• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekrutacja 2022/2023. "Progi z kosmosu i jak w Harvardzie", wielu uczniów nie dostało się

Wioleta Stolarska
22 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
29 lipca 2022 r. zostaną opublikowane listy przyjętych i nieprzyjętych do danej szkoły. Do 1 sierpnia 2022 r. kurator oświaty będzie publikować udostępnione przez dyrektorów placówek wolne miejsca. 29 lipca 2022 r. zostaną opublikowane listy przyjętych i nieprzyjętych do danej szkoły. Do 1 sierpnia 2022 r. kurator oświaty będzie publikować udostępnione przez dyrektorów placówek wolne miejsca.

- To są żarty, progi jak na Harvard, ograniczenie liczby miejsc, bo magistrat zapomniał, że ma 1,5 rocznika. W tym roku są kosmicznie wysokie. Do dobrych szkół dostali się tylko wybitni i tylko oni mają szansę na naukę - komentują wyniki pierwszego etapu rekrutacji do szkół średnich na rok 2022/2023 czytelnicy. Wielu uczniów przekonuje, że mimo dobrego wyniku, dostali się do szkoły piątego wyboru lub żadnej. 1.08.22 w systemie rekrutacyjnym pojawi się informacja, w których szkołach są jeszcze wolne miejsca.



Rekrutacja 2022/2023. Listy zakwalifikowanych uczniów i progi punktowe



Czy powinny powstawać nowe szkoły średnie?

Kolejne reformy edukacji spowodowały, że w tym roku w rekrutacji do szkół średnich bierze udział aż 1,5 rocznika. I choć placówki przygotowały dodatkowe oddziały i miejsca, zainteresowanie jest ogromne, a wielu uczniów obawia się, że plany dostania się do wybranej szkoły są po prostu nieosiągalne.

W czwartek, 21.07, po godz. 14:00 szkoły ponadpodstawowe opublikowały listy zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych uczniów. W wielu placówkach pojawiły się one w postaci list wywieszonych w budynku lub jako informacja na koncie kandydata w systemie rekrutacyjnym nabór-pomorze.edu.com.

- Bardzo czekaliśmy na te informacje, stres niesamowity, bo wiemy, że chętnych jest więcej niż miejsc. Okazało się, że syn dostał się do wybranych trzech szkół, w sumie nawet takich, na które nie do końca liczyliśmy - pisze nasza czytelniczka Dorota.
- Córka miała ponad 150 punktów i nie dostała się do żadnej z wybranych szkół. To dziwne, bo taki wynik jest raczej dobry. Szkoda, że system rekrutacji nie pokazuje progów punktowych w placówkach. Wiedzielibyśmy, gdzie próbować w kolejnym etapie - dodaje inna czytelniczka.
- Bajzel jakich mało. Takie wystrzelone progi, system nieprzygotowany na tyle uczniów, na koncie na stronie Nabór Pomorze nie można podejrzeć wniosku i gdzie się złożyło papiery, żadnej informacji o progach szkół. Błędny komunikat, który nie jest poprawiony, tylko adnotacja w aktualnościach. 164 punkty, nie wybieraliśmy samych najlepszych szkół, pięć liceów, po kilka klas w każdym, i tak na razie nigdzie - pisze nasz czytelnik.

Rekrutacja 2022/2023. Czy zabraknie miejsc w szkołach średnich dla uczniów?



Punkty nie tylko za naukę, ale i "osiągnięcia"



Rodzice i uczniowie przyznają, że rekrutacja w tym roku jest trudna. O tym, czy dziecko dostanie się do wybranej szkoły ponadpodstawowej, decyduje liczba zgromadzonych przez nie punktów. Absolwent szkoły podstawowej może zebrać aż 200 punktów. Za trzy egzaminy można dostać w sumie 100 punktów.

Pozostałe 100 punktów to suma punktów za: wybrane oceny ze świadectwa, za średnią ocen powyżej 4,75 i bardzo dobre zachowanie, za działanie w wolontariacie i za szczególne osiągnięcia. Łącznie za udział w konkursach i turniejach można otrzymać maksymalną liczbę 18 punktów. Z kolei 3 punkty otrzymują osoby angażujące się w działania wolontariatu szkolnego.

Jednak nie wszystkie konkursy czy mistrzostwa są brane pod uwagę.

- Za mistrzostwa w unihokeju albo biegach powinno się dostawać punkty do klasy sportowej, a nie wszystkich możliwych. I właśnie jest tak, że do mat-fizu dostanie się sportowiec czy "wolontariusz", a ktoś kto miał 20 proc. więcej z egzaminów z matmy nie - ocenia nasz czytelnik.
- Moja córka nie brała udziału w żadnych konkursach, bo - jak stwierdziła - szkoda na to czasu. Egzaminy napisała na 93 proc. i miała dobre oceny z przedmiotów branych do rekrutacji, świadectwo z paskiem i wolontariat. Zebrała 174 punkty. Dostała się tam, gdzie chciała, ale patrząc na progi w liceach, to do dobrego LO bez konkursów kuratoryjnych i super wyniku z egzaminu nie byłoby szans się dostać. To, że tak trudno o miejsce, to pokłosie tego, że w 2014 r. poszło do szkoły podstawowej 1,5 rocznika (2007 i część 2008). Te dzieciaki będą miały ciągle pod górkę. Za cztery lata będzie powtórka z rozrywki. Matura i rekrutacja na studia - pisze inny czytelnik.
Rekrutacja uzupełniająca 2022/23. Dziś listy zakwalifikowanych Rekrutacja uzupełniająca 2022/23. Dziś listy zakwalifikowanych

Rekrutacja uzupełniająca 2022/2023. Będą wolne miejsca w szkołach?



Teraz absolwenci, którzy dostali się do szkół średnich, wybierają, w których placówkach chcą kontynuować naukę. Do 28.07.2022 r. do godz. 15:00 mają czas na potwierdzanie woli podjęcia nauki.

29 lipca 2022 r. zostaną opublikowane listy przyjętych i nieprzyjętych do danej szkoły.

Do 1 sierpnia 2022 r. kurator oświaty będzie publikować udostępnione przez dyrektorów placówek wolne miejsca. Niestety po pierwszym etapie rekrutacji już widać, że wielu uczniów nie dostało się do żadnej z wybranych szkół.

Takie osoby od 2 sierpnia 2022 r. do 5 sierpnia 2022 r. będą mogły składać wnioski do wybranych szkół ponadpodstawowych w ramach rekrutacji uzupełniającej.

16 sierpnia 2022 r. szkoły ponownie poinformują o listach zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych uczniów, a ostateczna lista kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych zostanie opublikowana 23 sierpnia 2022 r.

Progi punktowe w rekrutacji do szkół średnich 2022/2023



Progi punktowe w kolejnych szkołach będą aktualizowane, ponieważ nie wszystkie placówki udostępniają te informacje. Niektóre szkoły wywiesiły listy w budynku, inne informują tylko kandydatów za pośrednictwem systemu rekrutacyjnego nabór-pomorze.edu.com. Dziękujemy też naszym czytelnikom, za przesyłanie informacji o poszczególnych progach w szkołach.

Ranking szkół średnich Trójmiasto.pl. Najlepsze licea i technika 2022



GDAŃSK



I Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku:
1a humanistyczna - 165,9 pkt.
1b Akademicka matematyczno-fizyczna - 170,15 pkt.
1c Politechniczna matematyczno-fizyczna - 169 pkt.
1d Ekonomiczna matematyczno-geograficzna - 168,8 pkt.
1e Medyczna biologiczno-chemiczna - 169,7 pkt.

II Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku:
1 politechniczna (mat.) - 175,7 pkt.
1 politechniczna (fiz.) - 173,65 pkt.
1 humanistyczna - 166,3 pkt.
1 medyczna - 172,9 pkt.
1 przyrodnicza - 171,8 pkt.
1 menedżerska - 173,4 pkt.
1 biznesowa - 167 pkt.

III Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku:
1A1 - geogr-mat - 176.95 pkt.
1A2 - inf-mat - 173.6 pkt.
1B - biol-chem - 175.72 pkt.
1C - hist-pol-ang - 165.55 pkt.
1D - mat-fiz - 170.9 pkt.
1PreIB - pol - 179.16 pkt.

IV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego w Gdańsku:
1A Straży Granicznej (biol-chem) - 115,65 pkt.
1B Policyjna (hist-pol) - 104,2 pkt.
1C Wojskowa (geo-ang) - 101,35 pkt.
1D Mediacyjno-prawna (wos-pol) - 129,1 pkt.
1E Mistrzostwa Sportowego (biol-ang) - w oddziałach sportowych podstawą przyjęcia jest liczba pkt. uzyskanych za próbę sprawności fizycznej.
1F Celno-administracyjna (wos-pol) - 107,2 pkt.
1G Językowa (ang-ros) - 99,5 pkt.
1H Ratownictwa Medycznego (biol-chem) - 122,1 pkt.
1I Medialna (wos-pol) - 116,2 pkt.

V Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku:
1A - medyczna - 180,15 pkt.
1B - politechniczna - 178,00 pkt.
1C - politechniczno-językowa - 176,4 pkt.
1D-biol. - dwujęzyczna biomedyczna - 181,44 pkt.
1D-geo. - dwujęzyczna biznesowa - 178,65 pkt.

VI Liceum Ogólnokształcące - 146,30-90,25 pkt.

VII Liceum Ogólnokształcące - 156,50-150,70 pkt.

VIII Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku:
1A_gr.1 - lingwistyczny z j. angielskim i francuskim - 169.5 pkt.
1A_gr.2 - lingwistyczny z j. angielskim i niemieckim - 167.5 pkt.
1B - matematyczno-geograficzny - 171.2 pkt.
1C - biologiczno-chemiczny - 168.6 pkt.
1D - matematyczno-fizyczny - 169.0 pkt.
1E - matematyczno-informatyczny - 169.15 pkt.

IX Liceum Ogólnokształcące - 165,70-158,75 pkt.

X Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku:
1a politechniczny - 165,87 pkt.
1b biomedyczny - 165,36 pkt.
1c biznesowy drugi język obcy: j. hiszpański - 165,02 pkt.
1d lingwistyczno-prawny - 160,40 pkt.
1e humanistyczny - 162,64 pkt.
1f biznesowy drugi język obcy: j. niemiecki - 161,50 pkt.

XIV Liceum Ogólnokształcące - 154,10-139,55 pkt.

XV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi w Gdańsku:
0h Klasa wstępna do klasy dwujęzycznej z j. hisz - 153,13 pkt.
1a Politechniczna - 158,75 pkt.
1b Humanistyczna z edukacją filmową - 155,65 pkt.
1c Medialna - 153,2 pkt.
1d Geograficzno-matematyczna z turystyką reg. - 160,65 pkt.
1e Europejska - 157,05 pkt.
1f Biologiczno-chemiczna z zaj. laboratoryjnymi - 157,9 pkt.

XIX Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku:
1A ekonomiczna - 168,3 pkt.
1Bmuz. artystyczna gr.muzyczna - 158,25 pkt.
1Bplast. artystyczna gr.plastyczna - 169,5 pkt.
1C społeczno-prawna - 164 pkt.
1D biomedyczna - 165,9 pkt.
1E matematyczno-biologiczna - 167,2 pkt.

XX Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi w Gdańsku:

1A medyczna dwujęzyczna - 166,2 pkt.
1B autorska dwujęzyczna z mat i fiz albo info - 170,69 pkt.
1B-nieobliczalna autorska dwujęzyczna "mat/fiz nieobliczalna" - 171,46 pkt.
1C-mat-biol interdyscyplinarna dwujęzyczna - 171,5 pkt.
1C-mat-chem interdyscyplinarna dwujęzyczna - 165,56 pkt.
1D dwujęzyczna matematyczno-geograficzna - 168,89 pkt.
1E autorska dwujęzyczna z mat i fiz albo info - 167,7 pkt.
1E-nieobliczalna autorska dwujęzyczna "mat/fiz nieobliczalna" - 166,94 pkt.
1F humanistyczna autorska - 163,7 pkt.

XXI Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Sportowymi - 114,65 pkt.; wynik egzaminu sportowego kwalifikował do szkoły

XXIII Liceum Ogólnokształcące - 125,00-52,60 pkt.

XXIV Liceum Ogólnokształcące - 158,00-157,50 pkt.

Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące im. Pawła Adamowicza:
1A matematyka i fizyka - 161 pkt.
1B biologia i chemia - 167 pkt.
1C historia i język polski - 160 pkt.
1D matematyka i geografia - 160 pkt.
1E matematyka i informatyka - 164 pkt.

Zespół Szkół Łączności w Gdańsku - Technikum nr 4:
1abc - Technik informatyk - 156.50 pkt.
1d - Technik programista - 167.85 pkt.
1e - Technik automatyk - 155.00 pkt.
1f - Technik elektronik - 153.40 pkt.
1g - Technik robotyk - 157.20 pkt.
1hi - Technik teleinformatyk - 143.10 pkt.

Technikum nr 2 - 138,00-55,65 pkt.

Technikum nr 3 - 99,95-59,10 pkt.

Technikum nr 5 - 131,00-56,20 pkt.

Technikum nr 7 - 94,30-83,10 pkt.

Technikum nr 8 - 119,05-83,60 pkt.

Technikum nr 9 - 106,10-46,90 pkt.

Technikum nr 11 - 112,30-100,90 pkt.

Technikum nr 12 - 85,30-56,60 pkt.

Technikum nr 13 - 154,80-112,90 pkt.

Technikum nr 14 - 122,80-71,40 pkt.

Technikum nr 16 - 120,90-30,35 pkt.

Technikum nr 18 - 131,30-59,75 pkt.

SOPOT



II Liceum Ogólnokształcące w Sopocie:
1A(ang) humanistyczno-społeczna - 171,95 pkt.
1A(geo) humanistyczno-społeczna - 166,95 pkt.
1B(fiz) matematyczna - 175,7 pkt.
1B(geo) matematyczna - 178,85 pkt.
1C biologiczno-chemiczna - 172,45 pkt.
1D humanistyczno-filmowo-teatralna - 164,55 pkt.

GDYNIA



I Akademickie Liceum Ogólnokształcące w Gdyni:
1a matematyczno-fizyczyczno-informatyczna 155,10 pkt.
1b biologiczno-chemiczno-matematyczna z j. angielskim 162,60 pkt.
1c polonistyczno-historyczno-angielska 154,00 pkt.
1d matematyczno-informatyczno-angielska 158,05 pkt.
1e matematyczno-geograficzno-angielska 158,95 pkt.

II Liceum Ogólnokształcące w Gdyni:
0W wstępna z językiem francuskim - 161,15 pkt.
1C matematyczno-fizyczna - 168,05 pkt.
1A dyplomatyczna - 163,15 pkt.
1D matematyczno-geograficzna - 169,3 pkt.
1B prawnicza - 167,25 pkt.
1E biologiczno-chemiczna - 172,1 pkt.
1I matematyczno-informatyczna - 165,65 pkt.

III Liceum Ogólnokształcące w Gdyni:
humanistyczna 176,50 pkt.
humanistyczna dwujęzyczna 192,95 pkt.
matematyczno-fizyczna 192,65 pkt.
matematyczno-informatyczna 191,55 pkt.
matematyczno-geograficzana 179,70 pkt.
matematyczno-geograficzna dwujęzyczna 197,45 pkt.
matematyczno-polonistyczna 197,00 pkt.
biologiczno-chemiczna 193,55 pkt.

V Liceum Ogólnokształcące w Gdyni:
1A1 matematyczno-geograficzna - 141,75 pkt.
1A2 matematyczno-informatyczna - 139,55 pkt.
1B humanistyczna - 139,1 pkt.
1C biologiczno-chemiczna (ratownicza) - 134,45 pkt.
1D policyjna - 132,2 pkt.

VI Liceum Ogólnokształcące w Gdyni:
1A_f mat-fiz-ang (ang-fra) - 174.35 pkt.
1A_n mat-fiz-ang (ang-niem) - 175.4 pkt.
1B_h mat-geogr-ang (ang-hisz) - 174.4 pkt.
1B_n mat-geogr-ang (ang-niem) - 172.35 pkt.
1C fiz-inf-mat (ang-niem) - 171.95 pkt.
1D_h hist-pol-wos (ang-hisz) - 167.75 pkt.
1D_h_m pol-mat-wos (ang-hisz) - 171.85 pkt.
1D_n hist-pol-wos (ang-niem) - 164.9 pkt.
1D_n_m pol-mat-wos (ang-niem) - 169.9 pkt.
1E_f biol-chem (ang-fra) - 175.65 pkt.
1E_n biol-chem (ang-niem) - 177 pkt.

VII Sportowe Liceum Ogólnokształcące:
geograficzno-angielsko-matematyczna (angielski i niemiecki) 93,85 pkt.
historyczno-angielsko-polonistyczna (angielski i niemiecki) 115,50 pkt.

IX Liceum Ogólnokształcące w Gdyni:
1A humanistyczna (kierunki prawne i dziennikarskie) - 157,55 pkt.
1B biologiczno-chemiczna (kierunki biomedyczne) - 164,05 pkt.
1C matematyczno-fizyczna (kierunki politechniczne) - 160,10 pkt.
1D matematyczno-geograficzna (kierunki ekonomiczne) - 160,40 pkt.
1E humanistyczna (kierunki teatralne i filmowe) - 156,95 pkt.
1F matematyczno-geograficzna - 157,20 pkt.

X Liceum Ogólnokształcące w Gdyni:
1A politechniczna matematyczno-fizyczno-informatyczna - 169,25 pkt.
1B biologiczno-chemiczna - 170,15 pkt.
1C humanistyczna - 167,4 pkt.
1D matematyczno-geograficzna - 170,4 pkt.

