• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM odejdzie od czerwonych wiat? Wizje nowych przystanków

Michał Brancewicz
29 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina. Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina.

Charakterystyczne, czerwone wiaty, które widać z daleka, są jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Podczas planowanej rozbudowy PKM na południe, nowe przystanki będą prawdopodobnie inne. Jakie, tego nie wiadomo, na razie swoje pomysły zaprezentowali studenci.



PKM Południe powinna mieć przystanki:

- Od czerwonych wiat nie odchodzimy, tylko PKM Południe nie ma być wierną kalką pierwszej PKM, bo powstanie w zupełnie innych realiach - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna. - Tam my się musimy zmieścić pomiędzy istniejącą już zabudową, a przy pierwszej PKM to wokół niej powstają obecnie osiedla. Oczywiście chcemy dalej nawiązywać do pierwszych wiat.
Na razie z tym wyzwaniem zmierzyli się studenci. Ocenianych było 18 prac biorących udział w konkursie "Kolej na południe", organizowanym przez PKM SA i Uczelnie Fahrenheita.

Przyznano trzy nagrody i pięć wyróżnień. Autorzy trzech najlepiej ocenionych projektów otrzymali nagrody finansowe o łącznej wartości 15 tys. zł ufundowane przez PKM SA.

Pierwsza nagroda


  • Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina.

Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja StawskaMałgorzata Maina w uznaniu za śmiałe, całościowe, rozwiązanie wielkomiejskie łączące przystanek z bogatym programem funkcjonalnym i efektownie rozwiązaną przestrzenią publiczną.


Druga nagroda



Druga nagroda i 5 tys. zł przypadła Urszuli CałusińskiejKlaudii Chorobińskiej. Nagrodzona praca pt. "Połączenie" została wyróżniona za rozwiązanie urbanistyczne łączące izolowane obecnie części dzielnicy za pomocą parkowej przestrzeni publicznej oraz wykazanie potencjału rozwiązania komunikacyjnego kołowego.


Trzecia nagroda



Trzecia nagroda w kwocie 3 tys. zł trafiła do Ludmiły MatsisovichMarty Kloch. Projekt "Żółta wstążka" został doceniony za konsekwentną spójną realizację zamysłu przestrzennego łączącego różne części dzielnicy oraz zachowanie zielonego charakteru miejsca.


W drugim etapie konkursu na bazie ośmiu wybranych projektów studenci będą przygotowywać szczegółowe koncepcje innowacyjnych rozwiązań środowiskowych, społecznych i gospodarczych wzmacniających atrakcyjność kolei pasażerskiej dla użytkowników.

- Kiedy pomysły naszych studentów architektury połączymy z pomysłami i kompetencjami studentów Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i Uniwersytetu Gdańskiego, jestem przekonana, że powstaną innowacyjne, kreatywne rozwiązania, uwzględniające szereg aspektów społecznych, ekologicznych czy prozdrowotnych, które zaprojektowane teraz, będą sprawdzały się również za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat - podsumowała prof. Lucyna Nyka, dziekan Wydziału Architektury PG.
Oczywiście studenckie wizje nie są projektami przeznaczonymi do realizacji. Niewykluczone jednak, że staną się inspiracją dla przyszłych projektantów linii PKM Południe.

Dodatkowy przystanek na trasie PKM Południe



Wyróżnione prace


Pierwsze wyróżnienie
Natalia Buć i Milena Mroch, praca pt. "Równowaga" - za powściągliwość ingerencji w przestrzeń, uzyskanie zielonej przestrzeni w trudnej lokalizacji komunikacyjnej. Natalia Buć i Milena Mroch, praca pt. "Równowaga" - za powściągliwość ingerencji w przestrzeń, uzyskanie zielonej przestrzeni w trudnej lokalizacji komunikacyjnej.

Drugie wyróżnienie
Anna Pliszka i Agnieszka Kowalik, praca pt. "Kolej na relację z południem" - za nawiązanie do istniejących elementów tworzących identyfikację wizualną istniejących przystanków PKM i realność adaptacji w innych lokalizacjach. Anna Pliszka i Agnieszka Kowalik, praca pt. "Kolej na relację z południem" - za nawiązanie do istniejących elementów tworzących identyfikację wizualną istniejących przystanków PKM i realność adaptacji w innych lokalizacjach.

Trzecie Wyróżnienie
Robert Maskos i Jelizawieta Miakotina, praca pt. "Nowe centrum Orunii Górnej" - za odwagę w kreowaniu wielkomiejskiego, wielopoziomowego węzła komunikacyjnego, z funkcją kulturową, integrującą społeczność. Robert Maskos i Jelizawieta Miakotina, praca pt. "Nowe centrum Orunii Górnej" - za odwagę w kreowaniu wielkomiejskiego, wielopoziomowego węzła komunikacyjnego, z funkcją kulturową, integrującą społeczność.

Czwarte wyróżnienie
Dominika Wodeńko i Sylwester Witczak, praca pt. "Latający dywan" - za ciekawą formę, rozwiązania przestrzenne i proponowane rozwiązania proekologiczne, a także atrakcyjność przekazu rysunkowego. Dominika Wodeńko i Sylwester Witczak, praca pt. "Latający dywan" - za ciekawą formę, rozwiązania przestrzenne i proponowane rozwiązania proekologiczne, a także atrakcyjność przekazu rysunkowego.

