• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co się zmieni w nowej podstawie programowej? 20 proc. treści mniej

Wioleta Stolarska
1 lipca 2024, godz. 11:00 
Opinie (94)
Minister edukacji podpisała rozporządzenie zmniejszające podstawy programowe od czwartych klas podstawówki wzwyż o  20 proc. Minister edukacji podpisała rozporządzenie zmniejszające podstawy programowe od czwartych klas podstawówki wzwyż o  20 proc.

Od 1 września 2024 r. nauczyciele i uczniowie klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz wszystkich klas szkół ponadpodstawowych będą pracować ze zmienioną podstawą programową. Ograniczy ona o ok. 20 proc. zakres treści nauczania. Minister edukacji Barbara Nowacka podpisała projekty rozporządzeń dla 18 przedmiotów w szkołach. Co zmieni się w programie nauczania?



Popierasz zmiany w podstawie programowej, które ograniczą zakres treści nauczania o ok. 20 proc.?

Zmiany wejdą w życie od 1 września br. i będą dotyczyły uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz wszystkich klas szkół ponadpodstawowych (liceum ogólnokształcącego, technikum, branżowej szkoły I stopnia, branżowej szkoły II stopnia).

Jak informuje resort edukacji narodowej, zrezygnowano głównie z tych treści, które są nadmiarowe na danym etapie edukacyjnym, niemożliwe lub bardzo trudne do zrealizowania w praktyce szkolnej. Zwrócono większą uwagę na rozwijanie umiejętności praktycznych zamiast wiedzy teoretycznej lub encyklopedycznej oraz na korzystanie w procesie nauczania - uczenia się z cyfrowych narzędzi oraz zasobów edukacyjnych dostępnych w internecie.

Nowy ranking szkół podstawowych 2024 Trojmiasto.pl Nowy ranking szkół podstawowych 2024 Trojmiasto.pl

Co się zmieni w podstawie programowej?



Uszczuplone zostały treści nauczania następujących przedmiotów:
  • w szkole podstawowej (klasy IV-VIII): języka polskiego, języka obcego nowożytnego, języka łacińskiego, języka mniejszości narodowej lub etnicznej, języka regionalnego - kaszubskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, matematyki, biologii, chemii, geografii, fizyki, informatyki
  • w liceum ogólnokształcącym i technikum: języka polskiego, języka obcego nowożytnego, języka łacińskiego, języka mniejszości narodowej lub etnicznej, języka regionalnego - kaszubskiego, historii, historii i teraźniejszości, wiedzy o społeczeństwie, matematyki, biologii, chemii, geografii, fizyki, informatyki, filozofii, języka łacińskiego i kultury antycznej, historii muzyki, historii sztuki
  • w branżowej szkole I stopnia: języka polskiego, języka obcego nowożytnego, języka mniejszości narodowej lub etnicznej, języka regionalnego - kaszubskiego, historii, matematyki, biologii, chemii, geografii, fizyki, informatyki
  • w branżowej szkole II stopnia: języka polskiego, języka obcego nowożytnego, języka mniejszości narodowej lub etnicznej, języka regionalnego - kaszubskiego, matematyki, informatyki.


Nowe zajęcia w szkole - pierwsza pomoc w podstawówce



Już wcześniej informowaliśmy o tym, że od września uczniowie z klas I-III szkoły podstawowej będą mieli obowiązkowe zajęcia z udzielania pierwszej pomocy w sposób dostosowany do możliwości dzieci w tym wieku w ramach edukacji wczesnoszkolnej - edukacji przyrodniczej. Chodzi tu o naukę rozwijania nawyków i zachowań uczniów w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa własnego i innych osób.

Z kolei w klasach IV-VIII szkoły podstawowej oraz w szkołach ponadpodstawowych nauka udzielania pierwszej pomocy będzie realizowana na zajęciach z wychowawcą. Zajęcia udzielania pierwszej pomocy mogą odbywać się z udziałem zaproszonych specjalistów w danej dziedzinie, wolontariuszy, przedstawicieli stowarzyszeń i innych organizacji.

W Trójmieście nie ma dobrych szkół średnich? Co mówią o nich wyniki matur? W Trójmieście nie ma dobrych szkół średnich? Co mówią o nich wyniki matur?

Zmiany na egzaminie z polskiego



W podstawie programowej kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego (tj. klas IV-VIII) w zakresie języka polskiego wskazano, że na egzaminie ósmoklasisty nie obowiązuje znajomość treści i problematyki krótkich utworów literackich poznawanych w całości, utworów literackich poznawanych we fragmentach i utworów poetyckich (dla klas IV-VI).

