• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w gdańskiej sieci oświatowej

Elżbieta Michalak-Witkowska, Ewa Palińska
20 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Co zmieni się w gdańskiej sieci szkół? Urzędnicy ujawnili swoje plany. Co zmieni się w gdańskiej sieci szkół? Urzędnicy ujawnili swoje plany.

Gdynia i Sopot już dawno poinformowały, jak wskutek reformy edukacji zmieni się sieć szkół samorządowych, działających na terenie miasta. Dziś dołączył do nich Gdańsk, który ostateczną reorganizację sieci oświatowej podał do opinii publicznej.



Reforma oświaty i zmiany w szkolnictwie budzą u ciebie:

Choć pierwszą propozycję zmian w związku z reformą oświaty Gdańsk zamieścił na swojej stronie w grudniu, ostateczny projekt uchwały dotyczący nowej sieci szkół został przekazany do rady miasta w czwartek, 19 stycznia. Co zmieni się w Gdańsku od 1 września 2017 r.?

- 7 grudnia zorganizowaliśmy spotkanie z dyrektorami, 8 grudnia zamieściliśmy na stronie miasta propozycję siatki placówek oświatowych w Gdańsku, co było punktem wyjścia do utworzenia ostatecznego jej kształtu - mówi Grzegorz Szczuka z Wydziału Rozwoju Społecznego w Gdańsku. - Siatkę z grudnia jedynie dopracowaliśmy, zmiany dotyczyły najbardziej spornych punktów.
W związku z reformą edukacji w gdańskim szkolnictwie pojawi się kilka istotnych zmian: przekształcenie standardowych szkół podstawowych 6-letnich w 8-letnie i włączanie gimnazjów w Zespołach Kształcenia Podstawowego i Gimnazjalnego do szkół podstawowych w tychże Zespołach, a także wygaszenie pięciu gimnazjów samodzielnych i wcielenie ich do najbliższych szkół podstawowych (tj. nr 2, 10, 12, 19 i 26).

- Nie oznacza to we wszystkich przypadkach fizycznego przenoszenia uczniów tych gimnazjów do budynków szkół podstawowych, do których są wcielane - wyjaśnia Szczuka. - Dzieje się tak tylko w przypadku Gimnazjum nr 10 na Oruni. W pozostałych przypadkach uczniowie ukończą naukę w budynku gimnazjum lub przeniosą się do budynku szkoły podstawowej dopiero po odejściu kolejnego rocznika.

Zagospodarowanie budynków po gimnazjach

Z dniem pierwszego września 2017 r. we wszystkich gimnazjach, zgodnie z założeniem reformy, likwidowana będzie klasa I, a w latach następnych kolejne klasy gimnazjum. Poniżej przedstawiamy szczegółowe plany względem każdej gdańskiej placówki.

Wariant wygaszenia Gimnazjum nr 10 przy ul. Gościnnej 17 opracowany przez Gdańsk zakłada włączenie gimnazjum do ośmioletniej Szkoły Podstawowej nr 16 z przeniesieniem uczniów do budynku przy ul. Ubocze 3. W efekcie w Szkole Podstawowej nr 16 będzie łącznie 30 oddziałów, a uwolniony budynek z 13 salami przeznaczony zostanie dla szkoły muzycznej. Szkole nie grozi dwuzmianowość.

Gimnazjum nr 2 przy ul. Kartuskiej 32/34 zostanie włączone do ośmioletniej Szkoły Podstawowej nr 58, a uczniowie przeniesieni do budynku przy ul. Skarpowej 3. W Szkole Podstawowej 58 powstanie łącznie 28 oddziałów, a budynek po szkole zagospodarowany będzie przez Gdańskie Centrum Świadczeń i w części wykorzystywany na inne cele społeczne. Szkole nie grozi dwuzmianowość.

Gimnazjum nr 25 przy ul. Kościuszki 8b przekształcone zostanie w samodzielne liceum ogólnokształcące z klasami dwujęzycznymi. Szkole nie grozi dwuzmianowość.

Gimnazjum nr 11 przy ul. Kłosowej 3, przekształcone zostanie w samodzielną szkołę podstawową z oddziałami gimnazjalnymi. W efekcie tego dojdzie do zmiany rejonu Szkoły Podstawowej nr 11 i Szkoły Podstawowej nr 62. Dodatkowo wolne miejsce w budynku zagospodarowane ma być na poradnię pedagogiczno-psychologiczną.

