• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sprawdzian szóstoklasistów wypadł słabo

Elżbieta Michalak
29 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Do sprawdzianu szóstoklasistów przystąpiło w kwietniu ponad 5 tys. uczniów trójmiejskich podstawówek. Na zdjęciu uczniowie SP nr 9 w Sopocie. Do sprawdzianu szóstoklasistów przystąpiło w kwietniu ponad 5 tys. uczniów trójmiejskich podstawówek. Na zdjęciu uczniowie SP nr 9 w Sopocie.

Znane są już wstępne wyniki sprawdzianu szóstoklasistów. Na 40 punktów, które można było zdobyć, średnia punktów uzyskanych przez uczniów z woj. pomorskiego wyniosła 23,69. To niewiele mniej niż średnia krajowa równa 24,03 pkt.



Dlaczego sprawdzian szóstoklasistów wypadł tak słabo?

Do sprawdzianu szóstoklasistów przystąpiło ponad 5 tys. uczniów trójmiejskich podstawówek. Choć wielu z nich twierdziło, że egzamin nie należał do najtrudniejszych, wyniki pokazały zupełnie co innego.

Sprawdź szczegółowe wyniki sprawdzianu szóstoklasistów 2013 r.

Ze sprawdzianu można było otrzymać maksymalnie 40 punktów. Średnia krajowa wyniosła jednak dużo mniej bo jedynie 24,03 pkt, a średnia województwa pomorskiego 23,69 pkt.

W Trójmieście egzamin szóstoklasistów najlepiej wypadł w Gdyni, w której przystąpiło do niego 1913 uczniów. Wynik średni miasta to 27,51 pkt. Na drugim miejscu, ze średnią 26,91, uplasował się Sopot, w którym do egzaminu przystąpiło jedynie 192 uczniów. W Gdańsku sprawdzian pisało 3240 uczniów, a średni uzyskany przez nich wynik wyniósł 26,38 pkt.

Standardowy arkusz egzaminacyjny zawierał 26 zadań sprawdzających poziom opanowania umiejętności czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji i wykorzystywania wiedzy w praktyce. Ze wstępnych informacji o wynikach sprawdzianu 2013 roku wynika, że szóstoklasiści uzyskali najwyższe wyniki za rozwiązanie zadań sprawdzających umiejętność czytania. Dość dobrze poradzili sobie też z pisaniem i korzystaniem z informacji. Najsłabiej poszło im z zadaniami wymagającymi rozumowania i wykorzystywania wiedzy w praktyce.

Podobne wrażenia mają dyrektorzy trójmiejskich szkół.

- W naszej szkole egzamin zdawała tylko jedna klasa i przyznam, że wypadł on nieco gorzej niż rok temu - mówi Lilianna Płoszaj, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 57 w Gdańsku. - Rzeczywiście kuleje u uczniów wykorzystywanie wiedzy w praktyce, rozumowanie i analiza, jednak aby tego uniknąć w przyszłości, szkoły powinny moim zdaniem postawić na inny model nauczania, na pracę w grupach - dodaje.

- U nas skala rozłożyła się różnie, choć wykorzystywanie wiedzy w praktyce i czytanie ze zrozumieniem od lat było problemem - twierdzi z kolei Marek Prusak, dyrektor Sportowej Szkoły Podstawowej nr 14, mieszczącej się w Zespole Sportowych Szkół Ogólnokształcących w Gdyni. - Nasza szkoła wypadła bardzo dobrze, nasz średni wynik to 31,38 pkt. i jesteśmy z niego zadowoleni - dodaje.

Czytanie ze zrozumieniem sprawdzano za pomocą dziesięciu zadań, za wykonanie których można było otrzymać maksymalnie 10 punktów. Średni wynik uzyskany przez szóstoklasistów z Pomorza wyniósł 7,2 (wynik krajowy to 7,30 pkt.).

Z dwóch zadań pisemnych (jedno polegało na napisaniu listu zachęcającego koleżankę/kolegę do przeczytania ciekawej książki, a drugie na uzasadnieniu, dlaczego należy poprawnie mówić i pisać) uczeń mógł otrzymać również 10 punktów. Średni wynik w naszym województwie wyniósł 6,6 pkt. i był nieco wyższy od krajowego - 6,34 pkt.

Rozumowanie szóstoklasistów sprawdzano sześcioma zadaniami. Uczeń mógł uzyskać za ich rozwiązanie maksymalnie 8 punktów. Średni wynik w tym obszarze wyniósł 4,0 w woj. pomorskim, a 4,16 pkt. to średnia krajowa.

Korzystanie z informacji sprawdzano natomiast za pomocą czterech zadań, za rozwiązanie których można było otrzymać 4 pkt. Średni uzyskany wynik za tę umiejętność w woj. pomorskim to 2,49, nieco wyżej niż średnia krajowa, która wyniosła 2,48 pkt.

Uczniowie mieli też szansę wykazać się umiejętnością wykorzystywania wiedzy w praktyce, którą podczas sprawdzianu weryfikowano czterema zadaniami. Można było uzyskać za nie maksymalnie 8 pkt.

Średni wynik za rozwiązanie zadań z tego obszaru wyniósł w skali kraju 3,75 pkt., w skali naszego województwa nieco mniej, 3,49 pkt.

Najtrudniejsze dla szóstoklasistów okazały się zadania wymagające rozumowania i wykorzystywania wiedzy w praktyce. To jednak cenna wskazówka dla nauczycieli, którzy będą mogli dołożyć wszelkich starań, by kolejne roczniki wypadły lepiej.

