• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chodzą na religię, mimo że nie jest obowiązkowa

Agata Rudnik
30 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Religia, etyka czy zwolnienie z zajęć? Uczniowie trójmiejskich szkół najczęściej wybierają jednak uczestnictwo w zajęciach z religii. Religia, etyka czy zwolnienie z zajęć? Uczniowie trójmiejskich szkół najczęściej wybierają jednak uczestnictwo w zajęciach z religii.

Choć ani religia ani etyka nie są przedmiotami obowiązkowymi, większość uczniów trójmiejskich szkół decyduje się na uczestnictwo w zajęciach. Przy czym religia cieszy się większym zainteresowaniem niż etyka.



Czy twoje dziecko uczęszcza na lekcje religii i/lub etyki?

Nauka religii i etyki organizowana jest w szkołach na życzenie rodziców bądź pełnoletnich uczniów. Istnieje możliwość udziału w lekcjach z jednego lub drugiego przedmiotu, obu równolegle lub rezygnacji z ich nauki. Od 1 września 2014 r. deklaracja uczestnictwa musi być jednak przedstawiona w formie pisemnej, a po złożeniu oświadczenia udział w wybranych zajęciach staje się dla ucznia obowiązkowy.

I tak we wszystkich sopockich szkołach na religię uczęszcza łącznie 2512 uczniów, na etykę 546, a na oba przedmioty jednocześnie - 98 uczniów. W Gdyni zaś w szkołach podstawowych na lekcje religii chodzi 14221 uczniów (na etykę 63), w gimnazjach 5474 uczniów (na etykę 110), a w szkołach ponadgimnazjalnych 8023 uczniów (na etykę 331).

- Zdecydowana większość uczniów naszej szkoły bierze udział w lekcjach religii. Na 426 osób 10 wybrało tylko zajęcia z etyki, 26 osób uczęszcza na oba przedmioty jednocześnie, a około 20 osób nie korzysta z żadnych zajęć tego typu - mówi Krystyna Szczęśniak, dyrektor Gimnazjum nr 11 im. Polskich Noblistów w Gdyni.

Łącznie na naukę religii i etyki przeznaczone są dwie godziny lekcyjne w tygodniu. Jeżeli uczeń z nich nie korzysta, szkoła ma obowiązek zapewnić mu w tym czasie opiekę lub zajęcia wychowawcze.

- Nie jestem osobą wierzącą, stąd podjęłam decyzję, że moja córka nie będzie uczestniczyć w lekcjach religii - podkreśla pani Anna z Gdyni, mama 9-letniej uczennicy. - Jeśli za jakiś czas córka sama uzna, że chce brać w nich udział, oczywiście uszanuję jej wybór. Zajęcia z etyki w szkole nie są w ogóle prowadzone, zapewne z powodu braku chętnych. W czasie trwania religii córka przebywa więc w świetlicy, choć tak naprawdę to jej pierwsza lekcja we wtorki i ostatnia w czwartki. Mogłaby więc przychodzić do szkoły później i wracać z niej wcześniej.

Kto może uczyć religii lub etyki w szkole? Kwalifikacje zawodowe nauczycieli religii określają władze zwierzchnie kościoła lub związku wyznaniowego w porozumieniu z Ministrem Edukacji Narodowej, zaś kwalifikacje wymagane od nauczycieli etyki wynikają z rozporządzenia z dnia 12 marca 2009 r. Na ich podstawie w szkołach podstawowych, gimnazjach i w szkołach ponadgimnazjalnych zajęcia te może prowadzić osoba, która posiada przygotowanie pedagogiczne, a także ukończyła studia wyższe w zakresie filozofii lub etyki lub inne studia wyższe i studia podyplomowe w tym zakresie. Możliwe jest również powierzenie prowadzenia tych zajęć nauczycielowi, który ukończył studia wyższe w innym zakresie niż filozofia czy etyka, jeśli ich program obejmował treści nauczanego w szkole przedmiotu (w zakresie wynikającym z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego). Dla przykładu obecnie w Gdańsku utworzonych jest 15,3 etatów nauczycieli etyki (realizowanych w 75 szkołach) i 230,5 etatów nauczycieli religii (łącznie w 205 szkołach).

