- 1 Koniec z nauką HiT-u w szkołach. Jest rozporządzenie ministerstwa (56 opinii)
- 2 Wielkie zainteresowanie naszą strefą (69 opinii)
- 3 Ruszyła rekrutacja uzupełniająca do przedszkoli i szkół podstawowych (21 opinii)
- 4 Juwenalia Gdańskie: koncerty i atrakcje (12 opinii)
- 5 Egzamin ósmoklasisty 2024. Arkusz z matematyki (27 opinii)
- 6 Pomogli ominąć korek i zdążyć na maturę (102 opinie)
MEN pokazało nowe podstawy programowe i siatki godzin
Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło projekty podstawy programowej kształcenia ogólnego do ośmioletniej szkoły podstawowej oraz ramowe plany nauczania dla wszystkich typów szkół. - Zachęcamy ekspertów, nauczycieli, rodziców, uczniów do przesyłania opinii. Czekamy na nie do 9 grudnia - mówi Justyna Sadlak z biura prasowego MEN.
Nowy ranking szkół podstawowych 2022 w Trójmieście
- Zachęcamy ekspertów, nauczycieli, rodziców, uczniów do przesyłania opinii. Czekamy na nie do 9 grudnia - mówi Justyna Sadlak z biura prasowego MEN. - W najbliższych miesiącach pokażemy też podstawy programowe do szkół ponadpodstawowych, choć na to mamy jeszcze czas, bo wejdą one do szkół dopiero w roku szkolnym 2018/2019.
Opinie jeszcze tylko przez osiem dni można zgłaszać mailem na adresy: podstawa programowa: podstawaprogramowa@men.gov.pl, ramowe plany nauczania: ramoweplany@men.gov.pl.
Zakres materiału w kl. I-III szkół podstawowych
Pierwszy okres kształcenia w szkole podstawowej, obejmujący klasy I-III szkoły podstawowej, to tzw. edukacja wczesnoszkolna. Organizowana jest przez nauczyciela, którego zadaniem jest zaplanowanie pracy z uczniami w taki sposób, by, jak czytamy w podstawie programowej, "dojrzałość fizyczna, emocjonalna, społeczna i poznawcza uczniów umożliwiła im rozpoczęcie nauki na drugim poziomie edukacji".
Sprawdziliśmy, jakie lektury do wspólnego i indywidualnego czytania znalazły się w rozpisce nauczania polonistycznego. To m.in. Baśnie Andersena, powieść "Anaruk, chłopiec z Grenlandii" Centkiewicza, "Cukierku, ty łobuzie" Cichoń, dalej A. Frączek "Ranu Julek. O tym, jak Julian Tuwim został poetą", A. Lindgren, "Dzieci z Bullerbyn" i kilka innych.
Czego w edukacji wczesnoszkolnej będą uczyć się uczniowie z matematyki? O komentarz do podstawy programowej poprosiliśmy Agnieszkę Szulc, kierownika redakcji matematyki w Gdańskim Wydawnictwie Oświatowym.
- W podstawie dla klas 1-3 duże zaniepokojenie budzi wprowadzenie algorytmów działań pisemnych. Jest to szkodliwe dla rozwoju matematycznego dzieci, co potwierdzają badania. Zbyt wczesne wprowadzenie działań pisemnych sprawia, że dzieci nie umieją liczyć w pamięci i z czasem mają kłopoty z matematyką - przekonuje Agnieszka Szulc.
Wszelkie szczegółowe wytyczne dotyczące przerabianego materiału, zajęć i sposobu ich prowadzenia dostępne są na stronie ministerstwa.
Klasy IV-VI: dużo polskiego, j. obcego, matematyki i w-fu
Z siatek godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z wychowawcą wynika, ze najwięcej godzin w tygodniu będzie z takich przedmiotów, jak język polski, matematyka, w-f i język obcy.
W nauczaniu polonistycznym znów obserwujemy powrót do obowiązkowej listy lektur i listy pozycji uzupełniających. I tak, przez cztery lata nauki uczniom w każdej klasie będzie towarzyszył "Pan Tadeusz".
Jak nauczyciele oceniają dobór lektur zaproponowany przez MEN?