XIV Liceum Ogólnokształcące w Gdyni:
lingwistyczno-humanistyczna 158,00 pkt.
dwujęzyczna 155,85 pkt.
humanistyczna 155,40 pkt.
politechniczna 162,55 pkt.
biomedyczna 158,55 pkt.
lingwistyczno-ekonomiczna 159,15 pkt.
przyrodnicza 156,25 pkt.

XVII Liceum Ogólnokształcące w Gdyni:
matematyczno-geograficzna (angielski, francuski i niemiecki) 159,50 pkt.
biologiczno-chemiczna (angielski, francuski i niemiecki) 160,75 pkt.
matematyczno-informatyczna (angielski, francuski i niemiecki) 161,80 pkt.
humanistyczna (angielski, francuski i niemiecki) 152,85 pkt.

Technikum Chłodnicze w Gdyni (zakres punktów uczniów najniższy i najwyższy wynik):
technik elektronik - 111,3 - 167,05 pkt.
technik chłodnictwa i klimatyzacji - 105,4 - 152,5 pkt.
technik elektryk - 111,5 - 169,9 pkt.
technik mechatronik - 140,3 - 174,1 pkt.
technik informatyk - 137,3 - 169,05 pkt.
Technik programista - 154,1 - 175,35 pkt.

Technikum Budowlane (CKZiU nr 2):
Technik robót wykończeniowych w budownictwie 78,90 pkt.

Technikum Budowy Okrętów (CKZiU nr 1):
technik eksploatacji portów i terminali 93,40 pkt.
technik budowy jednostek pływających 71,05 pkt.
technik mechanik lotniczy 62,90 pkt.

Technikum ekonomiczne z oddziałami dwujęzycznymi:
technik ekonomista (dwujezyczna) 95,70 pkt.
technik rachunkowości (angielski i niemiecki) 98,20 pkt.
technik reklamy (angielski i niemiecki) 136,70 pkt.
technik grafiki i poligrafii (angielski i rosyjski) 140,85 pkt.
technik ekonomista (angielski i niemiecki) 124,15 pkt.
technik rachunkowości (angielski i niemiecki) 88.30 pkt.

Technikum gastronomiczne (ZSH-G Gdynia):
technik żywienia i usług gastronomicznych 90,05 pkt.

Technikum hotelarskie (ZSH-G Gdynia):
technik hotelarstwa 105,25 pkt.
technik organizacji turystyki 128,15 pkt.

Technikum Transportowe (ZSE-T Gdynia):
technik logistyk (angielski i niemiecki) 128,60 pkt.
technik spedytor (angielski i niemiecki) 122,50 pkt.
technik architektury krajobrazu (angielski i rosyjski) 115,30 pkt.
technik urządzeń systemów energii odnawialnej (angielski i rosyjski) 139,95 pkt.
technik transportu kolejowego (angielski i niemiecki) 96,80 pkt.
technik automatyk sterowania ruchem kolejowym (angielski i niemiecki) 101,40 pkt.

Technikum mechaniczne (CKZiU nr 1):
technik pojazdów samochodowych 65,40 pkt.
technik mechanik 70,20 pkt.

Technikum nr 3 w Gdyni:
technik usług fryzjerskich (angielski i niemiecki) 67,55 pkt.
technik przemysłu mody (angielski i niemiecki) 92,85 pkt.

Branżowa Szkoła I stopnia nr 1 (CKZiU nr 1)
mechanik pojazdów samochodowych - 79,45 pkt.
blacharz samochodowy - 53,35 pkt.
elektromechanik pojazdów - 71,35 pkt.
kierowca mechanik - 69,30 pkt.

Branżowa Szkoła I stopnia nr 2 (CKZiU nr 2)
wielozawodowa z niemieckim 43,60 pkt.
wielozawodowa z angielskim 83,75 pkt.

Branżowa Szkoła I stopnia nr 3 (CKZiU nr 1)
elektryk 70.45 pkt.
monter kadłubów jednostek pływających 45,60 pkt.

Branżowa Szkoła I stopnia nr 5 (ZSH-G Gdynia)
kucharz 55,70 pkt.

Branżowa Szkoła I stopnia nr 6 (CKZiU nr 2)
sprzedawca 24,35 pkt.
fryzjer 53,70 pkt.

Miejsca

Opinie (622) 10 zablokowanych

  • Najpierw Adamowicz likwidował technika, zawodówki a teraz Dulkiewicz nic z tym nie zrobiła! (8)

    Łatwo się likwiduje szkoły, ale ciężko coś z powrotem otworzyć! To nie punktacja jest problemem, tylko brak miejsc w szkołach. Dlaczego nie utworzono nowego liceum?!

    • 64 36

    • dokładnie, widać urzędnicy się do komputerów dorwali i sobie piszą "rozprawki", żeby od siebie oddalić ten bajzel

      • 9 4

    • (4)

      Konieczne jest utworzenie liceum w południowej części miasta. W tym kierunku miasto się rozwija. Skomasowane jest wszystko Zaspa-Wrzeszcz i potem dzieciaki spędzają po dwie godziny na dojazdach z Łostowic czy Kowal.

      • 22 1

      • Dokładnie (2)

        A młodzież mieszka na Południu.
        Pani Prezydent, proszę sie skupić na budowie liceum na Południu, podstawówek już tam wystarczy

        • 10 4

        • Od tygodni sięnie pojawia w mediach..

          nie wiem czy jakiś rzecznik w ogóle tam jest.

          • 3 0

        • Pieniążki na edukację pochodzą z ministerstwa. Tam kieruj prośby.

          Miasto dostanie subwencje to pobuduje

          • 2 4

      • Ale wiesz że Kowale to inna gmina? Niech ta gmina zapewni szkołę swoim mieszkańcom.

        • 3 0

    • Skąd kadra? (1)

      A skąd wziąć kadrę do nowej szkoły? Chciałabym zaznaczyć że na stronie kuratorów pełno ogłoszeń o pracę dla nauczycieli a chętnych brak.

      • 2 0

      • Tak, frajerów brak. Jestem takim frajerem, nie mam siły już uczyć.

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (8)

    Wpływ na punkty miał nie tylko egzamin 8 klasisty ale i całe 8 lat nauki w podstawówce. Nie mniej powinno się zweryfikować fakt, że idzie skumulowany rocznik i są dodatkowo ukraińcy. Gratuluje tym co się dostali i trzymam kciuki za tych co jeszcze mają szanse.

    • 92 5

    • tu nie chodzi o punkty a ilość miejsc vs ilość chętnych, 2 tys. zabrakło. (6)

      • 17 6

      • (5)

        Nie wszyscy musza iść do liceum. Chcesz powiedzieć ze te 2 tys nigdzie się nie dostanie?

        • 8 4

        • tak, wystarczylo policzyc.. miejscs vs chetni (4)

          • 4 7

          • Otóż nie (3)

            Państwo musi zapewnić możliwość nauki to 18 roku życia i to zrobi. Nie będzie dziecka bez szkoły. To byłby już skandal chyba międzynarodowy. Inna rzecz że będą to jakieś denne klasy w dennych szkołach. I niestety dzieci będą musiały tam uczęszczać bo tu już wchodzi paragraf gdy rodzic nie pośle dziecka do szkoly. No ale skoro nie chciało się iść do przeciętnego liceum tylko 160 pkt i od razu top 5 to pycha została ukarana

            • 3 15

            • Otóż są dzieci bez szkoły. I to setki. Ale temat widać malo medialny, trzebaby obciązyc poprzednie ekipy, terazniejsze. (2)

              Zadławiliby się w gazetach. Wysyłac dzieci 160+ do branżówek.. a kogo to tam obchodzi.

              • 8 3

              • No mnie to nie obchodzi.

                Skoro 4, 14 czy 15 liceum w Gdańsku to była obraza w rekrutacji to teraz idź do zawodówki handlowej, kolejowej lub ucz się na cieślę, mechanika lub budowlańca. Twój wybór, który sam podjąłeś.
                A o tym ile jest miejsc pogadajmy 29.07. Wtedy będzie jasne ile wakatów jest w szkołach

                • 6 5

              • Ale jest rekrutacja uzupełniająca w sierpniu

                • 2 0

    • ale jaki skumulowany rocznik?

      Przecież rok temu, też do szkół ponadpodstawowych szły dwa roczniki - 2006-2007 !!!!! więc, co to za bicie piany w tym roku, że teraz aktualnie wina, że skumulowany rocznik???
      Moim zdaniem, nadmuchane punkty przez nauczycieli, rodziców i uczniów : więcej więcej więcej ......istny wyścig szczurów, nic więcej!

