• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwiastki zmorą gimnazjalistów. Są już wyniki egzaminów

Agata Rudnik
19 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Znane są już wstępne wyniki sprawdzianu gimnazjalistów. Najsłabiej wypadała matematyka, średni wynik to 48 proc. Znane są już wstępne wyniki sprawdzianu gimnazjalistów. Najsłabiej wypadała matematyka, średni wynik to 48 proc.

Wyniki egzaminu gimnazjalnego uczniów z Pomorza nie odbiegają mocno od ogólnopolskich. Nieco gorzej wypadliśmy z przedmiotów z części humanistycznej - o 3 proc. gorszy wynik nasi uczniowie uzyskali z języka polskiego, a o 1 proc. mniej z historii i WOS-u oraz z przedmiotów przyrodniczych.



Jak oceniasz wyniki tegorocznych gimnazjalistów?

Analizując tegoroczne wyniki egzaminów gimnazjalnych w oczy rzuca się przede wszystkim to, że uczniowie wciąż mają problem z matematyką. Średni wynik z tego przedmiotu, zarówno ogólnopolski jak i dla uczniów z Pomorza, to 48 proc., zaledwie 1 proc. lepszy niż w roku ubiegłym.

Pomorscy gimnazjaliści wypadli jednak trochę gorzej od reszty w pozostałych częściach egzaminu: humanistycznej z zakresu języka polskiego (średnia 60 proc. przy ogólnopolskim wyniku 63 proc.), humanistycznej z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie (średnia 63 proc., dla całej Polski - 64 proc.), a także w części matematyczno-przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych (uzyskując średnio 49 proc. punktów, wynik ogólnopolski to 50 proc.).

Podobnie kształtują się również wyniki egzaminów językowych. Dla przykładu średni wynik gimnazjalistów z województwa pomorskiego w teście z języka angielskiego na poziomie podstawowym to 66 proc. (wynik ogólnopolski to 67 proc.), zaś na poziomie rozszerzonym to odpowiednio 48 proc. w naszym województwie i tyle samo w całej Polsce. Tegorocznych wyników nie powinno się jednak porównywać z tymi z lat poprzednich, co wynika z nowej podstawy programowej.

Zobacz też: Wyniki egzaminu gimnazjalnego w zależności od lokalizacji szkoły

Z czym uczniowie poradzili sobie najlepiej?

Dane opublikowane na stronie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku pokazują, że uczniowie najlepiej poradzili sobie m.in. z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętności analizy i interpretacji tekstu kultury. Jednym z najłatwiejszych okazało się zadanie, w którym gimnazjaliści wskazać mieli prawidłową odpowiedź, wybraną na podstawie analizy "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza. Dobrze odpowiedziało na nie 82 proc. zdających. Aż 94 proc. uczniów poradziło sobie także z zadaniem z historii, w którym to należało wybrać ilustrację, która nie przedstawia sytuacji opisanej w tekście. Miało ono na celu sprawdzenie umiejętności wyszukiwania i porównywania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł.

Z matematyki najłatwiejsze okazało się zadanie, które wymagało odczytu długości trasy kolejki na podstawie przedstawionego rysunku. Prawidłowej odpowiedzi udzieliło 80 proc. gimnazjalistów przystępujących do egzaminu.

Za to w części obejmującej pytania z biologii uczniowie nie mieli większego problemu ze wskazaniem zależności między organizmami (69 proc. prawidłowych odpowiedzi).

Uczniowie przystępujący do egzaminu z języka niemieckiego, rosyjskiego, francuskiego oraz hiszpańskiego na poziomie podstawowym najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu, a w przypadku języka angielskiego uzyskali najwyższe wyniki za zadania sprawdzające znajomość funkcji językowych (np. uzupełnianie minidialogów).

Na poziomie rozszerzonym większość uczniów przystępujących do egzaminu z języka angielskiego, włoskiego i francuskiego najlepiej poradziła sobie z zadaniami sprawdzającymi rozumienie tekstów pisanych, a zdającym język rosyjski i hiszpański najmniej problemów sprawiły zadania sprawdzające rozumienie ze słuchu. Zdający język niemiecki w równym stopniu opanowali umiejętności rozumienia tekstów pisanych i rozumienia ze słuchu.

