• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Humanistyczna część do poprawki

Katarzyna Wiatroszak
15 czerwca 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Średni wynik egzaminu gimnazjalnego z części humanistycznej był w Pomorskiem tak słaby, że stawia to nas na przedostatnim miejscu w kraju. Najlepiej zdali go uczniowie w Gdyni, a najgorzej w małych miejscowościach powiatu słupskiego.

Wyniki egzaminu kończącego szkołę ogłoszono wczoraj. Składał się on z części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej. Wyniki testu w całej Polsce pokazują, że wiedza z przedmiotów ścisłych sprawia młodzieży więcej kłopotów niż humanistyczna, z testu matematyczno-przyrodniczego przeciętny gimnazjalista otrzymał średnio ponad
6 punktów mniej.

W naszym województwie jest jednak inaczej - z części humanistycznej mamy o blisko 1,5 punktu niższy wynik od średniej krajowej.

Pomorskie znalazło się w związku z tym na przedostatnim miejscu wśród 16 województw w Polsce. Część matematyczno-przyrodniczą nasi uczniowie napisali przyzwoicie - na poziomie średniej kraju i na ósmym miejscu wśród województw.

Od lat najlepsze wyniki osiągają uczniowie z Gdyni. Nieźle też zaprezentowali się gimnazjaliści z Gdańska, Sopotu i Słupska, jednak ich rówieśnicy mieszkający na prowincji mają wyniki znacznie słabsze.
Średnie wyniki egzaminu gimnazjalnego z części humanistycznej i matematycznej w województwie pomorskim. Średnie wyniki egzaminu gimnazjalnego z części humanistycznej i matematycznej w województwie pomorskim.
Irena Pancer, p.o. pomorski kurator oświaty

Uczniowie tylko z jednego województwa napisali część humanistyczną słabiej od naszych. A to już bardzo wyraźny sygnał do pracy. Podobnie było w poprzednich sześciu latach, kiedy ten egzamin był przeprowadzany, ale to nas nie usprawiedliwia. Wyniki różnic w powiatach są bardzo wyraźne i trzeba się im przyjrzeć. Te, które od lat znajdują się w ogonie, potrzebują pomocy. Do tej pory wskazywaliśmy im błędy, pokazywaliśmy, jak słabo wypadają na tle innych, ale metody naprawy pozostawialiśmy im samym. Widać, że wciąż nie dają sobie z tym rady, więc będziemy im pomagać. Przeanalizujemy tzw. wartość dodaną, czyli to, z jaką wiedzą uczeń do szkoły przyszedł, a z jaką ją opuścił. Jeśli uczniowie nie robią postępów przez trzy lata nauki w gimnazjum, trzeba będzie zmusić nauczycieli i dyrekcję do większej pracy. Od września wskażemy konkretne metody działania, możliwości dokształcania nauczycieli, źródła finansowania zajęć wyrównawczych i dodatkowych dla uczniów, które pozwolą im się rozwijać.
Gazeta WyborczaKatarzyna Wiatroszak

Opinie (34) 2 zablokowane

  • Gdynia rzadzi:)

    • 0 0

  • no nic tylko usiąść i zapłakać hi hi hi
    przecież bez egzaminów widać z kim ma sie nieprzyjemność:-)
    przedostatnie województwo he he he a tu gdańsk kulturalną pustynią tfu stolicą świata 2016
    beka
    dobrze jak napisze bez błędu własne nazwisko:-) na bilecie do wojska wystarczy:-)

    • 0 0

  • kilka cytatów z tegorocznej MATURY:

    gdyby to gimnazjum było to jeszcze, ale ze maturzystów takich mamy to bym nie pomyślał...

    " Elżbieta przez swoją szparę spogladała na adoratorów"

    "Studenci byli bardzo bojowi, zadziorni, tacy "zamykam oczy i walę do przodu"

    "Swe wypracowanie chciałbym zakończyć zdaniem mojej świętej pamieci mamy: "Ojców może być wielu, ale Matka jest tylko jedna"

    "Matka Elżbiety dbała o swój imycz"

    "Być może nie pozwalała jej na to jej profesja, którą się trudniła, była bowiem prostytutką, lecz nie byle jakąś pierwszą lepszą z ulicy, była w mieście szanowaną kobietą i była prostytutką bardzo elegancką "szyk najpierwszy"

