- 1 Rusza rekrutacja do szkoły średniej 2024/25. Jak zapisać się i wybrać klasę? (18 opinii)
- 2 Zwyciężyli w Odysei Umysłów w Polsce. Czeka ich finał w USA (11 opinii)
- 3 Egzamin ósmoklasisty 2024. Arkusz z matematyki (24 opinie)
- 4 Egzamin ósmoklasisty 2024. Zobacz arkusze (42 opinie)
- 5 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (120 opinii)
- 6 Matura 2024 z matematyki. Publikujemy arkusze (108 opinii)
PKM odejdzie od czerwonych wiat? Wizje nowych przystanków
Charakterystyczne, czerwone wiaty, które widać z daleka, są jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Podczas planowanej rozbudowy PKM na południe, nowe przystanki będą prawdopodobnie inne. Jakie, tego nie wiadomo, na razie swoje pomysły zaprezentowali studenci.
Na razie z tym wyzwaniem zmierzyli się studenci. Ocenianych było 18 prac biorących udział w konkursie "Kolej na południe", organizowanym przez PKM SA i Uczelnie Fahrenheita.
Przyznano trzy nagrody i pięć wyróżnień. Autorzy trzech najlepiej ocenionych projektów otrzymali nagrody finansowe o łącznej wartości 15 tys. zł ufundowane przez PKM SA.
Pierwsza nagroda
Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina w uznaniu za śmiałe, całościowe, rozwiązanie wielkomiejskie łączące przystanek z bogatym programem funkcjonalnym i efektownie rozwiązaną przestrzenią publiczną.
Druga nagroda
Druga nagroda i 5 tys. zł przypadła Urszuli Całusińskiej i Klaudii Chorobińskiej. Nagrodzona praca pt. "Połączenie" została wyróżniona za rozwiązanie urbanistyczne łączące izolowane obecnie części dzielnicy za pomocą parkowej przestrzeni publicznej oraz wykazanie potencjału rozwiązania komunikacyjnego kołowego.
Trzecia nagroda
Trzecia nagroda w kwocie 3 tys. zł trafiła do Ludmiły Matsisovich i Marty Kloch. Projekt "Żółta wstążka" został doceniony za konsekwentną spójną realizację zamysłu przestrzennego łączącego różne części dzielnicy oraz zachowanie zielonego charakteru miejsca.
W drugim etapie konkursu na bazie ośmiu wybranych projektów studenci będą przygotowywać szczegółowe koncepcje innowacyjnych rozwiązań środowiskowych, społecznych i gospodarczych wzmacniających atrakcyjność kolei pasażerskiej dla użytkowników.
- Kiedy pomysły naszych studentów architektury połączymy z pomysłami i kompetencjami studentów Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i Uniwersytetu Gdańskiego, jestem przekonana, że powstaną innowacyjne, kreatywne rozwiązania, uwzględniające szereg aspektów społecznych, ekologicznych czy prozdrowotnych, które zaprojektowane teraz, będą sprawdzały się również za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat - podsumowała prof. Lucyna Nyka, dziekan Wydziału Architektury PG.
Oczywiście studenckie wizje nie są projektami przeznaczonymi do realizacji. Niewykluczone jednak, że staną się inspiracją dla przyszłych projektantów linii PKM Południe.
Dodatkowy przystanek na trasie PKM Południe
Wyróżnione prace
Pierwsze wyróżnienie
Drugie wyróżnienie
Trzecie Wyróżnienie
Czwarte wyróżnienie
Piąte wyróżnienie
O PKM Południe:
To zakrojony na szeroką skalę projekt rozbudowy linii kolejowej na południe Gdańska i dalej m.in. do Pruszcza oraz Kolbud.
W pierwszym etapie, do 2030 roku, powstać ma siedmiokilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie sześć przystanków.
Do końca 2023 roku trwać będą prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, które da odpowiedz, czy można tę inwestycję na tym terenie w ogóle zrealizować.
Opinie (140) 7 zablokowanych
-
2022-06-30 10:40
Zieleń ważnym elementem projektów (1)
Zieleń ważnym elementem projektów, rośliny są sadzone zgodnie z projektem-aby było zielono i ładnie- a potem nikt jej nie pielęgnuje-albo po macoszemu i zieleń ginie, zarasta chwastami- i wygląda tak jakby miasto Miało Tylko pieniądze na projekt, wykonanie a Na pielęgnację brak- jest to bardzo smutne
- 1 0
-
2022-07-01 13:43
plany wypełnione? tak. Kasa wydana? tak. A potem to róbta co chceta.
- 0 0
-
2022-06-30 12:00
Kazda linia powinna miec swoj kolor. Tak w pradze jest i jest super
- 0 0
-
2022-06-30 12:25
studenci to nieźle się najarali widać i jeszcze dopaleczami poprawili...
- 0 0
-
2022-06-30 12:59
Dobra,bez podniety pkm. Wystarczy,ze zgodnie z jedyną
słuszną drogą zarzadu miasta wyrąbiecie do golej ziemi wszystkie drzewa i krzaki w okolicy i ladnie to zabetonujecie i juz sie wpiszecie idealnie w krajobraz osiedli na poludniu Gdanska. Sekta "wszystko dla Gdanska" nienawidzi drzew, wiec pkm ma proste zadanie.
- 0 0
-
2022-06-30 13:10
Kolor OK
Ale same wiaty to o kant rozbić. Przy wietrze, deszczu czy śniegu można się schowac tylko w windach.
- 0 0
-
2022-06-30 13:30
istotne pytanie i mam nadzieję, że Pan moderator nie zablokuje jak większość pytań
Kiedy rozwój PKM w Gdyni? Co w tym temacie się dzieje? Czy skazani jesteśmy na korki latem w openera i w wakacje?
- 0 0
-
2022-06-30 13:32
Ja proponuję dwie szklane ściany połączone szklanym dachem.
Do tego dużo drzew. Tanio, funkcjonalnie, łatwo utrzymać w czystości.
- 0 0
-
2022-06-30 14:11
Problemy 1. świata: na jaki kolor pomalować wiatę?
- 0 0
-
2022-06-30 14:19
Niech to do jasnej ciasnej będzie spójne!. Jeśli wybrano pewien model wyglądu przystanków, który już istnieje w przestrzeni publicznej, to niech one w całym mieście wyglądają tak samo, żeby było od razu wiadomo że to jest przystanek PKM, a nie galeria handlowa lub zakamuflowany pod trawą schron.
- 2 0
-
2022-06-30 14:24
Wiaty, wiatami
ale po co komu taka PKM-ka, która jeździ raz na godzinę (w szczycie)
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.