- Oczekiwanie od uczniów przystępujących do egzaminu ósmoklasisty znajomości problematyki krótkich tekstów, które były omawiane w klasach IV-VI przez jedną lub dwie godziny lekcyjne, jest wymaganiem nadmiarowym i nie jest konieczne do rzetelnego sprawdzenia umiejętności polonistycznych na egzaminie przeprowadzanym w klasie VIII. Należy dodać, że w latach 2019-2024 na egzaminie ósmoklasisty obowiązywały tylko lektury z klas VII i VIII - informuje MEN.

Dłuższe testy sprawnościowe na WF-ie



Wprowadzono zmianę w zakresie przedmiotu wychowanie fizyczne, polegającą na wydłużeniu o jeden miesiąc (luty) okresu, w którym w szkole są przeprowadzane testy sprawnościowe.

Języki mniejszości - co się zmieni?



Zrezygnowano z odrębnej podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu język mniejszości narodowej lub etnicznej - język niemiecki. Od 1 września 2024 r. ponownie będzie obowiązywała jedna wspólna podstawa programowa kształcenia ogólnego dla wszystkich języków mniejszości narodowej lub etnicznej.

Ranking najlepszych szkół wyższych Perspektywy 2024 Ranking najlepszych szkół wyższych Perspektywy 2024

Nie będzie nowych podręczników?



Jak zapewnia Ministerstwo Edukacji, zmiany w podstawie programowej zostały przygotowane tak, aby nie było konieczności wymiany podręczników. W roku szkolnym 2024/2025 i w latach kolejnych uczniowie mogą korzystać z dotychczasowych podręczników.

Wydawcy przekażą nauczycielom korzystającym z ich podręczników informacje o tym, które fragmenty dotychczas wydanych podręczników będą wykraczać poza zakres uszczuplonej podstawy programowej.

Egzaminy ósmoklasisty i matura - co się zmieni?



Ograniczona o około 20 proc. podstawa programowa kształcenia ogólnego dla klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz dla szkół ponadpodstawowych będzie, począwszy od roku szkolnego 2024/2025, jedyną podstawą przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego (przestają obowiązywać wymagania egzaminacyjne funkcjonujące w latach 2021-2024, wprowadzone w związku z pandemią SARS-CoV-2).

Do 1 września br. Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikuje na swojej stronie internetowej zmienione informatory o egzaminie ósmoklasisty i maturalnym z poszczególnych przedmiotów, a także komunikaty w sprawie listy jawnych zadań egzaminacyjnych w części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego, języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej i języka regionalnego - kaszubskiego.


Nowe przedmioty od września 2025 r.



Wdrażanie kompleksowej reformy podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego jest zaplanowane od 2026 r.

Wcześniej, bo od września 2025 r., planowane jest wdrożenie nowych przedmiotów szkolnych, tj.:
  • edukacji obywatelskiej, która zastąpi historię i teraźniejszość, likwidowaną sukcesywnie od 1 września 2024 r.
  • edukacji zdrowotnej, która zastąpi zajęcia wychowanie do życia w rodzinie. Przedmiot edukacja zdrowotna będzie dla uczniów obowiązkowy.

- Projekty podstaw programowych nowych przedmiotów przekażemy do konsultacji publicznych jesienią br. Rozporządzenia zmieniające podstawę programową kształcenia ogólnego dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych zostały skierowane do publikacji w Dzienniku Ustaw RP - poinformowało MEN.

Opinie (94) 4 zablokowane

  • (2)

    Idziemy w dobrym kierunku. Polak ma być pachołkiem dla Niemca - ma potrafić jedynie pisać, czytać i liczyć, ale nie za bardzo.

    • 57 9

    • Wystarczy nauczyć liczyć skrzynki ze szparagami

      • 22 3

    • Liczyć już nie potrafi.

      • 5 1

  • (7)

    Bo głupim narodem łatwiej się rządzi.Polecam film "Idiokracja", kiedyś była to komedia, jednak dzisiejszy świat tak bardzo zaczyna przypominać wydarzenia z filmu, że coraz smutniej sie to ogląda.

    • 157 19

    • Na początku filmu się śmiałem, na końcu już nie.

      • 25 0

    • To teraz nam opowiedz (4)

      jak jest zbudowany pantofelek; jakie znasz dopływy Wisły; podaj wzory skróconego mnożenia; wymień metale alkaiczne z układu okresowego pierwiastków, zrób rozbiór zdania i zadeklamuj swój ulubiony wiersz Gałczyńskiego. Oczywiście, bez korzystania z internetu, bo wiadomo, tylko pamięciówka.

