• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy wstępne wyniki egzaminu gimnazjalnego 2014

Elżbieta Michalak
18 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
W kwietniu ponad 6 tys. gimnazjalistów z Trójmiasta przystąpiło do egzaminu gimnazjalnego. Dziś zostały ogłoszone wstępne informacje o jego wynikach. W kwietniu ponad 6 tys. gimnazjalistów z Trójmiasta przystąpiło do egzaminu gimnazjalnego. Dziś zostały ogłoszone wstępne informacje o jego wynikach.

Ze wstępnej informacji o wynikach egzaminu gimnazjalnego, zamieszczonych na stronie OKE w Gdańsku, wynika, że uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie z zadaniami wymagającymi wyszukiwania informacji w tekstach kultury, odczytywania i wykorzystywania informacji z rysunku, a także w przypadku języków obcych, z rozwiązywaniem zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu.



Wyniki twoich sprawdzianów i egzaminów były zazwyczaj:

W kwietniu ponad 6 tys. gimnazjalistów z Trójmiasta przystąpiło do egzaminu sprawdzającego zdobytą dotąd wiedzę. Choć wielu z nich oceniło sprawdzian jako łatwy, to analiza wyników wykazała umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej.

Egzamin gimnazjalny 2015. Zobacz arkusze i odpowiedzi

Zobacz pełne wyniki zamieszczone na stronie OKE

Przypomnijmy, egzamin składał się z trzech części. W części humanistycznej gimnazjaliści rozwiązywali odrębne zestawy zadań z języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie, a w części matematyczno-przyrodniczej - zestawy zadań z matematyki oraz przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii. Część trzecia sprawdzała znajomość wybranego języka obcego.

Jak kształtują się wyniki?

Zaczniemy od informacji pozytywnych. Uczniowie dobrze poradzili sobie w tym roku z zadaniami wymagającymi wyszukania informacji w różnych tekstach kultury występujących w arkuszu z języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie. Z matematyki wykazali się umiejętnością odczytywania i wykorzystywania informacji z tekstu i rysunku, a z przedmiotów przyrodniczych - umiejętnością interpretowania danych przedstawionych na wykresie. Gimnazjaliści, którzy pisali egzamin z języka angielskiego, niemieckiego oraz hiszpańskiego na poziomie podstawowym najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu. W przypadku języka rosyjskiego, francuskiego i włoskiego uzyskali najwyższe wyniki z części arkusza sprawdzającej znajomość funkcji językowych. Na poziomie rozszerzonym większość uczniów dobrze poradziła sobie z wyszukiwaniem szczegółowych informacji w tekstach pisanych.

Zobacz wyniki egzaminu w woj. pomorskim w zależności od lokalizacji szkoły

Nieco gorzej wypadły zadania sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej i teorii literatury oraz zadania dotyczące chronologii historycznej. Z matematyki najtrudniejsze okazało się w tym roku zadanie wymagające przeprowadzenia samodzielnego rozumowania matematycznego, a z chemii - wnioskowania o wyniku reakcji na podstawie zamieszczonych informacji. We wszystkich językach obcych nowożytnych największą trudność sprawiło zdającym poprawne stosowanie środków językowych, a w przypadku języka angielskiego, niemieckiego i rosyjskiego - także tworzenie wypowiedzi pisemnej.

Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań z zestawu egzaminacyjnego części humanistycznej (w zakresie historii i WOS-u) gimnazjalista mógł otrzymać 33 punkty. Uczniowie na terenie województwa pomorskiego uzyskali średnio 58 proc punktów, nieco mniej od wyniku krajowego, który wyniósł 59 proc. Lepiej poszło w zakresie języka polskiego - za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań gimnazjalista mógł otrzymać 32 punkty. W woj. pomorskim uczniowie uzyskali średnio 64 proc. punków. (wynik krajowy to 68 proc. punktów).

Część matematyczno-przyrodnicza wypadła słabiej od humanistycznej. Za rozwiązanie zadań z zakresu przedmiotów przyrodniczych uczniowie z województwa pomorskiego uzyskali średnio 51 proc. punktów, a z matematyki średnio 47 proc. punktów możliwych do zdobycia.

Język obcy na poziomie podstawowym wypadł całkiem dobrze. Za rozwiązanie zadań gimnazjaliści uzyskali średnio: z języka angielskiego - 66 proc. punktów, z języka niemieckiego - 52 proc. punktów, z języka rosyjskiego - 68 proc. punktów, z języka francuskiego - 79 proc. punktów, z języka hiszpańskiego - 65 proc. punktów.

Nieco słabiej poszedł uczniom z woj. pomorskiego egzamin z języka obcego na poziomie rozszerzonym. Za rozwiązanie zadań gimnazjaliści uzyskali średnio: z języka angielskiego - 45 proc. punktów, z języka niemieckiego - 31 proc. punktów, z języka rosyjskiego - 45 proc. punktów, z języka francuskiego - 68 proc. punktów, a z języka hiszpańskiego - 60 proc. punktów.

