• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe gimnazja dwujęzyczne w Gdańsku

Elżbieta Michalak
10 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dwa nowe, dwujęzyczne gimnazja będą działać w Gdańsku od września. Gimnazjum nr 53, powstające w budynku III LO w Gdańsku oraz Gimnazjum nr 52 przy XX LO w Gdańsku. Dwa nowe, dwujęzyczne gimnazja będą działać w Gdańsku od września. Gimnazjum nr 53, powstające w budynku III LO w Gdańsku oraz Gimnazjum nr 52 przy XX LO w Gdańsku.

W Gdańsku od września zaczną funkcjonować dwa nowe, polsko-angielskie gimnazja. Będą to szkoły publiczne, z maksymalnie dwoma klasami w każdym roczniku, autorskim programem nauczania i wykładowym angielskim. Na miejsca mogą tu liczyć najzdolniejsi uczniowie, którzy przejdą przez sprawdzian kompetencji językowych.



Czy widzisz potrzebę tworzenia w Trójmieście nowych, publicznych, dwujęzycznych gimnazjów?

W poniedziałek, 9 maja, rozpoczęła się rekrutacja do nowo tworzonych w Gdańsku gimnazjów (kropką nad "i" w tej sprawie było głosowanie radnych podczas ostatniej Sesji Rady Miasta).

Atutem dwujęzyczność i autorski program nauczania

Nowe szkoły (Gimnazjum nr 53 i Gimnazjum nr 52) powstaną przy III Liceum Ogólnokształcącym, oraz przy XX Liceum Ogólnokształcącym w Gdańsku. Będą dwujęzyczne, z autorskim programem nauczania i maksymalnie dwoma oddziałami oraz - zgodnie z ustawą o systemie oświaty - nie będzie w nich obowiązywała rejonizacja.

- Bezpłatne, autorskie i dwujęzyczne gimnazja powstały po to, by poszerzyć ofertę szkół dla uczniów zainteresowanych tą formą edukacji. Chcemy zawalczyć o uczniów, którzy potrzebują indywidualnego prowadzenia, które mogą otrzymać w klasach z programami autorskimi - mówi Piotr Kowalczuk, zastępca prezydenta ds. polityki społecznej. - Do tej pory tacy uczniowie korzystali z oferty szkół niepublicznych, nauczania domowego lub wyjeżdżali do innych miast. Od września znajdą taką ofertę w naszym mieście.
Projekt szkolny przygotowany został przez dyrektorów III i XX LO, podobnie jak autorski program nauczania, który ma pozwolić młodym ludziom rozwijać swoje mocne strony.

- Chcemy umożliwić uczniom szczególnie zdolnym rozwój na miarę ich wyjątkowych aspiracji, a niestety trzy lata nauki w liceum nie pozwalają wykorzystać w pełni ich potencjału - mówi Bożena Kondratiuk, dyrektor XX LO w Gdańsku. - Istotnym bodźcem do utworzenia gimnazjum była wola konkretnej współpracy z Politechniką Gdańską, która idealnie sprawdziła się w przypadku funkcjonowania od trzech lat innowacyjnej klasy matematyczno-fizyczno-informatycznej z rozszerzonym programem języka angielskiego.
- Innowacyjność autorskich gimnazjów polega na zastosowaniu najnowszych trendów w edukacji międzynarodowej oraz indywidualizacji procesu nauczania przy jednoczesnym zachowaniu zalet polskiego systemu szkolnictwa - mówi Bożena Ordak, dyrektor III LO.

Humaniści przy III LO, umysły ścisłe przy XX LO


Nowe, polsko-angielskie gimnazja zostały sprofilowane. Jedno, powstające przy III Liceum Ogólnokształcącym, skupiać ma najzdolniejszych humanistów. Drugie, mieszczące się w budynku XX LO, ma być idealnym miejscem dla uczniów, którzy lubują się w naukach ścisłych.