- Zapoznałem się z podstawą w zakresie lektur obowiązkowych w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i w mojej opinii zaproponowany dobór lektur nie jest najszczęśliwszy, może jedynie zniechęcić ucznia do czytania - mówi Łukasz Bieszke, polonista z I Społecznego Gimnazjum STO w Gdańsku. - Bardzo podobne lektury miałem w swojej szkole podstawowej, kilkanaście lat temu, a przecież świat się zmienił, poszedł do przodu. Moim zdaniem czytanie "Siłaczki" czy "Syzyfowych prac" w całości zamęczy dzisiejszą młodzież, nie mówię tu tylko o archaicznym języku, ale też o oderwaniu tekstu od ich rzeczywistości. Co mi się najbardziej nie podoba, to zabieranie nauczycielom wolności. Do tej pory mogłem sam wybierać teksty, z jakimi chciałem pracować na lekcji ze swoimi uczniami. Teraz zostały mi one narzucone. Żałuję też, że w zaproponowanym spisie nie ma np. Orwella czy Lema, bo w mojej opinii właśnie teksty takich autorów warto znać.
Zastrzeżenie do listy lektur mają też wydawcy podręczników.
- Mam dużo zastrzeżeń do zestawu lektur, zwłaszcza w klasie VI jest sporo trudnych pozycji, na przykład "Śmierć urzędnika" Antoniego Czechowa. Wcześniej to opowiadanie omawiało się dopiero w gimnazjum. A obok genialnego Czechowa w lekturach obowiązkowych znalazł się na przykład "Felix, Net i Nika" oraz "Gang Niewidzialnych Ludzi" Rafała Kosika - mówi Agnieszka Łuczak, współautorka podręczników do języka polskiego dla szkoły podstawowej i gimnazjum z serii "Między nami" wydawanych przez GWO. - Z kolei w VIII klasie w lekturach uzupełniających znajdziemy "Igrzyska śmierci" Suzanne Collins, obok "Neli na kole podbiegunowym" i "Wspomnień wojennych" Karoliny Lanckorońskiej. To dosyć dziwne zestawienie, zważywszy na to, że książka o Neli nadaje się w zasadzie dla małych dzieci. Jak ten zestaw lektur połączyć? Mam wrażenie, że autorzy podstawy nie mieli pomysłu na ciekawe, współczesne lektury dla uczniów. Osobiście rozszerzyłabym zestaw lektur, zwłaszcza lekturę uzupełniającą, o nowe, wartościowe teksty literackie ze współczesnej literatury dziecięcej i młodzieżowej. W podstawie jest na szczęście zapis o wyborze innych tekstów kultury, więc nauczyciel będzie miał tutaj jakąś możliwość manewru. Mam nadzieję, że z niej skorzysta.
Więcej, bo poza czwartą klasą szkoły podstawowej po dwie godziny w tygodniu, będzie też zajęć z historii. Z tego przedmiotu znacznie powiększył się zakres omawianego materiału. W klasie IV pojawią się m.in. zagadnienia związane z chrztem Polski, takimi postaciami jak Chrobry, Kazimierz Wielki, Jan III Sobieski, ale też Piłsudski i jego żołnierze, Eugeniusz Kwiatkowski i budowa Gdyni czy wydarzenia związane z "Solidarnością". W klasie V uczniowie omówią materiał zaczynając od cywilizacji starożytnych, świata islamskiego i Bizancjum, a kończąc na Europie XV i XVI w., klasa VI to XVII i XVIII wiek, aż do rozbioru Polski i okresu napoleońskiego w Europie. Nauka w kl. VII zacznie się od Europy po kongresie wiedeńskim, a skończy na II Rzeczpospolitej, klasa VIII to II wojna światowa, czasy komunizmu i stalinizmu w Polsce, przez III Rzeczpospolitą aż do przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w 2004 r.
- Sporo zagadnień historycznych z gimnazjum przeszło do szkoły podstawowej i dzieciaki będą je poznawać dwa lata wcześniej. W V klasie będą np. porównywać systemy sprawowania władzy oraz organizacji społeczeństw w starożytnym Egipcie, Atenach i Rzymie, będą też poznawać instytucje systemu lennego... Nie jestem pewien, czy jedenastolatek zrozumie mechanizmy sprawowania władzy w starożytności - mówi Tomasz Małkowski, autor podręczników historycznych do klas IV-VI wydawanych przez GWO.
Autorzy podręczników do historii zwracają też uwagę na plusy, choć przyznają, że ilość materiału może budzić niepokój.
