• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podręcznik HiT-u budzi kontrowersje. Czy młodzież musi z niego korzystać?

ws
17 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
1 września do szkół ponadpodstawowych ma wejść nowy przedmiot - historia i teraźniejszość (HiT). 1 września do szkół ponadpodstawowych ma wejść nowy przedmiot - historia i teraźniejszość (HiT).

HiT, nowy przedmiot historia i teraźniejszość, który w planie zajęć znajdzie się dopiero od września, już budzi ogromne emocje - a właściwie treści zawarte w jego podręczniku autorstwa prof. Roszkowskiego. Kontrowersje budzą m.in.: krytyka Unii Europejskiej, mającej "lansować ateizm", czy "ideologia gender" wymieniona w rozdziale "Ideologie i nazizm", a także "produkcja ludzi". Co najważniejsze - to, czy uczniowie będą się faktycznie z niego uczyć, w istocie zależy od nauczycieli.




Czy rozmawiasz z dzieckiem o tym, czego uczy się w szkole?

1 września do szkół ponadpodstawowych ma wejść nowy przedmiot - historia i teraźniejszość (HiT). Nowy przedmiot zastąpi na poziomie podstawowym lekcje WOS-u. Jak podaje MEiN, kwalifikacje do nauczania przedmiotu historia i teraźniejszość mają nauczyciele, którzy posiadają kwalifikacje do nauczania historii i wiedzy o społeczeństwie.

Kontrowersje wokół podręcznika do HiT-u



W programie nauczania znalazły się zagadnienia dotyczące historii i świata po 1945 r., co - jak podkreśla wielu historyków - jest wskazane, bo w polskiej szkole bardzo brakuje nauczania o współczesnym świecie, a lekcje historii kończą się zwykle na II wojnie światowej.

Jednak ogromne kontrowersje wzbudziła książka autorstwa historyka profesora Wojciecha Roszkowskiego, która ukazała się nakładem specjalizującego się w tematyce religijnej i historycznej wydawnictwa Biały Kruk. Jak czytamy na stronie wydawnictwa, "podręcznik został zaakceptowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Obecnie czekamy na dodruk, który ukaże się pod koniec sierpnia".

Duże zmiany czekają uczniów w szkołach od 1 września Duże zmiany czekają uczniów w szkołach od 1 września

Co znajdziemy w podręczniku do HiT-u?



Najwięcej słów krytyki pod adresem nowego przedmiotu pojawiło się po publikacji treści zawartych w podręczniku. Wizja świata przedstawiona oczami prof. Roszkowskiego krytykuje m.in. Unię Europejską, natomiast gender, mniejszości, feminizm, ateizm, a nawet metoda leczenia niepłodności, jaką jest in vitro, to rzeczy godne potępienia.

Autor zestawia np. feminizm z nazizmem. W podręczniku czytamy np., że "podczas skrajnie lewicujących, neomarksistowskich manifestacji rzucane są pod adresem ludzi o tradycyjnej moralności i chrześcijańskich poglądach takie hasła, jak "wyp...dalać! albo jeszcze gorsze".

"Dzieci rozpięły mi rozporek i zaczęły mnie głaskać" - m.in. taki cytat znalazł się w w rozdziale zatytułowanym "Rewolucja społeczna w zachodniej Europie", autor chciał w ten sposób skrytykować "ideologiczne szaleństwa lat 60.".

W innej części podręcznika autor konstatuje, że dzisiejsza sytuacja mediów niewiele różni się od tej w czasach PRL. "Choć środki przekazu są dziś niebywale rozbudowane w stosunku do sytuacji sprzed kilkudziesięciu lat - samych rozgłośni radiowych działa 297, a dawniej tylko kilka - to znajdują się one w rękach zagranicznych właścicieli. Czy można np. oczekiwać, że prywatna firma skupiająca 37 stacji radiowych będzie akceptować w nich różnorodność światopoglądową i polityczną? W żadnym wypadku" - twierdzi prof. Roszkowski.

Zdaniem autora podręcznika największym zagrożeniem dla cywilizacji zachodniej jest "tak zwany bunt barbarzyńców". "Ktoś, kto niesie torbę z napisem "No Rules" ("Nie ma zasad"), jest wrogiem cywilizacji - nawet jeśli sam nie zdaje sobie z tego sprawy - i naprawdę nie wiadomo, czego można się po nim (lub po niej) spodziewać".

