• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

MEN pokazało nowe podstawy programowe i siatki godzin

Elżbieta Michalak-Witkowska, Ewa Palińska
2 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nowa podstawa programowa dla ośmioklasowych szkół podstawowych i siatki godzin dla wszystkich etapów nauczania - do 10 grudnia MEN czeka na uwagi nauczycieli, dyrektorów i wszystkich innych zainteresowanych tematem. Nowa podstawa programowa dla ośmioklasowych szkół podstawowych i siatki godzin dla wszystkich etapów nauczania - do 10 grudnia MEN czeka na uwagi nauczycieli, dyrektorów i wszystkich innych zainteresowanych tematem.

Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło projekty podstawy programowej kształcenia ogólnego do ośmioletniej szkoły podstawowej oraz ramowe plany nauczania dla wszystkich typów szkół. - Zachęcamy ekspertów, nauczycieli, rodziców, uczniów do przesyłania opinii. Czekamy na nie do 9 grudnia - mówi Justyna Sadlak z biura prasowego MEN.



Nowy ranking szkół podstawowych 2022 w Trójmieście



Czy czas na nadsyłanie uwag, jaki dał MEN, jest wystaraczający?

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych oraz ramowe plany nauczania - to dwa projekty, które MEN przekazało 30 listopada do opiniowania wszystkim zainteresowanym w ramach prekonsultacji.

- Zachęcamy ekspertów, nauczycieli, rodziców, uczniów do przesyłania opinii. Czekamy na nie do 9 grudnia - mówi Justyna Sadlak z biura prasowego MEN. - W najbliższych miesiącach pokażemy też podstawy programowe do szkół ponadpodstawowych, choć na to mamy jeszcze czas, bo wejdą one do szkół dopiero w roku szkolnym 2018/2019.
Opinie jeszcze tylko przez osiem dni można zgłaszać mailem na adresy: podstawa programowa: podstawaprogramowa@men.gov.pl, ramowe plany nauczania: ramoweplany@men.gov.pl.

Zakres materiału w kl. I-III szkół podstawowych

Pierwszy okres kształcenia w szkole podstawowej, obejmujący klasy I-III szkoły podstawowej, to tzw. edukacja wczesnoszkolna. Organizowana jest przez nauczyciela, którego zadaniem jest zaplanowanie pracy z uczniami w taki sposób, by, jak czytamy w podstawie programowej, "dojrzałość fizyczna, emocjonalna, społeczna i poznawcza uczniów umożliwiła im rozpoczęcie nauki na drugim poziomie edukacji".

Sprawdziliśmy, jakie lektury do wspólnego i indywidualnego czytania znalazły się w rozpisce nauczania polonistycznego. To m.in. Baśnie Andersena, powieść "Anaruk, chłopiec z Grenlandii" Centkiewicza, "Cukierku, ty łobuzie" Cichoń, dalej A. Frączek "Ranu Julek. O tym, jak Julian Tuwim został poetą", A. Lindgren, "Dzieci z Bullerbyn" i kilka innych.

Czego w edukacji wczesnoszkolnej będą uczyć się uczniowie z matematyki? O komentarz do podstawy programowej poprosiliśmy Agnieszkę Szulc, kierownika redakcji matematyki w Gdańskim Wydawnictwie Oświatowym.

- W podstawie dla klas 1-3 duże zaniepokojenie budzi wprowadzenie algorytmów działań pisemnych. Jest to szkodliwe dla rozwoju matematycznego dzieci, co potwierdzają badania. Zbyt wczesne wprowadzenie działań pisemnych sprawia, że dzieci nie umieją liczyć w pamięci i z czasem mają kłopoty z matematyką - przekonuje Agnieszka Szulc.
Wszelkie szczegółowe wytyczne dotyczące przerabianego materiału, zajęć i sposobu ich prowadzenia dostępne są na stronie ministerstwa.

