• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia nie będzie likwidować szkół ani etatów

Patryk Szczerba
17 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
20 etatów więcej, przekształcenia szkół zamiast ich likwidacji - Gdynia zdradziła w piątek plany względem reformy oświaty i nowej sieci szkół. 20 etatów więcej, przekształcenia szkół zamiast ich likwidacji - Gdynia zdradziła w piątek plany względem reformy oświaty i nowej sieci szkół.

Brak likwidacji szkół i zwolnień nauczycieli, a nawet perspektywa wzrostu liczby etatów po rozszerzeniu nauczania w szkołach podstawowych - takie zapewnienia padają ze strony władz Gdyni w związku z reformą oświaty.



Czy reforma oświaty wpłynie na jakość kształcenia w Polsce?

Ośmioletnia szkoła podstawowa, czteroletnie liceum, pięcioletnie technikum - to niektóre z wielu zmian, jakie Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada w projekcie ustawy Prawo oświatowe oraz Przepisach wprowadzających ustawę - Prawo oświatowe. Do 31 marca 2017 r. samorządy muszą ustalić nową sieć szkół, czyli przede wszystkim zdecydować, co stanie się w najbliższych latach z budynkami po gimnazjach, które znikną z systemu.

Czytaj również: Szkoły bronią się przed likwidacją. Protestów ciąg dalszy

W ostatnich dniach o zmianach związanych z reformą edukacji poinformował Gdańsk. Nie nastrajają optymizmem. Według władz miasta pracę może stracić ok. 500 nauczycieli oraz blisko stu pracowników administracyjnych, a samo przekształcenie systemu edukacji pochłonie 25 milionów złotych. Niektóre szkoły będą musiały zostać wygaszone.

Gdynia: nie likwidujemy szkół

W piątek swoje propozycje przedstawiła Gdynia. Władze miasta zapewniają, że żadna ze szkół nie zostanie bezpośrednio zlikwidowana, nastąpią za to przekształcenia. Sprawa zmian bezpośrednio dotknie 11 szkół, pięciu podstawówek i sześciu samodzielnych gimnazjów. To w przypadku tych ostatnich placówek kontrowersji było najwięcej.

Ustalono, że Gimnazjum nr 1 zobacz na mapie Gdyni zostanie przekształcone od przyszłego roku w liceum. Obecni gimnazjaliści zakończą tam naukę, a licealiści w 2019 roku przeniosą się do budowanej szkoły w Wiczlinie. Obiekt w śródmieściu ma pełnić dalej funkcje oświatowe, a władze miasta na pytania o jego przyszłość odpowiadają, że nie wchodzi w grę sprzedaż terenu. Gimnazjum nr 2 zobacz na mapie Gdyni zostanie włączone do szkoły podstawowej nr 26. W budynku, gdzie teraz uczą się gimnazjaliści, zaczną naukę klasy VII-VIII.

Czytaj też: Gdańsk zapowiada zwolnienia, kurator nowe etaty

Gimnazjum nr 3 zobacz na mapie Gdyni zostanie włączone do Szkoły Podstawowej nr 40. Do czasu jego wygaszenia w budynku podstawówki będą odbywały się zajęcia dla uczniów I-VIII. Od 2019 roku w budynku gimnazjum będzie mieściła się filia Szkoły Podstawowej nr 40. Z kolei gimnazjum nr 4 zobacz na mapie Gdyni przekształcone zostanie w szkołę podstawową z oddziałami sportowymi. Podobnie będzie z gimnazjum nr 11 zobacz na mapie Gdyni, gdzie powstaną oprócz oddziałów sportowych także klasy dwujęzyczne i gimnazjum nr 10 zobacz na mapie Gdyni, które funkcjonuje w ZSO nr 6.

Zmianie mają ulec także granice rejonów szkół.

Miasto podkreśla, że to wciąż propozycje, ale większych zmian prawdopodobnie nie będzie.

Wszystko omawiane podczas spotkań

Zdaniem Gdyni wypracowane zostało rozwiązanie, które satysfakcjonuje wszystkich.

- Spotykaliśmy się proponując warianty włączenia do innych placówek lub funkcjonowania dalej jako pojedyncze szkoły podstawowe. Nie sugerowaliśmy żadnego z nich i pozostawiając decyzję gronu pedagogicznemu i rodzicom. Wydaje się nam, że dzięki temu znaleźliśmy rozwiązania satysfakcjonujące wszystkich - opowiada Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. edukacji i zdrowia.
Zespoły szkół z podstawówkami i gimnazjami staną się podstawówkami, a z gimnazjami i liceami pozostaną liceami ogólnokształcącymi. Zasadnicze szkoły zostaną przekształcone w branżowe szkoły I stopnia.

Władze miasta przy okazji zapewniają, że nie będzie zwolnień nauczycieli. Z prezentowanych na konferencji symulacji wynika, że potrzebne będą nawet nowe etaty. Bez zmian miejsca nauczania z pewnością się jednak nie obejdzie.