Początkowi rozdziału o kontrkulturze lat 60. towarzyszy zdjęcie ludzi palących marihuanę. A w dalszej części dowiadujemy się, że za młodzieżową rewoltą lat 60. stały "poprzednie pokolenia lewicy".

  • Fragment podręcznika do HiT-u autorstwa prof. Roszkowskiego.
  • Fragment podręcznika do HiT-u autorstwa prof. Roszkowskiego.
  • Fragment podręcznika do HiT-u autorstwa prof. Roszkowskiego.
  • Fragment podręcznika do HiT-u autorstwa prof. Roszkowskiego.

Podręcznik Roszkowskiego: "Kto będzie kochał wyprodukowane w ten sposób dzieci"



W ostatnim czasie największe kontrowersje wzbudził fragment nawiązujący do zapłodnienia in vitro, w którym czytamy o "produkcji dzieci". Czytamy w nim m.in.: "Coraz bardziej wyrafinowane metody odrywania seksu od miłości i płodności prowadzą do traktowania sfery seksu jako rozrywki, a sfery płodności jako produkcji ludzi, można powiedzieć hodowli. Skłania to do postawienia zasadniczego pytania: kto będzie kochał wyprodukowane w ten sposób dzieci? Państwo, które bierze pod swoje skrzydła tego rodzaju "produkcję"? Miłość rodzicielska była i pozostanie podstawą tożsamości każdego człowieka, a jej brak jest przyczyną wszystkich prawie wynaturzeń natury ludzkiej. Ileż to razy słyszymy od ludzi wykolejonych: nie byłem kochany w dzieciństwie, nikt mi nic nie dał, więc sam sobie muszę brać".

Głos w tej sprawie zabrał prof. dr hab. med. Janusz Limon, czł. PAN i PAU, laureat Nagrody Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, specjalista z zakresu genetyki klinicznej i laboratoryjnej genetyki medycznej.

- W 2022 r. ukazała się w Polsce książka szkolna "Historia i teraźniejszość" (HIT), gdzie w części III "Na krawędzi wojny 1953-1962" jej autor, prof. Wojciech Roszkowski, napisał, że dzieci poczęte pozaustrojowo in vitro są efektem "produkcji ludzi, można powiedzieć hodowli" i zadaje pytanie "kto będzie kochał wyprodukowane w ten sposób dzieci"? Odpowiedź jest prosta - kochać je będą rodzice, czyli kobiety, które urodzą te dzieci, i ich mężowie lub partnerzy. Uważam, że Ministerstwo Edukacji i Nauki powinno wycofać powyższy podręcznik z obiegu szkolnego i zalecić dokonanie korekty ww. tekstu. Podręczniki szkolne nie powinny być miejscem wygłaszania prywatnych opinii autorów, także tych z tytułami naukowymi. Uważam, że takie nieetyczne i niemądre słowa mógł napisać człowiek, który nie rozumie lub po prostu nie wie, co to jest miłość rodzicielska. Zwraca uwagę fakt, że autor książki nie zastanowił się nad konsekwencjami psychospołecznymi jego wypowiedzi dla dzieci poczętych pozaustrojowo, których w Polsce są tysiące. Jestem przekonany, że miliony Polaków szanują decyzje tysięcy par mających dramatyczny problem z niepłodnością, które decydują się na zapłodnienie pozaustrojowe. Dlatego też proszę o publiczne zabranie głosu przez szczęśliwe, często wielodzietne rodziny kochające swoje dzieci poczęte pozaustrojowo. Prośbę kieruję także do wszystkich środowisk, w tym niektórych polityków i dziennikarzy, którzy są przeciwni zapłodnieniu pozaustrojowemu i popierają wypowiedzi negatywne o zapłodnieniu in vitro, czego przykładem jest książka HIT - pisze.
Rekrutacja do szkół średnich potrawa do końca wakacji? Rekrutacja do szkół średnich potrawa do końca wakacji?

Podręcznik HiT czy kopia książek historyka?