      • 12 14

      • (2)

        Nie ma sprawy: pantofelek jest organizmem jednokomórkowym a więc posiada błonę komórkową, wakuole, mitochondria z RNA, jądro komórkowe z DNA itd, dopływy Wisły to np. Wisłoka, Bug z Narwią, San, wzory skróconego mnożenia np (a+b)2=a2+b2_2ab, najprosztszy przykład. Metale alkaliczne np Li - lit, Na - sód, K - potas. Nie mam ulubionego wiersza Gałczyńskiego. Rozbiór zdania: "Oczywiście, bez korzystania z Internetu, bo wiadomo, tylko pamięciówka". Właściwie jest to równoważnik zdania ale złożony. Brak podmiotu i orzeczenia.

        • 22 6

        • Czyli udowodniłeś, że masz wiedzę na poziomie podstawówki. Czy będziesz miał za co żyć na emeryturze?

          • 5 8

        • To teraz jeszcze odpowiedź dlaczego grzebiesz w śmieciach?

          • 0 5

      • A twoim zdaniem trening pamięci nie jest ważny w edukacji?

        • 8 4

    • Mama 7 -klasisty

      Proponuję najpierw ,żebyś sam /sama po 8 godzinach w szkole ,w domu musiała zasiąść na kolejne 4 godziny ,żeby nauczyć się encyklopedycznych ,nieprzydatnych bzdur.

      • 0 1

  • I kto ich wybrał? Podobno " wykształceni " z wielkich miast?! Heh (1)

    • 64 4

    • Tzw wykształceni inaczej

      • 3 2

  • (3)

    o czym ma mówić ta edukacja zdrowoitna bierz piguły tak szczep się na grypę jak baran? Ufaj konowałom jak baran?

    • 41 8

    • (2)

      Komu zatem ufać? Szamanom?

      • 5 4

      • (1)

        Ludziom z youtube. Im bardziej żółte napisy pod filmem, tym bardziej wiarygodne źródło xD

        • 4 5

        • przede wszystkim trzeba kierować się w życiu rozsądkiem bo farmacja to biznes a korporacje lubią zarabiać coraz więcej w tej zabawie wasze życie i zdrowie g..wno ich obchodzi lawina pozwów dla pfizera potwierdza że było masa skutków ubocznych po szprycach kowidowych

          • 9 2

  • (3)

    Kiedyś, w czasach niewyobrażalnie dla niektórych współczesnych, bardziej trudnych i nieprzyjaznych uczniowi, ludzie potrafili nauczyć się w szkole greki i łaciny(niezalenie od tego czy potrzebnie czy nie). Ci ludzie są (jeżeli jeszcze żyją) znacznie lepiej wykształceni od dzisiejszej młodzieży pomimo tego ze nie znają najnowszych dokonań fizyki, chemii czy nawet książek współczesnych literatów. Czytając, że ludzie się cieszą z równania w dół i obcinania 20%programu zaczynam wierzyć w teorie spiskowe o ogłupianiu społeczeństwa.

    • 67 3

    • dzisiejszy to jest motłoch....po szkołach właśnie....myślisz że to sa teorie spiskowe? hahahah za dużo tv...to jest prawda

      • 13 2

    • Każda wiedza jest w życiu przydatna. Tego dzisiaj nikt nie pojmuje.

      • 15 1

    • nie zapomnij dodać

      że to wszystko wina bezstresowego wychowania i nowoczesnych technologii

      • 7 0

  • A po co uczyć , (1)

    przecież jest sztuczna inteligencja. A tych wszystkich przeszkolić 3 miesiące tylko w obsługiwaniu telefonu komórkowego i wszystko. I tak 90% chodzi po ulicach wpatrzona w telefon, jak cyborgi. Po co szkoły, po co uczelnie?

    • 82 6

    • Żeby ktoś tą sztuczną inteligencję ulepszał i naprawiał.

      Bo jak się zepsuje to kto to ogarnie?