- Podobają mi się obrazki z dziejów Polski dla IV klasy, omawiane na przykładach ważnych postaci i wydarzeń: Mieszko I, Jadwiga i Jagiełło, unia polsko-litewska itp. To dobry materiał, żeby zaciekawić dzieci. Ponadto oprócz części obowiązkowej jest część nieobowiązkowa. Nauczyciel ma wybór, może się zastanowić, co zainteresuje jego klasę - dodaje Tomasz Małkowski. - Niestety, w klasach V-VIII wyboru już nie ma, tam wszystko jest obowiązkowe. Do tego ilość materiału budzi mój niepokój. V klasa zaczyna się od cywilizacji starożytnych, a kończy na XVI wieku. Niełatwo będzie zdążyć.
Rozwój umiejętności matematycznychucznia klas IV-VIII podzielony został na dwa etapy: poznawania matematyki za pomocą konkretnych odniesień do rzeczywistości oraz rozwoju umiejętności abstrakcyjnych.
- Podoba nam się ten podział na etapy zaproponowany. Jeśli chodzi o zakres materiału, to podstawa dla klas IV-VI właściwie nie została zmieniona. Natomiast podstawa dla klas VII-VIII stanowi podzbiór dotychczasowej podstawy gimnazjalnej, z tym że dołożono tam sporo wymagań, które mogą uczniom sprawić trudności. Mam na myśli dowodzenie w geometrii, podstawy kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa - tłumaczy Agnieszka Szulc. - To są oczywiście ciekawe zagadnienia, ale wcześniej uczono ich dopiero w szkole średniej. A i tak nie wszyscy uczniowie dawali sobie z nimi radę. Mamy więc obawy, czy te zagadnienia nie zniechęcą uczniów do matematyki.
Zmiany również w liceach
Projektu podstawy programowej do liceum MEN jeszcze nie podało, jednak na podstawie opublikowanego ramowego programu nauczania możemy wysnuć pierwsze wnioski.
- Z uwagi na planowane zmiany w strukturze systemu oświatowego działające przy III LO w Gdyni Gimnazjum nr 24 ulegnie wygaszeniu i dlatego koncentruję swoją uwagę na propozycjach MEN odnoszących się do przyszłego 4-letniego liceum, którym będzie w przyszłości gdyńska "Trójka" - mówi Wiesław Kosakowski, dyrektor III LO i Gimnazjum nr 24 w Gdyni. - Opublikowane wczoraj przez MEN ramowe programy nauczania dla liceum ogólnokształcącego traktuję jako początek dyskusji, do której zachęca także i MEN.
Jeśli projekt wejdzie w życie, od nowego roku szkolnego licealiści poświęcą najwięcej godzin (podobnie jak w szkole podstawowej) na naukę języka polskiego (4 godziny w tygodniu), matematyki (w zależności od klasy 3 bądź 4 godziny tygodniowo) oraz historii (2 godziny w tygodniu). Na realizację przedmiotów w zakresie rozszerzonym MEN planuje przeznaczyć w kolejnych klasach 3, 4, 7 i 6 godzin tygodniowo.
- Pierwszą z moich sugestii/uwag adresowanych do MEN będzie propozycja uelastycznienia przydziału godzin dydaktycznych na poszczególne przedmioty w całym 4-letnim okresie nauki w liceum, w zależności od typu ścieżki edukacyjnej ucznia, a więc wyboru przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym - mówi dyr. Kosakowski. - Chodzi o to , aby np. uczeń, który wybierze naukę matematyki oraz fizyki w zakresie rozszerzonym, mógł zakończyć edukację w zakresie przedmiotów nauczanych w zakresie podstawowym już w klasie II liceum, a najpóźniej w klasie III, tak, aby w klasach III i IV (ewentualnie tylko w IV), lepiej przygotować się do matury i studiowania na wybranej uczelni. Oczywiście nie dotyczyłoby to, bez względu na zakres nauczania, języka polskiego i języka obcego, a więc przedmiotów obowiązkowych na maturze, oraz historii - trudno byłoby 8 godzin "zmieścić" w dwa lata .
W programie liceum znajdą się również takie przedmioty, jak wiedza o kulturze i filozofii (2 godz. w tygodniu przez pierwsze dwa lata), czy "edukacja dla dla bezpieczeństwa (1 godz. w tygodniu, w pierwszej klasie). Wielką przegraną ramowego planu nauczania okazała się informatyka, na naukę której przeznaczona zostanie 1 godzina tygodniowo w trzech pierwszych klasach.