- Lekcje religii w wymiarze 32 godzin tygodniowo prowadzi w naszej szkole dwóch księży z Archikatedry Oliwskiej. Dodatkowo cztery godziny prowadzi nauczyciel informatyki, który ukończył także teologię. Za zajęcia z etyki, na które obecnie uczęszcza siedem osób, odpowiada nauczycielka języka polskiego, posiadająca odpowiednie kwalifikacje - tłumaczy Joanna Szymczak-Kolarz, zastępca dyrektora V Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Gdańsku.

Cele, treści nauczania, zalecane warunki i sposób realizacji zajęć z etyki na wszystkich etapach edukacyjnych zostały określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. Nauczyciel przedstawia dyrektorowi szkoły program nauczania etyki, a ten po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej dopuszcza do użytku w szkole zaproponowany program i wpisuje go do szkolnego zestawu programów nauczania. Podstawy programowe etyki w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum znajdują się na stronie: MEN.

Za treści nauczania religii określonego wyznania odpowiadają właściwe władze zwierzchnie kościoła lub związku wyznaniowego, a zatwierdzone przez nie programy i podręczniki do nauki religii są przekazywane Ministrowi Edukacji Narodowej do wiadomości.

Choć religia i etyka nie są przedmiotami obowiązkowymi, to oceny z nich są wliczane do średniej ocen ucznia. Osoba wypełniająca świadectwo nie powinna wprowadzać jakichkolwiek dodatkowych informacji ujawniających, którego z przedmiotów dana ocena dotyczy. Jeśli uczeń nie uczestniczył ani w zajęciach z religii, ani z etyki, na świadectwie szkolnym w miejscu przeznaczonym na ocenę z przedmiotu wstawiona zostaje kreska, bez jakichkolwiek dodatkowych adnotacji. Jeśli natomiast dana osoba brała udział w lekcjach z obu przedmiotów, wówczas na świadectwie umieszcza się ocenę dla niego korzystniejszą.

Warto też wiedzieć, że 25 marca 2014 r. MEN zmieniało rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Wprowadzone zmiany mają na celu zapewnić naukę etyki każdemu uczniowi zainteresowanemu udziałem w zajęciach z tego przedmiotu, eliminując tym samym wskazane przez Europejski Trybunał Praw Człowieka przypadki odmowy zorganizowania tych zajęć z powodu braku wymaganej dotychczas liczby co najmniej trzech uczniów.

Jednocześnie zmiany przepisów gwarantują też udział w zajęciach z religii tym uczniom, którzy z racji przynależności do niewielkich liczebnie kościołów lub związków wyznaniowych (o uregulowanej w Polsce sytuacji prawnej), z tego samego powodu nie mogli korzystać z przysługujących im lekcji. Jeśli jednak w danej szkole zgłosi się mniej niż siedmiu uczniów, dyrektor szkoły przekazuje oświadczenia organowi prowadzącemu, który organizuje odpowiednio zajęcia z etyki w grupach międzyszkolnych oraz zajęcia z religii w pozaszkolnych punktach katechetycznych. Znowelizowane przepisy weszły w życie z dniem 1 września 2014 r.

Miejsca

Opinie (245) 2 zablokowane

  • W 1970 r. Polska miała 6692 parafie, w 2010 r. - 10390 (2)

    Kościół w ciągu ostatnich 40 lat wzniósł połowę tego, na co pracował przez 1000 lat. Patrz Przegląd nr 24(650) z 17 czerwca 2012 . Do tego liczba ludnosci Polski zmalala o ponad 3 miliony. wg nie pulikowanych danych z Polski od 1989 roku wyjechalo 4 miliony Polakow, wiec po jaka cholere az tyle pobudowano parafii.

    • 10 3

    • Parafie buduje się z inicjatywy mieszkańców. Tworzą się nowe osiedla i najczęściej ludzie nie chcą dojeżdzac do jakiegos dalekiego kosciola, powstaje jakaś budka, dojeżdzą ksiądz i w końcu proszą tego księdza, żeby wybudować tu kościoł. Parafianie się składają, pozuskuje się prywatne fundusze, darczyńców itp. Daleko nie trzeba szukać- Pruszcz Gdański i okolice tam powstaje mnóstwo nowych osiedli i nowe kościoły są tam inicjatywą mieszkańców. To ludzie chcą chodzić do kościoła i to oni go potrzebują....

      • 2 1

    • z

      żebyś się frustrował biedaku

      • 1 3

  • (2)

    75% uczniów chodzi na religie po to żeby sobie podnieść średnią, a 25% uczniów chodzi na ten przedmiot, bo mają fajnego katechetę/księdza.