"W podręczniku HiT przekopiowane i wplecione w tekst zostały fragmenty publicystycznych książek autora na temat apokaliptyczno-religijnych wizji upadku cywilizacji" - pisze w poniedziałek na Twitterze użytkownik prowadzący profil Ośrodek Badania Polski.
Jak przekonuje, prof. Wojciech Roszkowski dokonuje jedynie subtelnej korekty niektórych fragmentów, natomiast treści są tożsame z publicystycznymi książkami autora na temat apokaliptyczno-religijnych wizji upadku cywilizacji.

Również wielu ekspertów podkreśla, że wykład poprowadzony jest jednostronnie, a treść książki przypomina bardziej esej.

Petycja ws. podręcznika do HiT-u Roszkowskiego



Powstała również petycja przeciwko dopuszczeniu podręcznika prof. Roszkowskiego do nauczania. Zainicjowały ją m.in. Fundacja na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny FEDERA czy Stowarzyszenie na Rzecz Leczenia Niepłodności i Wspierania Adopcji Nasz Bocian.

"Mając na uwadze skalę niepłodności w Polsce oraz ilość przeprowadzanych w każdym roku zabiegów zapłodnienia pozaustrojowego, można przypuszczać, że w każdej szkole, a w niektórych ze szkół w każdej klasie, znajdują się dzieci, które zostały poczęte dzięki in vitro. Jak poczują się te właśnie dzieci wobec tezy, że nie przyszły na świat z miłości, a w wyniku produkcji?" - czytamy w piśmie. - Podręcznik uderza również w dzieci, które wychowują się bez rodziców biologicznych. Autor stawia tezę, że brak miłości rodzicielskiej 'jest przyczyną wszystkich prawie wynaturzeń natury ludzkiej'. Zdecydowanie sprzeciwiamy się narażaniu dzieci wychowywanych bez rodziców, w pieczy zastępczej czy placówkach opiekuńczo-wychowawczych na zderzenie z tak absurdalną, stygmatyzującą i krzywdzącą tezą" - podkreślono.
Pół tysiąca dzieci urodziło się dzięki in vitro. Radni chcą zwiększyć finansowanie Pół tysiąca dzieci urodziło się dzięki in vitro. Radni chcą zwiększyć finansowanie

Czy młodzież musi uczyć się HiT-u z podręcznikiem prof. Roszkowskiego?



O tym, czy w szkole nauczyciele będą korzystać z tego konkretnego podręcznika do HiT, decyduje wykładowca przedmiotu. Nauczyciel nie ma obowiązku korzystania z konkretnego podręcznika przy realizacji programu nauczania.

Z kolei podręcznik prof. Wojciecha Roszkowskiego nie jest jedyną książką, która powstała do tego przedmiotu. Niestety są publikacje, które wciąż czekają na aprobatę MEiN w celu uzyskania numeru do użytku szkolnego.
ws

Opinie (448) ponad 20 zablokowanych

  • Nie uczyć prawdy tylko dlatego, ze kogoś może ona zranić? (9)

    Przecież to bzdura.

    • 54 129

    • Prawdy?

      Przecież tam nie ma prawdy.

      • 0 1

    • xxx

      Bzdura powtarzana tysiąc razy staje się prawdą;) Kiedyś homoseksualizm był chorobą, a teraz jest cacy;).Bo tak zagłosowali urzędnicy

      • 3 0

    • To ucz swoje dzieci , do innych nie masz prawa (1)

      • 10 5

      • Tak?

        Powiesz to samo na marszu równości lub działaczom tolerodo?

        • 4 4

    • Zraża czerwoną pajęczyne (1)

      I POwców

      • 12 22

      • Tak, kmiocie, bo w twoim mózgu jest tylko lewa i prawa, i nie ma żadnej innej opcji, prawda?

        • 15 7

    • Jakiej prawdy? Katolicko-pisowskiej wizji świata?

      To nie prawda. To brednie.

      • 54 16

    • o jakiej prawdzie bredzisz?

      • 38 8

    • Czyjesz urojenia, zwidy czy wymysły

      prawdą nie są.

      • 48 12

  • Podręcznik

    dla uczniów powinien zawierać fakty a nie opowieści o wydarzeniach według jakichś pomysłów autorów podrecznika.
    warto by autor książki poznal historię Polski.

    • 0 4

  • Ehh ideologie...