Klasy IV-VI: dużo polskiego, j. obcego, matematyki i w-fu

Z siatek godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z wychowawcą wynika, ze najwięcej godzin w tygodniu będzie z takich przedmiotów, jak język polski, matematyka, w-f i język obcy.

Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej przygotowany przez MEN. Znacznik przy godzinach z j. obcego oznacza dodatkowe godziny języka, będącego drugim językiem nauczania w oddziałach dwujęzycznych. Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej przygotowany przez MEN. Znacznik przy godzinach z j. obcego oznacza dodatkowe godziny języka, będącego drugim językiem nauczania w oddziałach dwujęzycznych.
W nauczaniu polonistycznym znów obserwujemy powrót do obowiązkowej listy lektur i listy pozycji uzupełniających. I tak, przez cztery lata nauki uczniom w każdej klasie będzie towarzyszył "Pan Tadeusz".

Jak nauczyciele oceniają dobór lektur zaproponowany przez MEN?

- Zapoznałem się z podstawą w zakresie lektur obowiązkowych w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i w mojej opinii zaproponowany dobór lektur nie jest najszczęśliwszy, może jedynie zniechęcić ucznia do czytania - mówi Łukasz Bieszke, polonista z I Społecznego Gimnazjum STO w Gdańsku. - Bardzo podobne lektury miałem w swojej szkole podstawowej, kilkanaście lat temu, a przecież świat się zmienił, poszedł do przodu. Moim zdaniem czytanie "Siłaczki" czy "Syzyfowych prac" w całości zamęczy dzisiejszą młodzież, nie mówię tu tylko o archaicznym języku, ale też o oderwaniu tekstu od ich rzeczywistości. Co mi się najbardziej nie podoba, to zabieranie nauczycielom wolności. Do tej pory mogłem sam wybierać teksty, z jakimi chciałem pracować na lekcji ze swoimi uczniami. Teraz zostały mi one narzucone. Żałuję też, że w zaproponowanym spisie nie ma np. Orwella czy Lema, bo w mojej opinii właśnie teksty takich autorów warto znać.
Zastrzeżenie do listy lektur mają też wydawcy podręczników.

- Mam dużo zastrzeżeń do zestawu lektur, zwłaszcza w klasie VI jest sporo trudnych pozycji, na przykład "Śmierć urzędnika" Antoniego Czechowa. Wcześniej to opowiadanie omawiało się dopiero w gimnazjum. A obok genialnego Czechowa w lekturach obowiązkowych znalazł się na przykład "Felix, Net i Nika" oraz "Gang Niewidzialnych Ludzi" Rafała Kosika - mówi Agnieszka Łuczak, współautorka podręczników do języka polskiego dla szkoły podstawowej i gimnazjum z serii "Między nami" wydawanych przez GWO. - Z kolei w VIII klasie w lekturach uzupełniających znajdziemy "Igrzyska śmierci" Suzanne Collins, obok "Neli na kole podbiegunowym" i "Wspomnień wojennych" Karoliny Lanckorońskiej. To dosyć dziwne zestawienie, zważywszy na to, że książka o Neli nadaje się w zasadzie dla małych dzieci. Jak ten zestaw lektur połączyć? Mam wrażenie, że autorzy podstawy nie mieli pomysłu na ciekawe, współczesne lektury dla uczniów. Osobiście rozszerzyłabym zestaw lektur, zwłaszcza lekturę uzupełniającą, o nowe, wartościowe teksty literackie ze współczesnej literatury dziecięcej i młodzieżowej. W podstawie jest na szczęście zapis o wyborze innych tekstów kultury, więc nauczyciel będzie miał tutaj jakąś możliwość manewru. Mam nadzieję, że z niej skorzysta.
Więcej, bo poza czwartą klasą szkoły podstawowej po dwie godziny w tygodniu, będzie też zajęć z historii. Z tego przedmiotu znacznie powiększył się zakres omawianego materiału. W klasie IV pojawią się m.in. zagadnienia związane z chrztem Polski, takimi postaciami jak Chrobry, Kazimierz Wielki, Jan III Sobieski, ale też Piłsudski i jego żołnierze, Eugeniusz Kwiatkowski i budowa Gdyni czy wydarzenia związane z "Solidarnością". W klasie V uczniowie omówią materiał zaczynając od cywilizacji starożytnych, świata islamskiego i Bizancjum, a kończąc na Europie XV i XVI w., klasa VI to XVII i XVIII wiek, aż do rozbioru Polski i okresu napoleońskiego w Europie. Nauka w kl. VII zacznie się od Europy po kongresie wiedeńskim, a skończy na II Rzeczpospolitej, klasa VIII to II wojna światowa, czasy komunizmu i stalinizmu w Polsce, przez III Rzeczpospolitą aż do przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w 2004 r.

