• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Reforma w szkolnictwie wyższym zdominowała konferencję na PG. Gowin: nikt nie straci

Dominika Majewska
26 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Minister Gowin opowiadał na Politechnice Gdańskiej o nowym podziale uczelni wyższych. Minister Gowin opowiadał na Politechnice Gdańskiej o nowym podziale uczelni wyższych.

Jak będzie wyglądał nowy podział uczelni i czy powstaną specjalne ośrodki, w których wymagania wobec kadry będą wyższe, a selekcja wśród studentów surowsza - na te tematy dyskutowano podczas konferencji programowej Narodowego Kongresu Nauki na Politechnice Gdańskiej. O największej od lat reformie szkolnictwa wyższego mówił minister Jarosław Gowin. Szef resortu nauki studził w Gdańsku emocje związane z ustawą i zapewnił, że żadna z uczelni publicznych nie zostanie pozostawiona bez środków na rozwój.



Co sądzisz o proponowanych przez ministerstwo zmianach w szkolnictwie wyższym?

Szkolnictwo wyższe czekają w najbliższym czasie poważne zmiany. Ministerstwo chce zmodyfikować obecny system kształcenia studentów i lepiej wykorzystać potencjał krajowych ośrodków akademickich. Ma temu służyć m.in. wprowadzenie nowego podziału na typy uczelni wyższych.

- Do tej pory polskie uczelnie mogliśmy dzielić na zawodowe i akademickie. Potrzebujemy też nowego typu uczelni. Robocza nazwa tych ośrodków akademickich to uczelnie badawcze. Będą one konkurować z innymi ośrodkami badawczymi w Europie. (...) Chcemy zróżnicowania misji uczelni - tłumaczył minister Jarosław Gowin.
W nowym rozdaniu publiczne uczelnie wyższe miałyby dzielić się na ośrodki dydaktyczne, badawczo-dydaktyczne i elitarne placówki badawcze. O status uczelni badawczej mogłyby się ubiegać w drodze konkursu wszystkie szkoły wyższe spełniające konkretne kryteria naukowe.

- Wszystkie trójmiejskie uczelnie: Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański i Gdański Uniwersytet Medyczny mogą zostać ośrodkami badawczymi - zauważył minister.
Uczelnie badawcze mogłyby w przyszłości liczyć na dodatkowe przywileje, np. w postaci zwiększonego finansowania na badania i rozwój. Na razie nie wiadomo, ile wynosiłyby dotacje.

Nie będzie podziału na lepsze i gorsze uczelnie

Nowy podział uczelni od dawna budził wątpliwości w środowisku akademickim. Pojawiały się obawy, że utworzenie ośrodków badawczych odbędzie się kosztem innych szkół wyższych i przyczyni się do degradacji części z nich.

- Chcę mocno podkreślić, że uczelnie badawcze nie będą "żerować" na pozostałych uczelniach. To nie jest tak, że odbierzemy uczelniom zawodowym czy dydaktyczno-badawczym jakąś część pieniędzy i ją przekierujemy na ośrodki badawcze. Ta nadwyżka musi pochodzić z dodatkowych środków z budżetu państwa. Pozostałe uczelnie będą finansowane na dotychczasowych zasadach - zaznaczył szef resortu nauki i szkolnictwa wyższego.
Minister Gowin podkreślał w Gdańsku, że nowy podział na typy uczelni nie sprowadzi się do rozróżniania na lepsze i gorsze ośrodki akademickie. Minister Gowin podkreślał w Gdańsku, że nowy podział na typy uczelni nie sprowadzi się do rozróżniania na lepsze i gorsze ośrodki akademickie.
Jak podkreślał minister, potrzeba zmian w funkcjonowaniu szkolnictwa wyższego wyszła od samych środowisk akademickich. Nie oznacza to, że obędzie się bez wyrzeczeń. Zmianą, która już teraz daje o sobie znać na uczelniach, jest porzucenie dotychczasowego algorytmu naliczania dotacji, która była uzależniona m.in. od ilości studiujących osób. Sama Politechnika Gdańska utraciła przez to ponad 5 proc. dofinansowania w stosunku do poprzedniego roku.

- To duża strata, ale jesteśmy w bardzo dobrej sytuacji finansowej i poradzimy sobie bez 15 mln zł. Podjęliśmy jednak już działania, które uchronią nas przed utratą części finansowania w przyszłości i które nie polegają jedynie na gwałtownym ograniczeniu liczby studentów - przekonywał rektor Politechniki Gdańskiej prof. Jacek Namieśnik.
Kiedy uczelnie zaczną działać na nowych zasadach?

Oprócz nowej kategoryzacji ośrodków akademickich pod lupą ministerstwa znajdzie się też m.in. sposób awansowania pracowników akademickich, model budowania relacji między naukowcami, a biznesem czy zwiększenie umiędzynarodowienia rodzimych uczelni. Reforma ma też poprawić jakość kształcenia studentów - zdaniem ministra obecnie zbyt często przedkłada się to zadanie nad osiągnięcia naukowe kadry akademickiej. Uczelnie mają też zyskać większą autonomię.