    Czyli przekaz z TvPiS idzie teraz do szkół. Za moich czasów podręczniki nie wyrażały opinii ale raczej zachęcały do dyskusji nad zjawiskami. Tu dostajemy opis rzeczywistości okraszony ideologią katolicko narodową taką bym nazwał Ndecką. Zbtego co pamiętam to min. Czarnek krzyczał że w szkole nie mają być żadne ideologie, widać zapomniał dodać poza jego jedyną słuszną. Nawet w schyłkowym PRL (lat wcześniejszych nie pamiętam) nie biło tak światopoglądem z podręczników.

    • 3 4

  • Mag

    Uczenie historii to rozumiem, ale dlaczego teraźniejszości? No chyba że podręcznik powinien zmienić tytuł na: HiP Historia i propaganda

    • 3 3

  • "Za młodzieżową rewoltą lat 60. stały poprzednie pokolenia lewicy." (13)

    Co jest nie tak z tą informacją? Przecież to jest po prostu prawda :)

    Kim niby byli: Herbert Marcuse, Max Horkheimer, Jean-Paul Sartre czy Noam Chomsky?

    • 28 11

    • (8)

      Zauważ kontekst - w tym podręczniku lewica/lewackość jest czymś gorszym niż diabeł

      • 8 7

      • To akurat fakt (6)

        • 16 6

        • Gdyby nie lewacy, pracowalibyśmy 7 dni w tygodniu po 12 godzin bez urlopu. (4)

          Bez macierzyńskich, wychowawczych, płatnych zwolnień lekarskich, rent i emerytur. Bezpłatne szkolnictwo by się kończyło w wieku pewno 15 lat, a potem do roboty.

          • 5 11

          • (3)

            Otóż to. Ale prawak tego nie zrozumie.

            • 5 7

            • bo cięzko pojąć wypracowany dobrobyt

              w ZSRR Korei pn czy na Kubie.

              • 0 0

            • Ilość minusów potwierdza fakt :)))) (1)

              Miałam racje, ze prawacy nie zrozumieją :)

              • 4 4

              • logika waszych prawackich wynurzeń poraża

                płakać będziesz jak ci emeryturę wypłacą za ileś lat. o ile w ogóle. ale to dla was, żyjący z dnia na dzień proletariusze, za trudne, tak samo jak makroekonomia, praworządność i inne przerastające was rzeczy

                • 2 1

        • Już wolę lewaka niż pedofila w czarnej kiecce z krzyżem, co wtyka dziecku w dłonie swojego ptaka.

          • 12 9

      • A może jest?

        Napisałem to już wcześniej: Sartre inspirował Pol Pota, którego Czerwoni Khmerzy wymordowali co najmniej czwartą część ludności Kambodży, miliony ludzi... To Jean Paul Sartre, jeden z najbardziej znanych intelektualistów nowej lewicy twierdził, że "władza rewolucyjna musi się pozbyć pewnej grupy ludzi, którzy jej zagrażają, a ja nie widzę innego środka niż ich zgładzenie".

        Hasłem nowej lewicy było 3 M, czyli Marks, Mao Zedong i Marcuse. Kim byli Marks i towarzysz Mao chyba nie trzeba przypominać. Natomiast Herbert Marcuse był filozofem z tzw. szkoły frankfurckiej, dla którego przemoc była niezbędna w walce o "nowy świat" - to na niego będą się powoływać terroryści, choćby niemieccy członkowie Frakcji Czerwonej Armii.

        To tylko przykłady, można o tym pisać niemal bez końca.

        • 6 3

    • A co ci Noam Chomsky zrobił? (1)

      Nie sądzę, abyś zrozumiał choć 10% z tego co on pisze. Przy okazji: ten lingwista i filozof nadal żyje.

      • 2 2

      • Ależ ja nic z tego nie rozumiem

        Więcej: mnie to w ogóle nie interesuje :)

        Nie rozumiem również, jakie ma znaczenie, czy Chomsky żyje, czy też nie? Czasu przeszłego użyłem, bo mowa była o pomnikowych intelektualistach kontrkultury lat 60 i 70. W filmie "Captain Fantastic" nieprzypadkowo obchodzono Happy Chomsky Day zamiast Bożego Narodzenia.

        A co mam do niego? Wcześniej pisałem o Sartrze i Czerwonych Khmerach, więc pozostańmy przy tym: Chomsky konsekwentnie podważał wiarygodność relacji z Kambodży i zaprzeczał zbrodniom Pol Pota.
        Wystarczy?

