Rekrutacja na studia. Jakie dodatkowe przedmioty są popularne na maturze?

Wioleta Stolarska
27 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat)
Egzamin maturalny w terminie głównym w części pisemnej przeprowadzony będzie w terminie 4-23 maja 2022 r.

Już za tydzień, 4.05, rozpoczną się egzaminy maturalne 2022. W tym roku kolejny raz egzamin dojrzałości przeprowadzany jest wyłącznie w części pisemnej. Jakie egzaminy są obowiązkowe, a jakie absolwenci szkół średnich zdają dodatkowo, by uzyskać lepsze wyniki przy rekrutacji na studia?

Korepetycje i przygotowania do egzaminów - Trójmiasto

O rekrutacji na studia powinny decydować wyniki matur czy egzaminy wstępne?

Niebawem uczniowie ostatnich klas szkół ponadpodstawowych przystąpią do egzaminu dojrzałości. Egzamin maturalny w terminie głównym w części pisemnej przeprowadzony będzie w terminie 4-23 maja 2022 r.

Jakie egzaminy są obowiązkowe na maturze?

W środę, 4 maja, rozpocznie się trzydniowy maraton egzaminów z przedmiotów obowiązkowych. Jak wygląda harmonogram egzaminów maturalnych:
  • 4 maja 2022 (środa) godz. 9:00 - egzamin maturalny z języka polskiego (poziom podstawowy),
  • 5 maja 2022 (czwartek) godz. 9:00 - egzamin maturalny z matematyki (poziom podstawowy),
  • 6 maja 2022 (piątek) godz. 9:00 - egzamin maturalny z języka angielskiego (poziom podstawowy).

W 2021 r. najczęściej wybierane języki na poziomie podstawowym na maturze to:
  • język angielski (94,9 proc. - absolwenci liceum, 94,3 proc. - absolwenci technikum)
  • język niemiecki (3,2 proc. - absolwenci liceum, 4,2 proc. - absolwenci technikum)
  • język rosyjski (1,1 proc. - absolwenci liceum, 1,4 proc. - absolwenci technikum)
  • pozostałe (0,8 proc. - absolwenci liceum, 0,1 proc. - absolwenci technikum)

Ile przedmiotów dodatkowych można zdawać na maturze?

Aby otrzymać świadectwo dojrzałości w 2022 r., absolwenci muszą obowiązkowo przystąpić także do jednego egzaminu z przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym (w przypadku języka obcego nowożytnego na poziomie rozszerzonym albo dwujęzycznym).

Absolwenci mogą podejść do egzaminu z maksymalnie sześciu przedmiotów dodatkowych na poziomie rozszerzonym, a w przypadku języków obcych nowożytnych - na poziomie rozszerzonym albo dwujęzycznym.

Wybór dodatkowego przedmiotu jest ważny przede wszystkim z perspektywy rekrutacji na studia. Co roku uczelnie ustalają, za jakie przedmioty dodatkowe kandydat otrzyma dodatkowe punkty, aplikując na wybrany kierunek studiów. Każda uczelnia indywidualnie ustala wymagania rekrutacyjne na poszczególne kierunki studiów.

Ranking szkół średnich w Trójmieście. Najlepsze licea i technika 2022

Najpopularniejsze przedmioty dodatkowe zdawane na maturze 2021. Najpopularniejsze przedmioty dodatkowe zdawane na maturze 2021.

Jakie przedmioty dodatkowe uczelnie biorą pod uwagę w rekrutacji?

Coraz częściej jednak uczelnie wybierają kilka lub nawet kilkanaście przedmiotów wymaganych przy rekrutacji na kierunek studiów (kandydat musi mieć przynajmniej jeden z nich). Za każdy z nich kandydat otrzymuje określoną liczbę punktów.