Gimnazjum nr 12 ul. Wrzeszczańska 29 zostanie włączone do ośmioletniej Szkoły Podstawowej nr 52, gdzie łącznie funkcjonować będą 24 oddziały klasowe. W budynku po gimnazjum powstać ma Gdański Ośrodek Promocji Zdrowia. Szkole nie grozi dwuzmianowość.

Gimnazjum nr 19 ul. Jagiellońska 5 zostanie włączone do ośmioletniej Szkoły Podstawowej nr 76 w ZSP1, a uczniowie przeniesieni do budynku przy ul. Jagiellońskiej 14. W ZSP1 działać będzie łącznie 25 klas. Wolny budynek po gimnazjum zostanie przeznaczony na cele społeczne.

Gimnazjum nr 26 przy ul. Traugutta 92 zostanie przyłączone do Szkoły Podstawowej nr 45, a dzieci do końca (czyli przez dwa kolejne lata) pozostaną w budynku szkoły przy ul. Traugutta.

Gimnazjum nr 29 ul. Beethovena 20 zostanie przekształcone w ośmioletnią szkołę podstawową z oddziałami gimnazjalnymi wygaszanymi do roku 2019. Efektem tych zmian będzie zmiana rejonu dla Szkoły Podstawowej 58 i 42.

Gimnazjum nr 8 przy ul. Żabi Kruk 5 zostanie przekształcone w ośmioletnią szkołę podstawową z oddziałami gimnazjalnymi wygaszanymi do roku 2019. Efektem tych zmian będzie zmiana rejonu dla SP65 i SP4.

Gimnazjum nr 20 ul. Zgody zostanie włączone w strukturę XV Liceum Ogólnokształcącego.

Gimnazjum w ZSO2 przy ul. Wodnika 57 zostanie przekształcone w szkołę podstawową z oddziałami gimnazjalnymi, w której docelowo znajdą się 32 oddziały. Zdaniem miasta to rozwiązanie spowoduje stopniowy spadek obłożenia SP81 ul. Siedleckiego 14.

Gimnazjum w ZKPiG nr 33 przy ul. Kołobrzeska 75 zostanie pozostawione do momentu całkowitego wygaszenia szkoły w dotychczasowej lokalizacji.

Gimnazjum z ZSO nr 7 ul. Chałubińskiego 13 zostanie przekształcone w szkołę podstawową z oddziałami gimnazjalnymi. Nastąpi też zmiana rejonu w obrębie SP8 i SP47.

Inne zmiany związane z reformą

Jak podkreślają gdańscy urzędnicy, reforma pociągnie za sobą szereg innych zmian, choćby w obwodach szkolnych.

- W celu zapewnienia naborów rejonowych dokonane zostaną zmiany w niektórych obwodach szkolnych, jednakże nie będą one obowiązywały dzieci już uczących się w konkretnych placówkach - tłumaczy Grzegorz Szczuka. - Dostosowane zostały także do zapisów nowego prawa statusy prawne i struktury szkół sportowych i szkół mistrzostwa sportowego oraz szkoły specjalne i przyszłe szkoły branżowe. W Gdańsku utworzone zostaną dwie nowe szkoły podstawowe (Szkoła Mistrzostwa Sportowego w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 6 oraz szkoła podstawowa ogólna z klasami dwujęzycznymi w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr7).
Urząd Wojewódzki i kuratorium zapewniają, że wdrażanie reformy przebiega bez problemów

Władze Województwa Pomorskiego oraz przedstawiciele Kuratorium Oświaty od początku zapewniały, że nie tylko zwolnień w oświacie nie będzie, ale i może pojawić się zapotrzebowanie na nowe etaty.

Stanowisko to województwo oraz kuratorium potwierdziły podczas odbywającej się w piątek, 20 stycznia, wspólnej konferencji prasowej.

- Reforma jest skierowana do uczniów, dlatego nasze działania mają na celu jak najlepsze przeprowadzenie ich przez proces wdrożeniowy - mówi Marek Strociak, pomorski wicekurator oświaty. - Od momentu, kiedy kuratorium zaczęło wdrażać reformę, odbyliśmy szereg spotkań i konsultacji z nauczycielami czy samorządowcami. Do grudnia takich spotkań było ok. 22, spotkaliśmy się z 1600 osobami. Mogę śmiało powiedzieć, że większość gmin jest przygotowanych do wprowadzenia reformy. Jedyny delikatny problem był z miastem Gdańsk, natomiast jesteśmy już w fazie rozmów oraz konsultacji i myślę, że ten proces również zostanie zakończony w pozytywny sposób.
Mówiąc o "delikatnym" problemie wicekurator miał na myśli liczne zwolnienia nauczycieli, prognozowane przez gdańskich samorządowców.

