• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NIK krytykuje reformę oświaty

Wioleta Stolarska
22 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
NIK krytykuje wprowadzoną przez Annę Zalewską reformę oświaty. NIK krytykuje wprowadzoną przez Annę Zalewską reformę oświaty.

- Wprowadzone w niecałe dziewięć miesięcy zmiany w systemie oświaty zostały nierzetelnie przygotowane i wdrażane. Minister nie dokonał rzetelnych analiz finansowych i organizacyjnych skutków reformy - podsumowuje swoje działania Najwyższa Izba Kontroli. Z danych kuratoriów wynika, że w połowie województw liczba oferowanych miejsc jest niższa niż liczba uczniów. Najgorzej jest w woj. pomorskim, zachodniopomorskim i wielkopolskim. W dodatku w co piątej skontrolowanej szkole brakuje wyposażenia dla dodatkowych uczniów.



Czy uważasz, że reforma oświaty była potrzebna?

Najwyższa Izba Kontroli krytykuje reformę edukacji wprowadzoną przez minister edukacji Annę Zalewską i rząd Prawa i Sprawiedliwości.

Wprowadzona 1 września 2017 r. reforma oświaty, zakładająca m.in. likwidację gimnazjów to najszybciej wprowadzona zmiana w historii szkolnictwa, która w niecałe dziewięć miesięcy zmieniła wszystko - od struktury szkół przez podstawy programowe i nowe podręczniki, skończywszy na konieczności dostosowania budynków placówek i ich wyposażenia.

Według kontrolerów NIK minister Edukacji Narodowej nierzetelnie przygotowała i wprowadziła zmiany w systemie oświaty. Przygotowując reformę nie przeanalizowano finansowych i organizacyjnych skutków projektowanych zmian. Tymczasem wydatki organów prowadzących szkoły na zadania oświatowe wzrosły o ponad 12 proc. przy wzroście rządowej subwencji tylko o 6 proc. Ponadto projektując reformę założono zmniejszenie kosztów kształcenia w przeliczeniu na ucznia.

Podwójny rocznik w rekrutacji



Efektem wprowadzonych przez ministerstwo zmian jest wystąpienie tzw. podwójnego rocznika. W rekrutacji do klas I szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych w roku szkolnym 2019/2020 biorą udział absolwenci III klasy gimnazjum i VIII klasy szkoły podstawowej. Łącznie jest to ponad 705 tys. uczniów w całym kraju. To oznacza, że szkoły ponadgimnazjalne i ponadpodstawowe we wrześniu 2019 r. muszą przyjąć o blisko 370 tys. więcej uczniów.

Kumulacja roczników budziła szczególne obawy rodziców.

- Tymczasem minister nie przeprowadził rzetelnych i kompleksowych analiz dotyczących możliwości przyjęcia do szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych absolwentów VIII klas szkół podstawowych oraz III klas wygaszanych gimnazjów. Dane, które minister analizował, były niepełne i ograniczyły się do dostępności sal z 13 proc. szkół - wzięto pod uwagę tylko samodzielne licea ogólnokształcące. Pominięto pozostałe szkoły, tj. technika i szkoły branżowe I stopnia, jak również szkoły funkcjonujące w zespołach - podsumowuje swoją kontrolę NIK.
Z danych kuratorów oświaty ze stycznia 2019 r. wynikało, że stan przygotowań do przyjęcia podwójnego rocznika był różny w skali kraju. Nieprawidłowości stwierdzono w 19 proc. skontrolowanych szkół ponadgimnazjalnych.

Czytaj też: Większy wybór w rekrutacji do szkół średnich

Stan przygotowania oferty edukacyjnej dla absolwentów podwójnego rocznika na styczeń 2019 r. Stan przygotowania oferty edukacyjnej dla absolwentów podwójnego rocznika na styczeń 2019 r.

Osobna rekrutacja, ale nierówne traktowanie



W przyszłym roku szkolnym 2019/2020 w szkołach średnich spotkają się absolwenci gimnazjum i szkoły podstawowej. Każda z tych grup będzie jednak realizowała odrębny program nauczania, dlatego nie ma możliwości, aby spotkały się w tej samej klasie.

Proces rekrutacyjny będzie przebiegał osobno. Zastosowano w nich jednak takie same ustawowe kryteria rekrutacyjne, ale inny sposób przeliczania na punkty wyników egzaminu gimnazjalnego i egzaminu ósmoklasisty z uwagi na różny ich zakres.

