• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Młodzież nie chce wracać do szkoły. Minister apeluje: Take it easy

Wioleta Stolarska
29 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zbadają, jak COVID-19 wpływa na mózg człowieka
Według wstępnego planu rządu starsze klasy będą musiały przejść przez dwa tygodnie nauki hybrydowej - od 15 do 29 maja. Według wstępnego planu rządu starsze klasy będą musiały przejść przez dwa tygodnie nauki hybrydowej - od 15 do 29 maja.

"Chcemy powrotu do szkół od następnego roku szkolnego!" - piszą uczniowie, którzy przekonują, że powrót na niespełna miesiąc do nauki stacjonarnej jest niepotrzebny. Pod petycją Protestu Uczniowskiego w tej sprawie zebrano ponad 400 tysięcy podpisów. Rodzice i uczniowie obawiają się, że młodzież w szkołach czeka wielkie testowanie wiedzy nabytej w trakcie zdalnej nauki. Dyrektorzy przekonują, że ważniejsze jest to, by na nowo budować relacje i społeczność szkolną. Minister edukacji apeluje: Take it easy.



Czy uczniowie starszych klas powinni wrócić do nauki stacjonarnej?

Młodzież, która najpierw zbierała podpisy m.in. w sprawie zmian na egzaminach ósmoklasisty, opublikowała petycję, w której sprzeciwia się powrotowi do szkoły.

- Sprzeciwiamy się powrotowi w tym roku szkolnym do nauki stacjonarnej i chcielibyśmy, by nasz głos, głos wszystkich uczniów, został i tym razem usłyszany. Nie mamy czasu, by znów wrócić do nauki stacjonarnej, ponieważ uczniowie chcą się skupić na nauce do egzaminu ósmoklasisty, a nie przejmować się liczbą zgonów i zachorowań w danym dniu - piszą uczniowie.
W środę rząd poinformował o luzowaniu obostrzeń w maju, które dotyczy także szkół.

Najwcześniej, bo już 4 maja, do nauki stacjonarnej wrócą dzieci z klas I-III, które już na początku roku przećwiczyły ten system. Co dalej?

Według wstępnego planu rządu starsze klasy będą musiały przejść przez dwa tygodnie nauki hybrydowej - od 15 do 29 maja. Jeśli utrzyma się niski przyrost zakażeń, to już 31 maja (według ogłoszeń 29 maja, ale to sobota) do szkół wrócą wszyscy uczniowie.

Ranking liceów i techników w Trójmieście



Boją się sprawdzianów



Uczniowie obawiają się nie tylko egzaminów, ale tego, że nauczyciele po powrocie zasypią ich testami, sprawdzianami i nadrabianiem materiału przed wystawieniem ocen. Po powrocie 31 maja zostaną bowiem jedynie niespełna cztery tygodnie do dnia rozdania świadectw.

- Uczniowie są zestresowani sprawdzaniem zeszytów, notatek lub tym, że po powrocie będą musieli od nowa pisać sprawdziany w niepokoju i stresie - pisze młodzież.
Niektórzy przekonują, że choć tęsknią za normalnością, to nagły powrót negatywnie wpłynie na psychikę ich koleżanek i kolegów.

- Widzieliśmy ostatnio w naszym mieście, co pandemia robi z psychiką młodych ludzi, nie chcę, żeby okazało się, że stracę teraz kogoś ze swoich przyjaciół - mówi Magda, licealistka z Gdańska. - Te kilka tygodni, które zostały, już nic nie zmienią w naszej nauce, może po wakacjach będzie inaczej, ale teraz to tylko niepotrzebnie wprowadzi zamęt - przekonuje.
Zdanie uczniów podziela też część nauczycieli, którzy przekonują, że społeczność szkolna potrzebuje wsparcia, ale nie takiego w formie powrotu do szkolnej ławki.

- Sam powrót w tej chwili jest technicznie bez sensu, choć ma oczywiście ogromny sens społeczny, zwłaszcza wtedy, gdyby został zrobiony z głową, a nie tylko po to, żeby odtrąbić sukces. Gdyby ministerstwo myślało, to wraz z tym powrotem na kilkanaście dni roboczych, gdyż w tym wszystkim są również egzaminy w szkole podstawowej i Boże Ciało w duchu narodowym, wyraźnie ogłosiłoby, że to nie jest powrót do typowych lekcji, a szkoły mają za zadanie zintegrować rozbitą społeczność młodych ludzi i nauczycieli, korzystając z wyjść, spotkań, rozmów, warsztatów, również związanych z realizacją podstawy programowej, ale w formie otwartej - pisze w mediach społecznościowych Paweł Łęcki, nauczyciel języka polskiego w sopockim liceum. - Młodzi ludzie są różni i część czeka na powrót z nadzieją. Są wśród nich ci, którzy utknęli w domach przemocy, są ci, którzy poczuli się najbardziej samotni na świecie i pragną w końcu jakiegoś w miarę normalnego kontaktu, są ci, którzy nie mogli się zmotywować, żeby zrobić cokolwiek. Z kolei inni boją się powrotu właśnie z powodu tych bezsensownych testów, które mogą nastąpić. Gdyby wiedzieli, że tego nie będzie, pewnie byliby bardziej entuzjastyczni. Jeszcze inni radzili sobie nawet lepiej niż w trakcie edukacji stacjonarnej, a niektórzy w końcu poczuli się bezpieczniej - przekonuje.
Czytaj też: Pandemia rujnuje zdrowie psychiczne dzieci. Gdzie szukać pomocy?