Główne założenia reformy szkolnictwa wyższego zostaną przedstawione podczas wrześniowego Narodowego Kongresu Nauki w Krakowie. Potem resort nauki daje sobie jeszcze czas na dalsze konsultacje z ekspertami i środowiskiem akademickim. Uczelnie na zreformowanych zasadach miałyby zacząć funkcjonować już od 1 października 2018 roku.
Dominika Majewska

Miejsca

Opinie (56) 2 zablokowane

  • WIĘCEJ MIEJSC NA

    Więcej miejsc na studiach medycznych i tak większość po zdobyciu dyplomu wyjedzie za granicę gdzie lepsze zarobki. A lekarzy jak na lekarstwo. Czy wiecie że w Gdańsku są już 90 letni czynni lekarze i dentyści ????

    • 8 1

  • W dooo.skach sie wam przewraca!!!!nie jestem z branzy ale poznalam niechcacy kilku potencjalnych przyszlych inz.Dramat!!

    • 2 3

  • Gowin? ten pisowiec, który wcześniej rozwalił sądy?

    o rany, to będzie anty-reforma. pod pozorem zmian - wciśnięcie swoich pożal-się-boże misiewiczów i innych antków smoleńskich.

    poszoł won buraku. wracaj do swojej sekty smoleńskiej. z czym do ludzi?

    • 18 7

  • Cytat: (6)

    "Wszystkie trójmiejskie uczelnie: Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański i Gdański Uniwersytet Medyczny mogą zostać ośrodkami badawczymi"

    Chyba jednak gdańskie a nie trójmiejskie.

    • 9 3

    • (1)

      a AWF? a Akademia Muzyczna? a ASP? to nie są uczelnie? juz nie wspominajac o niepaństwowych.
      pan gowin chyba nie do konca sie nadaje do swojej roboty.

      • 6 0

      • Te "uczelnie" są bez znaczenia.

        Nie porównuj ich do PG, UG i GUM.

        • 5 6

    • (3)

      Żadna z nich nie zostanie badawczą. Jest kilkanaście kandydatów (w tym UG i PG) z całej Polski. A badawczych ma być pięć. B+ to będzie szczyt dla UG lub PG

      • 7 0

      • Skąd ty masz takie informacje? (2)

        Na innym portalu relacjonują,że ma być 20 uczelni badawczych więc uczelnie z Gdańska mają bardzo dużą szansę (a w zasadzie niemal pewność), że zostaną uczelniami badawczymi.

        • 0 3

        • (1)

          "portale relacjonują" - bez komentarza

          Roboczy podział jest następujący:
          A+ uczelnie badawcze pięć sztuk
          A wiodące uczelnie badawczo-dydaktyczne kilkanaście sztuk (z prawem do nadawania habilitacji jeśli zostanie)
          B+ uczelnie badawczo-dydaktyczne (z prawem do nadawania doktoratu)
          B uczelnie dydaktyczne (bez praw do nadawania doktoratu)
          B- pozostałe (praktycznie poza paroma specjalistycznymi do samolikwidacji (brak dotacji) w dłuższej perspektywie)

          W Trójmieście na ma szans na A+, nikłe szanse na A, sukcesem będzie B+ jak zlikwidują (lub połączą) wydziały z obecną kategorią B

          • 5 0

          • "Roboczy podział jest następujący" - bez komentarza.
            Podaj jeszcze źródło tych informacji.

            • 0 1

  • PiS = Przeproście i Spadajcie (1)

    PiS to KOMUNA

    • 14 8

    • PO=złodzieje i zdrajcy

      • 4 5

  • ale wiochą trąci.

    już się cała Polska smieje z tych nieudaczników i oszołomów.

    • 8 4

  • Czego ten PiSlamski katecheta szuka w Gdańsku? (1)

    Widać że Gdańsk jest solą w oku dla tej bandy kaczyńskiego.
    Starają się to miasto pognębić wszelkimi metodami.
    Ale to im się nie uda - ta kacza sekta wyląduje w więzieniach.
    Już niedługo

    • 6 6

    • Banda to chyba byla Ryzego ZDRAJCY???

      • 0 0

  • Uczelnie wyższe w Polsce to zwykłe ogólniaki. Dostajesz dyplom i zastanawiasz się co tak naprawdę potrafisz... i jeśli nie rozwijałeś się sam, to nie potrafisz w sumie nic.

    Dlaczego nie można wprowadzić szkolenia w pełni fakultatywnego?

    Dajmy na to, że ktoś chce zostać programistą Androida - musi więc zaliczyć X fakultetów z dziedziny matematyki, algorytmów, podstaw programowania. Następnie Y przedmiotów ukierunkowanych pod systemy mobilne. Jeśli zaliczył poprzednie, ma już "odblokowane" Z przedmiotów ściśle androidowych, zaawansowanych.

    Odejść od sztywnych ram nauki, dać możliwość wyedukowania od początku do końca - specjalisty a nie praktykanta.

    • 5 5

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

V Ogólnopolska Studencka Konferencja Neurologiczna

konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Kiedy noc i dzień mają podobną długość?

 

Najczęściej czytane