      • 0 3

  • Gratulacje dla wszystkich decydentów (24)

    Doprowadziliście do sytuacji w której nawet jeśli ktoś wybierał szkołę marzeń, a po niej szkoły z dość dużym buforem punktów względem ubiegłego roku, po ogłoszeniu wyników okazało się że w tym roku wymagane jest minimum 30 punktów więcej. Jak ma to zrozumieć młody ambitny człowiek, który ma super świadectwo na które ciężko pracował, brał udział w konkursach itp. i mimo wydawałoby się do wczoraj super wyniku całościowego zakwalifikował się do szkoły dużo poniżej swoich możliwości. Porażka, porażka i jeszcze raz porażka.
    Najbardziej stracili chyba nie geniusze- Ci się dostali i nie słabsi czy średniaki, ale bardzo dobrzy uczniowie.
    Efekt jest taki, że Ci się do bardzo dobrych szkół nie dostali- bo w tym roku są tam tylko miejsca dla geniuszy, a do słabych szkół nie startowali....no to zostały im najsłabsze jeśli w ogóle.

    • 83 21

    • Skoro wynik, który uzyskał nie pozwolił na zakwalifikowanie się do lepszych szkół... (15)

      ...to jak możesz pisać, że ta do której się zakwalifikował jest poniżej możliwości? To jest nielogiczne. Jest dokładnie na poziomie jego możliwości.
      A jak ma to rozumieć? Że jest dobry, ale ci wszyscy, którzy dostali się do szkół do których on się nie dostał są lepsi. BTW możesz podać przykład klasy do której w tym roku trzeba mieć 30 pkt więcej niż w zeszłym?

      • 23 9

      • X lo (2)

        Może nie 30pkt, ale 20pkt na pewno. Rok temu do X lo w Gdańsku wystarczyło 140pkt, teraz 160pkt!

        • 7 4

        • Inflacja panie

          • 15 3

        • Dokładnie 36 punktów, mowa o LO w Gdańsku - nie topowe

          • 1 0

      • Chory system (2)

        Wcale nie jest to błąd logiczny, tylko tak wyglada system kwalifikujący - bardzo dobry uczeń X wybiera sobie dobrą szkołę 1,2,3,4,5 , średni uczeń Y wybiera średnią szkołę 6,7,8,9,10. Okazuje się ze uczeń X mimo dużej ilości punktów nie dostaje się do wymarzonej szkoły 1-5 i musi czekać na wolne miejsce w mniej obleganych szkołach z pozycji 11 wzwyż. Uczeń Y miał szczęście i dostał się do jednej ze swoich szkół dajmy na to z nr8 i De facto ten średni będzie uczęszczał do lepszej placówki niż dobry X. Ufff

        • 20 2

        • Skoro lepszy nie chciał się uczyć w szkołach 6-10

          to nie będzie się w nich uczył. Chyba uczciwe to jest

          • 1 4

        • Trzeba dobrze odhaczyć szkoły i profile, tak żeby wycelować w różne warianty,

          • 0 0

      • (3)

        Uwielbiam teoretyków za klawiaturą.
        Zapoznaj się z zasadami rekrutacji itp i wtedy wydawaj osądy.
        Zerknij na LO na Meisnerra klasa mat fiz

        • 1 3

        • Tam nie ma klasy mat fiz

          • 2 0

        • Przecież dobrze wszystko napisal

          Rzeczywistość jest niezgodna z oczekiwaniami? To zmień rzeczywistość

          • 0 0

        • Tam jest mat-ang-inf

          Próg to 154.1

          • 1 0

      • Nie (2)

        Wystarczyło, że jego kolega pomimo słabszych wyników na świadectwie i egzaminie, angażował się w wolontariat, zawody sportowe. I tym nadrobił braki w ocenach i wynikach. Czy w tak młodym wieku już mamy wyżej cenić kombinatorstwo?

        • 5 5

        • Jakie kombinatorstwo?

          Każdy miał taką możliwość. Ja bym to ujął tak: Twoje dziecko wykazało się lenistwem i brakiem operatywności, a to drugie wykazało się zaradnością i dbaniem o swoje interesy. I tak. To należy doceniać. A czepianie się wolontariuszy to już naprawdę jest słabe. Dzieci na prawdę na tych wolontariatach robiły dobre rzeczy

          • 9 0

        • Ale dlaczego...

          uważasz, że startowanie w zawodach sportowych czy wolontariat to kombinatorstwo? Nie bardzo rozumiem...

          • 1 0

      • XIV LO (1)

        W zeszłym roku 111 pkt, w tym roku 154 pkt

        • 2 1

        • 1. Mieszasz profile
          2. W zeszłym roku były tylko 3 klasy i najniższy próg to był 113 na biolchem

          • 1 0

    • Wziąć udział w konkursie kuratoryjnym może każdy uczeń. Zostać w nim laureatem lub finalistą to już inna bajka. (1)

      • 14 5

      • Zająć pierwsze miejsce w województwie to jednak coś

        • 5 1

    • (2)

      Kogo uznajesz za bardzo dobrego ucznia, nie laureata ale bardzo dobry uczeń. Według mnie to taki między 175,a 190 pkt. Patrzę na progi szkół w Gdyni, dostałby się z wyjątkiem 3 LO do wszystkich pozostałych. W Gdańsku przejrzałam progi punktowe i również wszędzie by się dostał.

      • 11 5

      • (1)

        To ze ma 180 punktów nie znaczy ze dostanie się do wymarzonej szkoły, bo ilość miejsc w placówce jest ograniczona, a jest półtora rocznika.

        • 9 4

        • Tak, ale wszyscy o tym wiedzieli.

          To była wiedza powszechna, warto było zahaczyć o wolontariat. I przemyśleć wybory szkół.

          • 0 0

    • (1)

      Dostał się do szkoły na poziomie swoich możliwości. Pozostałe szkoły widać przyjęły uczniów lepszych.

      • 14 8

      • Problem w tym, że rodzice nie chcą przyjąć wiadomości, że inne dzieci mogą się lepiej uczyć od ich dzieci

        i wtedy szuka się winnych. Najczęściej to szkoła, nauczyciele, zły system rekrutacji, urzędnicy itd itd

        • 18 7

    • Bzdura z tymi 30 punktami minimum..
      Np. w V w Gdańsku w zeszłym roku próg do klasy mat-fiz-inf był na poziomie 174 punkty, w tym roku natomiast 178...

      • 1 0

  • Efekt likwidacji Gimnazjów (9)

    To jest właśnie efekt likwidacji Gimnazjów a co za tym idzie 1/3 tzw. izb lekcyjnych w skali kraju i redukcji 1/4 etatów nauczycielskich przy jednoczesnym wrzuceniu kolejnego rocznika do 4-letniego liceum/5-letniego technikum do czego te szkoły były lokalowo już po 20 latach istnienia 3-letnuch liceów/4-letnich techników niegotowe. Wiadomo było od początku, że jeśli skróci się kształcenie podstawowe z 9 do 8 lat to będzie większy napór na Licea. Mamy też dopływ uczniów z Ukrainy których też przecież gdzież trzeba umieścić (Gimnazja idealnie by się do tego nadawały bo jako samodzielne szkoły istniały właśnie w dużych miastach a tam uchodźców napłynęło najwięcej).

    Tak kończą się drodzy wyborcy PiSu (i Ci którzy PiS po cichu popieracie "bo dzieciom deli") krótkowzroczne, populistyczne ruchy oszacowane na doraźny efekt propagandowy i finansowy. Kasa z redukcji miejsc w szkołach i ilości zatrudnionych nauczycieli poszła na wasze "500 plusy" i inne zasiłki więc teraz za te (nic nie warte z powodu inflacji) pinondze załatwiajcie swoim bobelkom miejsca w prywatnych szkołach, tam miejsca zawsze się znajdą. I zapamiętajcie sobie raz na zawsze - tanie i łatwe oszczędności bywają bardzo kosztowne swoich długotrwałych skutkach!

    • 87 27

    • to jest akurat efekt innej durnej reformy z posyłamniem 6latków do 1szej klasy. (1)

      i urzędu, który nie potrafi prostej matematyki odrobić i miejsc ogarnąć.

      • 10 13

      • W przypadku liceów obie te rzeczy.

        • 3 7

    • Naprawdę, to wszystko przez 500+? (4)

      A może 500 minus powiinno być? to wszyscy by teraz byli zadowoleni?

      • 4 5

      • (3)

        Nie tylko likwidacja Gimnazjów, ale także ograniczenie nocnej i świątecznej opieki medycznej jedynie do sieci szpitali, likwidacja wielu programów medycznych, ograniczenia w subwencji samorządowej, przesuwanie wszelkich wydatków do rządu centralnego i wiele innych usług publicznych ucierpiało z powodu rozdawnictwa PiSu (500+, 13. i 14. emerytura itp.) Łykaliście jak pelikany że to niby z pieniędzy odebranych "mafiom vatowskim", a tak naprawdę PiS kupował poparcie okrawając Państwo z tych powinności do których zostało ono powołane i zamieniając je w prymitywny socjal.
        Nie można mieć państwa opiekuńczego jak w Norwegii przy podatkach jak w USA, boleśnie się o tym przekonała Grecja, gdzie też były dodatki "za chodzenie po schodach"a państwo właściwie nie funkcjonowało i na koniec zbankrutowało.