        • 3 2

    • "Początkowi rozdziału o kontrkulturze lat 60. towarzyszy zdjęcie ludzi palących marihuanę" (1)

      To też zabawne :)

      Narkotyki są bez wątpienia istotną częścią tej historii, przy czym marihuana to małe miki, w menu były mocniejsze rzeczy: Timothy Leary byłby pewnie bardziej na miejscu.

      • 3 2

      • Chciałem zacytować piosenkę z musicalu "Hair"

        ale filtr antyspamowy nie pozwala, nie wiedzieć czemu...
        Wyszukajcie sobie tekst utworu "Donna": na końcu jest lista substancji, hm, psychoaktywnych.

        • 3 1

  • Niby profesor

    a jednak głupi

    • 3 3

  • Nie HiT do bani. Młodzież to powinna się uczyć ponownie z dzieł lenina

    • 2 0

  • (3)

    Nie "budzi kontrowersje" tylko jest ściekiem i gniotem, który nigdy nie powinien zostać wydany.

    • 48 22

    • Czytałeś, czy w tvn powiedzieli? (2)

      • 11 10

      • (1)

        Fragmenty są dostępne. Ps. Nie mam telewizora.

        • 7 4

        • Gdzie? Lewackie źródła podające fakty medialne. Przeczytaj, dyskutuj...

          • 1 0

  • Nie dostrzegam większych kontrowersji w treściach przedstawionych w tym podręczniku. (9)

    Niektórzy po prostu mają problem z akceptacją stanu faktycznego, gdy ten bywa sprzeczny z własnym światopoglądem.

    • 20 23

    • (6)

      jakiego stanu faktycznego? Że mamy mieć średniowiecze katolickie, w którym zagląda się wszystkim do łóżka, kobieta jest przedmiotem dla faceta, naucza w szkołach jedynie słusznej religii, może jeszcze karać za nieposiadanie dzieci, chociaż niektórzy nie mogą ich mieć, więc in vitro też zabronić, no bo przecież to takie straszne "hodowanie", rodzić dzieci z gwałtów, no bo przecież nic się nie stało, możnaby wymieniać i wymieniać. Sprzeczny z własnym światopoglądem, czyli jakim?

      • 10 10

      • Lepszy renesans genderowy i blm!

        • 0 0

      • To są komentarze pod newsami. (4)

        Im bardziej się rozpiszesz tym bardziej przegrywasz. Tu nikogo raczej nie interesuje merytoryczna dyskusja; a już w ogóle nikogo do swojego zdania nie przekonasz. A jeśli nawet to się nie przyzna.

        Popatrz po archiwalnych z lat 2004 itp. i see the difference.

        • 3 1

        • (3)

          Ten emocjonalny wylew ma być niby zaproszeniem do merytorycznej dyskusji?

          • 0 1

          • z prawactwem nie da się dyskutować (1)

            wy jesteście zaimpregnowani na logiczne wywody. za to chętnie łykacie teorie spiskowe, bełkot prawackich nieudaczników przy korycie i zinterpretowane już w podobnych podręcznikach, czy Wiadomościach informacje

            • 2 2

            • Szkoda to nawet komentować...

              • 1 1

          • Heh podręcznik do HiTu to też emocjonalny wylew, tylko większy :) więc czemu nie

            • 3 2

    • Mają problem z definicją płci czy kobiety, to jak się temu dziwić ...

      • 1 2

    • Heh a niektórzy nie odróżniają faktów od opinii.

      :)

      • 2 0

  • Historia i władza (1)

    Każda władza miała swoich historyków. Cesarze mieli nadwornych historyków, którzy pod niebiosa wychwalali ich cnoty i porównywali ich do bogów, przeciwników natomiast skazywali na wieczne zapomnienie i potępienie. Potem trzeba było to weryfikować. Wniosek: Myśleć i szukać samodzielnie różnych źródeł.

    • 5 2

    • Albo się rozejrzeć wokoło :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Piknik "Rodzina, Zdrowie, Nauka = Merito"

w plenerze, warsztaty, kiermasz, zajęcia rekreacyjne

I Ogólnopolska Konferencja Ginekologii, Położnictwa i Chorób Piersi MEDFEM

konferencja

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jakie włókna pochodzenia naturalnego stosuje się w przemyśle?

 

Najczęściej czytane