    • 10 3

    • a gdzie te kilka procent tych, kórzy nie chodzą ? (1)

      • 0 1

      • Tu chodzi o 100% chodzących na religię

        nie o 100% dzieci w szkołach.

        • 1 0

  • Bardzo fajna Msza dla dzieci

    Parafia Bł. Kozala w Pruszczu Gdańskim, co niedziele na 11:30. Dużo ludzi, ale dzieciaki i rodzice są zachwyceni. Krótka Msza, ładna treść, kazanie typowe dla dzieci. Polecam!

    • 6 10

  • Na etyce trzeba się uczyć, a na religii nie

    Księdzu zależy aby zatrzymać za wszelką cenę młodą osobę przy kościele. Etyk wymaga wiedzy z religioznastwa. Wybór dla ucznia jest oczywisty.

    • 10 2

  • a ja nie chcę płacić podatku religi ateistycznej (1)

    Nie chcę płacić podatku religii ateistycznej, na świeckie Państwo. Przykład w rankingach szkół szkoły katolickie są na pierwszych miejscach, ale są płatne. Ja płacę za to podatki na ateistyczne szkoły, w których uczą często kłamstw religii ateistycznej, która zakłada, że świat powstał z bezosobowej cząstki bożej, a człowiek to sztuczna inteligencja, bez myślenia.

    • 5 11

    • Ateizm nie jest religią, jest brakiem wiary W bogów. Ty też jesteś ateistą jeśli chodzi o 999 bogów wymyślonych przez człowieka. Niewiara w nich to ateizm właśnie.

      • 3 3

  • czarna mafia (5)

    Obowiązkowe to powinno być nauczanie o historii religii katolickiej i jej sługach. Panowie w sukienkach wymordowli miliony niewinnych ludzi, doprowadzili do rozbiorów Polski, biedy i zacofania Polaków. Do dzisiaj okradają nasz kraj z pieniędzy i ziemii w imię ich okrutnego bożka. Polska będzie biedna i głupia dopóki będzie katolicka.

    • 10 7

    • Do rozbiorów Polski doprowadziło (4)

      m.in. pijaństwo, upadek moralności, ogólne rozpasanie szlachty, zachłyśnięcie się wszystkim, co "europejskie", "zachodnie", "polskość" zaczęła kojarzyć się z zacofaniem i ciemnogrodem itd... Właśnie przeciw temu wszystkiemu występowało duchowieństwo. Gdybyś miał/-a trochę oleju w głowie, zauważyłbyś/-abyś, że podobnie dzieje się teraz. Niestety, naród, który nie zna własnej historii jest skazany na jej powtarzanie.
      PS Masz nową maturę? To wiele by wyjaśniało...

      • 4 2

      • (3)

        Co za bzdury wypisujesz. A Targowicę pamiętasz może?

        • 2 3

        • Napisane jest M.IN. :) (2)

          To znaczy "między innymi". Czytaj ze zrozumieniem, a będzie mniej nieporozumień. Konfederacja targowicka była niemalże ostatecznym ciosem zadanym dogorywającej Rzeczypospolitej. Przyczyny, które doprowadziły do upadku naszego państwa, są bardzo złożone (i rozciągnięte w czasie). Przemiany w sferze obyczajowej, o których wyżej wspomniałem, są tylko jednym z wielu procesów.

          PS Czyżby następny/-a młody/-a, wykształcony/-a z wielkiego miasta, z nową maturą?

          • 2 2

          • (1)

            po której stronie stanęło wówczas duchowieństwo?

            a ad personam odpuść sobie

            • 1 1

            • Odpuszczam, bez sensu pisanie z Wami.

              Wasze wykarmione TVN-owską papką, podatne na manipulację umysły i tak niczego innego nie przyjmą. A Kościół Katolicki ZAWSZE będzie dla Was źródłem wszelkiego zła i zepsucia. Szkoda mi Was, naprawdę szkoda. Cóż, niech zatem każdy z nas zostanie przy swoim zdaniu.
              Bez odbioru, moi drodzy.

              • 2 2

  • Jesteś niewierzący przyjdź do pracy w Wielkanoc. (3)

    • 6 1

    • (1)

      Tak zrobię.