- Punkty za egzaminy końcowe dla jednych i drugich sumują się do 100, jednak podzielone są pomiędzy trzy przedmioty w przypadku egzaminu ósmoklasisty (35 pkt, 35 pkt i 30 pkt) oraz pięć przedmiotów w przypadku egzaminu gimnazjalnego (po 20 pkt). Dodatkowe 100 pkt. absolwenci obu typów szkół mogą otrzymać za oceny z czterech przedmiotów - za ocenę celującą 18 pkt., co daje razem 4x18 pkt., 18 pkt. za szczególne osiągnięcia, 7 pkt. za świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem oraz 3 pkt. za aktywność społeczną. W tej sytuacji bardzo ważne są oceny na świadectwach ukończenia szkół. Tymczasem NIK zauważa, że w polskich szkołach nie ma spójnego i porównywalnego pomiędzy szkołami systemu oceniania uczniów. Przykładowo za opanowanie 50 proc. wymaganego materiału uczniowie mogli otrzymać w różnych szkołach ocenę dopuszczającą, dostateczną lub dobrą - przekonują kontrolerzy NIK.

Czytaj też: Co oferują trójmiejskie szkoły średnie? Rusza rekrutacja

Nowe podstawy programowe przygotowane nierzetelnie



Wątpliwości NIK budzi także proces przygotowania nowych podstaw programowych. Już teraz część dyrektorów szkół wskazuje na potrzebę ich zmiany, bo nie są one dostosowane do możliwości uczniów. Reforma spowodowała pogorszenie warunków nauczania w części szkół - lokalowych czy wyposażenia sal w pomoce dydaktyczne.

- NIK ocenia, że prowadzony przez ministra proces przygotowania nowych podstaw programowych był nierzetelny. Tylko 20 proc. ekspertów je opracowujących było rekomendowanych przez instytucje związane z systemem oświaty. Pozostałych wybrał minister w sposób autonomiczny - czytamy w podsumowaniu raportu.

Opinie (131) ponad 10 zablokowanych

  • Włos z głowy nie spadnie chociaż wylać na zbity pysk się należy

    To co odkrył NIK to czubek góry lodowej. Za cofnięcie się o 50 lat w metodach i warunkach kształcenia naszych dzieci w normalnym kraju taki minister wylany by został na zbity pysk ale w Polsce włos Pani minister z głowy nie spadnie. Kto zapłaci za straty moralne u dzieci które widzą bardzo dobrze jak mało robią nauczyciele aby zachęcić irozwijać potencjał każdego ucznia zgodnie z jego predyspozycjami do rzetelnej nauki i pozytywnej rywalizacji oraz zaradności tak potrzebnej w dorosłym życiu. To się zemści w najbliższej przyszłości, że zamiast nauczonych i dobrze wykształconych młodych ludzi przygotowanych do pracy tak aby pracodawcy się o nich bili .Efekt obecnej reformy to zdecydowana większość młódych ludzi będzie pragmatycznymi przeciętniakami do douczenia wykonywania czynności zawodowych jak małpa. Zdolnego i zaangażowanego młodego pokolenia walczącego o wyniki w nauce i rozwoju aby pójść studia będzie coraz mniej.

    • 11 2

  • Niczego nie brakuje !!!

    Chudzi usiądą po dwóch na krześle i będzie git.

    • 12 2

  • Jak zwykle oszukujecie

    A jak wyglądają dane z czerwca???? Piszecie o styczniu, to 5 miesięcy temu było. Jak zwykle siejecie zamęt,

    • 10 7

  • ten hejt ze strony po, poko, ko

    jest zastanawiąjący. jak wielu ludziom maski opadły...

    • 7 9

  • Ministerstwo Edukacji do natychmiastowej likwidacji! (1)

    Wystarczy sprywatyzowac calkowicie szkoly i o adekwatna kwote obnizyc podatki. Rynek sam sie dostosuje do zapotrzebowania, zarowno na miejsca jak i na program. Pojawia sie szkoly z ekonomia, pojawia sie szkoly z religia i bez. Kazdy rodzic bedzie mogl poslac dziecko do szkoly realizujacej program jaki uzna za najwlasciwszy dla swojego dziecka. I w czasie jaki uzna za najwlasciwszy dla swojego dziecka.

    Sam fakt istnienia jakiejs Zalewskiej czy innej baby mowiacej mi czego moje dziecko ma sie uczyc i partolacej wszystko czego sie dotknie swoja komunistyczna mentalnoscia regulatora-zbawiciela-ludzkosci to kpina.

    Trzeba wyciac tego raka przy wyborach. Wolny rynek zawsze okazuje sie rozwiazaniem lepszym, oszczedniejszym i sprawniejszym niz panstwowe, odgorne zarzadzanie.

    • 14 12

    • już byli tacy i są nadal niestety w polityce, co mówili, ze rynek sam uzdrowi wszystko

      i nawet obiecywali 3x15% podatek liniowy. a potem nie dawali nauczycielom podwyzek przez 4 lata...