- Sporo zagadnień historycznych z gimnazjum przeszło do szkoły podstawowej i dzieciaki będą je poznawać dwa lata wcześniej. W V klasie będą np. porównywać systemy sprawowania władzy oraz organizacji społeczeństw w starożytnym Egipcie, Atenach i Rzymie, będą też poznawać instytucje systemu lennego... Nie jestem pewien, czy jedenastolatek zrozumie mechanizmy sprawowania władzy w starożytności - mówi Tomasz Małkowski, autor podręczników historycznych do klas IV-VI wydawanych przez GWO.
Autorzy podręczników do historii zwracają też uwagę na plusy, choć przyznają, że ilość materiału może budzić niepokój.

- Podobają mi się obrazki z dziejów Polski dla IV klasy, omawiane na przykładach ważnych postaci i wydarzeń: Mieszko I, Jadwiga i Jagiełło, unia polsko-litewska itp. To dobry materiał, żeby zaciekawić dzieci. Ponadto oprócz części obowiązkowej jest część nieobowiązkowa. Nauczyciel ma wybór, może się zastanowić, co zainteresuje jego klasę - dodaje Tomasz Małkowski. - Niestety, w klasach V-VIII wyboru już nie ma, tam wszystko jest obowiązkowe. Do tego ilość materiału budzi mój niepokój. V klasa zaczyna się od cywilizacji starożytnych, a kończy na XVI wieku. Niełatwo będzie zdążyć.
Rozwój umiejętności matematycznychucznia klas IV-VIII podzielony został na dwa etapy: poznawania matematyki za pomocą konkretnych odniesień do rzeczywistości oraz rozwoju umiejętności abstrakcyjnych.

- Podoba nam się ten podział na etapy zaproponowany. Jeśli chodzi o zakres materiału, to podstawa dla klas IV-VI właściwie nie została zmieniona. Natomiast podstawa dla klas VII-VIII stanowi podzbiór dotychczasowej podstawy gimnazjalnej, z tym że dołożono tam sporo wymagań, które mogą uczniom sprawić trudności. Mam na myśli dowodzenie w geometrii, podstawy kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa - tłumaczy Agnieszka Szulc. - To są oczywiście ciekawe zagadnienia, ale wcześniej uczono ich dopiero w szkole średniej. A i tak nie wszyscy uczniowie dawali sobie z nimi radę. Mamy więc obawy, czy te zagadnienia nie zniechęcą uczniów do matematyki.
Zmiany również w liceach

Projektu podstawy programowej do liceum MEN jeszcze nie podało, jednak na podstawie opublikowanego ramowego programu nauczania możemy wysnuć pierwsze wnioski.

- Z uwagi na planowane zmiany w strukturze systemu oświatowego działające przy III LO w Gdyni Gimnazjum nr 24 ulegnie wygaszeniu i dlatego koncentruję swoją uwagę na propozycjach MEN odnoszących się do przyszłego 4-letniego liceum, którym będzie w przyszłości gdyńska "Trójka" - mówi Wiesław Kosakowski, dyrektor III LO i Gimnazjum nr 24 w Gdyni. - Opublikowane wczoraj przez MEN ramowe programy nauczania dla liceum ogólnokształcącego traktuję jako początek dyskusji, do której zachęca także i MEN.
Ramowy plan nauczania dla liceum przygotowany przez MEN. Znacznik przy godzinach z j. obcego oznacza dodatkowe godziny języka, będącego drugim językiem nauczania w oddziałach dwujęzycznych.