Piąte wyróżnienie
Joanna Kreft i Julia Lebioda, praca pt. "Fuzja" - za interesujące rozwiązania funkcjonalne i realne powiązanie kondygnacji nadziemnych z podziemnymi. Joanna Kreft i Julia Lebioda, praca pt. "Fuzja" - za interesujące rozwiązania funkcjonalne i realne powiązanie kondygnacji nadziemnych z podziemnymi.


O PKM Południe:


To zakrojony na szeroką skalę projekt rozbudowy linii kolejowej na południe Gdańska i dalej m.in. do Pruszcza oraz Kolbud.

W pierwszym etapie, do 2030 roku, powstać ma siedmiokilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie sześć przystanków.

Do końca 2023 roku trwać będą prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, które da odpowiedz, czy można tę inwestycję na tym terenie w ogóle zrealizować.

Opinie (140) 7 zablokowanych

  • "Podczas planowanej rozbudowy PKM na południe, nowe przystanki będą prawdopodobnie inne". A po przebudowie nie będą inne?

    • 0 0

  • Oczywiście zero parytetów... )-:

    • 0 0

  • Ja mam taki pomysl, zeby na dachach wiat byly ogolnodostepne baseny i jacuzzi. Przydalby sie tez bar z darmowymi drinkami.

    • 0 1

  • A ja proponuje, zeby przede wszystkim byly praktyczne. Przystanki czesto sa w szczerym polu, na wygwizdowie. Ludzie chowaja sie za slupami, albo w windach, zeby doczekać pociągu i nie zamarznac. Poza miastem zawsze bardziej wieje niz w miescie.

    • 1 0

  • Obiecanki cacanki

    a później jeździ jeden pociąg na godzinę z Gdyni. To jest śmiech na sali. Wywalić taką kasę, żeby ludzie jeździli stłoczeni jak sardynki a pociąg raz na ruski rok... Tu nie o wiaty takie-czy-takie chodzi, tylko o dostępny transport zbiorowy! Jeszcze elektryfikują nie wiadomo po co... Żeby jeszcze rzadziej jeździły i ciągle była awaria trakcji?

    • 2 1

  • Popynęli

    Przerost formy nad treścią. Betonowa piramida Cheopsa żeby po prostu wejść na przystanek...kto to będzie pokonywał? Te projekty są absurdalne, kosztowne i monumentalne. Ich realizacja jest nierealna.

    • 1 1

  • Jak zwykle brak konsekwencji!

    Skoro przyjęto w pierwotnym projekcie czerwony kolor dla wiat, to należy się tego trzymać! Jest to ważne szczególnie dla osób spoza naszego terenu.

    • 2 0

  • Nazwy nowych przystanków

    Jest tradycją, że nazwy przystanków kolejowych odnoszą się do miejscowości (lub dzielnic miasta) w których są zlokalizowane, lub które to miejscowości (lub dzielnice, a czasem i ważne miejskie obiekty) przystanki te mają obsługiwać. Tak jest na istniejących przystankach sieci PKM i nie jest to przypadek.
    Natomiast nazwy pochodzące od ulic powinny pozostać zarezerwowane dla komunikacji miejskiej (ewentualnie dla metra). Jeżeli zostanie to wymieszane, efekt będzie dość dziwaczny (Gdańsk Madalińskiego? Gdańsk Warszawska? Gdańsk Wielkopolska?)
    Mam nadzieję, że proponowane nazwy są tylko roboczymi i znajdzie się ktoś, kto da radę to uporządkować - tak jak w przypadku istniejących przystanków PKM zrobił to p. Massel z Politechniki Gdańskiej.
    W każdym razie, rozwój sieci kolejowej zawsze cieszy.

    • 0 0

  • Prace studentów (jak przy okazji innych konkursów) wydają mi się być zbyt monumentalne (3)

    Widzieliście stacje metra w Londynie albo w Pradze. Albo KM w Zurychu? Są bardzo dyskretnie wtopione w istniejącą zabudowę, jakby to właśnie kolej była dla miasta a nie miasto dla kolei. Czerwone wiaty to tez trochę przesada. Ja lubię architekturę zachowawczą, elegancką i w ludzkiej skali.

    • 28 7

    • Jak powiesz w jaki sposób tanio schować linię PKM pod ziemię, (2)

      to będziemy się zastanawiać jak część nadziemną ograniczyć do tabliczki informacyjnej, LOL

      • 2 3

      • francuzi jakoś swoje niektóre nowoczesne dworce TGV ukryli w otoczeniu

        to jednak da się !!! ... jeśli tylko się zechce

        • 2 1

      • Schowanie węzłów kolei pod ziemie nie stanowi problemu

        Wystarczy teren nad przystankiem sprzedać deweloperowi i niech zbuduje budynek nad przystankiem, i nawet może mieć część biurową lub sklepy na dole. Jakoś na zachodzi tak właśnie węzły i przystanki wyglądają. Z zewnątrz budynek i wchodzisz do środka a tam węzeł autobusowy, kolejowy i wtopione w to centrum handlowe. A nad tym biurowiec. U nas zaś poza Forum Radunia, które tylko trochę przykryło tory, to takich rzeczy jest bardzo mało.

        • 2 0

  • niech studenci zapłaca za swoje "odlotowe" pomysły to wrócimy do realiów !

    kolejny przykład bezmyślnego wydawania cudzych pieniędzy - potem drożeje komunikacje, wywóz śmieci, parkingi itp. opłaty....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Trójmiejski Dzień Zielonych Budynków

123 zł
konferencja

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

I Ogólnopolska Konferencja Ginekologii, Położnictwa i Chorób Piersi MEDFEM

konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Klimat na pomorzu określa się jako:

 

Najczęściej czytane