      • 4 0

  • Efekt dojnej zmiany z szczerzącymi zębami Zalewską

    • 21 9

  • Reforma przeprowadzona przez Annę Zalewską? (3)

    Zalewska to tylko miernota na smyczy tchórza kaczora, bo on się boi firmować swoim nazwiskiem tę demolkę oświaty. Ale kombinuje dobrze- ludźmi bez wykształcenia łatwiej manipulować.

    • 23 8

    • a ty jakim wykształceniem się nam pochwalisz? (2)

      nie bądź skromny

      • 3 7

      • (1)

        Wystarczającym, żeby nie dać się przekupić różnymi pićsetami z
        plusami i bez, bo radzę sobie bez tego.

        • 6 4

        • ale nie bądź skromny

          masz maturę chociaż?

          • 4 5

  • tusk na "wykładzie " mówił że jest z nauczycielami a co on zrobił dla nauczycieli przez osiem lat? (12)

    Podwyżka 27 zł i zamrożenie płac. Teraz wychodzą lata zaniedbań państwa teoretycznego.

    • 64 58

    • a co ma tu Tusk wspólnego (11)

      Przecież ten artykuł nie jest o Tusku, dlaczego każdy odwołuje się do Tuska

      • 20 10

      • No właśnie, Tusk nic do niczego nie ma (10)

        On w ogóle w Polsce nigdy nie rządził, jego tutaj przysłali kosmici. Czy on jest z Polski? Kto to w ogóle jest ten Tusk?

        • 12 19

        • Przeczytaj jeszcze raz. To artykuł o ostatniej reformie, której Tusk nie był autorem. (8)

          • 21 10

          • A dlaczego potrzebna była ta reforma? (7)

            Bo Tusk nic nie zrobił przez 8 lat !
            On nie był autorem niczego , w tym problem, jaki teraz mamy.

            • 15 18

            • Ona nie była potrzebna i to nie jest reforma tylko niszczenie systemu edukacji (3)

              • 9 6

              • (1)

                prezes kończył 8 klas to i teraz tak będzie ... oby obowiązkowego rosyjskiego nie przywrócił tylko

                • 8 7

              • prezes zrobił doktorat podparty naukami Marksizmu-Leninizmu

                o wyższości kolegiów socjalistycznych, nad kolegiami burżuazyjnymi - stojącymi w służbie wstecznictwa i reakcji.

                • 5 5

              • bo te sierotki postKomunizmu miały za swojego E.Gierka 8lat podstawówki

                i musiały mieć te swoje 8lat dla swoich brajanków+ i dzesików+ i teraz ...

                • 9 6

            • reforma GNIOT ... by poPiSowo pokazać, że coś się robi i na czymś się zna

              taki sam nieoPiSany sukces ... jak hodowla padniętych koni w Janowie Podlaskim ... i potem te aukcje tam zorganizowane ... :))))

              • 8 7

            • Raczej dlatego, że poprzednią zrobił właśnie Tusk

              a obie są zupełnie do niczego. Jedna zaszkodziła sporej grupie uczniów, a druga ich dodatkowo pogrążyła. Dzięki wielkie za takie reformy.

              • 7 15

            • :/

              System edukacji wymagał poprawek, a nie totalnego rozjechania. Teraz mamy tak rozwaloną edukację, jak nigdy wcześniej. I nie zwalaj winy na stare zaniedbania. Wszyscy dokładnie wiedzą, że PiS na kolanie pisał ustawę i wdrożył ją, zrzucając na samorządy ogarnięcie sytuacji. W całej Polsce samorządy stają na Palcach, żeby naprawiać ten koszmar. Jak wynika z artykułu - mimo dobrych chęci - z mizernym skutkiem. Włącz myślenie. Rozumiem, że ktoś może popierać dowolne partie polityczne, ale wypadałoby jednak czasem mieć w sobie odrobinę choćby zdrowego rozsądku, a nie bronić durnych pomysłów tylko dlatego, że się jakąś partie po prostu popiera.

              • 22 10

        • rządził a nie rządzi a to jest różnica tak jak była, pracownica Skarbówki nic ci nie pomoże tylko ta co aktualnie pracuje

          • 3 3

  • Nie nazywajmy szamba perfumerią i tego czegoś reformą oświaty

    • 17 8

  • Smiac mi się chce bo Pisuary jak coś spie***ą to ciągle mają jedną wymówkę ( a PO to i tamto ) wy dorwaliście się

    do koryta to róbcie lepiej ,a nie jeszcze gorzej

    • 26 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Larwa żaby trawnej to:

 

Najczęściej czytane