Np. w procesie rekrutacji na studia na kierunku lekarskim w roku akademickim 2022/2023 (w uczelniach publicznych i niepublicznych) najczęściej wymagane przedmioty maturalne to: biologia, chemia, fizyka i matematyka. Na kierunku informatyka najczęściej wymagane przedmioty maturalne to: informatyka, język obcy i matematyka.

Z kolei w procesie rekrutacji na studia w Trójmieście na kierunku psychologia najczęściej wymagane przedmioty maturalne to: biologia, chemia, filozofia, fizyka, fizyka i astronomia, geografia, historia, język obcy, język polski i matematyka.

Na studia na kierunku elektrotechnika najważniejsze przedmioty maturalne to: fizyka, matematyka i j. obcy. Na kierunku inżynieria mechaniczno-medyczna to: fizyka, język obcy, język polski, matematyka. Na kierunku filologia angielska wymagane przedmioty maturalne to: biologia, chemia, fizyka, fizyka i astronomia, geografia, historia, historia sztuki, język angielski, język polski, język rosyjski, język łaciński i kultura antyczna, matematyka, wiedza o społeczeństwie.

Jak przekonują uczelnie, przyszli studenci już na etapie kwalifikacji muszą zaprezentować jak najbardziej rozległą wiedzę, która będzie stanowić podstawę dalszego kształcenia, a konkurencja jest bardzo duża.

Na większości kierunków studiów nie przeprowadza się egzaminów wstępnych, dlatego wyniki z matury są przepustką do kształcenia wyższego.

Liczba wybieranych przedmiotów dodatkowych na maturze w 2021 roku:
  • tylko przedmioty obowiązkowe - 15,5 proc.
  • jeden przedmiot dodatkowy - 26,3 proc.
  • dwa przedmioty dodatkowe - 28,7 proc.
  • trzy przedmioty dodatkowe - 24,1 proc.
  • od czterech do sześciu przedmiotów dodatkowych - 5,4 proc.

Czytaj też: Które licea najefektywniej uczą w Trójmieście? Ranking wskaźnika EWD

Na jakie studia w Trójmieście?

Rekrutacje na studia na rok akademicki 2022/2023 powoli się rozpoczynają. W Trójmieście kandydaci mają duży wybór uczelni: politechnika, uniwersytety, uczelnia medyczna, muzyczna, AWF, Akademia Marynarki Wojennej oraz liczne prywatne szkoły wyższe.

Jakie studia są najpopularniejsze w Trójmieście?

Najpopularniejsze kierunki studiów w Trójmieście na studiach stacjonarnych pierwszego stopnia i jednolitych studiach magisterskich według ogólnej liczby zgłoszeń kandydatów to: kierunek lekarski GUMED (3352), informatyka UG (2933), psychologia UG (1983), elekrotechnika PG (1813), inżynieria mechaniczno-medyczna PG (1347), zielone technologie PG (1321), prawo UG (1240), zarządzanie inżynierskie PG (1147), filologia angielska UG (1094), zarządzanie UMG (1093), kierunek lekarsko-dentystyczny GUMED (1088). Na kolejnych miejscach znalazły się: inżynieria środowiska, energetyka, kryminologia, budownictwo, inżynieria materiałowa oraz chemia.

Z kolei jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę kandydatów na jedno miejsce, najbardziej obleganymi kierunkami w roku akademickim 2021/2022 były: kierunek lekarsko-dentystyczny GUMED (23), ekonomia PG (18,53), gospodarka przestrzenna PG (17,34), informatyka UG (15,44), analityka gospodarcza PG (15), kryminologia UG (14,2), filologia angielska UG (12,44), automatyka, cybernetyka i robotyka PG (12,01), projektowanie i budowa jachtów PG (11,09), psychologia UG (11,02), kierunek lekarski GUMED (10,03). Dużą popularnością cieszyły się także: automatyka, robotyka i systemy sterowania, energetyka, transport i logistyka, inżynieria danych, psychologia zdrowia, fizjoterapia oraz prawo.

