• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w kształceniu lekarzy. Będzie mniej "przeładowania" teoretycznego?

Piotr Kallalas
25 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (85)
Potrzeba zmiany w kształceniu przyszłych lekarzy była dyskutowana i postulowana od dłuższego czasu - zarówno w środowisku studenckim, jak i nauczycieli akademickich. Potrzeba zmiany w kształceniu przyszłych lekarzy była dyskutowana i postulowana od dłuższego czasu - zarówno w środowisku studenckim, jak i nauczycieli akademickich.

Co zmieni się w programie studiów medycznych? Jakie przedmioty zostaną ograniczone, a na które będzie kładziony większy nacisk przy nauczaniu? Co z tzw. kompetencjami miękkimi? O nowych standardach kształcenia przyszłych lekarzy porozmawialiśmy z dr hab. Marią Bieniaszewską, prodziekan Wydziału Lekarskiego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i członkiem zespołu opracowującego zmiany.



Szkoły wyższe i uczelnie w Trójmieście - prywatne i publiczne


Jakie są główne założenia zmian w standardach? Co wymagało poprawy i interwencji?

Dr hab. Maria Bieniaszewska: Potrzeba zmiany standardów była dyskutowana i postulowana od dłuższego czasu - zarówno w środowisku studenckim, jak i nauczycieli akademickich. Jednym z założeń wynikających ze spotkań ze studentami było ograniczenie "przeładowania" teoretycznego, szczególnie podczas pierwszych lat, przy braku kontaktu z praktyczną stroną przedmiotu studiów. Środowisko nauczycieli akademickich zwracało uwagę na konieczność weryfikacji i przebudowy efektów kształcenia, zarówno w zakresie wiedzy, jak i umiejętności - w taki sposób, aby studia były podążaniem od objawów do rozpoznania, a nie na odwrót. Zwracano również uwagę na skąpe nabywanie w toku studiów tzw. umiejętności/kompetencji miękkich w rozumieniu zarówno kontaktu z pacjentem, jak i umiejętności pracy w zespole interdyscyplinarnym. Ten ostatni problem pogłębił się jeszcze w pandemii, dotykając szczególnie studentów pierwszych lat. Trudno także ukryć, że przedmiotem dyskusji była kwestia możliwości rezygnacji ze stażu podyplomowego.

Jak dostać się na medycynę - co zdawać na maturze i jak się przygotować? Jak dostać się na medycynę - co zdawać na maturze i jak się przygotować?
Zaznaczono przy tym konieczność rozwoju umiejętności komunikacyjnych. Godziny te powinny zostać wykorzystane na rozwój w zakresie kompetencji miękkich w toku całych studiów.
Z ponad 140 umiejętności zawartych w praktykach na VI roku pozostawiono 45. Z czego wynika taki krok?

Zmiana została podyktowana szczegółową weryfikacją umiejętności zapisanych w grupie przedmiotów klinicznych niezabiegowych i zabiegowych (zrezygnowano z powtórzeń). W podzespołach roboczych przeanalizowano dotychczasową realizację oraz możliwości stworzenia warunków do samodzielnego wykonania procedur (także w warunkach symulowanych). Zrezygnowano z podziału umiejętności na oznaczone symbolem A (wykonuje samodzielnie) i B (student zna zasady, potrafi asystować). Pozostawiono jedynie te procedury, które w toku ogólnej dyskusji uznano za niezbędne do podjęcia pracy po studiach.

Gdańsk i UG chcą przyciągnąć pisarzy. Powstanie nowy kierunek studiów Gdańsk i UG chcą przyciągnąć pisarzy. Powstanie nowy kierunek studiów
Zmniejszono liczbę godzin w naukowych podstawach medycyny. Dlaczego i czy inne przedmioty zostały rozbudowane?

Zmniejszono liczbę godzin w naukach morfologicznych i naukowych podstawach medycyny, zwiększając pulę godzin w naukach klinicznych. Zaznaczono przy tym konieczność rozwoju umiejętności komunikacyjnych. Godziny te powinny zostać wykorzystane na rozwój w zakresie kompetencji miękkich w toku całych studiów. Odpowiednie zapisy podkreślające konieczność prowadzenia zajęć z kontaktów interpersonalnych w ramach zajęć klinicznych znalazły się w dokumencie.

Od lat mówi się o potrzebie większej edukacji w zakresie komunikacji z pacjentem i etyki, czy takie propozycje pojawiły się w dokumencie?

