nie jest nowy. Takich zespołów szkół jest w całej Polsce ok. tysiąca. W Gdańsku jest ich sześć, w Gdyni pięć, a w Sopocie jedna. Ma ich być jednak o wiele więcej.

Od dawna, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, gimnazja chętniej łączono z podstawówkami, niż ze szkołami ponadgimnazjalnymi. Teraz jednak w związku z reformą szkolnictwa resort chce wrócić do łączenia takich placówek. Głównym argumentem ministerstwa jest to, że uczniowie uczący się w zespołach osiągają lepsze wyniki na maturach. Do tego takie rozwiązanie pomogłoby nauczycielom uczącym w kilku placówkach.

- Według mnie taki pomysł jest dobry z punktu widzenia nauczycieli. Zamiast biegać na lekcje po szkołach mieliby drugą pod ręką- mówi Agnieszka Krytkowska, wicedyrektor II LO w Sopocie. - Poza tym jako matka chciałabym, żeby moje dziecko uczyli ci sami nauczyciele, żeby znało inne dzieci ze szkoły, także te z liceum. To zawsze mniejszy stres dla dziecka. Dziś uczeń zanim zdąży oswoić się z gimnazjum, już idzie do liceum, i zanim się obejrzy już podchodzi do matury. Jeśli więc były by odpowiednie warunki lokalowe, to czemu nie - dodaje.

Łączenie szkół różnego szczebla ma także ułatwić przeprowadzenie reformy, która zakłada m.in., że świeżo upieczeni licealiści nie musieliby powtarzać materiału z gimnazjum, ale już po pierwszej klasie skupić się wyłącznie na przedmiotach maturalnych, których zaliczenie na wysokim poziomie jest gwarancją dostania się na studia.

- Do tego pomysłu trzeba podejść ostrożnie. Z jednej strony dzięki połączeniu szkół nauczyciel wie, z jaką wiedzą dziecko idzie do liceum, z drugiej rodzi problemy lokalowe - mówi Elżbieta Markowska, prezes pomorskiego okręgu Związku Nauczycielstwa Polskiego. - Obawiam się jednak czy takie zespoły, w których czasem uczy się blisko tysiąc uczniów w różnym wieku, będą dobrze działać - dodaje.

Zespoły mają też zaoszczędzić czas uczniom, którzy dziś często w pierwszej klasie szkoły ponadgimnazjalnej tracą go na powtarzanie materiału. Obecnie takie powtórki pomagają wyrównać poziom uczniów, którzy uczęszczali do różnych placówek.

Nauczyciele jednak obawiają się, że tak duża ilość uczniów sprawi ogromne problemy wychowawcze. - Jeśli wraz z połączeniem szkół zostanie wzmocniona sieć punktów szkolnych poradni psychologicznych to ten pomysł ma sens. Myślę jednak, że trójmiejskie szkoły nie są na taką zmianę przygotowane. Nauczyciele też nie - kwituje Elżbieta Markowska.

Opinie (26)

  • A co z gimnazjami na wsiach, gdzie nie ma liceów?

    Zostaną zlikwidowane i przeniesione do miast? Czy bedzie kolejny podział międyz miastem a wsią?

    • 13 1

  • uwaga na deweloperow (5)

    po przypadku z zespolem szkol z Lastadii mam mieszane odczucia. bo owszem gra role element socjalizacji ale nalezy sie spytac w czyum unteresie dana szkola jest likwidowana. bo na Lastadii doszlo do likwidacji placowki szkolnej w miejscu o blisko 200 letniej ciaglosci funkcji edukacyjmnej. Interes czyJ? Kazdy sobie moze odpowiedziec gdy skojarzy miejsce z sasiednia dzialka na ktorej realizowane jest osiedle dla nowobogackich ( w tym dla Adamowicza). Wiec - ostroznie z tymi likwidacjami

    • 13 5

    • ale ty nudny jesteś pseudobywalcu (4)

      placówka nie została zlikwiodwana, tylko przeniesiona w nowe miejsce, z dwoma najnowocześniejszymi w Polsce laboratoriami - 2 miliony zł Miasto na to dało. Dzieciaki są zadowolone z nich (z dojazdu nie wszystkie, bo niketóre mają blizej, a niektóre dalej).
      Ale byle najechać na Adamowicza, nawet kłamiąc.