    "Wszystkie te zajścia z "Przedwiośnia" i "Granicy", a zwłaszcza te z aborcją powodują, ze nasze zycie nabiera kolorów"

    "Matka Cezarego tak się o niego martwiła, ze az jej dech zapierało"

    "Matka Elżbiety była: starsza, ładna, niewierna"

    "Studenci są darem Boga dla Polski. Bez nich Polska nie może istnieć długo, tak jak piersi ludzie bez pożywienia"

    "W przytoczonym fragmencie można zauważyć szczyptę mesjanizmu"

    "Człowiek powinien być świadomym podmiotem stosunków z samym sobą"

    "Elżbieta często myślała o matce, ze jest niedobra, ale wcale że tak nie myślała"

    "Niewiasta jako istota ludzka dająca życie człowiekowi jest silnie podkreślona w utworze Żeromskiego"

    "Większość matek po urodzeniu dziecka dostaje tzw "instynktu macierzyńskiego", ale jak to w życiu zdarzają się wyjątki, które czasami są tragiczne w skutkach i przyprawiają ludzi o "gęsią skórkę"

    "Ludzie są różni jedni oddali by tobie ostatnią kromkę chleba, a drugi to nawet palec z obrączką na twoim pogrzebie by ci odciął"

    "Sytuacja mu się w domu pogarszała, a tu jescze komuniści zabierali co się dało"

    "Jak wiadomo dzieci nie biorą się z powietrza"

    "Analizując lektury matki to osoby z wielkimi sercami"

    "Każda matka dba o dziecko. Chociaż w książkach było odwrotnie. Ale w środku matki je kochają. Tylko w książkach nie okazują czasem"

    "Jej matka ubierała się tylko elegancko i przez większość dnia stała na balkonie swej willi"

    "Młodzi studenci byli przetrzymywani w obozach, więzieniach nie znając winy za swój pobyt"

    "Młodzi studenci byli przekonani o tym, ze są wyksztalceni, ze ich miejsce powinno byc na wolnosci, jednak bohatersko i z mesjanizmem kroczyli w męczenstwie"

    "Matka Elżbiety nie była matką, tylko normalną kobietą"

    "Janczewski na znak protestu wstrząsa nogą na znak, że łańcuchy nie są ciężkie. Chwilę potem kibitka się zawaliła"

    "Matka ciągle na syna czekała, ale jak poznał smak rewolucji, to wrócił do matki i razem czekali"

    "Nie przywiązywała uwagi do pięknych widoków, jakie pozwolił oglądać jej Bóg, tylko wypatrywała kolejnego mężczyzny"

    "Matka: Każdy z nas ma a przynajmniej miał takiego kogoś. Przecież taki obrazek widzimy w przyrodzie na każdym kroku. Każda matka czy jest lwicą, słonicą czy małą rybką, stara się zapewnić potomstwu w jakiś sposób ochronę"

    "Wszystko ulega zmianie, gdy głowa rodziny wyjeżdża na wojnę"

    "Barykowa była matką i żoną. Początkowo była cienie męża, ale kiedy wyjechał, ten cień stał się także kobietą"

    "Ojciec Cezarego był osobą, natomiast jego matka była cieniem tej osoby, gdy ojciec musiał wyjechać to matka z cienia musiała zmienić się w osobę"

    "Rolę Adama w bajce wypełnia car podżygany wolą diabła"

    "Była to kobieta bezużyteczna, tylko do pooglądania"

    "Wprawdzie była matką, ale córka dostrzegała w niej cechy pozytywne"

    "Matka Elżbiety ograniczyła swoją rolę tylko i wyłącznie do kwestii poczęcia dziecka"

    "Matka schowała skarb w szparze"

    "Cezary był człowiekiem ciekawym świata, dlatego też szybko chwytał czapkę i z pośpiechem wylatywał z domu"
    "Swiat nie potrzebuje biologicznych matek, ale prawdziwych"

    "

    • 0 0

  • a gdzie nadzór pedagogiczny nad szkołAMI?!

    czy wizytatorzy tylko na obiadki przychodzą?!