Głosowanie w marcu

- Czasami będzie konieczna, ale zakładamy, że dzięki wydłużeniu nauki w szkołach, liczba etatów wzrośnie o ok. 20. Naszą intencją jest też, by każda klasa kontynuowała zajęcia edukacyjne z tym samym wychowawcą i nauczycielami - dodaje Bartoszewicz.
Koszty zmian mają pozostać na poziomie kilkuset tysięcy złotych. W głównej mierze będą dotyczyły dostosowania placówek do nowych warunków.

Radni nad uchwałami dotyczącymi oświaty w Gdyni mają głosować w marcu.

Miejsca

Opinie (95) ponad 10 zablokowanych

  • Gosia (1)

    A co z gimnazjum nr 23 i gimnazjum nr 24?

    • 3 1

    • likwidują jak inne :(

      • 0 0

  • reforma jest konieczna (11)

    Obecny poziom kształcenia to dno, mówię to jako rodzic i nauczyciel.

    • 87 64

    • Jak ocenić poziom kształcenia? (3)

      Ocena polega na sprawdzeniu czy i w jakim stopniu zamierzone efekty kształcenia zostały osiągnięte. Efekty kształcenia są rozpisane w programie nauczania. Weryfikacja odbywa się w ogólnokrajowych egzaminach. Pomiędzy celami a weryfikacją jest rzeczywiste nauczanie. To, co robią nauczyciele i uczniowie w ciągu lat nauczania.

      Powiedz, co jest złego w obecnym systemie? Cele (podstawa programowa)? Jakość pracy nauczycieli i uczniów? Format egzaminów?

      • 13 8

      • (2)

        To nie egzaminy, tylko testy. Obecnie nie uczy się kreatywności i samodzielnego myślenia, tylko wpasowania się w klucz wymyślony w CKE. Wiem to, bo jestem pierwszym rocznikiem kończącym gimnazjum. Obcięcie nauczania w liceum o jeden rok powoduje, że zaczynając studia ma się braki, co potwierdzają wykładowcy na uczelniach mówiąc, że muszą teraz uczyć tego, czego kiedyś w starym systemie uczyło liceum. Najlepszym przykładem jest historia - nie mając jej w rozszerzonym zakresie dojście do wybuchu do II WŚ jest już sukcesem. W innych przedmiotach nie ma nic nowego w stosunku do tego co było kiedyś w starym systemie. Zakres został ten sam, ale np. w liceum skrócono czas o rok.

        • 5 1

        • jeśli się

          Zdało maturę podstawową na ledwo 30% to jest się chyba słabym studentem a uczelnie przyjmują wszystkich. Kiedyś przyjmowały 30% chętnych. Stąd spadek poziomu studentów.

          • 0 0

        • A może wykładowcy akademiccy nie zauważyli, że "prawie trzykrotnie z 14,4 proc. w 2002 r. do 40,5 proc. w 2013 r. wzrosła liczba Polaków w wieku 30-34 lata z dyplomem ukończenia studiów."
          Może nie w rokładzie lat nauczania leży rzeczywisty problem z poziomem studentów?

          Jak reforma odnosi się to tego faktu? Jak zwiększa kreatywność i promuje samodzielne myślenie? Jak zmienia sposób egzaminowania maturalnego? Czy zwiększa rzeczywistą długośc lat nauki, czy tylko przesuwa akcenty? W jaki sposób zmienia system przygotowywania kadr dydaktycznych? Jak zmienia podejście do procesu uczenia się? Czy usprawnia pracę samorządów? Na co wydaje pieniądze mogące być przeznaczone na wypozsażenie szkół? Czy powierzchowna kosmetyka jest wystarczająca, żeby zmianę administracyjną nazwać "reformą edukacji"?

          Ty wspominasz o realnych problemach edukacji. Potrzeba jest zmian - ale czy propozycja zmian tej reformy to naprawdę krok naprzód?

          • 1 1

    • (3)

      Jest potrzebna, ale powinna być to zmiana na lepsze, a nie to co proponuje PiS!

      • 22 10

      • (2)

        a co w tej reformie jest złego?

        • 7 18

        • niezrozumienie tego, czym jest edukacja (1)

          Wychowanie to nie to samo, co ideologizowanie.
          Wykształcenie to nie to samo, co wyuczenie.
          Mądrość to nie to samo, co tylko posiadanie wiadomości.

          Widzisz różnice?

          • 29 2

          • Nauczyłeś się formułek napisanych w GW lub usłyszanych w TVN24. A coś konkretnego? Szkoła nie jest od wychowywania. Od tego są rodzice.

            • 3 3

    • A co ma zmiana nazwy szkoły do poziomu kształcenia? (2)

      Możesz podać jakieś wyniki badań, że zmiana nazwy szkoły wpłynęła na poziom nauczania?