- Pilotażowo chcemy uruchomić dwa gimnazja o różnych profilach, które będą w stanie konkurować na metropolitalnym rynku edukacyjnym - mówi Olimpia Schneider z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W każdym z nich od dwóch do czterech przedmiotów, z wyjątkiem zajęć obejmujących język polski, część historii dotyczącą historii Polski i część geografii dotyczącą geografii Polski, nauczanych będzie w języku angielskim.
I tak, współpraca gimnazjum powstającego przy XX LO z Politechniką Gdańską polegać ma na realizowaniu dodatkowych zajęć na uczelni, przygotowanych zgodnie z ustalonym przez obie strony harmonogramem.

- Uczniowie przede wszystkim będą kształceni pod kątem uzdolnień w kierunkach ścisłych: matematyki, informatyki, fizyki i chemii - mówi Bożena Kondratiuk. - Równocześnie zajęcia prowadzone będą przez nauczycieli zatrudnionych w szkole, którzy do tego projektu nastawieni są entuzjastycznie. Autorskie programy nauczania, nowoczesne metody i technologie oraz myślę, że podobnie jak w liceum, indywidualny tok nauki po pozytywnej opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, to atuty tej placówki.
W Gimnazjum nr 53, tworzonym przy III Liceum Ogólnokształcącym, poza podstawą programową uczniowie otrzymają możliwość wielu zajęć dodatkowych w zakresie nauk humanistycznych, przyrodniczych, ale i ścisłych. Nauczanie języków obcych - języka angielskiego oraz drugiego do wyboru: niemieckiego lub hiszpańskiego, ma być priorytetem.

Dodatkowo uczniowie tego gimnazjum, śladem starszych kolegów z liceum, mają współpracować z Uniwersytetem Gdańskim, Politechniką Gdańską, Polsko-Japońską Akademią Technik Komputerowych czy z Sądem i Naczelną Izbą Adwokacką.

"Te szkoły przejmą najlepszych"

Nie wszyscy patrzą z entuzjazmem na pomysł tworzenia supergimnazjów. Przeciwna była mu m.in. Gdańska Rada Oświatowa.

- W trakcie dyskusji rada poddała w wątpliwość otwieranie w Gdańsku aż trzech gimnazjów dwujęzycznych dla ok. 150 uczniów w każdym roczniku. Może to zaburzyć funkcjonowanie miejskiej sieci szkół gimnazjalnych - mówi Halina Maciejewska z Wydziału Rozwoju Społecznego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Rada była za utworzeniem tylko jednego gimnazjum dwujęzycznego, przy III LO w Gdańsku.
Swojego sprzeciwu wobec pomysłu nie krył też Piotr Gierszewski, radny PiS oraz nauczyciel z wieloletnim stażem.

- Po pierwsze dopiero na początku czerwca dowiemy się, jak będzie wyglądał ustrój szkolny. Dlaczego teraz mamy tworzyć coś, co może na początku czerwca trzeba będzie zlikwidować? Trzeba też pamiętać o tym, że jak tworzymy coś nowego, jasnym jest, że w przyszłości będziemy likwidować dwie inne placówki, bo uczniów przecież nie przybywa - mówi Piotr Gierszewski. - Dyrektorzy wielu gimnazjów, z którymi rozmawiałem, również przeciwni są temu pomysłowi, boją się m.in. odpływu najlepszych uczniów, którzy ciągną w górę tych słabszych. Poza tym, już teraz mamy w Gdańsku taką ofertę - Gimnazjum nr 25, które od 12 lat jest szkołą dwujęzyczną. Miasto mogło, ale nie chciało tej szkoły zrobić nierejonową.
Rekrutacja trwa od 9 maja

Nowe gimnazja będą funkcjonowały w budynkach istniejących liceów, w ramach powołanych zespołów szkolnych. Miasto nie planuje więc żadnych inwestycji w tym zakresie. Zaczną swoją działalność 1 września 2016r.

O przyjęcie do którejś z dwóch szkół może ubiegać się od 9 maja każdy absolwent szkoły podstawowej, który zna lepiej niż inni język obcy i przystąpi do sprawdzianu kompetencji językowych, który w III LO zaplanowany jest na 30 maja 2016 r., a w XX LO na 31 maja (oba w siedzibie szkoły).