Szczegółowe informacje dotyczące wyników tegorocznego egzaminu gimnazjalnego będą dostępne w sprawozdaniu opublikowanym na stronie CKE 25 sierpnia br.
Elżbieta Michalak

Opinie (26) 2 zablokowane

  • Sie macie gimbusy? (3)

    Słyszałem dziś od wnuka, że u niego w szkole normalnie mada faka padaka, wszyscy mieli nosy na brodzie, podobno porażka na maksa?
    Podaję wyniki wnuka:
    1. Matma 93%
    2. Historia 82% (zasługa dziadka, bo mu wszystkie dostępne testy zadałem)
    3. Angielski 100%
    J. polskiego nie pamiętam, nauki przyrodnicze 54%
    No, to do zobaczenia po wakacjach:-P

    • 14 19

    • Do "nolajków"

      Wielką krzywdę wyrządzili wam rządzący likwidując zawodówki, wielką, oj oj. Po dwóch latach mielibyście fach w ręku, a tak co? ****, *upa i kamieni kupa, jak mawiał klasyk tego gatunku hi hi hi

      • 14 3

    • 100% z angielskiego

      to zara na zmywak wyjedzie na Wyspy!
      To teraz szczyt marzeń młodzieży.

      • 11 1

    • z tymi wynikami to najwyżej I LO w Sopocie

      • 1 1

  • (1)

    Pokolenie Facebooka i komórek zamiast mózgu co drugi to ćpunek i d*podajka

    • 29 5

    • Nie przesadzaj

      Piszesz nieprawdę. W każdym pokoleniu są zdolni i mniej zdolni. Po to właśnie budowano cały system edukacji z technikami i zawodówkami włącznie. Jakie perspektywy ma dzisiejszy gimnazjalista ("ukończony")? Jak nie w pobliżu miejsca zamieszkania, to może ogólniak w Wejherowie albo Tczewie. Nie chcę obrażać tych zacnych miast, po prostu jest niż demograficzny i gorsze szkoły będą zmuszone zaniżać jeszcze bardziej poziom.

      • 4 3

  • 20 lat temu to za takie wyniki bylo by kiblowanie (1)

    na dostateczny trzeba bylo miec 60 %

    • 54 1

    • Trójka to był wstyd!

      • 14 1

  • (1)

    Obecna matura to śmiech na sali.

    • 27 2

    • Jaka matura

      Tu o egzaminy gimnazjalne chodzi

      • 1 0

  • Wiersze i karykatury na matematyce? (3)

    "Z matematyki wykazali się umiejętnością odczytywania i wykorzystywania informacji z tekstu i rysunku" - WTF? oni tam czytali wiersze i interpretowali karykatury czy rozwiązywali zadania? kończyłem mat-fiz i studiuję na PG, żeby nie było.:)

    "Z matematyki najtrudniejsze okazało się w tym roku zadanie wymagające przeprowadzenia samodzielnego rozumowania matematycznego" - a niby jakie inne zadania mogą być na egzaminie z matematyki? Liczenie sześciennych kostek na rysunku?

    Na przyrodzie interpretowanie danych z wykresów? co to jest? dawniej była jakaś reakcja chemiczna i zadanie z fizyki, a nie bujanie w obłokach!

    Za to z historii, czego nie można powiedzieć o przedmiotach ścisłych, wymagana jest szczegółowa wiedza, cała chronologia, wszystko na pamięć w paluszku. To teraz już wiemy, jak został wykorzystany ten stracony czas.

    Z języków obcych tworzenie pisemnej wypowiedzi leży. Skąd ja to znam? Tak się w Polsce uczy języków - ABCD, a kiedy musisz powiedzieć coś od siebie, ani be ani me.

    • 29 2

    • Nie wiem co studiujesz, ale (2)

      geometria i trygonometria to też rysunek. Bardzo często w zadaniach z treścią rysunek jest elementem składowym zadania.

      • 2 1

      • JAKA TRYGONOMETRIA? (1)

        Obecnie w gimnazjum sinusy, cosinusy i inne nie istnieją, a po liceum na poziomie podstawowym ludzie wciąż nie umieją policzyć tego głupiego sin225, bo w programie jest tylko kąta ostrego! Chyba nie chcesz mi wmówić, że jak w zadaniu jest opisany ostrosłup i trzeba coś wyliczyć, to pod zadaniem już jest narysowany przez autorów?!

        • 12 0

        • I po co te przepychanki?

          Znajdź sobie w necie testy i po sprawie.

          • 2 1

  • A gdzie ANALIZA wyników? (1)

    OPIS uzyskanych wyników na stronie CKE to tylko proste podsumowanie. Chciałbym zobaczyć prawdziwą ANALIZĘ tego egzaminu.