- Zamiast wiedzy o kulturze lub filozofii realizowanej w wymiarze 1 godziny w tyg. w klasie pierwszej zdecydowanie optuję za minimum dwiema godzinami filozofii, w tym retoryki, w klasie drugiej. Każdy statystyczny uczeń II klasy LO , z racji wieku bardziej dojrzały, będzie w stanie zdecydowanie lepiej wykorzystać wiedzę filozoficzną nabytą w klasie II podczas nauki przedmiotów w zakresie rozszerzonym w klasie III oraz IV - mówi Wiesław Kossakowski. - W ramach informatyki, której wymiar godzinowy jest zbyt mały jak na wyzwania XXI wieku , uczniowie, bez względu na wybraną ścieżkę edukacyjną, powinni uczyć się programowania, algorytmów przez wszystkie 4 lata nauki w liceum.
Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć religii lub etyki, wychowania do życia w rodzinie, języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego, naukę własnej historii i kultury, zajęć sportowych w oddziałach i szkołach sportowych oraz szkołach mistrzostwa sportowego określają odrębne przepisy, o których mowa w art. 18 ust. 5 oraz art. 109 ust. 2 Ustawy prawo oświatowe.
Miejsca
Opinie (237) 8 zablokowanych
-
2016-12-02 13:44
A co z obecną kl. VI ? (5)
A co będzie robiła w VII i VIII klasie obecna kl. VI ? Mój syn pyta mnie o to, bo z proponowanego programu część już przerobili. Z lekturami oczywiście nie ma problemu, bo można je czymś zastąpić, ale co z podręcznikami ? Będą ponownie przerabiać tematy które już mieli ? Rozumiem, że kl. IV może rozpocząć nowy program, ale co z uczniami obecnej kl. V i VI ? Nauczyciele nie potrafią na to pytanie odpowiedzieć.
- 11 4
-
2016-12-02 14:42
(1)
Problem dotyczy też obecnej IV. Te roczniki będą do VI klasy realizować starą podstawę, a a od VII nową. Ale co w niej jest? Tego nie wiadomo, bo nikt nie raczył tego opublikować. Prawdopodobnie jeszcze nie jest opracowana. Mam dzieci i w IV i w VI. Jeden i drugi wpada w czarną dziurę edukacyjną. Ten z szóstej głębszą, bo do liceum będzie zdawał z ostatnim rocznikiem kończącym gimnazja. Jeśli aż trzy roczniki mają kończyć starą podstawę, a potem uczyć się według jakiegoś potworka stworzonego naprędce, na kolanie (dwuletnia zapchajdziura), to po co już teraz likwidować gimnazja. Trzeba było jeszcze te trzy roczniki wysłać do gimnazjum, a potem sobie zamykać. Wtedy do VII i VIII klasy chodziłyby dzieci z obecnej III, uczące się według nowej podstawy. Nic tylko walnąć głową w ścianę.
- 13 4
-
2017-05-06 23:39
A cierpi na tym wiedza uczniów
- 0 0
-
2017-05-06 23:37
historia
Najgorzej prawdopodobnie będzie z historią ponieważ temat w 8 klasie ma obejmować zakres II wojny światowej. Tylko ,że wszystkiego czego można było się dowiedzieć o II wojnie i PRL-u było omawiane w klasie VI.
- 0 0
-
2016-12-02 21:41
(1)
Chyba sama mlodzież tutaj bo ja na własnej skórze przerabiałam cudawianki men-u I wiecie co?
Przeżyłam.Jestem ostatnim rocznikiem z jęz.rosyjskim w podstawówce,pierwszym z kodowaną maturą I informatyką w szkole(a komputera w domu nie było) ba telefon stacjonarny dopiero na rok przed maturą....internet?wtedy do biblioteki się chodziło....a w głowie mam więcej niż niejeden "pan magister uniwersytetu pod wiewiórką"- 6 0
-
2016-12-03 08:12
Taka prawda
jw.
- 0 1
-
2017-05-03 16:25
Co to znaczy?
O co chodzi ( w szkole podstawowej) w językach nowożytnych z godzinami:
3 2 a)
}
2- 0 0
-
2016-12-02 13:32
Podstawy programowe a'la PiS (8)
Kiedyś śmialiśmy się, że w szkołach milicyjnych były 3 przedmioty: bicie pałą z miejsca, bicie pałą w biegu i język rosyjski. Teraz będzie: język polski, historia oraz przysposobienie obronne.