Niektóre zadania okazały się trudne

Uczniowie mieli problem przede wszystkim z zadaniem z matematyki polegającym na ocenie prawdziwości zdań i zauważeniu, że podane w tabeli pierwiastki można przedstawić w postaci iloczynów dwóch liczb: całkowitej i przybliżenia liczby. W tym celu uczeń musiał wyłączyć odpowiedni czynnik przed znak pierwiastka i po wykonaniu prostych obliczeń stwierdzić, że przybliżenia obu pierwiastków są poprawne. Zatem oba zdania były prawdziwe. Zadanie okazało się najtrudniejszym w arkuszu - w pełni poprawnie rozwiązało je jedynie 22 proc. zdających. Niewiele więcej, bo 23 proc. uczniów udzieliło prawidłowej odpowiedzi na zadanie z chemii, obejmujące wiedzę dotyczącą węglowodorów nasyconych i nienasyconych.

W części humanistycznej trudność sprawiło zadanie sprawdzające czy uczeń potrafi rozpoznać w zdaniu rodzaj orzeczenia, a następnie wskazać podmiot wyrażony rzeczownikiem, do którego to orzeczenie się odnosi. Poprawnie rozwiązało je 27 proc. zdających. Uczniowie mieli tez problem ze wskazaniem prawidłowej chronologii powstawania religii (judaizm, chrześcijaństwo i islam) i z tym zadaniem poradziło sobie 37 proc. piszących. We wszystkich językach obcych nowożytnych, tak na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym, największą trudność sprawiło zdającym poprawne stosowanie środków językowych.

Szczegółowe informacje dotyczące wstępnych wyników tegorocznego egzaminu gimnazjalnego będą dostępne w sprawozdaniu, które zostanie opublikowane na stronie internetowej CKE 24 sierpnia br.

Miejsca

Opinie (38) 2 zablokowane

  • Wydaje mi się, że w szkołach dziwnie patrzy się na przedmiot matematyki.

    Kim właściwie jest przyszły matematyk? Czy ten, który prędko potrafi znaleźć sposób na rozwiązywanie układów równań z wieloma niewiadomymi czy taki, który szybko w głowie (bez pomocy kalkulatora) wyliczy np. pierwiastek z jakiejś cztero lub pięciocyfrowej liczby? Dla mnie matematykiem jest ten pierwszy a drugi jest tylko rachmistrzem. Żyjemy w skomputeryzowanej epoce i wszelkiego rodzaju wysiłki aby gimnazjaliści potrafili w głowie podnosić do kwadratu lub sześcianu kilku cyfrowe liczby albo wyciągać pierwiastki to marnowanie czasu i zniechęcanie ludzi do nauki tego wspaniałego przedmiotu. Niech to robią kalkulatory lub komputery. Matematyk tak samo jak inżynier ma myśleć kreatywnie jak rozwiązywać postawione przed nim zadania oraz opracowywać metody aby zadania rozwiązywać prędzej i oprogramowywać swoje spostrzeżenia i metody rozwiązań w mediach komputerowych tak aby służyły innym. Kto jest dobrym rachmistrzem nie zawsze musi być błyskotliwym matematykiem. Jana studiach bylem całkiem niezłym matematykiem i w ogóle bardzo lubiłem ten przedmiot dzięki kilku wychowawcom którzy świetnie wykładali ten przedmiot zarażając nim mój umysł. Ale nie potrafiłbym w głowie wyciągnąć pierwiastka trzeciego stopnia z nawet trzycyfrowej liczby. Robię się bardzo niecierpliwy przy tym i porzucam to... Tak samo irytują mnie krzyżówki w gazetach. Mnie to w ogóle nie wciąga. Przedmiot musi wciągnąć moją uwagę i dalej już nie ma problemu.

    • 16 0

  • To sie teraz zacznie latanie po szkolach z papierami ...

    • 14 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Trójmiejski Dzień Zielonych Budynków

123 zł
konferencja

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Kolor kwiatów pachnącego groszku zależy od:

 

Najczęściej czytane