        • 19 6

        • (2)

          I co proponujesz? Platforma nas wyzwoli? Sorry taki mamy klimat

          • 7 9

          • (1)

            A to już nie mój problem, ja sumienie mam czyste bo na PiSokomunę nigdy nie głosowałem i nie byłem beneficjetem żadnego programu z plusem w nazwie. Platforma nie doprowadziła do najwyższej od 25-lat inflacji, braku węgla, drożyny, największego zadłużenia zagranicznego od czasów Gierka, upadku służby zdrowia oraz szkolnictwa publicznego i braku możliwości zakupu mieszkania nawet przez dobrze zarabiających. To jest moralna odpowiedzialność tych którzy koniunkturalnie na PiS głosowali i teraz to oni muszą przy urnach wyborczych ten problem rozwiązać.
            A stosowanie sowieckiej dialektyki typu "a u was bijut nigrow" w odniesieniu do PO jest poniżej wszelkiego poziomu dyskusji, oni już nie rządzą od 7 lat, 100% odpowiedzialności na obecny stan rzeczy leży po stronie PiSu i ich klientelistycznej kliki zwanej dla niepoznaki wyborcami.

            • 23 6

            • znaczy kraj w ruinie?

              • 6 1

    • Jak kończyłem XV lo było 8 klas na poziomie.

      4 letnia szkoła. Potem obie reformy. I teraz znowu mamy 4 lata liceum a klas mniej na poziomie. A budynek ten sam.

      • 3 1

    • PełOwskie bzdury

      • 0 2

  • Opinia wyróżniona

    rodzice i uczniowie "przestrzelili" (51)

    licea są naprawdę dla najlepszych a nawet wybitnych. Rodzice i uczniowie zapomnieli, że są jeszcze technika. Od dawno mówiło się, że będzie coraz mniej miejsc w liceach i na studiach stacjonarnych. Podatnicy też nie chcą finansować rzeszy magistrów od niewiadomoczego. Do pracy. Szkoły zawodowe i branżowe są i miejsc wystarczy.

    • 251 145

    • Niestety... (7)

      Szkoły zawodowe i branżowe są bardzo, bardzo niskiej jakości.

      • 52 31

      • Uczniowie easy... (2)

        Ja się bardzo cieszę, że skończyłem zawodówkę w energetyku gdzie przerabialiśmy mechanikę płynów że św. pamięci belfrem A. Banaszakiem. Zaraził mnie pasją do energetyki, technologii i techniki. Co prawda zrobiłem liceum gdzie poziom był strasznie niski w porównaniu do poziomu nauczania w ZSE. Rozwijałem budowę fabryki baterii, teraz pracuje w największej firmie telekomunikacyjnej na świecie w dziale R&D... Ogólnie jeżeli chcesz zarabiać to musisz się ciągle uczyć i musi to być pasja... Szkoła tylko uczy do egzaminów końcowych i weryfikuje to czy potrafisz się uczuć. Btw. polskie uczelnie nic nie znaczą na świecie. Jeszcze jedno, nie bądźcie szczurami bo wszyscy się z nich śmieją a do emerytury daleko...

        • 49 3

        • Banaszak nie żyje??

          W technikum warsztaty z nim miałem. Super człowiek.

          • 4 0

        • Zawodówka

          Obecne szkoły zawodowe do pięt nie sięgają tym sprzed 20-30 lat. Nie uczą niczego. A na dodatek brakuje profilu drugiego stopnia, który pozwalał zrobić maturę i kontynuować naukę :(((

          • 2 2

      • (2)

        Nie prawda. Ja poszlam do liceum z super hiper wysokim poziomem (wybor rodzicow ja Sama chcialam technikum) a kolega ( bardzo madry chlopak) poszedl do technikum. I dobrze zrobil. Kiedy ja umieralam na 7 lekcjach histori w tygodniu I tylu z polskiego on sie uczyl konkretow. Ja uwazam ze w liceum po prostu stracilam czas, ktory mozna by wykorzystac jakos sensowniej. I nie- nie bylam leniem - szkole skonczylam ze zwolnieniem z matury. Po prostu rodzaj szkoly Sam w sobie jest do niczego.

        • 46 6

        • to nie szkoła a kierunek na jaki się idzie ma większe znaczenie. Ja byłem w LO na mat.-fiz. i na studiach na PG na wydziale Budowy Maszyn przydało mi się to tak samo jak moim kumplom ukończone technika mechaniczne. Po prostu, zarówno ja jak i oni musieliśmy trochę ponadrabiać tyle że każdy z innej strony. Oczywiście dla kogoś kto chce mieć sensowny zawód bezpośrednio po szkole średniej to LO jest bez sensu. Ja od początku zakładałem że idę na studia.

          • 7 1

        • twój kolega teraz by też miał "siedem lekcji hostorii"

          Po reformie technikum to nic innego liceum + przedmioty zawodowe tzn. że uczeń technikum realizuje pełen program liceum ( z filozofią, biologią czy historą itp. + inne śmieci z LO) a nie tak jak było kiedyś ,że nie miał np. w ogóle bilogi bo był w technikum budowlanym a resztę przedmiotów miał w ograniczonym wymiarze godzin np. przez rok......czasy się zmieniły.

          • 0 0

      • Nie do końca. To zależy od samego ucznia. Mój skończył techn energet.i bez problemu dostał sie na PG. I za chwile będzie bronił inżyniera.

        • 2 0

    • urząd przestrzelił, bo za mało miejsc ogólnie dał , co to za opinia w ogóle? (3)

      • 26 20

      • masz na pewno dziecko, które nie dostało się do liceum (1)

        Od dawna planowano zmniejszanie miejsc w liceach na rzecz techników i szkół branżowych, co tak cię dziwi?

        • 27 19

        • Jemu jej chodzi o to,

          ze miejsc w liceach, technikach i zawodówkach łącznie jest mniejsza, niż ilość uczniów w rekrutacj, nie licząc przychodzących z innych miasteczek i wsi

          • 2 0

      • Urząd dał tyle miejsc ile trzeba ale w szkołach do których nie ma chętnych

        Gdyby wszyscy uczniowie kandydowali do 6 szkół i koniec to "brakowałoby" pewnie z 7500 miejsc. Rekrutacja uzupełniająca wszystkich pokwalifikuje, może gminy dołożą z 200 miejsc. Na tyle szkół to nie problem

        • 1 0

    • Szkolnictwo zawodowe (4)

      należy kształcić i przygotowywać młodych do pracy w takich zawodach w których są permanentne braki

      • 55 6

      • Tylko jak??? (2)

        Taki np majster, który na budowie zarobi 20 tys. nie pójdzie uczyć do szkoły za 3 tys... i co teraz? Kto ma uczyć zawodu??

        • 45 1

        • (1)

          Teoria w szkole - czyli mama, fizyka etc. Do tego fachowca nie trzeba. Teoretykow jest wielu akurat. A fachu uczyc od pierwszego dnia wlasnie z fachowcem. Praktyki praktyki praktyki.

          • 20 10

          • "matma...do tego fachowca nie trzeba, teoretyków jest wielu..." I tu się mylisz! Do skutecznego nauczania matematyki trzeba bardzo dobrego fachowca, a wcale ich nie ma - tych "teoretyków", skoro państwo daje nauczycielom zarobki na poziomie płacy minimalnej a wszyscy hejtują i wysyłają do "prawdziwej pracy" I właśnie poszli - nauczycieli brak.

            • 20 1

      • Tsk tylko niea takich szkol ktore by naprawde praktycznie uczyły zawodu

        • 8 1

    • Tak jak wcześniej gimnazja co? Guzik prawda liceum to po prostu najkrótsza droga dostania sie na studia i nic więcej!

      • 28 1

    • Wręcz odwrotnie (3)

      Do liceów szli niezdecydowani i gorzej się uczący, byle krócej i odpukać maturę, a do techników ci, którzy mieli już cel w życiu i go realizowali, mimo rok dłuższej nauki.

      • 31 46

      • i tak i nie- do LO rzeczywiście kiedys szli niezdecydowani ale z tym gorszym uczeniem się to nie bardzo - bo potem bez studiów niewiele zdziałasz ( choc powinnam pisać w czasie przeszłym...) a kiedyś żeby je skończyć to trzeba było się jednak wysilić a po technikum masz już jakis zawód

        • 36 1

      • No, niezupełnie, świat się nie kończy na zawodach technicznych. W społeczeństwie są też potrzebni ludzie o innych predyspozycjach i zawodach. Nawet Ty dumny "technokrato" - czasem chyba korzystasz z ich wiedzy? lekarza, prawnika, pójdziesz np do kina a Twoje dzieci do szkoły? Tam wszędzie są ludzie którzy kończyli licea.