Ramowy plan nauczania dla liceum przygotowany przez MEN. Znacznik przy godzinach z j. obcego oznacza dodatkowe godziny języka, będącego drugim językiem nauczania w oddziałach dwujęzycznych.
Jeśli projekt wejdzie w życie, od nowego roku szkolnego licealiści poświęcą najwięcej godzin (podobnie jak w szkole podstawowej) na naukę języka polskiego (4 godziny w tygodniu), matematyki (w zależności od klasy 3 bądź 4 godziny tygodniowo) oraz historii (2 godziny w tygodniu). Na realizację przedmiotów w zakresie rozszerzonym MEN planuje przeznaczyć w kolejnych klasach 3, 4, 7 i 6 godzin tygodniowo.

- Pierwszą z moich sugestii/uwag adresowanych do MEN będzie propozycja uelastycznienia przydziału godzin dydaktycznych na poszczególne przedmioty w całym 4-letnim okresie nauki w liceum, w zależności od typu ścieżki edukacyjnej ucznia, a więc wyboru przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym - mówi dyr. Kosakowski. - Chodzi o to , aby np. uczeń, który wybierze naukę matematyki oraz fizyki w zakresie rozszerzonym, mógł zakończyć edukację w zakresie przedmiotów nauczanych w zakresie podstawowym już w klasie II liceum, a najpóźniej w klasie III, tak, aby w klasach III i IV (ewentualnie tylko w IV), lepiej przygotować się do matury i studiowania na wybranej uczelni. Oczywiście nie dotyczyłoby to, bez względu na zakres nauczania, języka polskiego i języka obcego, a więc przedmiotów obowiązkowych na maturze, oraz historii - trudno byłoby 8 godzin "zmieścić" w dwa lata .
W programie liceum znajdą się również takie przedmioty, jak wiedza o kulturze i filozofii (2 godz. w tygodniu przez pierwsze dwa lata), czy "edukacja dla dla bezpieczeństwa (1 godz. w tygodniu, w pierwszej klasie). Wielką przegraną ramowego planu nauczania okazała się informatyka, na naukę której przeznaczona zostanie 1 godzina tygodniowo w trzech pierwszych klasach.

- Zamiast wiedzy o kulturze lub filozofii realizowanej w wymiarze 1 godziny w tyg. w klasie pierwszej zdecydowanie optuję za minimum dwiema godzinami filozofii, w tym retoryki, w klasie drugiej. Każdy statystyczny uczeń II klasy LO , z racji wieku bardziej dojrzały, będzie w stanie zdecydowanie lepiej wykorzystać wiedzę filozoficzną nabytą w klasie II podczas nauki przedmiotów w zakresie rozszerzonym w klasie III oraz IV - mówi Wiesław Kossakowski. - W ramach informatyki, której wymiar godzinowy jest zbyt mały jak na wyzwania XXI wieku , uczniowie, bez względu na wybraną ścieżkę edukacyjną, powinni uczyć się programowania, algorytmów przez wszystkie 4 lata nauki w liceum.
Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć religii lub etyki, wychowania do życia w rodzinie, języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego, naukę własnej historii i kultury, zajęć sportowych w oddziałach i szkołach sportowych oraz szkołach mistrzostwa sportowego określają odrębne przepisy, o których mowa w art. 18 ust. 5 oraz art. 109 ust. 2 Ustawy prawo oświatowe.