      • 1 0

  • poziom wiedzy i tak od lat się obniża, a tzw pandemia spowodowała drastyczny wręcz spadek (1)

    Zgadzam się, że materiał w szkołąch bywa zbedny, zbyd teoretyczny i przeładowany ale znając te lewackie zakusy to oczywiście oprócz okrojenia religii wytną jeszcze nieco nauk ścisłych (bo to przecież za trudne i nie można młodziezy stresować). A widzę, że wprowadzają więdzej nauk rozmytych typu edukacja obywatelska czy zdrowotna i na dodatek jeszcze wsadzą tam rozmaite organizacje, endżiosy, edukatorów(i edukatorki) których się namnożyło jak gdyby po deszczu żeby tylko jakieś publiczne pieniądze brać za to swoje robienie wody z mózgu.
    Ale głupszym społeczeństwem łatwiej rządzić, nie chcą, żeby młodsze pokolenie było mądrzejsze od rządzących i wiem dlaczego to wszystko robią

    • 55 1

    • I wszystko byłoby OK, gdybyś napisał to bez błędów. Ale jak widać, dawno już podległeś pod te redukcje wiedzy.

      • 2 6

  • Totalny chaos... (1)

    Ale Polacy mają umieć się podpisać, tylko to jest potrzebne do zbierania szparagów.

    • 48 1

    • I głosowania w wyborach.

      • 14 0

  • Ministra która nigdy nie pracowała w szkole (3)

    a magistra zdobyła w wieku powyżej 30 stki na prywatnej uczelni . Nie wiem czy śmiać się czy płakać

    • 61 1

    • Trzecia opcja - robić wszystko aby jej chore zmiany

      nie zostały wdrożone. Patologią jęta to, że partia z marginalnym poparciem poniżej progu wyborczego wprowadza jakieś żenujące ideologiczne zmiany w szkolnictwie. Powinna wylecieć ze stołka szybciej niż na nim zasiadła.

      • 22 3

    • Nie po trzydziestce ale krótko przed czterdziestką

      • 16 0

    • Resortowa córa

      • 18 0

  • Zmieniono też system oceniania, gdzie m.in. zniesiono "ważność" ocen i wymóg obecności na ponad 50% zajęć (5)

    plus parę innych zmian, ale o tym już cicho w mediach.

    Przez zniesienie ważności ocen wszystkie będą traktowane do ogólnej oceny z przedmiotu tak samo, nie ważne czy to ocena z odpowiedzi ustnej, kartkówki, sprawdzianu lub prac innego rodzaju, co generalnie jest korzystne dla uczniów, ale niekoniecznie wszystkich, bo są na przykład tacy, co radzą sobie zdecydowanie gorzej z kartkówkami z ostatnich 2-3 lekcji niż sprawdzianami z większego zakresu materiału i oni będą sobie całościowo obniżać ocenę.

    Znacznie gorzej, że za nieobecność nieusprawiedliwioną na ponad 50% zajęć nie będzie już tak jak do tej pory nieklasyfikowania, co automatycznie oznaczało dla takiego ucznia 1 na koniec roku, a tylko obniżenie oceny o 1 stopień... co w praktyce oznacza, że uczeń będzie mógł przychodzić tylko na sprawdziany i jeśli jakoś je tam napisze na to 3 nawet jadąc na ściągach to z 2 przejdzie do kolejnej klasy. Fakt faktem, jeszcze w karierze nie miałem przypadku, by uczeń miał powyżej 50% nieobecności nieusprawiedliwionych, ale obawiam się, że to może zachęcić niektórych do takiego sporadycznego brania udziału w zajęciach...

    • 42 1

    • (4)

      Ale czekaj, jeśli uczeń przychodzi tylko na sprawdziany i je zalicza to w czym problem? Nauczyciele i tak są przepracowani, skoro uczeń się sam sobą zajmie i jego taka ocena satysfakcjonuje to dlaczego ci to przeszkadza?

      • 2 15

      • Po co szkoła gdy wystarczy sam końcowy test... (1)

        ... online... albo lepiej - oświadczenie ucznia, że się nauczył...

        • 17 1

        • ...słowne oświadczenie xD

          • 2 1

      • Bo jest coś takiego (1)

        jak obowiązek szkolny, a potem obowiązek nauki. Poczytaj przepisy prawa, to zrozumiesz

        • 6 0

        • U Iewaka nie istnieje coś takiego jak obowiązek - jest tylko przyjemność

          samozadowolenie, wolność do identyfikowania się jako helikopter szturmowy i dyskryminacja

          • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Tajemnica Zaginionego Rękopisu - escape room

120 zł
gry

Wakacyjny Zawrót Głowy - pokaz naukowy

25 zł
warsztaty, pokaz

Wakacje w Centrum Nauki Experyment

35 zł
warsztaty

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jakie zwierzęta spotkasz w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym?

 

Najczęściej czytane