        • 16 1

      • To u mnie było odwrotnie, ci co się nie uczyli poszli do zawodówek i techników.

        Do liceów poszli ci co chcieli studiować.

        • 0 0

    • technikum to dobra alternatywa/ tak jak studia zaoczne (2)

      Osobiście jestem po technikum i jestem zdania, że to nawet lepsze rozwiązanie. Nauki jest więcej bo jednocześnie przygotowujemy się do matury oraz egzaminów zawodowych. Po liceum jest tylko matura, w technikum jest też zawód. Niestety progi punktowe do niektórych techników też nie są zbyt niskie, niektórym pozostaną szkoły zawodowe a ich nie zostało zbyt wiele...

      • 27 2

      • Syn składał do Technikum Łączności i ledwo się dostał (10 pkt mniej i by się nie dostał) (1)

        A miał pasek, dobrze napisany test 8 klasisty (polski około 90%, matma jakoś 96% angielski 100%) i był finalistą i laureatem dwóch ogólnopolskich konkursów). Teraz technika też oblegane.

        • 5 0

        • celem wyjasnienia

          Laureat konkursu który jest na liście kuratorium jest przyjmowany poza kolejnością Ma pierwszeństwo Więc to że ktoś był finalistą czy laureatem ogólnopolskiego konkursu -nie ma znaczenia jeśli ten konkurs nie był na liście A konkursów jest mnóstwo To że nazywa się ogólnopolski-malo znaczy

          • 1 0

    • Proszę sobie przejrzeć jaką ofertę serwują technika.Dla chłopców,owszem jest w czym wybierać, ale dla dziewczyn to masakra - rachunki,gastronomia,hotelarstwo i turystyka królują. Jeśli technikum otworzyło klasę z ciekawym profilem,to też jest oblegane i ma progi jak w LO. Tylko o tym się nie mówi. Polska oświata jest zacofana i fakt, zgodzę się,że produkuje wielu zbędnych magistrów humanistów.

      • 28 3

    • Nie zgadzam się (3)

      W szkolach branżowych i technikach też są niestety oporowe progi i cała masa dzieciaków na jedno miejsce

      • 18 4

      • Prawda (2)

        W technikach powinno się zwiekszyć liczbę osób przyjetych. Co to za klasa gdzie przyjmują 16 osób, powinni utworzyć ze dwie takie klasy minimum, przeciez to jest 1,5 rocznika.

        • 5 11

        • Jeżeli w technikum masz laborki i jest tyle akurat stanowisk

          to jak chcesz uczyć praktyki w kołchozie z 30 osobami?

          • 25 0

        • Powinni utworzyć... Droga Pani

          Jestem bardzo ciekawy, czy psioczylas na nauczycieli podczas ich strajku. Walczyli o swoją godność i wyższe pensje, społeczeństwo ich zjadło, naubliżało, a PiS za pomocą zmian w prawie, katechetow i księży wytrącił im jedyna broń z ręki. Teraz niemal w każdej szkole są braki kadrowe, a znaleźć nauczyciela (i to takiego z doświadczeniem) za takie psie pieniądze to utopia. Jak chce pani otwierać kolejne klasy? Będą w nich uczyć księża?

          • 8 2

    • Dla kogo sa licea?

      Umarlem. Ze smiechu.

      • 6 6

    • Nie do końca się zgodzę bo technika też są dla świetnych i zdolnych, a patrząc nawet na tej stronie to i do technikum trzeba było mieć powyżej 150 punktów, a na te oblegane kierunki to i ponad 170. Dodam, że mając najlepsze oceny, świadectwo z paskiem i wolontariat oraz egzaminy napisane na 100% można było mieć max 182.

      • 20 2

    • Mama (1)

      No nie do końca się zgodzę. Nawet w artykule jest napisane, że do technikum trzeba było mieć co najmniej150 ileś punktów, a na oblegane kierunki i ponad 170. Dla przypomnienia nie będąc laureatem konkursu i zdobywając 100%z egzaminów oraz mając najwyższe oceny 6, świadectwo z paskiem i wolontariat można było zdobyć max 182 punkty więc...

      • 14 0

      • ...więc dostali się najlepsi

        • 13 3

    • Dokladnie..no i zawodowki spowrotem otwieraja..Barkuje ludzi w zawodach, wiec po co tworzyc licea a pozniej nic z tego nie

      wynika, bo wielu wcale nie podejmuje studiow..

      • 6 6

    • (1)

      Nie przesadzaj, dla najlepszych? Śmieszne. Skończyłem technikum, na pg bylem jednym z najlepszych, wiecznie stypendia. Obecnie zarabiam tyle ile moje rodzeństwo razem wzięte po "elitarnym liceum". Tak więc dziekuje bardzo, prawda jest taka że szkoła nie definiuje tego co z Toba będzie.

      • 13 4

      • PG to nie MIT, z całym szacunkiem.

        • 0 0

    • (1)

      Dokładnie tak. Będzie mniej bezrobotnych magistrów i dobrze.

      • 6 2

      • Bezrobotnych magistrów (inżynierów i linencjuszy) jest 14% że wszystkich bezrobotnych (GUS, 1 kwartał 2022)

        Martw się lepiej o bezrobotnych techników, robotników i podstawowych. Ich jest 86 % ogółu ludzi bez pracy

        • 1 0

    • Licea (2)

      Licea są dla ludzi niezdecydowanych, dobre. Uczeń dobrego technikum zyska więcej niż uczeń dobrego liceum. Dodatkowo często tematy teoretyczne w liceum poznaje rewnież praktycznie. Po liceum nie się nie ma. Obracam się w grupie osób i sam nią byłem, która w moim roczniku spokojnie dostała by się do najlepszych liceów, nikt praktycznie ich nie wybrał bo nie warto

      • 4 5

      • W wieku 15 lat trudno być zdecydowanym

        Potem połowa uczniów ma depresję od takiej presji. Płaty przedczolowe pozwalające zrozumieć w pełni następstwa swoich działań rozwijają się w wieku 16 lat a tu mega odpowiedzialność na tych ludzi. Plus kształcenie w kretyńskimXIX wiecznym systemie który zupelnie nie odpowiada teraźniejszemu zapotrzebowaniu na rynku pracy

        • 13 2

      • stereotypowa opinia

        Moje dziecko od początku było zdecydowane na LO A później na studia medyczne Po technikum raczej ciężko by było dostać się na lekarski...

        • 3 0

    • Rekrutacja

      Tak istnieją jeszcze technika i szkoły branżowe, szkoda tylko że nie mają one nic wspólnego z późniejszym faktycznym zatrudnieniem. Szkoda, że nijak się mają do zapotrzebowania rynku. Miałyby szansę bycia gdyby w szkołach uczących zawodów (technikach i szkołach branżowych) jest przestarzała infrastruktura i brak nauczycieli zawodu - zostają sami starsi pamiętający czasy poprzedniej epoki - młodzi za śmieszne pieniądze nie będą pracować, wolą otwierać własne biznesy. Szkoły nie przygotowane , nie mające zaplecza technicznego. Jeśli mówimy o nauce zawodu to może czas pomyśleć o szkołach zawodowych z prawdziwego zdarzenia - z warsztatami, odpowiednim zapleczem technicznym ( na miarę dzisiejszych czasów a nie techniki sprzed pół wieku). Wtedy szkoły branżowe i techniczne mają sens. W przeciwnym wypadku są one tylko przechowalnią młodzieży i nie zapewniają nawet w minimalnym stopniu pracy po ich ukończeniu.

      • 6 1

    • Wybitni uczniowie (2)

      Co oznacza słowo wybitny czy to ten który wygrał konkurs z religii czy jakiejś dyscypliny sportowej i to zagwarantowało mu miejsce w dobrej szkole na profilu matematyczno - fizycznym a przy tym jest z rodziny wielodzietnej lub wychowuje go samotna matka czy może jest to dobry uczeń bo moje dziecko ma pasek i egzaminy zdane na ponad 90 procent i nie dostało się do żadnego z krakowskich liceów a nie złożył wniosku do najlepszych tylko raczej do tych dobrych liceów. Progi punktowe poszybowały w tym roku z uwagi na to że mamy 1.5 rocznika a nasze ministerstwo nie przygotowało 50 procent więcej miejsc w szkołach i teraz próbuje przekonać że liceum to szkoła dla wybitnych tylko dlaczego rok dwa lata temu nie była szkoła dla wybitnych a stała się nią w tym roku znienacka tego chyba nawet sam nasz minister nie wie

      • 4 2

      • Reklamacje do miniesterstwa trzeba składać.

        Jest podobno rozwój szkolnictwa zawodowego, stąd te problemy.

        • 0 0

      • Ale to nie ministerstwo odpowiada za ilość miejsc w szkołach, tylko samorządy.