- Była mowa o około tysiącu osób, później te liczby spadały, ale z naszych wyliczeń wynika, że żaden nauczyciel nie powinien utracić pracy, a wręcz przeciwnie - liczba etatów powinna się zwiększyć, ponieważ klas 7 będzie więcej niż byłoby klas gimnazjalnych. Myślę, że w całym województwie pomorskim przybyłoby ok. 80 etatów - mówi wicekurator.

Miejsca

Opinie (89)

  • matematyka

    To prawda z matematyką,
    żeby nauczyciel w liceum nie potrafił nauczyć na 30 %, aby zdać maturę , to skandal. I nie ma w tym winy uczniów, są źli nauczyciele i już.
    Na 30 % z zamkniętymi oczami można napisać .

    • 3 5

  • Trzeba zmienić system kształcenia nauczycieli. Podział szkół to rzecz najmniejszej wagi. Nie wiem jak z innymi przedmiotami, ale z matematyką to jest kolosalny dramat.

    • 5 2

  • Bałag (5)

    Dzieci będą przenoszone z Gimnazjum do Podstawówek i to jest ta reforma,większość będzie uczyła się popołudniami,a czy ktos pomyślał że dzieci mają zajęcia poza lekcyjne,chodzą do szkół muzycznych i co mają to rzucić bo zamykane są szkoły,mowa była że dokończa naukę na tych samych warunkach.

    • 13 18

    • Reforma?chyba nie dla dzieci (3)

      Opinię w tej sprawie powinni wyrażać rodzice dzieci których chodzą lub chodziły do Gimnazjum.Nie można krytykować jeśli nie miało się z tym do czynienia.A bzdury o patologi w Gimnazach i o myśleniu że są dorośli to chyba opina z.mitów.Mam dziecko w Gimnazjum i trafił na wspaniałych nauczycieli,mają zajęcia dostosowane do ich zainteresowań a nie jak za komuny nudna podstawówka w której po lekcjach nie było nic ,a teraz są kółka teatralne,fiilmowe
      itp.To tylko kwestia czy dziecko ma zainteresowania .nie każdy to patologia,fajki i udawanie dorosłego.Bzdury wypisujecie.A zamykają budynki bo liczy się kasa a nie dzieci,którymi nie pozwalają dokończyć nauki w tym samym budynku.

      • 24 22

      • (1)

        Liczy się żeby dzielić społeczeństwo i wprowadzać swoich misiewiczów. Podziękujcie wyborcom PiS.

        • 5 2

        • I tym co nie poszli na wybory bo "nie interesują się polityką ". To teraz polityka zainteresowała się nimi.

          • 3 0

      • a ja mam na odwrót

        Poziom w gimnazjum się obniżył w porównaniu do podstawówki. Języki na niższym poziomie, matma i fizyka - ledwo ledwo, reszta też słabo.

        • 4 3

    • @Ola

      Jak kiedyś likwidowano szkoły średnie zawodowe (o Technika+LO profilowane technicznie chodzi) i uczniów zmuszano do chodzenia na 2 zmiany innych nieprzystosowanych placówkach, to było dobrze?! Nikt na to nie reagował, bo jego to nie dotyczyło!! Wszyscy uważali "to dorosłe dzieciaki, dadzą sobie radę". Wtedy jest znacznie gorzej, bo to czas przygotowań do egzaminów zarówno maturalnych jak i zawodowych! Nikt nie pytał, czy te dzieciaki nie mają zajęć dodatkowych, czy nie dojeżdżają (same!) z mniejszych miejscowości, itp. Teraz w większości warunki się nie zmienią! Gro budynków to byłe SP, które kiedyś mieściły po 8 klas od a do nawet f! więc czym problem?! Jeśli ktoś uważa, że jego pociecha sobie nie poradzi, to może niech zweryfikuje, czy faktycznie warto ją posyłać na zajęcia dodatkowe czy do szkoły muzycznej? Może to dziecko wcale nie chce tych zajęć i spełnia aspiracje rodziców? Może ma zdolności w innym kierunku, ale teraz nie ma na to czasu, bo rodzice mu go totalnie wypełniają (sami sobie dając luz w tym czasie, bo kto inny się nimi zajmuje)? A może chciałoby polatać po podwórku, ale się nie da, bo ma masę innych zajęć? Jeśli ktoś widzi w swoim dziecku przyszłego Bacha, Mozarta, Chopina czy innych artystów i dziecko również chce się ku temu rozwijać, to może od razu posłać je do szkoły z danym profilem! Są takie przecież. Wtedy nie będzie tracić czasu na dojazdy na zajęcia pozalekcyjne. Co za problem wystąpić o stworzenie większej ilości tego typu profili w dowolnych szkołach?! Wystarczy, że kadra nauczycielska będzie odpowiednia, a dziecko niezależnie od ilości godzin spędzi tam swój czas. Są różne konkursy, więc jeśli kadra zobaczy, że dzięki temu można zdobywać dla szkoły narody/wyróżnienia, to pomoże w rozwijaniu pasji (w końcu zawsze się podaje z jakiej szkoły dany dzieciak jest, a czasem są konkursy łączone z nagrodą dla laureata i szkół). Jeśli nie będą chcieli, to po to są Kuratorium czy inne wytwory by działać na korzyść małolatów!