Oferta obu placówek i zasady rekrutacji dostępne są w Gdańskiej Platformie Edukacyjnej i na stronie III LO i XX LO.
Elżbieta Michalak

Miejsca

  • XX LO Gdańsk, Antoniego Dobrowolskiego 6
  • III LO Gdańsk, Topolowa 7 (Wrzeszcz)

Opinie (42) 3 zablokowane

  • Ja chciałabym swoją córkę dać do szkoły nauczania seksu jak we Francji!

    Same pały by dostawała!

    • 1 4

  • o co chodzi

    A to ciekawe zajrzałem na stronę gimnazjum 25 o ktorym mówi Gierszewski a tam jest napisane że od 2004 r. jest bezpłatne, autorskie dwujęzyczne gimnazjum i współpracują z PG UG i GUM, i uczą dwujęzycznie 7 przedmiotów i rozwijają uzdolnienia i zajęli piewrsze miejsce wśród gdańskich gimnazjow i stosują nowoczesne metody nauczania i indywidualizację . O co wiec chodzi z tym tworzeniem nowego

    • 16 2

  • Dwujęzyczność

    Chciałoby się zaśpiewać: "Ale to już było..."

    Co Gdańsk zrobił z klasami dwujęzycznymi w II LO? Zlikwidował po 20 latach coś, co było chlubą miasta, zawsze delegacjom z Zachodu pokazywane.
    Żenada, jak się patrzy na tę politykę oświatową miasta, a raczej jej manowce.

    • 14 0

  • heheszki (4)

    Niektórzy gimnazjaliści mają problem z jednym językiem, a co dopiero z dwoma.
    Wystarczy popatrzeć jak wyglądają wypowiedzi współczesnych dzieci. Błąd na błędzie błędem pogania i "dyslekcja".

    • 51 9

    • (1)

      Ja się nie zgodzę, sądzę, że ucząc się obcego języka myślę, że można poprawić swoje kompetencje w rodzimym. Np ucząc się rosyjskiego możemy zapamiętać gdzie w polskim jest "rz", gdzie "ó" i inne reguły ortograficzne. Poza tym, najwięcej człowiek uczy się poprzez porównania z czymś co jest obce, jak masz wkuwać suchą teorię to się odechciewa, a tak, to masz wiedzę, którą możesz wykorzystać w praktyce.

      Tak samo gramatyka języka polskiego: mało kto wie, co to jest orzeczenie imienne, ale jakby np uczyć tej gramatyki w ramach nauczania języka łacińskiego, to jest to już w pewnym sensie przełożenie na praktykę i łatwiej jest to zapamiętać. Mówię z własnego doświadczenia.

      • 6 2

      • orzeczenie imienne następuje wtedy,

        kiedy stając na komisję lekarską, lekarz orzecznik ZUS orzeka o mojej niepełnosprawności mówiąc do mnie po imieniu.

        • 10 0

    • (1)

      chyba dysleksja jak już panie bezbłędny

      • 5 14

      • kolejny leopard myślowy ci umknął

        • 11 1

  • Jak widać w dzisiejszych czasach już na etapie gimnazjum można przegrać życie

    Za moich czasów to było dopiero na etapie wyższej uczelni

    • 36 2

  • 'world School'? WTF is this bullsh*t! (2)

    • 16 5

    • I'm impressed! (1)

      Pan Światowiec zabłysnął znajomością angielskiego! Gratulacje!

      • 1 8

      • ło'eva

        • 4 1

  • wiecej takich programow, w innych szkolach tez (1)

    bo tak cala uwaga, bedzie skupiona na tych 120 dzieciach.. a gdzie reszta ;)

    • 16 6

    • reszta jest milczeniem

      a imię jego Dżenny!

      • 3 0

  • Nie ma Naczelnej Izby Adwokackiej, a Naczelna Rada Adwokacka z siedzibą w Warszawie

    • 8 3

  • "z maksymalnie dwoma klasami"

    to tu chyba piszą

    • 12 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Piknik "Rodzina, Zdrowie, Nauka = Merito"

w plenerze, warsztaty, kiermasz, zajęcia rekreacyjne

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Żołądź to owoc:

 

Najczęściej czytane