        • 0 0

    • Wiesz, ja się zgadzam, ale prawdziwym problemem (2)

      Jest to, ze w sumie miejsc w liceach, technikach i zawodówkach jest mniej niż uczniów
      No i ten wolontariatżałosne. Udawaj, ze robisz coś dobrego, bo jak nie, to masz -3 punkty na starcie. Gdyby te 3 punkty można było odrobić w egzaminie, to ok, tzn dodaje się je gdy ktoś nie miał 100% a tak

      • 1 2

      • Mniej o 94. To są 3 klasy. Uzupełnienie takiego braku to nie jest problem.

        A uczniowie z innych gmin? No cóż. Ich gminy chyba też powinny dbać o ilość miejsc w szkolach dla swoich dzieci

        • 0 1

      • Dlaczego od razu 'udajesz, że coś dobrego robisz'?

        Te trzy punkty świadczą o tym, że jakiś dzieciak dokonał dodatkowego wysiłku. Każdy mógł je zdobyć, tylko trzeba było chcieć. Pewno, niektórzy uważali, że są wystarczająco dobrzy i że nie muszą, a teraz żal.

        • 0 0

    • Loo

      Szkoły branżowe dla dobrych uczniów? Chyba Pani moja się z celem. Żeby młodych zdolnych ludzi pchać do branżowej bo punktacja z kosmosu. A kto prosił się o to żeby 6 latki poszły do szkoły ? Rodzice czy rząd Po- Osl. Dlaczego te dzieci za głupotę posłów i nieodpowiedzialnych ludzi mają płacić?

      • 4 1

    • Całkowicie się z tym nie zgadzam.

      Całkowicie się z tym nie zgadzam. LO powinny być dla każdego kto chce się kształcić. Nie wybieraj na siłę dziecku zawodu. Co może powiedzieć 13-14 sto latek - przecież oni w większości nie wiedzą kim chcą być. Za mało jest zdecydowanie klas artystycznych. Próg w XIX LO do klasy artystycznej ok. 169 punktów. Wg kalkulatora punktów za oceny 2x5, 2x6, czerwony pasek, egzaminy 2x90% i 1x75% jest 164 punkty. Brakuje co najmiej 5 pkt. A przecież to są bardzo dobre oceny!

      • 0 0

  • Egzaminy były za łatwe , limity szkół i ilość miejsc (7)

    i zbyt mało różnicowały uczniów - stąd tak wysoko te progi punktowe

    inna kwestia do przemyślenia dla Gdańska - czemu wprowadzać limity 5 szkół do wyboru - powinno być nieograniczona liczba (jak w Warszawie czy Łodzi)- wtedy każdy ustawiłby wg swoich preferencji i mógłby tez spokojnie wpisywać te wymarzone ale i te realne - i wtedy mając na końcu nawet branzówkę - gdyby się okazało że są lepsi - to miałby od razu miejsce w branzówce
    a tak dochodzi do paradoksów, że ktoś ma więcej punktów a nie dostał sie nigdzie , a ten kto ma punktów mniej sie dostał bo lepiej trafił z wyborami - to czy ktoś się dostanie czy nie nie powinno zależeć od obranej tragedii tylko faktycznemu poziomowi danego ucznia

    i oczywiście - liczba miejsc w szkołach ponadpodstawowych powinna odpowiadać liczbie absolwentów - wiadomo , nie każdy kto marzy o liceum to takiego się dostanie - ale przynajmniej by wiedział, że ma jakieś miejsce na dalsza edukacje po skończeniu podstawówki

    • 67 9

    • (3)

      Mam nadzieję, że w UM Gdańska, ktoś to przeczyta i weźmie pod uwagę.

      • 12 2

      • Powinno być tak jak 30 lat temu: (2)

        Do punktacji liczą sie tylko egz. z polskiego, matmy, ang + dodatkowy zgodnie z profilem klasy (np. biologia, tak jak teraz do dwujęzycznych był dod. ang) i olimpiady/konkursy zgodne z profilem klasy. Czyli udział w etapie wojewódzkim z historii albo mistrzostwach koszykówki nie dają ci nic do klasy biol-chem.
        Żadnych ocen ze świadectwa, żadnych pasków i już w ogóle żadnego patologicznego "wolontariatu", który nie ma z tą ideą nic wspólnego.

        • 16 1

        • (1)

          Taaa. Równo 30 lat temu rekrutowałem się do liceum i był konkurs świadectw. Był to pierwszy lub drugi rok po przejściu ze skali 2-5 na skalę 1-6. I tu były jazdy dopiero, bo niektórzy przychodzili ze średnimi 6.0 a w niektórych szkołach dostawało się 6 jak się wygrało olimpiadę przedmiotową.

          Nie ma co więc jak dziaders chwalić, że kiedyś to było fajnie. Wydaje mi się, że w oświacie w Polsce od 100 lat nie było fajnie i jest bardzo dużo do zmiany i mało woli by osiągnąć kompromisowe, długofalowe rozwiązania.

          • 13 1

          • No OK - 28 lat temu.

            W 1994 było jak napisałem - każde liceum miało swój egz. Do mojej klasy pol, mat i biol. Udział w olimpiadzie z danego przedmiotu na etapie woj. zwalniał z egz. z danego przedmiotu (dawał max liczbę punktów). Laureaci dostawali max ze wszystkich. Jestem prawie pewien, że oceny ze świadectwa nic nie dawały.

            • 9 0

    • (1)

      Jeżeli egzaminy były łatwe to dlaczego średnia taka mała? Bo nie da się nikogo nauczyć na odległość!! Dzieci tez ciężko chorowały na covid i maja mgle pokowidowa , która nie pozwala im się skupić na nauce a neurologów brak , te dzieci maja dwa lata do tylu i powinny w liceach dostać lekcje wyrównawcze, bo ie dostały ich w podstawówkach

      • 2 3

      • W liceach ścisk maksymalny, o czym ty śnisz człowieku?

        • 1 0

    • Napewno się wszyscy gdzieś dostaną

      • 0 0

  • Progi wysokie, bo egzaminy były stosunkowo łatwe (5)

    Patrzenie na progi punktowe to błąd.
    W tym roku egzaminy były wyjątkowo łatwe, a więc wyjątkowo wielu uczniów uzyskało wyniki rzędu 90%.

    I wynik punktowy rzędu 150-160 punktów to w tym roku po prostu jest słaby wynik, chyba nawet poniżej średniej i nie ma co myśleć z nim o najlepszych liceach.

    To na czym wielu ludzi (rodziców) poległo to jednak na jakiejś zdrowej dawce krytycyzmu wobec własnych dzieci.
    Ja wiem że każdy życzy swojemu dziecku wielkiej kariery, pieniędzy i uważa swoje dziecko za geniusza tłamszonego przez złośliwych nauczycieli, ale pchanie dziecka do najlepszych liceów w sytuacji gdy zapewne mimo wszystko nie jest wybitne, to duży błąd.
    Lepiej iść do średniej, a nawet słabej szkoły i być tam dobrym uczniem niż wepchnąć dziecko między jakiś kujonów żeby się dołowało niższymi wynikami.

    • 77 25

    • Albo za wysokie progi punktowe albo za łatwe egzaminy ósmoklasisty.

      • 8 5

    • te progi sa za wysokie bo jest dzieci za dużo na ilość miejsc, jakby było miejsc tyle ile dzieci, to by były takie jak w zezłym

      • 8 8

    • (1)

      150 punktow to duzo

      • 5 11

      • Niestety 150-160 to mało. Rodzice łudzili się ze kryteria z roku poprzedniego będą teraz obowiązywać. Nie wzięli pod uwagę skumulowanego rocznika.

        • 8 2

    • Słusznie prawisz

      Z artykułu wynika ponadto, że 18 pkt (konkursy) + 3 pkt wolantariat to były te nadwyżki powiedzmy nie dla wszystkich. czyli 200- 21 = 179 pkt (jeden z najwyzszych opisywanych progów więc wszystko spoko) powinni mieć uczniowie świetni, ale nie zaangażowani w nic ponadto. max lub blisko z egzaminów, piątki i szóstki z waznych ocen, wysoka średnia i zachowanie. I tylko tacy powinni do liceum trafiać. Biorąc pod uwagę ten prosty egzamin o którym piszesz. Wszystko właściwie

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Chyba coś tu jest nie tak. Może egzaminy były zbyt proste? (18)

    Córka wybrała trzy licea - klasy o profilu mat-fiz.. Miała średnią ocen grubo powyżej pięciu, szóstkę z matmy i 100% z egzaminu z matmy, no ale niestety to za mało. Nie miała dodatkowych punktów z olimpiad i nie dostała się nigdzie. Zastanawiam się po co Ministerstwo wymyśliło jakiś egzamin ósmoklasisty? Przygotowania prawie jak do matury, egzaminy próbne, spotkania, itp. Wszyscy widzą, że wyniki z egzaminów czy celujące oceny niewiele dały. Było od razu wprowadzić zasadę "Licea tylko dla laureatów olimpiad", dzięki temu pozostałe dzieci mogłyby zacząć uczyć się innych przydatnych w życiu rzeczy jak radzą rządzący tj. jak zaciskać zęby, zbierać chrust, mniej i taniej jeść, itp.