Czarnek do uczniów: "Nie należy tego stresu wyolbrzymiać. Take it easy"



W czwartek podczas konferencji prasowej minister edukacji Przemysław Czarnek przyznał, że cieszy się z powrotu do szkół. Powiedział, że skoro petycja została napisana przez uczniów, to "młodzieżowo może zaapelować do nich":

- Take it easy. Stres to coś, co towarzyszy człowiekowi w życiu. Nie należy tego stresu jednak wyolbrzymiać - powiedział.
Stwierdził, że "wszyscy mamy obowiązki i do tego szkolnego też trzeba stopniowo wrócić".

- Skupmy się na odbudowaniu relacji, więzi pomiędzy uczniami oraz pomiędzy uczniami i nauczycielami - zaapelował.
Czytaj też: Prywatne liceum alternatywą dla nastolatka?

Dyrektorzy: nadrabianie zaległości to kwestia drugoplanowa



Dyrektorzy szkół przyznają, że powrót do szkół po tak długim czasie nie będzie prosty i rozumieją obawy młodzieży. Według nich teraz należałoby się skoncentrować na tym, jak na nowo odtworzyć społeczność szkolną. Szybkie nadrabianie zaległości w materiale to kwestia drugoplanowa.

- Pojawiają się takie głosy ze społeczności szkolnej, że uczniowie boją się powrotu, ale myślę, że nie wynikają one z obawy przed sprawdzianami, tylko z tego, że długo nie widzieli się z rówieśnikami. Oczywiście tłumaczy się młodym ludziom, że to nie są najważniejsze rzeczy, ale dla nich to, jak będą postrzegani po powrocie, będzie bardzo ważne - jak wyglądają, co się w nich zmieniło. Poza tym dużą trudnością dla klas pierwszych będzie odbudowywanie relacji. Niestety oni w dużej mierze utrzymują kontakty z uczniami, których znają jeszcze ze szkół podstawowych, a relacje z pozostałymi uczniami z klasy są mocno nadszarpnięte. Jeśli chodzi o podstawę programową, to sama jako nauczyciel języka angielskiego muszę przyznać, że nie było jeszcze takiego roku, że nie mamy żadnej zaległości, wszystkie lekcje się odbyły, materiał jest realizowany i myślę, że nie będzie potrzeby jakiegoś nadmiernego sprawdzania wiedzy i testowania - mówi Dorota Suchacz, dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku.
Przyznają też, że planują organizację nauki w szkołach, pamiętając, że w czasie pandemii wszystko może się zmienić.

- Przygotowujemy się do powrotu na razie tych najmłodszych, bo oni wracają od 4 maja, a później być może starszych klas, bo tu sytuacja może się jeszcze zmienić. Rozpatrujemy różne opcje, na pewno bardzo ważna będzie decyzja, czy jako pierwsze wrócą klasy VIII - przed nimi są egzaminy i jeśli po powrocie do szkoły zdarzy się choroba, gdzie kwarantanna wyłączyłaby nam całą klasę, może to być duży problem. Oczywiście jest jeszcze możliwość zdania egzaminów w drugim terminie, ale trzeba mieć na względzie, że taka sytuacja dotknęłaby wielu uczniów, których czeka rekrutacja, i nauczycieli, którzy przecież są w komisjach - mówi Eliza Zaborowska-Kempa, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 18 w Gdyni. - Oczywiście słyszymy też, że uczniowie boją się powrotu do szkoły, bo to będzie dla nich inna rzeczywistość, będziemy musieli na nowo nauczyć się siebie, tego, że w czasie lekcji nie pijemy herbaty, że nie rozmawiamy. Ufam, że damy radę, najważniejsze są relacje i zaopiekowanie się dziećmi. Wszyscy obserwujemy skutki psychologiczne tego, co zostawiła nam pandemia, dlatego liczę, że wzajemne zaufanie pozwoli nam na nowo zorganizować szkolną rzeczywistość - przekonuje.

Miejsca

  • II LO Gdańsk, Jana Pestalozziego 7/9
  • SP nr 18 Gdynia, Ignacego Krasickiego 28

Opinie (294) ponad 10 zablokowanych

  • powrót do szkół (1)

    Słyszałam rozmowę młodzieży licealnej: nie mogę się doczekać kiedy pójdziemy do szkoły, tak mówią młodzi ludzie, dla nich to jest depresja siedzieć w domu. Nie piszcie głupot że nie chcą iść do szkoły.