- 50 13
-
2017-01-02 14:09
Do czego taki wpis? (1)
Języka polski i historia- przedmioty,które były zawsze.Nie rozumiem, skąd ta ironia?
- 0 0
-
2017-04-23 20:40
Historia jest ok.
Proporcje pomiędzy historią, a geografią, chemią, biologią i fizyką są jak najbardziej ok. Elementów ścisłych to nawet Hitler i Stalin pozwalali uczyć, zgadnicjcie dlaczego. Do najlepszych banków i korporacji za granicą przyyjmuja humanistów, nie ścisłych. Co do religi, to rzeczywiście niepokojące zajwisko. Lepiej byłoby dodać prawdziwej - podkreślam prawdziwej informatyki i np. retoryki lub w rodzaju prezentacji własnych zdolności i umiejętności. A reszta? I tak nie mamy na to wpływu!
- 0 0
-
2016-12-02 13:35
(1)
A religia?
- 4 1
-
2016-12-04 15:46
a religia będzie codziennie
- 3 0
-
2016-12-02 15:38
(2)
Ja nie wiem do jakiej Ty szkoły chodziłeś ale ja miałem i polski, i historię i PO. Nie zostałem przez to żadnym humanistą tylko inżynierem. W niczym mi to nie przeszkodziło.
- 3 6
-
2016-12-03 13:45
Ja też...
A szkolne mury opuściłem z głęboką awersją do humanistów w typie "polonistka z ogólniaka" - zaniedbanych wyglądowo bab z przerośniętym ego, przekonanych, że przeczytanie kilku wagonów książek dało im patent na wszechwiedzę o życiu, niebywałą wrażliwość i prawo do pouczania wszystkich.
- 3 0
-
2016-12-03 10:17
i jako inżynier nie umiesz czytać
"Kiedyś śmialiśmy się, że w szkołach milicyjnych " powtórzę !
w szkołach milicyjnych !!!!
Ka ! Pe ! Wu ?
czy dalej będziesz się czepiał gdzie chodził PISojad ?
o ile gdzieś chodził ;) (sorki ;) )- 1 1
-
2016-12-02 14:22
Prawda !!! dokładnie tak będzie
- 3 1
-
2016-12-02 13:00
projekt (7)
Według pierwszej tabelki w klasach IV-VI przy drugim języku sa kreski czy to oznacza ze drugiego jezyka dzieci beda sie uczyc dopiero od 7 klasy. to gorzej niz za komuny
- 35 24
-
2017-04-20 23:50
ela
Za komuny był jeden język obowiązkowy ROSYJSKI,
- 0 0
-
2017-02-26 19:34
język obcy drugy
za komuny był tylko jeden język obcy tzn. j. rosyjski to było lepiej?!
- 0 0
-
2017-01-23 15:45
tak
- 0 0
-
2017-01-23 11:29
odpowiedź
polski trzeba opanować a potem dopiero można się uczyć języków obcych.
- 0 0
-
2016-12-07 19:27
bzdura
Co Ty gadasz,za komuny był tylko rosyjski i to od piątej klasy dopiero,teraz angielski od1 klasy i drugi jezyk od 7
- 0 0
-
2016-12-02 13:08
Ja edukację obowiązkową skończyłem maturą w 2009 r. (1)
2 język obcy tak na dobrą sprawę pojawił się dopiero w liceum w moim wypadku. Pamiętam, że jak kończyłem gimnazjum to dopiero zaczęli wprowadzać 2 język w publicznych podstawówkach i gimnazjach.
I z tego co wiem, za komuny to jeśli uczyli jakiegoś języka obcego to przeważnie był to tylko jeden - rosyjski.- 21 2
-
2016-12-04 15:37
dziś się przydaje do rozpoznawania ruskich troli na róznych portalach
a także można niezłą bekę toczyć z rosyjskiej propagandy
i zobaczyć podobienstwa u wiadomej partii
(choć sami rosjanie jej nie łykają, uodpornili się ci inteligentniejsi)- 0 0
-
2016-12-02 13:30
ludzie !!! przecież od razu widać że tu nie chodzi o reformowanie !!! (6)
chodzi o to, żeby po prostu było inaczej niż przed zmianami. Jeśli będzie klęska - winnymi obwoła się nauczycieli i środowiska pedagogiczne, że nie uniosły ciężaru reformy. Jak zabraknie kasy to winni będą samorządowcy, że nie zabezpieczyli na to odpowiednich środków. A PiS ?? Oni się przecież nie mylą i na pewno wszystko wymyślili dobrze - to po prostu inni, nauczyciele, rodzice i uczniowie im rzucają kłody pod nogi. Efektem ma być absolwent patriota, z przerośniętą wiedzą historyczną, słabo potrafiący liczyć (żeby się nie doliczył jak mu zabiorą 500 plus i podniosą podatki), do tego człowiek bez szerokiego horyzontu intelektualnego, żeby mu łatwo wmówić że za granicą jest gorzej, sodoma i gomora, islamscy terroryści i imigranci - a oni wszyscy nastają na niepodległość Polski.