Wszystkie opinie

• Poziom jest tak marny ze chyba juz nizej nie bedzie. Jedyne wyjście wprowadzić płatne studia!! (1)

Tak jak jest na całym świecie !!Ci co chcą się uczyć dostaną stypendium za wyniki a pozostali niech płacą!
    Obecnie każdy gimbus dostaje sie na studia i je kończy ,na koszt podatnika.

• Bez sensu. Lepiej zakonczyc glupia promocje studiow. Ludzie sie pchaja na studia, bo wszyscy mysla, ze to zapewni dobra prace za spore pieniadze, co jest totalna bzdura. Wystarczyloby ludzi uswiadomic, ze studia nie maja tu nic do rzeczy,bo jak ktos jest slaby, i skonczy na trojach jakas socjologie, to potem moze siedziec na kasie w dyskoncie.

• Opinia wyróżniona

kurka wodna (2)

oddałbym wszystko żeby móc mieć z powrotem 19 lat i dopiero startować na studia. W moim przypadku były to fizyka, chemia, biologia i angielski z racji wyboru studiów medycznych. Teraz jest już mi powoli bliżej niż dalej, 19 lat to może mieć mój syn, zarabianie pieniędzy czy ich wydawanie to wątpliwa przyjemność w kontekście tych wszystkich wspomnień z tamtego czasu. Niestety czasu nie da się cofnąć i nie można go kupić, pozdrawiam maturzystów

• no a ja z kolei właśnie na medycynę bym poszedł (1)

bo już mam dość bycia inżynierem i projektowania maszyn. Wypaliłem się w wieku 40 lat. Jak to mówią "wszędzie gdzie nas nie ma trawa jest bardziej zielona".

• Ja bym raczej odpuscil sobie studia.

• Polski i Matematyka..

• nie naciągane świadectwa tylko egzamin na każdej uczelni, wg warunków i potrzeb danej szkoły. (1)

Wtedy dostaną się ci, co umieją na prawdę a nie świadectwa piękne a ...wspólny mianownik w 1 klasie LO to ...kosmos

• Przecież świadectwo ma tylk marginalne znaczenie, liczy się wynik z zewnętrznie sprawdzanej matury.

• Opinia wyróżniona

a po co na filologii angielskiej tyle dodatkowych egzaminów? (1)

Czy to nie przesada? "Na kierunku filologia angielska wymagane przedmioty maturalne to: biologia, chemia, fizyka, fizyka i astronomia, geografia, historia, historia sztuki, język angielski, język polski, język rosyjski, język łaciński i kultura antyczna, matematyka, wiedza o społeczeństwie."

• Ale punkty biorą tylko z jakiegoś jednego czy dwóch wybranych. Długa lista dopuszczonych przedmiotów jest po to, żeby każdy mógł tam pójść kto nie ma na siebie pomysłu.

De facto ad hominem prima aprilis siedzą potem takie mądre głowy w pracy na średniej krajowej i opowiadają jak to laureacili w LO. Sama wiedza, zero sprytu, zapraszamy do 1 z 10 a nie na wolny rynek.

• po co tak uogólniać? Jasne że spryt jest ważny, ale jak masz wiedzę i dostaniesz się na medycynę albo PG to za średnią krajową nie będziesz musiał pracować.

• to jest szkoła, człowieku (2)

Zapewne sam jesteś nieukiem i drażnią cię ci, którzy wiedzą i rozumieją więcej, hehhe

No właśnie tak Wam się wydaje, ludziom bez wykształcenia. Dlatego posyłacie dzieci na studia, żeby miały lepiej. Zamysł dobry, zakładając że Wy byliście na poziomie 1 to dobrze, że chcecie aby dzieci weszły na poziom 2. Problem w tym, że skala nie jest od 0 do 2 tylko do 100, a żeby tam dotrzeć trzeba obrać inną drogę. Wiedza napewno nie przeszkodzi, tylko nie ona jest najważniejsza w rozwoju, a umiejętność jej wykorzystania i łączenia faktów. To dlatego o inteligencji świadczy umiejętność użycia ciętej riposty albo żartu sytuacyjnego, a nie powtarzanie wyuczonych kawałów. Sam jestem po PG, drugi raz bym nie poszedł, od razu zakładać własny biznes, od razu w świat a nie tylko na pl.