    • 127 28

    • jedynym problemem jest krótkowzroczność urzędu,który cicho siedzi i brak miejsc dla dzieciaków. (1)

      reszta to efekt wtórny.

      • 18 6

      • W Gdyni zwiększali liczbę miejsc nawet w tym tygdoniu.

        • 9 1

    • A jak pozostałe egzaminy? I łączna liczba punktów? Bo za świadectwo z paskiem 7 pkt jest ale jakie oceny z punktowanych przedmiotów? A może źle ułożona lista?

      • 21 0

    • Inflacja (1)

      Trochę tu zadziałał podobny mechanizm jak przy inflacji: ludzie chcą łatwego egzaminu , dużej ilości punktów, dużo pieniędzy to władza im da. Potem życie jednak weryfikuje i okazuje się, że za te punkty, pieniądze nie można nic dostać. Egzamin był źle wyskalowany, za łatwy, więc wiele osób się samo oszukało co do własnej lub dzieci zarąbistości.

      • 32 1

      • Inflacja=rekrutacja

        Większość chciała za friko punkty, które okazały się sztucznie nadmuchane pod publikę, więc teraz wielkie rozczarowanie. Tak samo jest z rozdawnictwo socjalnym, 500plus itp., a teraz. mamy szalejącą inflację.

        • 3 2

    • 2 uwagi (3)

      1. Co ma do rzeczy średnia? Mój miał słabe oceny z np. plastyki, muzyki, a i tak miał pasek bo ważniejsze przedmioty go interesowaly. Średnia nie jest brana pod uwagę w rekrutacji i to nie jest wiedza ezoteryczna.
      2. Ubezpieczasz mieszkanie? Prawdopodobnie siebie też. Dziecko ubezpieczasz na początku roku szkolnego. A ubezpieczenia w postaci choćby jednego słabszego liceum nie chcieliście? No to teraz macie płacz

      • 7 2

      • (2)

        Średnia ma znaczenie w przypadku zdobycia świadectwa z wyróżnieniem, za które dostaje się w bonusie 7 punktów. Ot i cała tajemnica :)

        • 6 0

        • Wiem że pasek ma znaczenie bo mojemu dał +7 (1)

          Ale tu mamusie się chwalą tymi 5.6 czy 5.8 czy 5.5. Na prawdę nabicie średnich plastyką, wfem, religią itp nie ma znaczenia. Widać ta wiedza nie dała tyle rozgarnięcia żeby dobrze przeprowadzić rekrutację. 6 z matmy i 100% i bez szkoły??? To jest kompromitacja ucznia i rodziców. Choć jest jeszcze opcja że mama nie chwali się innymi ocenami i punktami bo były już słabsze i wcale tych punktów tak dużo w sumie nie bylo

          • 7 0

          • tu wszystko się liczy razem-pasek, wolontariat i konkursy, córka orłem nie była , ale 4,75 miała , z przedmiotów które lubiła 5 i 6 (biologia.chemia) ,taki wybrała profil, kilka konkursów. Obstawiła szkołę marzeń, szkoły o średnich progach i takie z całkiem niskiego pułapu na wszelki wypadek. Tylko biol chem oczywiście. i się dostała. przez wszystkie lata w szkole brała udział w konkursach np, plastycznych czy innych i dostała za nie kilka punktów. To pewnie pomogło

            • 0 0

    • Nie o to chodzi

      Twoja córka jest bardzo dobrą uczennicą ale byli lepsi. Byli tak samo dobrzy ale mieli punkty za wolontariat albo zawody sportowe. Trzeba było wybrać na samym dole jedną słabszą szkołę albo chociaż klasę. A tak nie ma szkoły.

      • 6 0

    • Wolontariat? (1)

      Szkoły organizowały różne akcje charytatywne, część dzieci jest w harcerstwie. Można było zdobyć dzięki temu dodatkowe punkty.

      • 3 0

      • była pandemia. Wolontariat było ciężko zdobyć

        w zasadzie jedynie "przy parafii" się dało. I teraz będziemy mieli efekty.

        • 0 0

    • Nie dostała się do żadnego z 3 liceów,

      Nie dostała się, ponieważ brakuje nauczycieli, więc dyrektor szkoły nie będzie robił sobie kłopotu!
      Kto ma ją uczyć - sprzątaczka , pani z pośredniaka?

      • 3 1

    • (1)

      Nie do końca tak jest.
      Masz 170 punktów i wybierasz topowe LO.
      Nie dostajesz się tam to zajmujesz miejsce w innym LO zgodnie ze swoją listą - nie ważne, że ktoś inny wybrał te szkoły jako swoj numer 1.
      Liczy się ilość punktów. Czyli, jeśli uczniowie z dużą ilością punktów nie dostali się do szkół z 1 pozycji na swojej liście automatycznie podnieśli progi w szkołach na dalszych pozycjach wypychając z nich uczniów, którzy ustawili je jako swoje numery jeden -jest to strasznie niesprawiedliwe.
      Jeśli źle oszacowało się swoje szanse na pozycji 1 to powinno się poczekać na rekrutację uzupełniającą a nie zajmować miejsca w innych szkołach, tym którzy do nich aplikowali w pierwszej turze

      • 2 5

      • Czemu niesprawiedliwe? Właśnie tak jest dobrze, bo liczą się tylko punkty a nie ruletka z kolejnością listy liceów

        • 3 0

    • A dlaczego tylko 3, a nie 5? Albo 5 z Gdańska i 2 z Sopotu? A dlaczego tylko mat-fi, a nie mat-geo? Przy dobrze przemyślanej listy preferencji, możnaby mieć ponad 30 klas na liście i w tedy na pewno by się dostała.

      • 3 0

    • A co miała z fizy i jak poszly pozostałe egzaminy?

      Bo tym się już nie chwalisz

      • 1 0

    • nie trzeba olimpiad. Można tez doliczyć wszystkie konkursy od 4 klasy i z tego może być aż 18 pkt. to naprawdę sporo , przy rekrutacji waży nawet 1 pkt

      • 0 0

  • Najlepsze szkoły zajete? A to ciekawe na jakiej zasadzie dzbanki ustalaja która jest najlepsza :) A no zasada jest prosta (5)

    i wychwalała ze tak jest.A szkoła pod domem niemoze byc dobra ona musi byc na drugim końcu miasta obojętnie gdzie mieszka. Taka patologia jest tylko w Polsce i bedzie tak długo jak bedą bezpłatne studia i szkoły po podstawówce !
    humanistyczna (kierunki prawne i dziennikarskie) nieistaniały by gdyby trzebabyło płacic nauki polityczne albo najbardziej sie uśmiałem Geograficzno-matematyczna z turystyką .
    Najlepsze jest to ze im sie wydaje ze jak ktos jest głupi to zależy od szkoły czy zacznie myslec :)

    • 18 21

    • Haaha (3)

      Dzbanku drogu :) jest wiele sposobów sprawdzenia tego czy szkoła jest dobra. Przede wszystkim poziom matury oraz ilość olimpiad i konkursów w których yczniowie danej sKoly osiągają znaczace wyniki.

      • 10 1

      • (2)

        A kto ich do tych olimpiad przygotuje, jeśli obcięto kasę na zajęcia dodatkowe? Wolontariusz??

        • 2 2

        • Taka prawda. Za darmo nikt nie będzie pracować. Na co tu się oburzać? Chcesz wykształcić dziecko, zapłać sowicie.

          • 2 0

        • Nie martw się...

          są szkoły, które potrafią to zorganizować...

          • 0 1

    • Zdawalność matury to jest wskaznik

      Na korki może iść uczeń każdej szkoły i uczeń z V LO i uczeń z IV LO. Oboje mogą chodzić do tego samego nauczyciela. Ale jednak w tych topowych zdawalność jest znacznie wyższa

      • 1 0

  • Za rok będzie to samo (4)

    Po druga połowa 2008 będzie uderzać razem z 2009. Już się boje.

    • 44 2

    • (2)

      A niby dlaczego, sześciolatki nie idą do podstawówki.

      • 1 3

      • (1)

        Ale akurat kiedy do I klasy podstawówki szedł rocznik 2007 dołożono mu połowę rocznika 2008 (dzieci urodzone w miesiącach I-VI.2008). W następnym roku szła reszta 2008 i cały rocznik 2009 jako 6-latki już obowiązkowo...
        I stąd taka kumulacja w tym i w przyszłym roku...

        • 20 1

        • Żadna kumulacja.

          • 0 0

    • Za rok bedzie gorzej

      Za rok będzie jeszcze gorzej, bo w 7 klasach jest wiecej uczniow.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jakie ryby żyją w Bałtyku?

 

Najczęściej czytane