- 1 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
- 2 Rusza rekrutacja do szkoły średniej 2024/25. Jak zapisać się i wybrać klasę? (18 opinii)
- 3 Zwyciężyli w Odysei Umysłów w Polsce. Czeka ich finał w USA (16 opinii)
- 4 Rekrutacja do szkoły średniej 2024/25. Jakie zasady? (25 opinii)
- 5 Egzamin ósmoklasisty 2024. Mamy arkusze z angielskiego (10 opinii)
- 6 Egzamin ósmoklasisty 2024. Zobacz arkusze (42 opinie)
Zmiany w kształceniu lekarzy. Będzie mniej "przeładowania" teoretycznego?
Co zmieni się w programie studiów medycznych? Jakie przedmioty zostaną ograniczone, a na które będzie kładziony większy nacisk przy nauczaniu? Co z tzw. kompetencjami miękkimi? O nowych standardach kształcenia przyszłych lekarzy porozmawialiśmy z dr hab. Marią Bieniaszewską, prodziekan Wydziału Lekarskiego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i członkiem zespołu opracowującego zmiany.
Szkoły wyższe i uczelnie w Trójmieście - prywatne i publiczne
Jakie są główne założenia zmian w standardach? Co wymagało poprawy i interwencji?
Dr hab. Maria Bieniaszewska: Potrzeba zmiany standardów była dyskutowana i postulowana od dłuższego czasu - zarówno w środowisku studenckim, jak i nauczycieli akademickich. Jednym z założeń wynikających ze spotkań ze studentami było ograniczenie "przeładowania" teoretycznego, szczególnie podczas pierwszych lat, przy braku kontaktu z praktyczną stroną przedmiotu studiów. Środowisko nauczycieli akademickich zwracało uwagę na konieczność weryfikacji i przebudowy efektów kształcenia, zarówno w zakresie wiedzy, jak i umiejętności - w taki sposób, aby studia były podążaniem od objawów do rozpoznania, a nie na odwrót. Zwracano również uwagę na skąpe nabywanie w toku studiów tzw. umiejętności/kompetencji miękkich w rozumieniu zarówno kontaktu z pacjentem, jak i umiejętności pracy w zespole interdyscyplinarnym. Ten ostatni problem pogłębił się jeszcze w pandemii, dotykając szczególnie studentów pierwszych lat. Trudno także ukryć, że przedmiotem dyskusji była kwestia możliwości rezygnacji ze stażu podyplomowego.
Jak dostać się na medycynę - co zdawać na maturze i jak się przygotować?
Zaznaczono przy tym konieczność rozwoju umiejętności komunikacyjnych. Godziny te powinny zostać wykorzystane na rozwój w zakresie kompetencji miękkich w toku całych studiów.Z ponad 140 umiejętności zawartych w praktykach na VI roku pozostawiono 45. Z czego wynika taki krok?
Zmiana została podyktowana szczegółową weryfikacją umiejętności zapisanych w grupie przedmiotów klinicznych niezabiegowych i zabiegowych (zrezygnowano z powtórzeń). W podzespołach roboczych przeanalizowano dotychczasową realizację oraz możliwości stworzenia warunków do samodzielnego wykonania procedur (także w warunkach symulowanych). Zrezygnowano z podziału umiejętności na oznaczone symbolem A (wykonuje samodzielnie) i B (student zna zasady, potrafi asystować). Pozostawiono jedynie te procedury, które w toku ogólnej dyskusji uznano za niezbędne do podjęcia pracy po studiach.
Gdańsk i UG chcą przyciągnąć pisarzy. Powstanie nowy kierunek studiów
Zmniejszono liczbę godzin w naukowych podstawach medycyny. Dlaczego i czy inne przedmioty zostały rozbudowane?
Zmniejszono liczbę godzin w naukach morfologicznych i naukowych podstawach medycyny, zwiększając pulę godzin w naukach klinicznych. Zaznaczono przy tym konieczność rozwoju umiejętności komunikacyjnych. Godziny te powinny zostać wykorzystane na rozwój w zakresie kompetencji miękkich w toku całych studiów. Odpowiednie zapisy podkreślające konieczność prowadzenia zajęć z kontaktów interpersonalnych w ramach zajęć klinicznych znalazły się w dokumencie.
Od lat mówi się o potrzebie większej edukacji w zakresie komunikacji z pacjentem i etyki, czy takie propozycje pojawiły się w dokumencie?
