• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czego uczą nasze szkoły?

Magdalena Szałachowska
20 września 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Uczniowie już na poziomie gimnazjalnym powinni być przygotowywani do wyboru konkretnego zawodu. Uczniowie już na poziomie gimnazjalnym powinni być przygotowywani do wyboru konkretnego zawodu.
Polskie szkoły nie przygotowują uczniów do życia zawodowego i wolno reagują na potrzeby rynku - donosi raport ONZ pt. "Edukacja dla pracy". Jeżeli szkoły nie zmienią sposobu uczenia, młodzież nadal będzie się borykała z bezrobociem, a pracodawcy - z brakiem pracowników. Szczególnie w branżach korzystających z nowych technologii.

Największą bolączką polskich szkół, jest:

Od reformy szkolnictwa w 1999 r., coraz więcej młodzieży uczy się dłużej, ale głównie w szkołach o profilu ogólnym. W ciągu ostatnich 17 lat liczba studentów wzrosła pięciokrotnie, lecz jednocześnie liczba uczniów w szkołach zawodowych zmniejszyła się o 70 proc.

Co pocieszające - sytuacja się poprawia. Przynajmniej tak twierdzą przedstawiciele trójmiejskich uczelni. Przykładowo Politechnika Gdańska przyjęła w tym roku o 500 studentów więcej niż rok temu.

- Jednak nadal nie jest idealnie - mówi Władysław Koc, prorektor ds. kształcenia PG. - Uczniowie powinni być przygotowywani do pracy już w gimnazjach, a w szczególności w szkołach średnich. Niestety tak nie jest. Uczniów nadal przygotowuje się tylko do zdania matury, a tymczasem nas nie interesuje wynik z języka polskiego, ale umiejętność logicznego myślenia, poparta ocenami z przedmiotów ścisłych.

Rozwiązanie według profesora tkwi w uświadomianiu rodzicom, że nie ważne jest, czy dziecko po prostu skończy studia, lecz to, czy zdobędzie konkretny zawód.

- Brakuje dobrych betoniarzy czy zbrojarzy. Nie zawsze przy wyborze studiów można kierować się panującą modą, bo to często kończy się stratą czasu, frustracją i pracą w supermarketach na wrotkach - dodaje profesor.

Politechnika Gdańska współpracuje praktycznie ze wszystkimi największymi firmami zarówno z Trójmiasta, jak i spoza regionu. Podobną współpracę nawiązują szkoły zawodowe.

- By zachęcić uczniów do kierunków technicznych w tym roku zmieniliśmy również profil kształcenia wprowadzając zawód technik informatyk - mówi Jerzy Dorau, dyrektor Zespołu Szkół Energetycznych w Gdańsku. - Problemem nie jest nowoczesny sprzęt, ponieważ dysponujemy nim. Uczniowie wybierają po prostu szkoły niezgodne ze swoimi zainteresowaniami. Przez kilka lat prowadziłem badania na ten temat. I co się okazało? Znakomita większość uczniów wybiera szkoły kierując się decyzjami kolegów oraz odległością od miejsca zamieszkania.

Autorzy raportu uważają, że szkoły muszą mieć większy dostęp do informacji o prognozach rozwoju gospodarczego oraz o tym, jak będzie wyglądał w przyszłości rynek pracy. Tymczasem dziś rozmowy z pedagogiem o perspektywach zawodowych uczniów pojawiają się dopiero pod koniec trzeciej klasy gimnazjalnej. Ograniczają się jedynie do sugestii dotyczących wyboru kolejnej szkoły.

Opinie (89) 9 zablokowanych

  • nauka w Polskiej szkole;

    zapisać, zakuć, zdać, zapomnieć to, co podytkowała pani nauczycielka;

    • 0 0

  • młodzi, wykształceni...

    Przygotowanie uczniów do przyszłej kariery to problem ogólnoeuropejski. Niemieccy pracodawcy już od dawna monitują, że absolwenci szkół (nie uniwersytetów) zgłaszający się do pracy/nauki w firmach są z roku na rok coraz gorzej przygotowani i wiele miejsc pozostaje niezajętych. W dodatku tych uczniów robi się coraz mniej z powodów demograficznych. Reasumując: Europejczyków jest coraz mniej i są coraz głupsi.

    • 0 0

  • problem tkwi nie tylko w tym, ze szkoła nie uczy myślenia

    uczniowie nie chcą się uczyć myślenia !! Wolą wykuwac na pamięć !

    • 0 0

  • @ cycu

    quote:
    Język polski to by się przydał wszystkim polskim internautom, bo poziom polszczyzny w sieci jest zatrważający. Już sam fakt pomijania polskich znaków w komentarzach świadczy o totalnym braku szacunku dla tych, którzy później będą próbowali coś z tego wyczytać. Pozdrawiam i apeluję: "Ludzie - nauczcie się pisać"

    Może cię zadziwię, może nie ale język polski to nie sztuka pisania poprawie. To o czym mówisz to ortografia, część tego co obejmuje zagadnienie język polski.
    Mniej istotne jest czy poprawnie coś napiszesz, ważniejsze czy ma to jakikolwiek sens czy jest offtopem. To jest język polski.

