- 1 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (116 opinii)
- 2 Matura 2024 z polskiego. Czego się spodziewać? (21 opinii)
- 3 Matura 2024: Co będzie na egzaminie z angielskiego? (12 opinii)
- 4 Matura 2024 z matematyki. Zadania, arkusze - jak zdać? (17 opinii)
- 5 Egzamin z matematyki nie dla wszystkich? (173 opinie)
- 6 Studia na prywatnej uczelni. Nowe kierunki w rekrutacji 2024 (23 opinie)
Wyniki egzaminu ósmoklasisty i gimnazjalnego. Jak wypadły?
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku opublikowała wyniki egzaminów ósmoklasisty i gimnazjalnego, do których uczniowie przystąpili w kwietniu. Ze wszytkich trzech egzaminów uczniowie 8 klasy najlepiej poradzili sobie z zadaniami z języka polskiego, z kolei gimnazjaliści najlepszy wynik osiągnęli z części humanistycznej.
Zaświadczenie o wynikach egzaminu gimnazjalnego lub egzaminu ósmoklasisty zostanie przekazane każdemu uczniowi w dniu zakończenia roku szkolnego (19 czerwca br.) razem ze świadectwem ukończenia szkoły.
Czytaj też: Jak sprawdzić wyniki egzaminu ósmoklasisty i gimnazjalisty?
Pierwszy egzamin ósmoklasisty
Egzamin ósmoklasisty w tym roku odbył się po raz pierwszy. To konsekwencja reformy edukacji (wydłużenia nauki w szkołach podstawowych z sześciu do ośmiu lat). W województwie pomorskim przystąpiło do niego ponad 25 tys. uczniów z 674 szkół.
Pierwszy test ósmoklasistów był z języka polskiego, drugiego dnia ósmoklasiści zmierzyli się z matematyką. W trzecim dniu odbył się egzamin z języka obcego. W Trójmieście do egzaminu według Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej zgłoszono 152 szkoły - 103 z Gdańska, 42 z Gdyni i 7 z Sopotu. W sumie przystąpiło do niego 7244 uczniów - 4645 z Gdańska, 2290 z Gdyni i 309 z Sopotu.
Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej.
Podczas tegorocznych egzaminów uczniowie 8 klasy poradzili sobie lepiej z zadaniami z języka polskiego. Tutaj uzyskana przez pomorskich uczniów średnia wyniosła 62 proc.
Ósmoklasiści z Pomorza zdobyli też średnio 44 proc. z egzaminu z matematyki. Najwięcej uczniów na Pomorzu zdecydowało się w tym roku zdawać egzamin z języka nowożytnego z angielskiego - 23 436. Uczniowie uzyskali średnio 58 proc.
- Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętność odbioru tekstu kultury i wykorzystania zawartych w nim informacji. Z matematyki uczniowie wykazali się sprawnością rachunkową - umiejętnością wykonywania prostych obliczeń oraz ich wykorzystania w sytuacjach praktycznych. Na egzaminie z języka obcego nowożytnego ósmoklasiści rozwiązujący zadania z języka angielskiego najlepiej poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi znajdowanie określonych informacji w tekstach pisanych. Dla uczniów, którzy przystąpili do egzaminu z języka niemieckiego, najłatwiejsze okazały się zadania zamknięte, sprawdzające znajomość funkcji językowych - czytamy w omówieniu na stronie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku.
Egzamin wskazał również umiejętności, które ósmoklasiści opanowali słabiej.
- Z języka polskiego trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie sprawdzające umiejętności wyszukiwania potrzebnych informacji w tekście nieliterackim oraz wnioskowania. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie otwarte, w którym zdający musieli opracować strategię rozwiązania przedstawionego w nim problemu z wykorzystaniem odczytanej z rysunku zależności między długościami odpowiednich odcinków. Uczniom przystępującym do egzaminu z języka angielskiego największą trudność sprawiły zadania sprawdzające znajomość środków językowych. W przypadku języka niemieckiego najtrudniejsze dla ósmoklasistów było rozwiązanie zadania otwartego, sprawdzającego znajomość funkcji językowych. Zarówno w języku angielskim, jak i niemieckim dość trudne było także zadanie sprawdzające umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej - informuje OKE w Gdańsku.
Szkoły średnie w Trójmieście
Ostatni egzamin gimnazjalisty
W związku z reformą edukacji i likwidacją gimnazjów tegoroczne sprawdziany były ostatnimi. 1 września 2019 r. gimnazja przestaną istnieć w systemie edukacji.