    Jaka była rzetelność i trafność tego egzaminu/poszczególnych zadań? Moc różnicująca zadań? Ich trudność? Jaka jest akceptowalność społeczna wyników tego egzaminu? Jaka jest realna efektywność egzaminu gimnazjalnego przeprowadzanego w takiej formie?

    To byłyby dopiero ciekawe wyniki. Czy taki dokument, ze stosownym objaśnieniem wyników nie tylko ilościowych ale i jakościowych, będzie opublikowany na stronie CKE? Powinien być, w końcu to egzamin decydujący o przyszłości tysięcy ludzi. Zasada transparentności w takim przypadku jest więc szczególnie ważna.

    • 8 0

    • Chciałbym pokazać, jak złym egzaminem, w kontekście tego, co wiemy o edukacji, jest egzamin gimnazjalny.

      Poziomy wymagań względem uczniów:
      1. Opisuje
      2. Rozumie, co opisuje
      3. Stosuje opis w sytuacji nowej
      4. Analizuje
      5. Ewaluuje
      6. Kreuje

      To klasyczna hierarchia wymagań, które muszą spełniać uczniowie. Najwyższym, a jednocześnie głównym zadaniem oświaty, powinno być osiąganie poziomu 6. W teście z zamkniętymi odpowiedziami maksymalnie można sprawdzić poziom 2. W krótkiej rozprawce mamy namiastkę poziomu 6. Egzamin gimnazjalny stara się osiągać poziom 6, ale w rzeczywistości zadanie jest tak skonstruowane, że możliwa jest jedynie wąska odpowiedź. To przesuwa zadanie na poziom 3. Twórcy egzaminu próbują oszukiwać obserwatorów przez używanie zwrotów "przeanalizuj", "dokonaj ewaluacji" - które w rzeczywistości są tylko zwykłym odtworzeniem wiedzy.

      Jednocześnie czego można wymagać od twórców egzaminu, którzy w swoim sprawozdaniu (teoretycznie ewaluacja) w rzeczywistości dochodzą do płytkiej analizy (poziom 4) osiągniętych wyników? Analizy niepełnej, powierzchownej a przez to bardzo prostej. Podobnie jest z maturą. A co z pozostałymi poziomami?

      • 4 0

  • po przeczytaniu artykuły rodzą się takie oto wnioski (6)

    to pokolenie nie umie liczyć, myśleć, pisać, ani mówić... ale już za chwilkę dostaną prawa wyborcze.

    • 21 1

    • i głosują na KNP itp. :/ nie będzie dobrze...

      • 5 3

    • Takie będą Rzeczypospolite jakie jej młodzieży chowanie (1)

      A kto chowie tę młodzież? Czyż nie my?

      Może zamiast obwiniać tych wchodzących w dorosłość za braki, należy uderzyć się w pierś i powiedzieć 'mea culpa'?

      Bo kto w rzeczywistości jest winny takiego stanu rzeczy?

      • 4 0

      • kto? już mówię.

        Hall, Szumilas, Kluzik... aaa no tak, są jeszcze ci którzy je wybrali...

        • 3 0

    • Przestań sapać (2)

      Moja córka zdobyła 37 pkt. na 40, jej koleżanka - 40/40, nie wszyscy są idiotami. Są i takie co zdobyły 9 pkt, ale nie wszyscy mogą być prawnikami; ktoś musi sprzątac i sprzedawac w Biedronce.

      • 6 5

      • mój, moja, ja... tylko z tej perspektywy oceniasz rzeczywistość

        ja po studiach technicznych pracowałem w biedrze. tak powinno być?

        • 2 0

      • Wyobraź sobie..

        ... że w Biedronce nie pracują idioci. A z Twojego tekstu tak wynika. Nie pogardzaj pracownikami dyskontów, bo nigdy nie wiadomo gdzie Twoja córka pracować będzie...

        • 6 0

  • Ryją berety młodym ludziom tymi egzaminami.

    Niech lepiej im powiedzą co ich czeka po skończeniu edukacji. I gdzie można będzie sobie wsadzić ten cały stres, naukę, wysiłek, egzaminy.

    • 12 5

  • Egzamin (1)

    Zastanawiam sie dlaczego scislowcem moga zdobyć mniej punktów ? Czy to jest celowe dlaczego z wszystkich egzaminów nie ma takiej samej punktacji tyle samo z matematyki co z polskiego strata 1 punktu z matmy to procentowo 2 z polskiego

    • 0 0

    • z ciebie taki ścisłowiec jak ze mnie fan Tuska

      na obu masz 100% do zdobycia, działaj ogierze. porównanie niezasadne

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Piknik "Rodzina, Zdrowie, Nauka = Merito"

w plenerze, warsztaty, kiermasz, zajęcia rekreacyjne

Festiwal Dobrego Porodu VI

15 zł
warsztaty, spotkanie, konferencja, targi

Trójmiejski Dzień Zielonych Budynków

123 zł
konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jakie drzewa można spotkać w polskich lasach liściastych?

 

Najczęściej czytane