- 101 21
-
2017-04-20 21:20
mama
Głupiaś!!!
- 0 0
-
2016-12-02 16:55
POmoc potrzebna (1)
Wyłącz TVN na tydzień a może na oczy przejrzysz człowieku
- 3 18
-
2016-12-05 10:53
nawet nie mam tv, moze ty wylacz tv i oczyscisz mozg z propagandy. Zacznij myslec samodzielnie , a nie to co mowia klechy czy politycy.
- 2 0
-
2016-12-03 09:04
90% tych komentarzy wchodzi od 7-8
Rano. Ip sloikowe prosto z bartoszyc braniewa Elbląga Olsztyna giżycka.... To.opinie pracujących w sobotę sloikow przed 30ktorzy boja sie ze ci młodzi będą rozgarnięci a nie jak oni po gimbazie zerami na sluchawce.
- 1 6
-
2016-12-02 17:37
Pis będzie dążył do wychowania w silnym patriotyżmie
,a będzie to prowadziło do chorego nacjonalizmu .i braku tolerancji ,
- 12 4
-
2016-12-02 14:24
dokładnie !! głupi uczeń - mądry wyborca. Żenada PiS !!!!!!
jeszcze brakuje kaczorkow na czele solidarnosci :(
- 21 5
-
2017-03-22 21:27
ASiA
- 0 0
-
2017-03-22 14:47
Polskiego wcale nie jest więcej, tylko inaczej rozplanowane
- 0 0
-
2017-03-15 13:29
muzyka i plastyka
Tyle jest badań i dowodów na to, że muzyka i plastyka jest potrzebna i bardzo rozwijająca nasz mózg a mimo to zostaje zabrana w klasie ósmej. Smutne...
- 2 0
-
2016-12-02 19:58
Informatyka-wystarczy 1 h tygodniowo do 3 klasy LO (2)
W jakim celu licealisci mają się uczyć programowania czy też algorytmów więcej niż 1h w tygodniu ??? Nie wszyscy będą studiować informatykę. A zainteresowani z pewnością trafią do klasy o rozszerzoną matematyką i informatyką. Podobnie jak inne sprofilowane klasy, będą miały więcej biologii, chemii czy historii. Kończyłam 8 letnią podstawówkę i 4 letnie liceum, skończyłam studia, mam dobrą pracę i cieszę się że moje dzieci będą miały szansę na to samo. Byłam przeciwnikiem wprowadzenia gimnazjów i cieszę się z powrotu 4 letniego liceum
- 10 18
-
2017-03-12 13:38
Podpisuję się pod tym wpisem.Też bardzo dobrze wspominam absolwentów klas ósmych, którzy przychodzili do technikum pięcioletniego.
- 0 0
-
2016-12-02 20:06
Dokładnie... nie zapominajmy też, że nasze dzieciaki obsługi komputera i innej elektroniki
uczą się od najmłodszych lat. Obecnie uczniowie gimnazjum czy liceum niejednokrotnie potrafią więcej niż nauczyciele, o ile oczywiście ich umiejętności i zainteresowania w dziedzinie informatyki nie ograniczają się do Facebooka i gier. Dlatego 1 godzina tygodniowo przez cały okres edukacji jest wystarczająca.
- 6 0
-
2017-02-18 13:58
2 Język w 7 klasie??? (1)
drugi język w 7 klasie to za późno! A co z godzinami dla Logopedów, pedagogów i psychologów o których tak głośno wspominała minister Zalewska?
- 0 0
-
2017-03-08 08:14
Drugi język pozostał bez zmian!
Proszę o czytanie ze zrozumieniem! Drugi język zaczyna się dokładnie tak jak do tej pory!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.