• a po PG to biznesu nie mogłeś założyć? Praca w branży daje duże znajomości i po jakimś czasie łatwiej założyć firmę. Wykształcenie, wiedza zdobyta przy dużych projektach, znajomości - to bardzo duży atut przy przechodzeniu na swoje. Bez wykształcenia będziesz działał co najwyżej w branżach niewymagających kwalifikacji.

"Aby otrzymać świadectwo dojrzałości w 2022 r., absolwenci muszą obowiązkowo przystąpić także do jednego egzaminu z przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym"
    Jaki jest sens dodawać obowiazkowy przedmiot na poziomie rozszerzonym jak załozmy, że ktoś chce tylko zdawać 3 podstawowe przedmioty. i**ota to wymyslil hahah

• Sens jest taki że to nie on ustala zasady matury. Nie zależą one od tego co chce. I**ota tego po prostu nie rozumie :D

• Nie martwcie się, (4)

W kolejności przyjęć na studia jesteście i tak za Mykołą i Ludmyłą.

• To sie ucz (1)

To będziesz przed.

• Akurat poziom wiedzy i przygotowania, nie ma nic do rzeczy.

Za "złej komuny", były dodatkowe punkty za pochodzenie. Teraz będzie podobnie tyle że bardziej.

• Stiopa, nie komentuj

• Poważnie? Tak mówią w Rosji?

• Szkoda, że nasze uczelnie, a raczej wykładowcy, nie zachwycają

To smutne, że niektórzy dostają nominacje profesorskie dosłownie za nic. Chodzi potem taki pyszny jak paw i w tyle ma to, że jego osiągnięcia naukowe są zerowe, bo tymi trudno nazwać habilitacje, półrocznego stypendium za granicą i marną monografie wydaną w 100 egzemplarzach.
    Kto studiował, ten wie o czym mówię ;)

• Matura (3)

Jeśli tylko wyniki z matury mają wpływ czy dostajemy się na studia to czemu nie może do niej podejść w dowolnym wieku.
    Znajdą się osoby które w wieku 16/17 lat mogłyby napisać mature lepiej niż nie jeden 18/19 latek, lecz nie mogą tego zrobić pójść, ponieważ nie ma możliwości szybszego skończenia szkoły średnej i wcześniejszego podejścia do matury.
    Są osoby które dostają 100% z matur, nie sądzicie że mogłby one rok szybciej tej matury nie zdać.
    Studia zdecydowanie bardziej rozwijają niż szkoła średnia, poziom nauczania jest zazwyczaj ukierunkowany na zainteresowania studentów.
    W szkole średniej tak nie jest czas częściej jest marnowany na elementy dydaktyczne oderwane od rzeczywistości.

Dokładnie, powinna być możliwość szybszego zdawania jeżeli na się wiedzę!!! Dlaczego niemozna zdawać na studia będąc w szkole średniej??? Ponieważ nie ma takich asów w naszym szkolnictwie, którzy potrafią to zrobić!!!

• To nie jest możliwe, chyba, że ktoś realizuje program specjalny, tzn. 2 klasy w jednym roku.

• 3 lata liceum to stanowczo za krótko. Zdawanie matury przed czasem nie ma sensu. Nie sądzę aby taka osoba osiągnęła max. punktów z wszystkich przedmiotów Nawet geniusz musi dojrzeć do świadectwa dojrzałości i żądanego obowiązkowego klucza.

1