Miejsca

Opinie (237) 8 zablokowanych

  • A co z obecną kl. VI ? (5)

    A co będzie robiła w VII i VIII klasie obecna kl. VI ? Mój syn pyta mnie o to, bo z proponowanego programu część już przerobili. Z lekturami oczywiście nie ma problemu, bo można je czymś zastąpić, ale co z podręcznikami ? Będą ponownie przerabiać tematy które już mieli ? Rozumiem, że kl. IV może rozpocząć nowy program, ale co z uczniami obecnej kl. V i VI ? Nauczyciele nie potrafią na to pytanie odpowiedzieć.

    • 11 4

    • (1)

      Problem dotyczy też obecnej IV. Te roczniki będą do VI klasy realizować starą podstawę, a a od VII nową. Ale co w niej jest? Tego nie wiadomo, bo nikt nie raczył tego opublikować. Prawdopodobnie jeszcze nie jest opracowana. Mam dzieci i w IV i w VI. Jeden i drugi wpada w czarną dziurę edukacyjną. Ten z szóstej głębszą, bo do liceum będzie zdawał z ostatnim rocznikiem kończącym gimnazja. Jeśli aż trzy roczniki mają kończyć starą podstawę, a potem uczyć się według jakiegoś potworka stworzonego naprędce, na kolanie (dwuletnia zapchajdziura), to po co już teraz likwidować gimnazja. Trzeba było jeszcze te trzy roczniki wysłać do gimnazjum, a potem sobie zamykać. Wtedy do VII i VIII klasy chodziłyby dzieci z obecnej III, uczące się według nowej podstawy. Nic tylko walnąć głową w ścianę.

      • 13 4

      • A cierpi na tym wiedza uczniów

        • 0 0

    • (1)

      Chyba sama mlodzież tutaj bo ja na własnej skórze przerabiałam cudawianki men-u I wiecie co?
      Przeżyłam.Jestem ostatnim rocznikiem z jęz.rosyjskim w podstawówce,pierwszym z kodowaną maturą I informatyką w szkole(a komputera w domu nie było) ba telefon stacjonarny dopiero na rok przed maturą....internet?wtedy do biblioteki się chodziło....a w głowie mam więcej niż niejeden "pan magister uniwersytetu pod wiewiórką"

      • 6 0

      • Taka prawda

        jw.

        • 0 1

    • historia

      Najgorzej prawdopodobnie będzie z historią ponieważ temat w 8 klasie ma obejmować zakres II wojny światowej. Tylko ,że wszystkiego czego można było się dowiedzieć o II wojnie i PRL-u było omawiane w klasie VI.

      • 0 0

  • dlaczego trojmiasto . pl ciągle dyskredytuje reformę? (4)

    i ustawia się po jednej stronie sporu politycznego?
    To chyba nie ma nic wspólnego z rzetelnym dziennikarstwem.
    Coraz niżej upadacie...

    • 15 54

    • bo są do bani, robione po cichu, na odpierdziel bez namysłu (1)

      • 16 3

      • tak mówią w TVN i n trójmiasto.pl

        ale pożyjemy i zobaczymy

        • 0 5

    • PiSowcu do budy, niedługo to nisko upadnie Twój rząd, jak będą wszyscy w kiciu siedzięć

      zdrajcy narodu

      • 13 7

    • Dlaczego trojmiasto.pl ustawia się po jednej stronie sporu...

      ...o to czy Ziemia jest płaska czy w przybliżeniu kulista?

      To chyba nie ma nic wspólnego z rzetelnym dziennikarstwem! Ja sobie życzę równego traktowania nas którzy wierzymy w to, że Ziemia jest płaska! Niezależnie od tego jak idiotycznie wypadają nasze opinie na tle faktów!

      • 7 6

  • Skandal !!!!!

    • 9 2

  • orwell (5)

    musiał zostać wycofany.
    Za duża i zbyt oczywista zbieżność z realiami.