      • 2 7

      • Lastadii nie puszcze w niepamięć (2)

        akurat sprawy Lastadii nie puszcze w niepamięć temu pseudo - Budyń. Jak na dłoni widac prywate zajmujących stołki magistrackie. A szastanie publicznymi pieniędzmi, które ma być jakims dowodem ( tylko czego ?) swiadczy jak najgorzej o ADAMOWICZU.

        • 5 3

        • współczuję bywalcowi salonowy (1)

          tak od jakiegoś czasu widzę, ze cały czas tu piszesz na tym forum. I zawsze źle o budyniu. Musisz mieć smutne życie. I puste.
          Może książkę przeczytasz, film obejrzysz?
          Bo kompleksy to już w twojego pseudonimu wyzierają...

          • 1 4

          • udawana empatia ale dziękuje

            choc co do kompleksów to sie mylisz bo co powiesz na niedawno prezentowane zdjecie z okoliczności podpisania aktu erekcyjnego ECS gdzie wsród smietanki polityków Europy siedzi człowiek o pseudonimie Budyń obwieszony łancuchami. Uważał wtedy że te łańcuchy dodadzą mu dostojeństwa czy czego?

            • 2 2

      • hehe

        Uderz w stół...

        • 1 1

  • (1)

    Czemu w ankiecie brak odpowiedzi:
    Wprowadzenie gimnazjów było głupim pomysłem.

    • 24 2

    • 100% sedna :)

      ale ta proponowana zmiana to takie ciche naprawienie błędu. Oby się udało.

      • 0 2

  • "Nie matura, a chęć szczera..." (1)

    Pomysł połączenia gimnazjum i liceum jest doskonały dla młodzieży uzdolnionej, która planuje studiować.
    Natomiast, jeżeli część uczniów nie zdecyduje się na naukę w liceum, tylko wybierze szkołę zawodową po gimnazjum, sytuacja z punktu widzenia ucznia się nie zmieni. Liczbę dzieci w klasie licealnej należy uzupełnić i naukę w liceum rozpocznie zupełnie nowy zespół.
    Jeżeli wypracowano już model 6+3+3 nie należy go burzyć, tylko doskonalić - programy w gimnazjach, moim zdaniem, są zbyt ambitne - ich twórcy nie uwzględniaja ani możliwości intelektualnych przeciętnego ucznia, ani problemów emocjonalnych okresu dojrzewania.

    • 7 2

    • a dlaczego ma wybrać szkołę zawodową?

      nauczyciele i rodzice, skutecznie sterowani przez rząd wybiją z głowy takiemu delikwentowi szkołą zawodową, dobrze będzie jak do technikum puszczą.

      powtarzam - idiotyczny jest pomysł wciskania każdemu na siłę matury.

      • 5 0

  • ankieta - fajny pomysł:

    pytać ludzi, czy jest coś dobre. Tylko czemu pytać tych, którzy sie na tym nie znają? Oczywiscie wtedy frustraci głosują na "nie" - co jest do przewidzenia

    • 1 5

  • Połączyć (1)

    Pewnie że połączyć gimnazjum z liceum, liceum z uniwerkiem a uniwerek z pośrednikiem i poradnią psychiatryczną. Dla wszystkich tych kochanych dzieci na które wszyscy wciąż chuchali i dmuchali aby za oszczędzić im stresu nie biorąc pod uwagę tego iz przy wejściu w dorosłe życie na dzień dobry dostaną z półobrotu w twarz od Chucka Norrisa i zostaną rozłożeni na łopatki przez dotychczas im nieznane zjawisko jakim jest stres.

    • 19 3

    • Wyjątkowo trafne spostrzeżenie.

      • 1 0

  • a ja kocham Gdańsk!

    • 4 0

  • Kilka lat temu reforma, która robiła podział- bo tak będzie lepiej, a teraz chcą łączyć. Chyba ktoś tu się nudzi i wymyśla!

    • 17 0

  • A co z Szkołami Zawodowymi?

    Częsc uczniów po gimnazjum chce się uczy zawodu w technikach(tam też jest matura).Czy nowy pomysł ma na celu zlikwidowanie szkół dających młodym ludziom zawód i możliwośc rozpoczęcia pracy?I tak liczba techników zmniejsza się z roku na rok.Obniża się też poziom nauczania.
    Wygląda na to, że tylko licealiści mają prawo studiowac.

    • 4 1

  • Nasze polskie - rodzime wymysly ...

    Matura w dwa lata ... ciąża w dwa tygodnie ! ,a na koniu -wieżchem po autostradzie -160 km /h i już !!!.

    • 4 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Fale morskie powstają na Bałtyku w wyniku:

 

Najczęściej czytane