      • 4 0

      • Jedyny uczciwy

        • 2 0

    • Easter nazwa poganskiej bogini

      Na długo zanim na Wyspy Brytyjskie dotarła wiara chrześcijańska jednym z czczonych tutaj bóstw była bogini brzasku i wiosny Eostre. Symbolami z nią wiązanymi były m.in. jajko starodawny symbol życia i zając symbol płodności. Gdy chrześcijaństwo rozprzestrzeniło się w Europie, obchody pamiątki zmartwychwstania Jezusa nałożyły się ze starożytnymi obchodami święta wiosny. Nowa wiara wchłonęła wspomniane symbole, a imię pogańskiej bogini przekształciło się w nazwę święta Easter

      • 1 0

  • a co to ?

    co to są " należące " ?

    • 0 0

  • Manipulacja (2)

    Uczęszczam do V Liceum w Gdańsku i śmiało mogę powiedzieć, że pomimo obecności religii w środku dnia w planach zajęć wielu klas, zdecydowana większość uczniów wybiera bezczynne siedzenie przez 45 minut (marnowanie czasu maturzystów!), aniżeli lekcję religii. Na etykę uczęszczałem w gimnazjum i pomimo tego, że lekcje wspominam z wielkim uśmiechem na twarzy, to w tej chwili (w klasie maturalnej) nie mógłbym sobie pozwolić na zostawanie dłużej w szkole o nawet 3(!) godziny, gdyż w takim formacie przeprowadzane są te lekcje. Nie jest więc dziwne to, że rodzice wolą zapisywać dzieci na lekcje religii, by nie siedziały dłużej w szkole (etyka była u mnie w podstawówce i gimnazjum obowiązkowa, zamiast religii oczywiście). Ciekawy jestem tylko czy czyniliby tak samo, gdyby religia odbywała się po czasie trwania zajęć. Wtedy wyszłaby prawdziwa wiara i chęć uczestnictwa w tego typu lekcjach.

    • 6 1

    • (1)

      Biedny Maturzysto! Nawet jeśli ktoś nie jest katolikiem, a ma religie czy etykę(na którą nie chce chodzić) w środku lekcji, to uwierz mi, że osoba pracowita, której zależy na dobrym napisaniu matury, doskonale wykorzysta ten czas np w bibliotece, żeby chociażby rozwiązać część arkusza maturalnego. To, że siedzi ona te 45 minut bezczynnie to TYLKO jej wina, a takie głupie gadanie, że nie mam czasu, żeby 2 godzin poświęcić na religię czy etykę jest po prostu obłudne, jasno powiedzcie, że nie chcecie chodzić na religię i już, a nie jakieś gierki i to w liceum niby dorośli ludzie. Jestem rok po maturze, zdawałam 9 egzaminów, w tym w językach obcych, chodziłam na religie i studiuję za granicą. Wystarczy dobra organizacja pracy i chęci, a takie głupie tłumaczenie zniża liceum do poziomu przedszkola......

      • 1 2

      • Droga Maju. Przede wszystkim gratuluję pomyślnie zdanych egzaminów (takiej liczby i to jeszcze w językach obcych!), studiowania za granicą i pogodzenia tych licznych trudności z uczęszczaniem na lekcje religii. Oczywistym jest, że mój stosunek do religii jako przedmiotu nie jest pozytywny, co sugerowałem w ostatnim napisanym przez siebie zdaniu, tak więc z niczym się nie czaję, a Twoją uwagę o "gierkach" odbieram jako mój błąd w nieokreśleniu swego zdania jednoznacznie. Mój komentarz miał jednak na celu wskazanie (i niejako wyśmianie) paradoksu wynikającego z tego, że autor artykułu pośrednio wskazuje, iż w V Liceum "Chodzą na religię, mimo że nie jest obowiązkowa", co nie jest prawdą, gdyż uczniowie faktycznie wolą spędzać ten czas poza salą lekcyjną. Jak spędzamy ten czas jest tylko i wyłącznie naszą sprawą (co byłaś tak uprzejma ująć w swojej wypowiedzi) i faktycznie, spędzamy ten czas czytając książki czy ucząc się do maturalnych przedmiotów, lecz nie jest to czas wykorzystany w 100%, gdyż zbyt wiele w ciągu tych 45 minut się nie zrobi (na napisanie arkusza maturalnego z np. biologii czy chemii przeznaczone jest 3h). Według mnie więc, jest to wielka strata czasu dla osób które na te lekcje nie uczęszczają. Czy nie lepiej jest skończyć zajęcia szybciej, pojechać do domu i wtedy oddać się nauce? Osoby które chciałyby uczęszczać na lekcje religii, mogłyby zostawać te kilka godzin po planowych zajęciach, to chyba nie byłby problem, w końcu "wystarczy dobra organizacja pracy i chęci". Pozdrawiam

