Znane są już wstępne wyniki sprawdzianu szóstoklasistów. Na 40 punktów, które można było zdobyć, średnia punktów uzyskanych przez uczniów z woj. pomorskiego wyniosła 23,69. To niewiele mniej niż średnia krajowa równa 24,03 pkt.
to wina dzisiejszego świata - dzieci mają za dużo bodźców i gadżetów, które je rozpraszają i nie pozwalają skupić się na nauce
16%
rodzice poświęceją dziecku zbyt mało uwagi i nie sprawują nad nim kontroli, nie oferują pomocy w nauce, nie interesują się ocenami i problemami dziecka w szkole
17%
to wina nieodpowiednich metod nauczania, jakie wciąż praktykuje się w szkołach - za dużo tu encyklopedycznej wiedzy, a za mało samodzielnego myślenia
43%
to złożony problem, ale na pewno same dzieci nie są bez winy - nie przykładają sie tak do nauki
18%
wypadł słabo, bo zaważył pewnie stres - klasa szósta to zbyt wcześnie na tak poważne egzaminy
6%
Do sprawdzianu szóstoklasistów przystąpiło ponad 5 tys. uczniów trójmiejskich podstawówek. Choć wielu z nich twierdziło, że egzamin nie należał do najtrudniejszych, wyniki pokazały zupełnie co innego.
Sprawdź szczegółowe wyniki sprawdzianu szóstoklasistów 2013 r.
Ze sprawdzianu można było otrzymać maksymalnie 40 punktów. Średnia krajowa wyniosła jednak dużo mniej bo jedynie 24,03 pkt, a średnia województwa pomorskiego 23,69 pkt.
W Trójmieście
egzamin szóstoklasistów najlepiej wypadł w Gdyni, w której przystąpiło do niego 1913 uczniów. Wynik średni miasta to 27,51 pkt. Na drugim miejscu, ze średnią 26,91, uplasował się Sopot, w którym do egzaminu przystąpiło jedynie 192 uczniów. W Gdańsku sprawdzian pisało 3240 uczniów, a średni uzyskany przez nich wynik wyniósł 26,38 pkt.
Standardowy arkusz egzaminacyjny zawierał 26 zadań sprawdzających poziom opanowania umiejętności czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji i wykorzystywania wiedzy w praktyce. Ze wstępnych informacji o wynikach sprawdzianu 2013 roku wynika, że szóstoklasiści uzyskali
najwyższe wyniki za rozwiązanie zadań sprawdzających umiejętność czytania. Dość dobrze poradzili sobie też z pisaniem i korzystaniem z informacji.
Najsłabiej poszło im z zadaniami wymagającymi rozumowania i wykorzystywania wiedzy w praktyce.
Podobne wrażenia mają dyrektorzy trójmiejskich szkół.
-
W naszej szkole egzamin zdawała tylko jedna klasa i przyznam, że wypadł on nieco gorzej niż rok temu - mówi
Lilianna Płoszaj, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 57 w Gdańsku. -
Rzeczywiście kuleje u uczniów wykorzystywanie wiedzy w praktyce, rozumowanie i analiza, jednak aby tego uniknąć w przyszłości, szkoły powinny moim zdaniem postawić na inny model nauczania, na pracę w grupach - dodaje.
-
U nas skala rozłożyła się różnie, choć wykorzystywanie wiedzy w praktyce i czytanie ze zrozumieniem od lat było problemem - twierdzi z kolei
Marek Prusak, dyrektor Sportowej Szkoły Podstawowej nr 14, mieszczącej się w Zespole Sportowych Szkół Ogólnokształcących w Gdyni. -
Nasza szkoła wypadła bardzo dobrze, nasz średni wynik to 31,38 pkt. i jesteśmy z niego zadowoleni - dodaje.
Czytanie ze zrozumieniem sprawdzano za pomocą dziesięciu zadań, za wykonanie których można było otrzymać maksymalnie 10 punktów. Średni wynik uzyskany przez szóstoklasistów z Pomorza wyniósł 7,2 (wynik krajowy to 7,30 pkt.).
Z dwóch zadań pisemnych (jedno polegało na napisaniu listu zachęcającego koleżankę/kolegę do przeczytania ciekawej książki, a drugie na uzasadnieniu, dlaczego należy poprawnie mówić i pisać) uczeń mógł otrzymać również 10 punktów. Średni wynik w naszym województwie wyniósł 6,6 pkt. i był nieco wyższy od krajowego - 6,34 pkt.
Rozumowanie szóstoklasistów sprawdzano sześcioma zadaniami. Uczeń mógł uzyskać za ich rozwiązanie maksymalnie 8 punktów. Średni wynik w tym obszarze wyniósł 4,0 w woj. pomorskim, a 4,16 pkt. to średnia krajowa.
Korzystanie z informacji sprawdzano natomiast za pomocą czterech zadań, za rozwiązanie których można było otrzymać 4 pkt. Średni uzyskany wynik za tę umiejętność w woj. pomorskim to 2,49, nieco wyżej niż średnia krajowa, która wyniosła 2,48 pkt.
Uczniowie mieli też szansę wykazać się
umiejętnością wykorzystywania wiedzy w praktyce, którą podczas sprawdzianu weryfikowano czterema zadaniami. Można było uzyskać za nie maksymalnie 8 pkt.
Średni wynik za rozwiązanie zadań z tego obszaru wyniósł w skali kraju 3,75 pkt., w skali naszego województwa nieco mniej, 3,49 pkt.
Najtrudniejsze dla szóstoklasistów okazały się zadania wymagające rozumowania i wykorzystywania wiedzy w praktyce. To jednak cenna wskazówka dla nauczycieli, którzy będą mogli dołożyć wszelkich starań, by kolejne roczniki wypadły lepiej.
-
Wyciągnęliśmy wnioski i, jak już wspomniałam, chcemy od następnego roku skupić się bardziej na pracy zespołowej. Do tego czasu stworzymy potrzebną do tego bazę i warunki - mówi Lilianna Płoszaj z SP nr 57 w Gdańsku.