    • 51 3

    • prawda 100%

      • 14 1

    • ale w forwalku trzeba było być knurem a nie kaczką

      czy ja się teraz naraziłem władzy
      jak tak :)
      to dobrze :)

      • 2 0

    • inteligentni przeczytają (1)

      Dlaczego uważacie, że dobre lektury muszą być obowiązkowe. Skoro są tak dobre to niech uczniowie sami je czytają, a nie zmusu, że to obowiązkowe.
      Nie przeczytają? I tu jest "pies pogrzebany" nie ma kultury czytania i niestety nie wyuczy tego nawet najbardziej ambitny czy młodzieżowy spis lektur

      • 0 0

      • Czy gdybyś nie był dociekliwy

        Sięgnąłbyś po 1984?
        Komu teraz z młodzieży na tym zależy? Odbębnić program i z głowy. Niestety ale literatura dodatkowa dopiero zmusza do myślenia. Podstawa to sieczka i minimalizm. Czyli wychowywanie typowego betona z opaską biało czerwoną na ramieniu.

        • 2 0

    • Za naszą zgodą zresztą. Facebook i inne serwisy społecznościowe...

      GPS w smartfonach, płatności zbliżeniowe i kartą to nic innego jak spełnienie przepowiedni Orwella. Sami dajemy się inwigilować służbom i korporacjom, a także każdemu kto zechce sięgnąć po nasze dane, publikując bardzo wiele informacji z życia prywatnego na kontach w serwisach społecznościowych

      • 1 0

  • (1)

    Gdzie ta fizyka ,chemia ?gdzie te laboratoria ? Fizyka, chemia w klasie maturalnej dla wszystkich ?to kpina!

    • 13 4

    • Jako obecny 25 latek też miałem w klasie maturalnej fizykę i chemię - dla wszystkich i zaskoczę Cię - wszyscy zdali maturę - trzeba się uczyć i tyle.

      • 7 1

  • Godzina tygodniowo (1)

    Informatyki i techniki to za mało.

    • 20 4

    • 10 lat temu też była godzina informatyki i techniki - nic się nie zmieniło - chyba że chesz żeby dzieciak siedział w szkole od 8 do 18 ?

      • 1 5

  • no historia najwazniejsza - ha ha - nowych bohaterów PIS trzeba wypromowac, jak piotrowicz czy kryże (2)

    • 26 9

    • (1)

      A co złego jest w historii????

      • 1 7

      • Historia pisana przez Pis jest chora

        • 13 0

  • (4)

    Wymazali Wałęsą z historii Solidarności... to się dzieje na prawdę. To jak senny koszmar. Cały świat podziwia Wałęsę, a u nas go nawet w podręcznikach nie będzie. Gdańszczanie obudźcie się!

    • 38 18

    • Towarzyszu Tomek to Ty?

      • 2 11

    • też jestem w szoku ,bo w miejsce Wałęsy wstawią Kaczyńskiego

      • 10 2

    • Sam jest sobie winny

      Każdy popełnia błędy. Rzecz w tym, że czasem trzeba się z nich sensowie wytłumaczyć. Jak ktoś tego nie potrafi i mota się jak dziecko, to trudno traktować go jak poważnego polityka.

      • 0 1

    • wałęsa

      To kapuś i powinien oszust w końcu się przyznać--nadęty idiota.

      • 0 0

  • A religia? (2)

    Dlaczego nic nie mówi się o religii? Ile godzin tygodniowo? Co z etyką? Czyżby nie chciano denerwować społeczeństwa?

    • 18 4

    • Panie 10 lat temu już miałam w średniej do wyboru religię lub etykę - daje se siana.

      • 5 4

    • Zawsze w tym miejscu przypominam - religię do szkół wprowadził Mazowiecki! Nawet za czasów SLD i Kwaśniewskiego była religia w szkołach. Do nich zatem również miejcie pretensje. :)

      • 4 1

  • A gdzie WOS- Wiedza o Smoleńsku?

    • 22 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

I Ogólnopolska Konferencja Ginekologii, Położnictwa i Chorób Piersi MEDFEM

konferencja

Festiwal Dobrego Porodu VI

15 zł
warsztaty, spotkanie, konferencja, targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Które miasto nie leży w województwie pomorskim?

 

Najczęściej czytane