    • 34 19

    • Młodzież licealna używa innego języka, szanowny autorze

      Prawdopodobnie miałbyś problem ze zrozumieniem ich slangu, więc nie kłam.

      • 5 2

  • Czy to się dzieje naprawdę?! Julki nie chcą do szkoły?! (5)

    A to nie wracajcie! Szkoła powinna być tylko dla chętnych! Dla reszty kursy pisania i dodawania. Nie będziemy się z wami męczyć skoro nie chcecie.
    Prof. Czarnek

    • 148 17

    • (4)

      No i prawidłowo. Większość rzeczy które uczą w szkole są nie potrzebne. Zaś tego co powinni uczyć to nie uczą.

      • 11 24

      • (2)

        Matematyka docelowo nie ma na celu nauki rozwiązywania zadań tylko logicznego myślenia i w ogóle nauki używania mózgu.

        • 32 1

        • (1)

          Za mało jest logiki na matematyce w szkole. Za to dużo niepotrzebnych (każdemu) funkcji.

          • 8 13

          • No funkcje to się akurat każdemu przedadzą

            • 4 5

      • No dla przykładu ciebie nie nauczyli ortografii. Na forach i na FB się jej nie nauczysz, no ale tam są podobnie wykształceni, jak ty.

        • 14 3

  • Najlepiej widać jak uczniowie boją się zakażeń...

    na murkach i ławkach pod blokiem i w parkach. I nie piszcie, że na świeżym powietrzu nic im nie będzie. Poprzez picie z jednej puszki też można się zarazić.

    • 15 5

  • Po wakacjach

    Najlepszy czas powrotu to po wajakacjach i po szczepienich, powrót na miesiąc jest faktycznie bez sensu

    • 15 12

  • Młodzież

    W Polsce piszemy po polsku, co za i**ota to mógł powiedzieć, a drugi ten co tego nie przetłumaczył

    • 3 1

  • To nauczyciele nie chcą wracać

    do szkoły w której trzeba czasem walczyć o przetrwanie, w której poziom hałasu czasem jest wyższy niż w fabryce. Łatwiej przez internet przesłać linki do odtworzenia i zadania do wykonania. Szczytem są lekcje WF on line. Po co siedzieć 45 minut na lekcji jak można skończyć po 30 zgodnie z rozporządzeniem, a w praktyce niejednokrotnie zdarza się , że lekcja trwała kilkanaście minut lub wcale się nie odbywała.

    • 18 10

  • (3)

    Do szkoły lenie! Bo zostanie wam tylko łopata i kilof,choć może i to nie bo będzie wielka konkurencja na rynku pracy.

    • 64 23

    • (2)

      Widzę, że znasz ten rynek dobrze.

      • 8 10

      • (1)

        Niestety mylisz się bo to u mnie będą machać łopatą i ja im będę płacił jeśli wolą rzucać w szkołę kamieniami zamiast do niej uczęszczać.

        • 5 3

        • O zgrozo

          czyli nie znasz rynku ale ludzi do machania łopatą chcesz nająć? Nie wróży to sukcesu.

          • 3 4

  • Jola (3)

    Brajanki i Dzesiki przesiedzialy prawie rok nie uczac sie. Trzęsą się przed konfrontacja swojej wiedzy w szkole.Mam dwójkę dzieci.Kazdego dnia przez rok pomagałam im w uczeniu się na biezaco-normalnie pracuje.I ja i dzieci bez leku i z radością czekamy na powrót do szkoły.Naprawde nie interesuje mnie że ktoś sobie zrobił roczne wakacje-niech ponosi konsekwencje.

    • 50 15

    • Ja nie pomagalam, a jesli juz to w ograniczonym zakresie. Dzieci radza sobie bardzo dobrze same, dobrze sie ucza stacjonarnie i zdalnie. Mimo to corka ma obawy, a syn sie cieszy.

      • 4 0

    • Gratulujemy Pani wypełniania podstawowych obowiązków rodzicielskich jakimi są m.in. pomoc dzieciom w nauce. Proszę sobie jednak wyobrazić, że nie każdemu dzieciakowi rodzice pomogą, znaczna ich część ma gdzieś swoje dzieci, obarcza je swoimi problemami, znęca się albo robi jeszcze inne okropne rzeczy. Proszę się postawić w sytuacji tych dzieciaków i zrozumieć ich strach przed powrotem do szkoły, uzasadniony czy nie.

      • 13 3

    • Dokładnie!

      • 9 0

  • Dramat

    wyrośnie pokolenie pokowidowych głąbów, którzy nic nie umieją.

    • 24 12

  • Zostańmy w domu...

    Co oni teraz chcą. Pytam

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

I Ogólnopolska Konferencja Ginekologii, Położnictwa i Chorób Piersi MEDFEM

konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jakie nietypowe rośliny można znaleźć w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym?

 

Najczęściej czytane