Wszyscy byli zgodni, że Centra Symulacji Medycznych, funkcjonujące praktycznie we wszystkich uczelniach, powinny stanowić bazę nabywania umiejętności praktycznych, także, a może przede wszystkim na wczesnym etapie - przedklinicznym. Powinny również stać się doskonałą bazą do weryfikacji nabywanych umiejętności. Jedną z najważniejszych zmian w standardzie jest obligatoryjność obiektywnego strukturyzowanego egzaminu klinicznego (OSCE) po zakończeniu roku praktycznego. Pozwoli to zweryfikować nie tylko efekty wiedzy, ale również umiejętności.

Miejsca

Opinie (85) 2 zablokowane

  • Nie trzeba zmian w systemie kształcenia...

    a zmian w NFZ w zakresie finansowania.
    Nawet laik potrafi zdiagnozować siebie, pod warunkiem, że ma badania typu TK, a nie badanie krwi i moczu, czyli wróżenie z fusów.

    • 2 1

  • Nauczą szczepić

    I przepisywać recepty. I maski obowiązkowo. Ciekawe, czy uczą, że można dostać grzybicy od tych masek.

    • 7 4

  • 70% pytań z egzaminu lekarskiego jest znanych wcześniej

    żeby zdać LEK trzeba otrzymać 56% punktów ale 70% pytań jest z bazy więc jaki sens ma ten egzain skoro lekarze znają pytania wcześniej?
    Pytam o to jako lekarz. Poziom kształcenia na prywatnych uczelniach jest nędzny. Skoro taka uczelnia wykłada filologie angielską, geografię, kosmetologie i medycyne a kształcą się tam osoby które nigdy nie powinny otrzymać magistra to jak mają tam się kształcić lekarz?

    • 10 1

  • Nie mam szczęścia do empatycznych pulmonologów

    Słabo w Gdańsku. Bardzo słabo, były pretensje i niemiła atmosfera, uwagi niegodne lekarza i spora dawka nieomylności, protekcjonalności i buty. Sorry, ale tak to nie będzie. Nie znoszę takich zachowań. Obie panie były dobrze po 60-ce. Opowiedziałem o tym empatycznym kardiologom i innym znajomym lekarzom. Często opowiadam.

    • 11 4

  • Po tak zwanej pandemii na większe zaufanie zasługue cyganka, która wróży z dłoni niż akwizytorzy w białych kitlach... (1)

    Prawdziwych lekarzy z powołania jest niewielu. Podczas rzekomej pandemii oni chcieli leczyć ludzi, normalnie przyjmować w gabinetach zamiast teleporad i teraz w ramach wdzięczności tracą prawo do wykonywania zawodu.

    • 14 2

    • nikt nie traci PWZ

      sam przyjmowałem w trakcie covid pacjentów w poradni naczyniowej i nikt nie robił teleporad.
      Większość ludzi nie korzystała z teleporad i tylko zasłyszała te historie.

      • 0 1

  • Życie pokazuje

    iż przede wszystkim brak im godności uczciwości i człowieczeństwa. Czy tego można nauczyć?
    Przede wszystkim pierwsze pytanie powinno brzmieć dlaczego wybrali te studia.
    99% kasa i prestiż. To ostatnie to bzdura kazdy jma już tych zadufanych buców dość.

    Przyszłością jest sztuczna inteligencja jako lekarze.

    • 5 1

  • Dodatkowe godziny dla panoszących się psychologów?

    • 2 0

  • Wprowdzą nowy kierunek czyli

    leczenie przez internet. Czekamy na przyszłych nowoczesnych stomatologów , chirurgów itp.

    • 3 0

  • Złe pomysły

    Pierwsze dwa lata studiów są rzeczywiście przeładowane niepotrzebną teorią, szczególnie anatomia i biochemia. Zmniejszenie teorii na dalszych latach obniży poziom edukacji. Całkowicie nie zgadzam się z pomysłem rezygnacji ze stażu podyplomowego, który moim zdaniem jest najważniejszym rokiem w edukacji młodego lekarza. Młodzi lekarze na stażu uczą się samodzielności, poznają strukturę działania oddziałów, na wielu oddziałach są traktowani jako część zespołu i wreszcie to jest świetny czas na podjęcie decyzji o wyborze specjalizacji. Jak widać te pomysły są związane z oszczędnościami a nie poprawą edukacji.

    • 7 1

  • Leczenie zdalne to świetlana przyszłość polskiej medycyny.

    Przykładem tego był prekursor Kaszpirowski, który leczył ludzi ze szklanego ekranu, adin, dwa, tri... i jesteś zdrowy.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Gdańskie wody. Walka z powodziami | wykład prof. Andrzeja Januszajtisa

wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Kiedy noc i dzień mają podobną długość?

 

Najczęściej czytane