      Jeśli mówimy o systemie edukacji, to mówmy rzeczowo i rzetelnie. Podawaj dowody, a nie odczucia i swoje przekonania.

      • 33 13

      • zmiana dotyczy np. tego, że klasy 1-6 mogłyby kończyć zajęcia o 15 w nieprzepełnionej szkole (1)

        zamiast tego klasa 1-3 będzie kończyć o 18-tej i przepełnionej (głośnej) szkole. Jakie będą mieć wspomnienia z dzieciństwa? szkolne więzienie?

        • 3 8

        • trudno

          Ktoś głosował na pis
          To wina minister edukacji

          • 5 5

  • (4)

    brawo a jednak można

    • 72 19

    • dzięki temu dzieci w SP18 będa kończyć zajęcia o 18-tej (3)

      co za gamoń chce do tego dopuścić?

      • 2 9

      • (1)

        Nie będą jeśli nadpobudliwi rodzice przestaną zwozić tam dzieci z całej Gdyni, jakby to była nie wiadomo jaka szkoła.
        To jest szkoła REJONOWA i jeśli faktycznie się taką stanie, nie będzie nawet dwuzmianowości.

        • 5 0

        • też prawda

          • 0 0

      • gamoń?

        Minister edukacji

        • 4 2

  • Można bez niepotrzebnego pieprzenia? Można! (5)

    !

    • 95 19

    • A w Gdańsku likwidują np. JEDYNE LICEUM ZA OBWODNICĄ (2)

      czyli w Osowie. Kielnienskiej nie remontują, do Barniewic są płyty, i nawet Liceum likwidują.

      Nie da się... ważne że jest 17 mln rocznie dotacji do ECS i 15 do stadionu

      • 14 3

      • (1)

        Ostatecznie liceum w Osowej nie likwidują.

        • 0 1

        • na pewno?

          • 0 0

    • He he leszcze wszystko kupią

      Po szkolach biega vice i gasi pożary. Bedzie cud niekogo nie zwolnią wogole jakby pseudoreformy nie było. CUDA. CUDA. A porem pocichutki.... Znane są sympatie Geniusza Moreny Czolowej Wlk Dożywotniego Prezia Gdynia, pis pis pis forever !!!

      • 1 4

    • i tak się zdobywa elektorat

      • 5 0

  • W obronie dzieciaków - Gdynia 19.12 godz 17 Starowiejska !!! (6)

    Przyjdźcie !!!!

    • 4 5

    • Ja pułkownik SB i moja żona (1)

      Będziemy!

      • 2 2

      • Pisowskie śmiecie

        Pisowskie śmiecie dzielą świat na pis i SB. No i piotrowicza. Gott mit uns!

        • 2 2

    • (3)

      A co to da...

      • 2 2

      • niechcący minus

        sorki

        • 0 2

      • To oddaj swoje dziecko na straty (1)

        bo ja nie mogę ,
        powodzenia

        • 1 3

        • Bardzo merytoryczny argument.

          • 5 0

  • (2)

    A budynek po wygaszonym Gim.1 się sprzeda komu trzeba. Już widzę licealistów, którzy zapiszą się do nowego LO w Śródmieściu, żeby potem dojeżdżać na Wiczlino :P.

    • 9 8

    • Budynek gim. nr 1

      Jest wielkim skandalem likwidacja najstarszej szkoły w Gdyni, szkoły o wielkich tradycjach, wielkich osiągnięciach uczniów, nauczycieli. Szkoły, którą kończyło kilka pokoleń gdynian. Szkoły doskonale usytuowanej komunikacyjnie. Ponury żart ze szkołą w Wiczlinie, całkowity brak wyobraźni decydentów.

      • 5 0

    • Tak 2 lata a potem co następne 2 w korkach

      • 1 1

  • Jak przeciętny Polak straci pracę, to nikogo to nie obchodzi, ale jak nauczyciel, to już wielkie halo. Jest reforma, są zmiany, to i pracy będzie mniej, tak bywa.

    • 6 11

  • Śródmieście dopiero co

    pozbyło się liceum na ul. ŻEROMSKIEGO, aby teraz utworzyć w gimnazjum 1... BRAVO Bartek :)

    • 5 4

  • kiedy referendum o odwołanie gryzonia i spółki? (2)

    • 1 9

    • hahahahaa jasne pisklaki :)))))

      • 0 0

    • w 2018

      • 0 1

  • Nie będzie likwidacji szkół w Gdyni bo takowa nastąpiła w zeszłym roku!

    A teraz hasło na 3 stronie prezentacji prezydenta Bartoszewicza to BRAK LIKWIDACJI SZKÓŁ, cóż za obłuda! Ale tak właśnie działają politycy...

    • 8 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jaka rzeźba terenu przeważa w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym?

 

Najczęściej czytane