Podczas trzydniowego maratonu testów sprawdzono wiedzę uczniów z zakresu przedmiotów humanistycznych, przyrodniczo-matematycznych oraz z języka obcego. Do egzaminu gimnazjalnego w Trójmieście zgłoszono bowiem 98 szkół - w tym 63 w Gdańsku, 30 w Gdyni i pięć w Sopocie. Łącznie egzamin miało napisać 6 266 uczniów.
W części pierwszej - humanistycznej - gimnazjaliści rozwiązywali zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z języka polskiego. W części drugiej - z przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii oraz z matematyki. Na koniec, uczniowie zmierzyli się z testem z wybranego języka obcego nowożytnego.
Podczas tegorocznych egzaminów uczniowie poradzili sobie lepiej z zadaniami humanistycznymi. Tutaj uzyskana przez pomorskich uczniów średnia wyniosła 58 proc. z części poświęconej wiedzy o społeczeństwie i historii oraz 62 proc. z języka polskiego.
Gimnazjaliści z Pomorza zdobyli też średnio 42 proc. z części matematyczno-przyrodniczej z zakresu matematyki. Nieco lepszy wynik uczniowie uzyskali rozwiązując zadania z części przyrodniczej - średnia wyniosła tu 48 proc.
Najwięcej uczniów na Pomorzu zdecydowało się w tym roku zdawać egzamin z języka nowożytnego z angielskiego - 20 311 uczniów. Można było do niego podejść na poziomie podstawowym bądź rozszerzonym. W pierwszym przypadku uczniowie uzyskali średnio 68 proc., w rozszerzonej wersji najwięcej uczniów w regionie osiągnęło wynik na poziomie 53 proc.
- Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętność analizy i interpretacji tekstów kultury. Większości gimnazjalistów nie przysporzyło również problemów zadanie z historii sprawdzające umiejętność analizy i interpretacji źródła kartograficznego. Z matematyki uczniowie wykazali się umiejętnością odczytywania i interpretowania informacji przedstawionych za pomocą wykresu funkcji, a z biologii umiejętnością planowania i przeprowadzania doświadczeń. Gimnazjaliści przystępujący do egzaminu z języka angielskiego na poziomie podstawowym najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań z zakresu rozumienia ze słuchu. Na poziomie rozszerzonym uczniowie przystępujący do egzaminu z języka angielskiego najwyższy średni wynik uzyskali za zadania sprawdzające rozumienie tekstów pisanych - czytamy w podsumowaniu OKE.
Egzamin wskazał również umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej.
- W części humanistycznej z języka polskiego trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej, a z historii zadanie dotyczące chronologii historycznej. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie "na dowodzenie", którego rozwiązanie wymagało znajomości własności stycznej do okręgu, cech przystawania trójkątów, a także samodzielnej analizy problemu i przedstawienia argumentacji matematycznej, natomiast z chemii - zadanie wymagające prostych obliczeń związanych z zastosowaniem prawa stałości składu. W trzeciej części egzaminu na poziomie podstawowym uczniom przystępującym do egzaminu z języka angielskiego największą trudność sprawiły zadania sprawdzające znajomość środków językowych. Na poziomie rozszerzonym we wszystkich językach obcych nowożytnych największą trudność sprawiło gimnazjalistom rozwiązanie zadań sprawdzających umiejętność stosowania środków językowych - informuje OKE.
Egzaminy w cieniu strajku w oświacie
Zorganizowanie egzaminów dla ósmoklasistów i gimnazjalistów było w tym roku zdecydowanym wyzwaniem dla dyrektorów szkół i samorządów. Wszystko przez odbywający się od 8 do 27 kwietnia strajk w palcówkach oświatowych, w Trójmieście brało w nim udział kilkadziesiąt szkół.
Czytaj więcej: Strajk w oświacie
To oznaczało, że w wielu szkołach zapewnienie pełnych składów komisji egzaminacyjnych było bardzo trudne. Często do ostatnich godzin trwały poszukiwania chętnych.
Opinie (84) 2 zablokowane
-
2019-06-14 13:56
statystyki (1)
A może pomorskie pochwali się też, jak wypadło w egzaminach na tle reszty Polski, na przykład w porównaniu do podkarpackiego? No bardzo proszę, przecież nie mamy się czego wstydzić, jesteśmy najświatlejszą ze światłych elitą!
- 22 9
-
2019-06-14 15:51
Jak zwykle słabo
Tutaj uczą powierzchownie bo nauczyciele zajmują się przede wszystkim sobą, no i generalnie możliwości intelektualne uczniów mniejsze...
Generalnie najważniejsza jest chęć ucznia do nauki, która w podkarpackim jest większa, tradycyjne wychowanie w którym nauka jest dużą wartością.
W pomorskiem dużo bombelków-leserków, którym rodzice "kupią" wykształcenie, części to nauka nie interesuje - jest tyle możliwości pracy przecież - a to zmywak w UK a to różne spółeczki biznesiki...