        • 1 0

  • dlaczego kosciol katolicki obchodzi swieta poganskie (4)

    , ktore ukradl dawnum slowianom, celtom. np. Wielkanocne pisanki - W czasie Wielkanocy nasi przodkowie świętowali narodziny nowego życia Jare Święto - pierwszy dzień wiosny. Jajko jako symbol życia w kulturze indoeuropejskiej, było znane już w czasach starożytnych. Toteż nasi przodkowie zdobili jajka, które najczęściej potem zakopywali u progu domu. Najstarsza znaleziona pisanka iała ok. 5000 lat pne. a w Polsce najstarszą jest pisanka z X wieku z Opola. Jednak nie tylko pisanki zostały zaczerpnięte z Jarego Święta. Są to również:
    śniadanie wielkanocne, święcone, dziady śmigustne, palma wielkanocna i oczywiście śmigus i dyngus, które w rzeczywistości są odrębnymi zwyczajami. Easter nazwa poganskiej bogini
    Na długo zanim na Wyspy Brytyjskie dotarła wiara chrześcijańska jednym z czczonych tutaj bóstw była bogini brzasku i wiosny Eostre. Symbolami z nią wiązanymi były m.in. jajko starodawny symbol życia i zając symbol płodności. Gdy chrześcijaństwo rozprzestrzeniło się w Europie, obchody pamiątki zmartwychwstania Jezusa nałożyły się ze starożytnymi obchodami święta wiosny. Nowa wiara wchłonęła wspomniane symbole, a imię pogańskiej bogini przekształciło się w nazwę święta Easter

    • 4 4

    • (3)

      Drogi Adamie dla prawdziwego katolika jajeczko, pisanka, palma, śniadanko z rodzinką to tylko jakiś tam dodatek, prawdziwy katolik święta obchodzi podczas tzw. Triduum Paschalnego czyli Wielki Czwartek(ustanowienie Eucharysti) Wielki Piątek(Smierć na Krzyżu), Wielka Sobota(gdzie praktycznie wieczorem już się świetyję Zmartwychwstanie i spiewa Alleju), dla "katolika'", który często sam siebie określa się mianem wierzącego niepraktykującego, pozostają właśnie te pogańskie tradycje, czyli jajeczko, palemka, pisanka, śmigus dyngus itp. Dokładnie tak samo jest ze Świętami Bożego Narodzenia, jak dla kogoś są to świeta Mikołaja, spotkań z rodziną to nie jest katolikiem, bo dla katolika to Narodziny Boga. Tyle w temacie

      • 1 1

      • zyd jezus urodzil sie jak kwitly daktylowce a nie w grudniu (2)

        a jednak katolicy obchodza 24 grudnia anrodziny zyda jezusa. dziwne, bo polacy nienawidza zydow a modla sie do boga zyda i do maryji zydowki, ci zydzi ok a inni juz nie.

        • 0 2

        • Data ustalenia narodzin jest do tej pory sporna, niektórzy uważają marzec/kwiecińn inni wrzesień/pażdziernik, także dokładnej daty nie ma. A jeśli chodzi o nienawiść do Żydów to podajesz to w taki sam sposób jak jest podawane to, że w Polsce jest 98% katolików. Są ludzie, którzy nienawidzą Żydów, ale mnóstwo polskich rodzin pomagało Żydom podczas wojny, w Polsce są prawdziwi katolicy, ale są też ludzie niewierzący. Powiedzenie, ze Polacy nienawidzą Żydów lub, że w Polsce jest 98% katolików delikatnie mówiąc mija się z prawdą

          • 1 0

        • I Jeszcze jedna kwestia Narodziny Boga obchodzimy 25 grudnia i też istnieją źdródła historyczne, które taką datę podają. 24 grudnia jest wigilia, po drugie należy w końcu rozroznic w Polsce, kto deklaruje, że jest katolikiem, a kto nim naprawdę jest. Te 98% to zapewne deklaracje lub liczba ochrzczonych, co też nie jest jednoznaczne, że są oni katolikami.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Festiwal Dobrego Porodu VI

15 zł
warsztaty, spotkanie, konferencja, targi

Trójmiejski Dzień Zielonych Budynków

123 zł
konferencja

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Fale morskie powstają na Bałtyku w wyniku:

 

Najczęściej czytane