• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Humanistyczna część do poprawki

Katarzyna Wiatroszak
15 czerwca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Średni wynik egzaminu gimnazjalnego z części humanistycznej był w Pomorskiem tak słaby, że stawia to nas na przedostatnim miejscu w kraju. Najlepiej zdali go uczniowie w Gdyni, a najgorzej w małych miejscowościach powiatu słupskiego.

Wyniki egzaminu kończącego szkołę ogłoszono wczoraj. Składał się on z części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej. Wyniki testu w całej Polsce pokazują, że wiedza z przedmiotów ścisłych sprawia młodzieży więcej kłopotów niż humanistyczna, z testu matematyczno-przyrodniczego przeciętny gimnazjalista otrzymał średnio ponad
6 punktów mniej.

W naszym województwie jest jednak inaczej - z części humanistycznej mamy o blisko 1,5 punktu niższy wynik od średniej krajowej.

Pomorskie znalazło się w związku z tym na przedostatnim miejscu wśród 16 województw w Polsce. Część matematyczno-przyrodniczą nasi uczniowie napisali przyzwoicie - na poziomie średniej kraju i na ósmym miejscu wśród województw.

Od lat najlepsze wyniki osiągają uczniowie z Gdyni. Nieźle też zaprezentowali się gimnazjaliści z Gdańska, Sopotu i Słupska, jednak ich rówieśnicy mieszkający na prowincji mają wyniki znacznie słabsze.
Średnie wyniki egzaminu gimnazjalnego z części humanistycznej i matematycznej w województwie pomorskim. Średnie wyniki egzaminu gimnazjalnego z części humanistycznej i matematycznej w województwie pomorskim.
Irena Pancer, p.o. pomorski kurator oświaty

Uczniowie tylko z jednego województwa napisali część humanistyczną słabiej od naszych. A to już bardzo wyraźny sygnał do pracy. Podobnie było w poprzednich sześciu latach, kiedy ten egzamin był przeprowadzany, ale to nas nie usprawiedliwia. Wyniki różnic w powiatach są bardzo wyraźne i trzeba się im przyjrzeć. Te, które od lat znajdują się w ogonie, potrzebują pomocy. Do tej pory wskazywaliśmy im błędy, pokazywaliśmy, jak słabo wypadają na tle innych, ale metody naprawy pozostawialiśmy im samym. Widać, że wciąż nie dają sobie z tym rady, więc będziemy im pomagać. Przeanalizujemy tzw. wartość dodaną, czyli to, z jaką wiedzą uczeń do szkoły przyszedł, a z jaką ją opuścił. Jeśli uczniowie nie robią postępów przez trzy lata nauki w gimnazjum, trzeba będzie zmusić nauczycieli i dyrekcję do większej pracy. Od września wskażemy konkretne metody działania, możliwości dokształcania nauczycieli, źródła finansowania zajęć wyrównawczych i dodatkowych dla uczniów, które pozwolą im się rozwijać.
Gazeta WyborczaKatarzyna Wiatroszak

Opinie (34) 2 zablokowane

  • swiat nie potrzebuje

    biologicznych nauczycieli a prawdziwych.

    • 0 0

  • isa i też mama

    podobał mi się pomysł sklonowania poetów!
    macie rację

    • 0 0

  • a dlaczego nikt nie napisal, ze

    duzo uczniow z gdanska chodzi go gdynskich szkol? i ze tez sie przyczynili do tego wysokiego wyniku szkol gdynskich.
    a moze to uczniowie sopoccy albo gdynscy obnizyli poziom szkol gdanskich?

    • 0 0

  • dziwi mnie tylko

    niski poziom ellytarnych szkol sopockich, a moze to wina ziela, bo sopot to zielone miasteczko, czego na lamach dal popis wielokrotny wybitny sopocianin.

    • 0 0

  • Naczyciele są winni?

    Najlepiej zwalić winę na nauczycieli. Ale jak gówniarzom zaproponowałam dodatkową powtórzeniową lekcję polskiego i historii to trójka przychodziła, bo reszcie się nie chciało.I żeby było jasne to było za friko, bo akurat ja taki głupi belfer jestem...

    • 0 0

  • Duzo zalezy od rodziców.

    Powiem tak, też byłam uczona szablonowo. Nie spotkałam żadnego ciekawego polonisty, który zachęciłby mnie do czytania literatury. Ale moi rodzice czytali, miałam duzo książek w domu, podczas gdy inne koleżanki po dwie lektury. Dlatego b. ważna dla kształtowania humanistycznych pasji jest atmosfera w rodzinie. Przekonanie, ze warto czytać, bo to niesamowita przygoda. Może dlatego zostałam dr nauk humanistycznych, ale pewnie zaczęło się od babci, która mając 5 dzieci, czytywała wieczorami Faraona (a ukończyła tylko 6 klas szkoły podstawowej).

    • 0 0

  • droga nauczycielko

    wspolczuje, bylas z dzieciakami w teatrze ?, a moze w biblitece PAN ?, to niedaleko budynek graniczy z I liceum,
    a moze w trakcie lekcjyji na ktorej omawiano lektury,
    doprowadzilas do takiej polemiki, ze sie uczniaki malo nie pozabijali, "Cezary Baryka dalej bryka". Smutne ta szkola jest w porzo tylko po co te dzieciaki.

    • 0 0

  • oczywiście nie ma winnych

    Patrząc nie od dziś na (niedo)rozwój oświaty aż dziw bierze, że się tym jeszcze ktoś przejmuje. Przecież ze strony wysoko postawionych osobistości trwa cały czas presja na rozszerzanie programów szkolnych, a nie ma uznania dla praktyki. Co z tego, że się rozszerza zakres teorii gramatyki języka polskiego, a brak czasu i woli dla codziennego! podkreślam: codziennego pisania rozprawek od najkrótszych do elaboratów, do codziennego wypowiadania się przed klasą w języku polskim. W USA np. prace pisemne piszą uczniowie codziennie i w końcu się czegoś nauczą.

    • 0 0

  • w telewizyjnej migawce poruszono problem nauki przedmiotu zwanego drzewiej "śpiewem"
    mamy najmniej wyedukowaną muzycznie młodzież w europie
    w wielu szkołach muzyki uczy pan od matematyki
    na zachodzie uczeń ma opanowane dobrze podstawy muzyki i znajomość gry na jednym instrumencie
    a polskiej szkole linijką o blacik, pani stuka a dzieci śpiewają
    wlazł kotek na płotek

    • 0 0

  • W papierowym wydaniu GW są szczegółowe dane

    gallux, przeczytaj a życie dla Ciebie straci sens. Sopot pobity i przez Gdańsk i przez Gdynię, a w części humanistycznej nawet przez Słupsk.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

I Ogólnopolska Konferencja Ginekologii, Położnictwa i Chorób Piersi MEDFEM

konferencja

Trójmiejski Dzień Zielonych Budynków

123 zł
konferencja

Piknik "Rodzina, Zdrowie, Nauka = Merito"

w plenerze, warsztaty, kiermasz, zajęcia rekreacyjne

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Co to jest oskoła?

 

Najczęściej czytane