Chociaż generalnie na całym świecie tak jest, nauka wyższa jest tylko dla ogarniającej elity- 12 8
-
2019-06-14 13:36
Jest dobrze w oświacie
Nauczyciele , odwieście strajk od 28.06.2019 .
W trosce o swoich pupili strajkujcie do 31.08.2019 .
Wszyscy będą zadowoleni. NIkt nie straci, najważniejsze są dzieci.- 19 32
-
2019-06-14 11:52
Raz ze belfy zrobiły 3 tygodnie wakacji to jeszcze zrobili im ostatnio tydzien wolnego bo za gorąco im było! (4)
I potem się dziewic ze po deformie POwskiej oświata jest na poziomie najniższym w historii!!
- 60 105
-
2019-06-14 12:39
chyba myślisz o ostatnich poczynaniach (1)
tej pisowskiej uśmiechniętej szczeżui ?
- 30 11
-
2019-06-14 13:00
Ty nie jestes mu warty czyscic butow
- 4 14
-
2019-06-14 12:57
do takich egzaminów uczy się przynajmniej 2,5 roku a nie 3 tygodnie przed nimi
- 23 5
-
2019-06-14 12:17
Chyba pisowskiej
- 34 17
-
2019-06-14 12:56
patrząc na wyniki widzę że niedługo nie będzie miejsc pracy w fast foodach XD
- 48 1
-
2019-06-14 12:08
(2)
No z takimi wynikami z matmy to zasadnicze szkoły zawodowe powinni otwierać i to szybciutko a i tam mocno docisnąć podstawową matematykę. W sumie to się dobrze składa, brakuje nam specjalistów właśnie po szkołach zasadniczych.
- 93 5
-
2019-06-14 12:30
I tu jestes w błedzie bo szkoły zawodowe tam wykształcenie jest na wyzszym poziomie (1)
wszelkie błędy wychodzą w praktyce.A niemoty życiowe wybierają studia ,większości potem zostają korposzczurkami ,albo urzędasami. Inżynierów produkujemy na pęczki ich wynikiem sa potem lampy oświetleniowe na środku chodnika.
- 14 11
-
2019-06-14 12:43
Zle mnie zrozumiałeś - ja sam mam znajomych po szkole zasadniczej zawodowej i są to bardzo sprytni i fajni ludzie. Sam najpierw skończyłem technikum a póżniej zrobiłem inżyniera.
Wyniki egzaminu z części matematycznej świadczą o dwóch rzeczach, o słabym systemie nauczania i niskim możliwościach przyswojenia przez dzieci zagadnień matematycznych. Z takich ludzi inżynierów nie będzie ani matematyków. Trzeba im zafundować rozszerzony program z matematyki podstawowej (właśnie w szkole zasadniczej bo, żeby maturę zrobić trzeba trochę więcej wiedzy z matematyki i tego uczy się w LO i Tech) żeby mogli sobie samemu pita rozliczyć czy policzyć dokładnie zapotrzebowanie na materiał i zrobić z nich dobrze wykwalifikowanych robotników. Nie każdy ma zdolności matematyczne ale każdy powinien podstawową matematykę znać na tyle żeby zrobić PITa, czy przeliczyć oferty kredytowe .- 24 0
-
2019-06-14 12:23
(1)
W pierwszym przypadku uczniowie uzyskali średnio 68 proc., w rozszerzonej wersji najwięcej uczniów w regionie osiągnęło wynik na poziomie 53 proc.
ta średnia o niczym nie mówi - podać należy medianę i inne kwantyle- 33 0
-
2019-06-14 12:38
wszystko jest na wykresach, dodawanie wystarczy
- 5 0
-
2019-06-14 10:51
To jakiś protest uczniów, że wyniki są tak słabe? (1)
Zaskakująco wyglądają te wykresy, mocno odbiegają od rozkładu Gaussa.
- 69 12
-
2019-06-14 12:13
Albo, to po prostu podwójny rozkład Gaussa, z tego pierwszego rozkładu Gaussa wynika, że w szkołach języka się nie nauczysz, a z drugiego, ze jak dziecko pójdzie na korepetycje to będzie potrafiło. Innej interpretacji nie widzę. Ale poziom wyników z matematyki jest zaskakująco słaby, co zasmuca.
- 25 2
-
2019-06-14 11:41
No i...
Teraz wyścig szczurów do liceów... Start....
- 39 17
-
2019-06-14 11:26
Podstawowa wiedza na zmywak jest, czyli angielski.
A matematyka, kto by się tam nią przejmował są komputery.
i się potem dziwić że providenty mają się dobrze w naszym kraju.- 86 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.