    • 0 0

  • ZSEnergetycznych , Reja 25

    z nowym dla mnie Panem dyrektorem (za moich czasów "urzędował" Pan dyr.Jasiński, dzisiaj
    "na stanowisku" w kuratorium) zgadzam się,
    sprzęt = zaplecze szkoła miałą, i ma jak widać
    po słowach.
    Szkoda tylko, że firma, której zarząd ma siedzibę
    cztery numery dalej = Reja 29, nie była lat temu
    kilka zainteresowana chęcią podjęcia współpracy
    z absolwentami .... a siła robocza = świeża
    krew do ukształtownia jak znalazł.... !?!?
    Niemniej, serdeczne pozdrowienia od
    absolwenta z Reja 25 dla kadry pedagogicznej.

    • 0 0

  • heh...

    dajcie spokój. gim to jeszcze nie moment na profilowanie. proszę o trochę logiki. "Uczniowie już na poziomie gimnazjalnym powinni być przygotowywani do wyboru konkretnego zawodu." poważnie? ja w tym roku piszę maturę. jeszcze nie wiem z czego. a co dopiero co potem- jaki kierunek studiów, jaki zawód.

    • 0 0

  • pracowity panie 40 godzinny

    Anonimku pracujący 40 godzin tygodniowo, czy zechcesz dla podniesienia merytorycznej wartości tej dyskusji, podzielić sie informacja na czym dokładnie polega Twoja praca? W przeciwieństwie do Ciebie i nie wiedząc czym sie zajmujesz, nie staram sie podważyć bezpodstawnie Twojej pracy ani w jakikolwiek sposób jej zdyskredytować. Natomiast Ty nie znając tematu podważasz mój(póki co)zawód. Przykład? Proszę bardzo.
    NIE MA czegoś takiego w oświacie jak pełnopłatne zwolnienia! Nie wierzysz? Przejdź sie do pierwszej lepszej szkoły, dział kadr i zapytaj osobiście!
    Urlop dla podratowania zdrowia, o którym wspominasz, sam z siebie świadczy jakiego wysiłku wymaga ta praca. Zastanawiałeś sie, skąd to sie wzięło? Jestem niemal pewien, ze nie wiesz co to znaczy mieć zniszczone struny głosowe i krtań.
    Jezeli myślisz, ze polonistka, historyk czy matematyczka kończą swoja prace w momencie wyjścia ze szkoły to jesteś w błędzie. Zapomniałeś już, jak pisałeś sprawdziany, klasówki, prace klasowe albo maturę? Jak myślisz, gdzie i kiedy nauczyciele to sprawdzają? Jak myślisz kiedy i gdzie je przygotowują? Jak myślisz, kiedy i gdzie przygotowują sie do lekcji na następny dzień? Na wypadek gdybyś na to nie wpadł to podpowiem: PO LEKCJACH W DOMU! I gwarantuje Ci, ze spokojnie wyciągają 40 godzin.
    Wspominasz o wakacjach, ulubiony argument tych wszystkich którzy lubują się w obrzucaniu szkoły błotem - a ja sie pytam Ciebie, co mi z tych wakacji skoro nie mam ich za co spedzic?? Jezeli masz za grosz wyobrazni to sam policz ile zostanie gdy od tysiaca odejmiesz koszty wszystkich rachunkow, jedzenie, cos do ubrania i np buty. Spedzisz za to wakacje????
    Porozmawiaj na spokojnie z ludźmi, którzy pracują w szkole, którzy znają to od podszewki a PRZEKONASZ sie co to znaczy cudze (być może nawet Twoje) dzieci uczyć (za jałmużnę)

    I tak dla wyjaśnienia, to co pisze to realia MŁODYCH nauczycieli, nie mowie o ludziach, którzy maja prawie 30 lat pracy i masę dodatków nie wiadomo za co!

    • 0 0

  • nauczyciel...

    u mnie nauczyciel hidtoryk uczy ze dobrawa byla dziwka i pasztetem... ze zyjemy w matrixie itd.. (doslowne slowa) wyzywa nas na lekcji od debili itd. dyrekcja majac pelno naszych skarg nic z tym nie robi (a dodam jeszcze ze pobil pare uczniow) a jest to szkola prywatna:/

    • 0 0

  • Hmm... Fajnie by było jakby staranniej dobierali nauczycieli. Przydałyby sie testy psychologiczne, sprawdzające to czy dana osoba nadaje sie do uczenia dzieci. Tak, zdecydowanie powinno być więcej profili. Ja bardzo chetnie poszłabym do klasy biologicznej, ale niestey w mojej szkole takiej nie ma. I tak znalazłam sie w klasie humanistycznej :) myśle że każdy w moim wieku ma już jakieś zainteresowania, zastanawia sie nad realnym zawodem, ale przygotowanie do pracy jest i tak bardzo potrzebne. Nie zgadzam sie z tym że szkoła nie przygotowywuje do samodzielnego myślenia. Przynajmniej moja.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

I Ogólnopolska Konferencja Ginekologii, Położnictwa i Chorób Piersi MEDFEM

konferencja

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jakie jest największe bogactwo naturalne Pomorza?

 

Najczęściej czytane