      • 5 7

  • I bardzo dobrze!!Tylko lemingi sie boją i pseudo felczery których powinno sie wywalic by sie do normalnej pracy zabrali (1)

    • 11 31

    • Chyba w szkole nie byłeś, nawet tej medialnej u rydza, że nie wiesz kto to felczer.

      • 1 0

  • gimnazium nr 10 (1)

    Do 16-stki??? Absurd. Zapewnijcie najpierw dobre i bezpieczne dojście do szkoły. Pełno wokół niej chuliganów i dilerów.

    • 6 1

    • dokladnie a dzis przed 16 kolejna bojka orunskiej menelni

      • 1 0

  • popieram obecną reformę szkolnictwa

    W końcu powróci lepsze przygotowanie do zawodu w technikach czy zawodówkach bo czas nauki w tych szkołach będzie dłuższy. Niestety problemem jest to że wiele warsztatów do nauki zawodu na terenie szkół (po wcześniejszej reformie) zostało zlikwidowanych. Obecny system nauki nastawiony jest na produkcję magistrów. Potem jest płacz, że kończy kilka beznadziejnych kierunków jednocześnie (bo jest o wiele łatwiej niż kiedyś tak skończyć bo poziom obniżył się. Kilkanaście lat temu na polibudzie -mechaniaku tak po d*pie dostaliśmy, że w głowie nie były inne kierunki bo nie było na to czasu-projekty, obowiązkowe laboratoria, ćwiczenia itd) i nie ma pracy. Teraz często spotykam się z tym, ze fachowiec bez studiów na produkcji typu spawacz, frezer, monter, ślusarz itd zarabia o wiele więcej i ma pewniejszą pracę od niejednego magistra. Bo ludzi w tych zawodach brakuje.
    PKB nie tworzy biurokracja lecz w znacznym stopniu produkcja a jeszcze lepiej gdy to co wytworzymy pójdzie na export i z sprzedaży wpłynie do kraju gotówka.
    Trzymam kciuki za tę reformę. Ma trochę błędów ale jest lepsza od obecnego systemu.

    • 9 6

  • (1)

    Do wszystkich którzy czepiają się 18 godz.w etacie nauczyciela.Od września będzie ok.80 wolnych etatów,zatrudnij się w szkole a będziesz miał tyle samo.

    • 18 2

    • 80 etatów, serio? Zaraz zostaną rozdane krewnym i znajomym królika. Dziś jeden nauczyciel jest specjalistą od 5 przedmiotów, a nauczać potrafi 1. Godziny zostaną rozlosowane między już pracujących.
      W Trójmieście są setki bezrobotnych nauczycieli i co roku ich przybywa.

      • 0 3

  • co to za twór

    Gdańskie Centrum Świadczeń?
    W tak olbrzymim budynku jakim jest obecne gimnazjum nr 2? ŁAdnie utrzymany jest ten budynek.
    A teraz będzie zamieszkały przez patologię?

    • 5 1

  • Czy po reformie

    darmowe podręczniki pozostają?

    • 3 4

  • Protestują głównie kiepscy nauczyciele.

    Oraz dyrektorzy gimnazjów. Dla dzieci 8 letnie szkoły i 4 letnie licea to wysoki poziom nauczania.

    • 9 26

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jak możesz chronić środowisko w codziennym życiu:

 

Najczęściej czytane