- Wyciągnęliśmy wnioski i, jak już wspomniałam, chcemy od następnego roku skupić się bardziej na pracy zespołowej. Do tego czasu stworzymy potrzebną do tego bazę i warunki - mówi Lilianna Płoszaj z SP nr 57 w Gdańsku.
Elżbieta Michalak

Miejsca

Opinie (90) 3 zablokowane

  • Do nauki tępaki i głąby!

    • 9 1

  • wina nauczycieli (3)

    A kto uczy nasze dzieci?????
    Nauczyciele sami są niedouczeniu. Pokończyli byle jakie studia zaoczne gdzie wystarczy obecność aby zaliczyć przedmniot. Sami maturę zdali na bardzo niskim poziomie i to teraz właśnie sami niedouczeni udają, że uczą nasze dzieci.
    Kto by pomyślał kiedyś o korepetycjach przed maturą. Teraz żeby zdać ją dobrze i dostać się na naprawdę dobre studia, trzeba przez cały okres szkoły średniej wysyłac młodego człowieka na dodatkowe lekcje.
    Jaką mamy kadrę pedagogiczną, taką mamy niedokształconą młodzież.

    • 9 6

    • I nie tylko

      kadrę nauczycielską. Tak samo wykształceni są lekarze - aby zaliczyć na trójczynach a potem zbierać kasę od sponsorów.

      • 0 0

    • Być może w części masz rację, ale bardzo dużo winy jest w samej młodzieży, która zamiast uważać na lekcjach woli się bawić iPhonem a zamiast uczyć się w domu woli siedzieć na Facebooku. Poza tym młode osoby naoglądają się telewizji i uważają, że wystarczy potańczyć albo zrobić z siebie durnia i to wystarczy do godnego życia. Kto w takiej sytuacji by się uczył, hahaha. A potem mamy hordy głupich bezrobotnych, którzy do niczego się nie nadają, bo jedyne co potrafią to obsłużyć swój telefon komórkowy.

      • 4 1

    • żaby się nauczyć trzeba się uczyć

      nikt na siłę oleju do głowy nie wleje

      • 0 0

  • Wiecie czego uczą na te testy i co jest na tych testach?

    Wszystko, co dla pracodawców jest totalnie zbędne. Niczego, co dla pracodawców jest niezbędne. Żaden pracodawca nie wymaga obsługi powierzonego mienia bez czytania instrukcji. Bzdurą jest ją wkuwać. Profesjonalista nie rozstaje się z instrukcją. Pracodawca wymaga umiejętności korzystania z niej.

    • 0 0

  • Do nauki nauczyciele !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Niedouczonych na zieloną trawkę....

    • 3 4

  • Najwyższy wynik (2)

    Szkoła Podstawowa NR 18 w Gdyni kolejny raz jest liderem.Wynik szkoły -średni 31,78.

    • 1 0

    • Lider - puk puk (1)

      Też mi lider jak w naszej podstawówce jest ponad 37 ... hahahah

      • 1 0

      • sprawdzian

        Chyba 37 uczniów,coś pomyliłeś.

        • 0 0

  • tegoroczna maturzystka (2)

    zapytala sie mnie przed chwila, ile jest kontynentow na Ziemi.

    z tabliczka mnozenia tez nie jest u niej dobrze.

    co z tymi nauczycielami, ktorzy przepuszczali do nastepnej klasy???

    • 6 1

    • A co z rodzicami, którzy o takich rzeczach dowiadują się na wywiadówkach, (1)

      ale głaskają tylko dziecko po głowie, bo przecież to wina nauczyciela, że dziecko się w domu nie uczy.

      • 4 0

      • Oczywiscie, to jest rowniez wina rodzicow, ale co ten glab robi w maturalnej klasie?
        Nauczyciele najwyrazniej ida tak samo na latwizne jak dzisiejsza mlodziez. Po co trzymac klopot w szkole, lepiej go szybko ze szkoly wypuscic...

        • 0 0

  • Ej no ja dostałam 34 punkty

    • 3 0

  • reforma

    ostatnia reforma, wprowadzajaca nie wiadomo po co gimnazja, obnizenie poziomu nauczania poprzez ustalenie z gory programow i ksiazek, (takze m.in polaczenie kilku przedmiotow w calosc (biol-fiz-chem) plus pare innych rzeczy), to celowe dzialania na obnizenie poziomu wiedzy spoleczenstwa, przeciez nie od dzis wiadomo, ze matolkami sie latwiej steruje, a sterowanie to juz od dawna jest "wlaczone" w naszych mediach: oglupiajace programy w m.in tvn i sterowane artykuly w gazetach wyborczych (wybiorczych raczej) itp.

    • 4 0

  • polska zawisc, jak zwykle

    • 0 0

  • Jeżeli, jak mówią wyniki ankiety,

    "za dużo tu encyklopedycznej wiedzy, a za mało samodzielnego myślenia", zaś egzamin jest _właśnie_ z encyklopedycznej wiedzy, to jak tłumaczyć słabe wyniki? Dzieciarnia jest leniwa i wogóle nie pilnowana przez rodziców. Ot co.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Trójmiejski Dzień Zielonych Budynków

123 zł
konferencja

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

I Ogólnopolska Konferencja Ginekologii, Położnictwa i Chorób Piersi MEDFEM

konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Pomniki przyrody to:

 

Najczęściej czytane