    • 0 0

  • to ja stasio

    ta Irenka Pancer to z ZUS-u przeszłą na edukację.Dobrze ze gallux ma przedwojenną małą maturę

    • 0 0

  • ff - poziom nauczycieli

    Nie ma się co dziwić:
    1) nauczyciele na lekcjach polskiego skupiaja się na : co poeta miał na myśli, jakie przesłanie niesie ten wiersz ( a niech dzieciak powie, że inne niż w konspekcie...!),

    moje dziecko w III kl.gimnazjum napisało na polecenie pani tylko 2 rozprawki - i to w kwietniu - gdy zbliżał się test !

    pani polonistka prawie na każdej lekcji opowiada o swoim życiu prywatnym, o kotach , których ma kilkanaście w domu, o tym jakie spodnie kupiła mężowi, i jak to sprytny syn prowadzi biznes budowlany, nie mając uprawnień.
    Jest nietykalna, bo jest dwa lata przed emeryturą.

    to, że moje dziecko ma jako kandydat do kl.humanistycznej maksymalną ilość punktów, to zasługa DOMU i naszej pracy, a nie szkoły (tak samo moje inne dzieci mają b.dobre oceny, bo razem pracujemy, ale ze szkół mało czerpią )

    • 0 0

  • "Najlepiej zdali go uczniowie w Gdyni, "

    OGÓLNOHUMANISTYCZNE IDEE
    Tak, to jest wstyd, to jest wielki wstyd dla Gdańska, a najwyżsi ideolodzy tu mieszkający, ze swymi niskimi kwalifikacjami światopoglądowymi i neokomunistyczno-chrześcijańską percepcją rzeczywistości ciągle gardłują, że to wszystko przez te „PROBLEMY SZKOLNICTWA”… Pani HAll, obejmujac stanowisko wiceprezydenta miasta obiecała nam to zmienić, i co mamy????.
    Gdyby nie te cholerne problemy szkolnictwa, to z całą pewnością dziesiątki milionów tumanów, przygłupów, idiotów, cofniętych, dziedzicznie obciążonych, tępych, poszkodowanych przez naturę(mamy czesto przykłady na tym forum - w postaci głównie jednego pana g) i tych z niskim ilorazem IQ, zdobyłoby — szybko,jak po maśle — wyższe wykształcenie(choc część i tak z nich zdobywa)i własnie te osoby często tworzą "kulture polityczną" jaka mamy np.wczorajsze przepychanki toaletowe. Zastanawiam sie co bedzie obecnie po wliczeniu do uśrednienia stopni"religii"??. Udowadnimy tym samym całemu światu, że jednak wszyscy ludzie są równi, a ci z głeboka wiarą nawet "równiejsi" jakie to wspaniałe i socjalistyczne! Jak prosto można udowodnić, że nie istnieje wrodzona nierówność ludzi, że JEDNAK WSZYSCY MOGA! A może podpowiedzieć panu Ministrowi od Antyedukacji, aby stawiał stopnie za obecność w kościołach np.codzienna obecność(codziennie 6), w niedziele raz na tydzien 6, itd.

    A poważnie, ciesze sie, że nie tylko dla matematyki, muzyki, biologii, fizyki -
    Gdynia uzyskała tak wysokie noty w humanistyce. I to jeszcze przed zmianami Gertycha, nie zaniedbana została także humanistyka.
    Gratulacje.

    • 0 0

  • była uczennica

    uczniowie umieliby coś gdyby czytając wiersz na lekcji nie musieli odpowiadać na sakramentalne pytanie: Co autor miał na myśli??? Jak mu się zeszło parę wieków temu to co trzeba go SKLONOWAC I SPYTAĆ????Chyba powinno się mówić o własnym rozumieniu i interpretacji, to uczy myślenia.

    • 0 0

  • wniosek prosty

    wyslac nauczycieli na egzamin maturalny
    a cytata przewyborne.ff

    • 0 0

  • isa

    tak dokładnie, też to poruszyłam,
    nauczyciele uczą według schematów, nie uczą dokonywać samodzielnych wyborów idei, poglądów, nie uczą analizy, jak dokonywać wyborów, na co zwracać uwagę , co ważne bardzo, a co mniej- co dla kogo ważne, nie uczą wypowiadania siebie, ale sztampy.
    nie pytają uczniów: " dlaczego ja wolę to czy tamto", ale zmuszają do myślenia zgodne z tym co mają w swoich opracowaniach.

    Program lektur jest od dziesiątek lat prawie taki sam.

    a na świecie są nowe problemy, nowe sprawy w życiu mlodych ludzi, posród których muszą umieć myśleć,

    wiedza szkolna jest tylko odtwórcza, ale za twórczość uczniowie są karani- nauczyciele zaraz węszą podstęp

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Rukwiel nadmorska to:

 

Najczęściej czytane