Wszyscy byli zgodni, że Centra Symulacji Medycznych, funkcjonujące praktycznie we wszystkich uczelniach, powinny stanowić bazę nabywania umiejętności praktycznych, także, a może przede wszystkim na wczesnym etapie - przedklinicznym. Powinny również stać się doskonałą bazą do weryfikacji nabywanych umiejętności. Jedną z najważniejszych zmian w standardzie jest obligatoryjność obiektywnego strukturyzowanego egzaminu klinicznego (OSCE) po zakończeniu roku praktycznego. Pozwoli to zweryfikować nie tylko efekty wiedzy, ale również umiejętności.
Miejsca
Opinie (85) 2 zablokowane
-
2023-01-25 11:46
... (1)
jak na razie mało jest mądrych lekarzy,. teraz studia medyczne to po prostu marketing firm farmaceutycznych, a lekarze mają 6 lat prane mózgi jak sprzedać taki czy inny "lek".
- 19 7
-
2023-01-25 12:34
przestań Jurek
pamiętam, że cię wywalili po pierwszym roku studiów bo 3 razy nie zdałeś anatomii i poszedłeś wówczas do wyższej szkoły biznesu w Wejherowie. Ale po co się mścić za własne niepowodzenia życiowe
- 1 7
-
2023-01-25 09:56
NIE dla medycyny i pielęgniarstwa na prywatnych uczelniach. (2)
Pomysł kształcenia na tak ważnych kierunkach w prywatnych uczelniach nie jest dobry z wiadomych względów.
- 65 20
-
2023-01-25 12:32
Czyli medycynę w USA gdzie studia są tylko prywatne uważasz za niższą poziomem od naszej.... gratulować poziomu Twojej wiedzy z wiadomych względów.
- 1 3
-
2023-01-25 10:27
kiedyś do wykonywania zawodu pielęgniarki wystarczało liceum pielęgniarskie.
Uczyło więcej, niż obecne państwowe studia.
- 21 3
-
2023-01-25 11:45
Najbardziej
jest niebezpieczny trend w powiedzeniu
lekarzy tym się nie trzeba martwić.
Pacjent idzie po jakimś czasie z coraz mocniejszymi bólami do innego lekarza a ten taki tekst czemu tak późno już jest rak rozwijający bądź też coś ostrego.- 15 1
-
2023-01-25 11:29
Po pierwsze egzamin ze znajomości języka polskiego!
Jak lekarz ma zdiagnozować chorobę jeżeli nie zrozumie co mi dolega? A niestety zaczynają się trafiać tacy co nipanimaju. To igranie z życiem pacjentów pod płaszczykiem wychodzenia przed szereg z pomocą Ukrainie.
- 26 1
-
2023-01-25 11:27
Czyki wiecej nieukow
Będzie więcej nieuków i brak diagnozy i rzetelnej opieki...już jest tragedia, a co Będzie potrm? Chyba umieralnia
- 12 2
-
2023-01-25 11:16
Zmiany wiadomo pod kogo i skąd
Już teraz brakuje dobrych lekarzy, jak chce wyzdrowieć to zawsze muszę isc prywatnie.
- 7 1
-
2023-01-25 11:11
proponuje psychologię
Tak aby każdy z nich wyleczył się z narcyzmu - przerostu ego.
- 20 1
-
2023-01-25 11:04
Z teorii
Hause, Ostry dyżur i Szpital na peryferiach.
- 5 0
-
2023-01-25 10:44
Czyli studia felczerskie po prostu.
Brawo.
- 14 2
-
2023-01-25 10:32
Lekarz powinien być wykształcony , po egzaminach i z doświadczeniem
Temat nie jest do rozwiązania "na szybko" skoro przez 30 lat po komunie nikt nie chce go dotknąć.
Ja osobiście wolę iść do lekarza a nie kowala czy felczera. Lekarz = wiedza po studiach a nie zasadniczej szkole zawodowej.
Aby zmniejszyć zapaść w słuzbie zdrowia ja bym wprowadził symboliczne opłaty za każdą wizytę lekarską i każdą receptę. Gwarantowane zmniejszenie kolejek i oczekujących . Babuszki nudzące się i pacjenci ze zwykłym katarem juz by nie przyszli.
p.s. A zastanówcie się ludziska dlaczego lekarze wyjeżdżają "na zachód " ? Czy w Polsce mało zarabiają?
A może jednak chodzi o coś innego?- 16 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.